Oli4k schreef: ↑do 25 juni 2020, 13:42
Herkenbaar. Ik overweeg serieus om de E30 t.z.t. om te bouwen naar elektrisch. Swindon Powertrain in het VK verkoopt een elektrische "crate motor", die heel compact en geïntegreerd is. Ik zou dat er wel in willen hangen. Makkelijker dan allerlei custom constructies met de elektromotor uit een zware Lexus hybride i.c.m. allerlei losse controllers en omvormers. Mijn garagist heeft er wel oren naar om EV conversies te gaan doen. En er is vast nog wel iemand die de M20B25, versnellingsbak en diff voor een redelijke prijs over wil nemen, wat weer scheelt in de kosten.
Zou ik echt wel eeuwig zonde vinden om die Reihensechszylinder eruit te gooien...
...maar goed wellicht ter inspiratie als het elektrisch moet zijn (E30 cabrio EV):
Oli4k schreef: ↑do 25 juni 2020, 13:42
Herkenbaar. Ik overweeg serieus om de E30 t.z.t. om te bouwen naar elektrisch. Swindon Powertrain in het VK verkoopt een elektrische "crate motor", die heel compact en geïntegreerd is. Ik zou dat er wel in willen hangen. Makkelijker dan allerlei custom constructies met de elektromotor uit een zware Lexus hybride i.c.m. allerlei losse controllers en omvormers. Mijn garagist heeft er wel oren naar om EV conversies te gaan doen. En er is vast nog wel iemand die de M20B25, versnellingsbak en diff voor een redelijke prijs over wil nemen, wat weer scheelt in de kosten.
Leuk idee. Er zijn ook andere leveranciers in opkomst. EV geeft wel een hoog koppel maar 80 kW is niet heel veel als het sportief moet zijn.
Je had gezien dat de getoonde prijs een aanbetaling van 25% is? En dat er nog wel wat dingetjes bijkomen zoals een 400V 3 fase DC-->AC omvormer voor de tractie, een AC-->DC laadomvormer en natuurlijk het batterijpakket. Om de levensduur vam de batterij te verlengen is een actieve vloeistofkoeling wenselijk. Electrificeren vergt ook typegoedkeuring van de RDW.
Ja, de totale prijs komt ook nog wat hoger uit dan ze hadden aangekondigd. Er moet ook nog een en ander gebeuren voor rem- en stuurbekrachtiging. Maar dat was iets waar mijn garage van zei zij dat soort dingen al doen voor raceauto’s. En de auto waar het in moet is een rijdend project dus voordat die er aan toe is zijn we ook weer wat euro’s verder.
Vermogen schijn je niet een op een te kunnen vergelijken want deze aandrijfunit gaat direct op de achteras. Geen versnellingsbak ertussen ook. Dat scheelt een boel. Maat natuurlijk denk ik dat iets meer power wel leuk zou zijn. De auto kan het makkelijk hebben. Als de prijzen zakken en de wind gunstig staat gaat het er hopelijk een keer van komen.
Ja, de totale prijs komt ook nog wat hoger uit dan ze hadden aangekondigd. Er moet ook nog een en ander gebeuren voor rem- en stuurbekrachtiging. Maar dat was iets waar mijn garage van zei zij dat soort dingen al doen voor raceauto’s. En de auto waar het in moet is een rijdend project dus voordat die er aan toe is zijn we ook weer wat euro’s verder.
Vermogen schijn je niet een op een te kunnen vergelijken want deze aandrijfunit gaat direct op de achteras. Geen versnellingsbak ertussen ook. Dat scheelt een boel. Maat natuurlijk denk ik dat iets meer power wel leuk zou zijn. De auto kan het makkelijk hebben. Als de prijzen zakken en de wind gunstig staat gaat het er hopelijk een keer van komen.
Dat klinkt als een gedegen garage! Er komt idd nog meer bij kijken, alles wat aan je multiriem hangt moet elektrisch worden. Ook wil je in de cockpit nog wat info, zoals een rangeduider en een laadmeter.
80 kW elektrisch is inderdaad niet 1 op 1 te vergelijken met 80 kW dinosaurusaandrijving. EV verliest veel minder aan warmte dus de overdracht op de as is efficiënter. Daarentegen wordt je auto zwaarder dus de verhouding kW per kg verandert ook. In 'gangbare' productiemodellen voor EV's zie je vaak ~150 kW gemonteerd worden. Dan zijn de prestaties vergelijkbaar met een Golf GTI.
Ik heb er voor de mini ook naar zitten kijken. Voor de mini niet veel vermogen nodig...649 kilo maar (inclusief motor). 15.000 euro in totaal....
Toch wat prijzig. Scheelt wel een hoop sleutelwerk naderhand. Het blijft een Engelse motor...veel olielekkages en dergelijke. Denk er nog maar eens over
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur
Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
Joepie de schreef: ↑vr 26 juni 2020, 09:32
Dan zijn de prestaties vergelijkbaar met een Golf GTI.
Dat zou een redelijke stap terug zijn
Ja maar...... jij kwam met 80kW.
Dan kan je altijd voor dual motor gaan, net als Tesla. Heb je bijna 400 kW en zie je nagenoeg alle BMW's in je achteruitkijkspiegel heel snel kleiner worden bij een stoplichtsprintje. Verder heb je er niets aan want het is alleen maar vermoeiend al die G-krachten.
lightrider schreef: ↑vr 26 juni 2020, 09:49
Ik heb er voor de mini ook naar zitten kijken. Voor de mini niet veel vermogen nodig...649 kilo maar (inclusief motor). 15.000 euro in totaal....
Toch wat prijzig. Scheelt wel een hoop sleutelwerk naderhand. Het blijft een Engelse motor...veel olielekkages en dergelijke. Denk er nog maar eens over
Ik zou de gedachte nog even vasthouden. Er komt vanzelf meer uniform aanbod en daarmee daalt de prijs. Met een plofmotor ben je gebonden aan het merk, maar een elektromotor kan op heel veel plekken worden gemaakt.
Het comfort stijgt ook behoorlijk met EV. Geen laagfrequente trillingen, geen ploffende uitlaat onder je bodemplaat, geen mechanische onderdelen die geluid maken en veeeeel minder motorisch onderhoud.
lightrider schreef: ↑vr 26 juni 2020, 09:49
Ik heb er voor de mini ook naar zitten kijken. Voor de mini niet veel vermogen nodig...649 kilo maar (inclusief motor). 15.000 euro in totaal....
Toch wat prijzig. Scheelt wel een hoop sleutelwerk naderhand. Het blijft een Engelse motor...veel olielekkages en dergelijke. Denk er nog maar eens over
Ik zou de gedachte nog even vasthouden. Er komt vanzelf meer uniform aanbod en daarmee daalt de prijs. Met een plofmotor ben je gebonden aan het merk, maar een elektromotor kan op heel veel plekken worden gemaakt.
Het comfort stijgt ook behoorlijk met EV. Geen laagfrequente trillingen, geen ploffende uitlaat onder je bodemplaat, geen mechanische onderdelen die geluid maken en veeeeel minder motorisch onderhoud.
Moet wel zeggen dat het geluid en het trillen juist wel onderdeel van de beleving van het rijden in de mini is. Wil ik iets comfortabeler dan neem ik de Sub wel.
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur
Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
Zo’n originele GTI komt in de buurt qua rijbeleving. Voor de rest is het niet te vergelijken. Er is meer dan hoe lang je over 0-100 doet. Bijvoorbeeld het gevoel als je auto je heel sneaky probeert te vermoorden wanneer je een bocht wat te vlotjes neemt maar je hem te slim af bent door toch een beetje extra gas te geven. Of wanneer geen van je wielen in de dezelfde richting beweegt als jij maar je toch volledige controle hebt. Dan voel je echt dat je (nog) leeft. Probeer dat maar eens in een GTI.
Zo’n originele GTI komt in de buurt qua rijbeleving. Voor de rest is het niet te vergelijken. Er is meer dan hoe lang je over 0-100 doet. Bijvoorbeeld het gevoel als je auto je heel sneaky probeert te vermoorden wanneer je een bocht wat te vlotjes neemt maar je hem te slim af bent door toch een beetje extra gas te geven. Of wanneer geen van je wielen in de dezelfde richting beweegt als jij maar je toch volledige controle hebt. Dan voel je echt dat je (nog) leeft. Probeer dat maar eens in een GTI.
Eens.
Ik doelde indd alleen op vermogen.
Maar een achterwiel aangedreven BMW blijft de bom!
Gaat niks boven dat