Auto van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Nog 2 weken voor ik mijn auto vd zaak moet inleveren. Een Ford Focus uit 2012-2014, met trekhaak, station/hatchback een beetje om het even en het liefst met 1.6 150pk staat bovenaan het verlanglijstje. Binnenkort maar proefritjes maken en stiekem de fietsen achterin gooien om te kijken of het goed past. :D De 1.0 125pk schijnt een mooi blok te zijn, dus moet die ook maar 's uitproberen, scheelt weer flink in het verbruik.

@Jamis Diablo
Ziet er goed uit die 3-serie, veel plezier ermee!

@yo-eddy
Lijkt me echt geweldig om zo'n bus te hebben! Maar campers zijn op het moment veel te duur voor wat je krijgt en zonder camperkenteken betaal je je scheel aan wegenbelasting. Maar ooit komt zoiets er wel.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Klopt, mijn broer heeft een busje-wat-nog-omgebouwd-naar-camper-moet-worden en daarvoor mocht hij 395 euro aftikken + 40 euro fijnstof toeslag voor 3 maanden.
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Robertdj schreef: vr 17 december 2021, 15:12 Nog 2 weken voor ik mijn auto vd zaak moet inleveren. Een Ford Focus uit 2012-2014, met trekhaak, station/hatchback een beetje om het even en het liefst met 1.6 150pk staat bovenaan het verlanglijstje. Binnenkort maar proefritjes maken en stiekem de fietsen achterin gooien om te kijken of het goed past. :D De 1.0 125pk schijnt een mooi blok te zijn, dus moet die ook maar 's uitproberen, scheelt weer flink in het verbruik.

@Jamis Diablo
Ziet er goed uit die 3-serie, veel plezier ermee!

@yo-eddy
Lijkt me echt geweldig om zo'n bus te hebben! Maar campers zijn op het moment veel te duur voor wat je krijgt en zonder camperkenteken betaal je je scheel aan wegenbelasting. Maar ooit komt zoiets er wel.
Zou altijd voor de 1.6 4-cilinder gaan ipv de 1.0 3 cilinder. Meer reserve als het wat harder gaat en denk dat het op termijn langer mee gaat. Voor de 1.0 kan je wel alvast jaarlijks nieuwe slangetjes naar het expansievat bestelen haha. En denk dat praktijkgebruik niet zo heel veel zal afwijken.
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

B100 schreef: vr 17 december 2021, 21:12
Robertdj schreef: vr 17 december 2021, 15:12 Nog 2 weken voor ik mijn auto vd zaak moet inleveren. Een Ford Focus uit 2012-2014, met trekhaak, station/hatchback een beetje om het even en het liefst met 1.6 150pk staat bovenaan het verlanglijstje. Binnenkort maar proefritjes maken en stiekem de fietsen achterin gooien om te kijken of het goed past. :D De 1.0 125pk schijnt een mooi blok te zijn, dus moet die ook maar 's uitproberen, scheelt weer flink in het verbruik.
Zou altijd voor de 1.6 4-cilinder gaan ipv de 1.0 3 cilinder. Meer reserve als het wat harder gaat en denk dat het op termijn langer mee gaat. Voor de 1.0 kan je wel alvast jaarlijks nieuwe slangetjes naar het expansievat bestelen haha. En denk dat praktijkgebruik niet zo heel veel zal afwijken.
Niks mis met de 1.0, prima motortje zonder al te veel problemen (de 1.6 is ook niet foutloos…). Voor ‘het slangetje’ is een modificatie beschikbaar. Bij de 1.0 is het zeer belangrijk dat de juiste olie is gebruikt en op tijd ververst. De onderhoudshistorie goed checken dus.
Be Nice, Say Hi!
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Pbro schreef: za 18 december 2021, 13:06
B100 schreef: vr 17 december 2021, 21:12

Zou altijd voor de 1.6 4-cilinder gaan ipv de 1.0 3 cilinder. Meer reserve als het wat harder gaat en denk dat het op termijn langer mee gaat. Voor de 1.0 kan je wel alvast jaarlijks nieuwe slangetjes naar het expansievat bestelen haha. En denk dat praktijkgebruik niet zo heel veel zal afwijken.
Niks mis met de 1.0, prima motortje zonder al te veel problemen (de 1.6 is ook niet foutloos…). Voor ‘het slangetje’ is een modificatie beschikbaar. Bij de 1.0 is het zeer belangrijk dat de juiste olie is gebruikt en op tijd ververst. De onderhoudshistorie goed checken dus.
Oh je hoort me ook niet zeggen dat er wat mis mee is (heb er ook een tijdje mee gereden) en zeker in het Nederlandse verkeer niet zoveel mis mee. Maar als je langere stukken mee rijdt, aardig wat in Duitsland en de bergen rijdt (zeker beladen) dan ben je met de 1.6 IMHO beter af.
Downhill is geen grapje
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er past iig een fiets achterin ;-)
Voorwiel eruit en dan plek zat. Mijn gravelracer past ook met beide wielen gemonteerd.
Twee fietsen passen ook, maar dan gooi ik er liever de drager op.

Inmiddels ruim 80.000 probleemloze km's met de 1.6 gereden, wel de 105pk versie. Nu 151.000 op de klok...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Robertdj schreef: vr 17 december 2021, 15:12 De 1.0 125pk schijnt een mooi blok te zijn, dus moet die ook maar 's uitproberen, scheelt weer flink in het verbruik.
Die 1.0 is een driecilinder. Hoeft geen showstopper te zijn natuurlijk maar ik zou toch minimaal een 4 pitter willen.
Volgens Spritmonitor scheelt het nog geen liter/100km. 6,62 vs 7,42. Dan heb je dus een 150pk station die gemiddeld 1:13,5 doet. Dat is al bovengemiddeld netjes. Bij stations met een beetje vermogen is imho alles beter dan 1:12 prima acceptabel. Mijn station doet 1:9 a 1:10...ook dat is acceptabel want 1500kg en 200pk...

Ga je zoveel rijden dat die ene liter per 100 kilometer echt een mega verschil gaat maken? Ga vooral eens in allebei rijden ook, en dan vooral even snelwegkilometers.
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Hee, grappig, ik heb een Focus station, 2016, 1.5 (geen 1.6 hoor!) 150 pk. Ik vind dat 'ie behoorlijk zuipt maar het is ook een automaat.
Station is heerlijk, bank plat en de fiets mik je er zo in, niks voorwiel er uit halen, ideaal.

Dat de 1.0 een drie-cilinder is, vind ik trouwens eerder een pluspunt ipv. een nadeel :P Maar goed, toch wel blij met de snellere 4-cil.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Bedankt voor de tips!
De Yaris GR heeft ook een 3-cylinder, niet per se iets mis mee dus. :D

Zal wat proefritjes maken, de 150pk heeft sowieso mijn voorkeur. Maar wie weet verrast de 125pk mij, zou maar iets trager moeten zijn dan mijn huidige Leon met 130pk. Een XL MTB paste ook achterin mijn oude Fiesta, dus wat dat betreft zou een Focus hatchback groot genoeg moeten zijn, maar het extra gemak van een station is ook wat waard. Zeker in pekeltijd waarin ik mijn stalen ros liever niet op een fietsendrager zet.
Gebruikersavatar
Mjelnir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 08:47

Heb in een jaar 50k km gemaakt met de pre facelift focus met 125pk 1.0. In mijn ervaring echt een lekker motortje. Vlug genoeg om met verkeer mee te komen en op dijkjes een beetje lekker te kunnen sturen wat in een ST-Line met sport onderstel zeker geen straf is. In een station zou ik liever de 150pk hebben maar de 125 is zeker geen straf!

Helaas deze moeten inleveren met wisselen van baan en toen maar een 3 serie e91 touring gekocht met 3L diesel 6 cilinder 8)
SYS: RaaW Madonna

Wtf is down country riding? - It's like trail riding but twice as expensive
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Tarwetijger schreef: ma 20 december 2021, 12:02 Hee, grappig, ik heb een Focus station, 2016, 1.5 (geen 1.6 hoor!) 150 pk. Ik vind dat 'ie behoorlijk zuipt maar het is ook een automaat.
Station is heerlijk, bank plat en de fiets mik je er zo in, niks voorwiel er uit halen, ideaal.

Dat de 1.0 een drie-cilinder is, vind ik trouwens eerder een pluspunt ipv. een nadeel :P Maar goed, toch wel blij met de snellere 4-cil.
Hier ook een Focus maar dan uit het jaar 2010 (afgelopen maart aangeschaft). 1.6 120 pk, leren bekleding versie (komt uit Duitsland volgens mij). Verbruikt met de fiets in de auto ongeveer 1: 15,5 maar met de fietsen op de drager (en volgestouwd met bagage) gaat ie richting de 1:12,5. Scheelt toch een hoop als er twee XL trailbikes achterop staan. Maar 9 van de 10 ligt mijn bike netjes achterin. Wel met het voorwiel eruit want een XL frame met 150 mm veerweg past er net in. ;) De gravelaar is daarentegen geen probleem.

Wel dit jaar vrijwel meteen de FX Travelpilot eruit gegooid. Die begon de Canbus actief te houden en de accu leeg te trekken (Travelpilot kwaal). Gelukkig een vervanger gevonden met android 10 en touch screen. Werkt toch een stuk fijner en past mooi in dezelfde lijst. Stuurbediening werkte ook weer meteen. Ivm de ruimte en geen zin in een dakkoffer voor de vakantie de zittingen van de achterbank eruit geschroefd. 2 boutjes en klaar. Is toch iets kleiner dan de Kia Carens waar een zee van ruimte in was ;) Maargoed, 2,5 week bagage voor 2 mensen en 2 honden in de achterbak past dan prima.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Lunatt schreef: ma 6 december 2021, 18:54
yo-eddy schreef: ma 6 december 2021, 10:44
Nadat ik een oude Master als (ver)bouw bus kocht voor ons huidige huis ben ik een beetje verliefd geworden op deze busjes. Nu als bike/camper bus. 4 personen, 4 fietsen en de hond alles ín de bus :-q
Oh wauw, hoeveel titaan staat er in die bus! :o

Kijk , zo hoort het , fietsen gewoon binnen in de auto :D Ik vind het altijd zo'n raar gezicht , heb je een dikke bus gaan de fietsen alsnog achterop :lol:
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Mijn vervoer , een Trafic van 2008 , 153.000 gelopen dus kan nog even :wink:

Oorspronkelijk gekocht voor mijn andere Hobby , Brommerraces en 50cc races. Maar dat ligt op een wat lager pitje ivm Corona en organisaties waar ik niet mee kan rijden (klasse op houden te bestaan) Ondertussen (net even voor corona) had ik het mountainbiken al ontdekt en samen met 3 man ergens naar toe gaat zo natuurlijk ook makkelijk :-D Maar behalve dat rijdt het gewoon heerlijk :-D

Nu alsnog handig op vakantie , alle gewone fietsen , mtb en racefiets gaan nu ook mee dat is wel heerlijk!


Afbeelding
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

zonoskar schreef: vr 17 december 2021, 15:28 Klopt, mijn broer heeft een busje-wat-nog-omgebouwd-naar-camper-moet-worden en daarvoor mocht hij 395 euro aftikken + 40 euro fijnstof toeslag voor 3 maanden.

Dat is een beste dan! ik betaal voor 1800 kg 141euro wegenbelasting en 21 euro fijnstofbelastigen , is wel grijs kenteken dus wel goedkoper dan een gewone auto in het zelfde gewicht. (provinciale opcenten)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die wegenbelasting (op geel kenteken) is voor mij de hoofdreden dat ik geen busje rijd... :((
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie