Auto van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Oli4k schreef: do 25 juni 2020, 13:42 Herkenbaar. Ik overweeg serieus om de E30 t.z.t. om te bouwen naar elektrisch. Swindon Powertrain in het VK verkoopt een elektrische "crate motor", die heel compact en geïntegreerd is. Ik zou dat er wel in willen hangen. Makkelijker dan allerlei custom constructies met de elektromotor uit een zware Lexus hybride i.c.m. allerlei losse controllers en omvormers. Mijn garagist heeft er wel oren naar om EV conversies te gaan doen. En er is vast nog wel iemand die de M20B25, versnellingsbak en diff voor een redelijke prijs over wil nemen, wat weer scheelt in de kosten.
Zou ik echt wel eeuwig zonde vinden om die Reihensechszylinder eruit te gooien...
...maar goed wellicht ter inspiratie als het elektrisch moet zijn (E30 cabrio EV):

http://www.youtube.com/watch?v=zcZvJIx1wQo
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Oli4k schreef: do 25 juni 2020, 13:42 Herkenbaar. Ik overweeg serieus om de E30 t.z.t. om te bouwen naar elektrisch. Swindon Powertrain in het VK verkoopt een elektrische "crate motor", die heel compact en geïntegreerd is. Ik zou dat er wel in willen hangen. Makkelijker dan allerlei custom constructies met de elektromotor uit een zware Lexus hybride i.c.m. allerlei losse controllers en omvormers. Mijn garagist heeft er wel oren naar om EV conversies te gaan doen. En er is vast nog wel iemand die de M20B25, versnellingsbak en diff voor een redelijke prijs over wil nemen, wat weer scheelt in de kosten.
Leuk idee. Er zijn ook andere leveranciers in opkomst. EV geeft wel een hoog koppel maar 80 kW is niet heel veel als het sportief moet zijn.
Je had gezien dat de getoonde prijs een aanbetaling van 25% is? En dat er nog wel wat dingetjes bijkomen zoals een 400V 3 fase DC-->AC omvormer voor de tractie, een AC-->DC laadomvormer en natuurlijk het batterijpakket. Om de levensduur vam de batterij te verlengen is een actieve vloeistofkoeling wenselijk. Electrificeren vergt ook typegoedkeuring van de RDW.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Ik wil ooit ook een E30 ombouwen naar elektrisch, maar voorlopig is het helaas nog veel te prijzig inderdaad.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

@joepiede

Ja, de totale prijs komt ook nog wat hoger uit dan ze hadden aangekondigd. Er moet ook nog een en ander gebeuren voor rem- en stuurbekrachtiging. Maar dat was iets waar mijn garage van zei zij dat soort dingen al doen voor raceauto’s. En de auto waar het in moet is een rijdend project dus voordat die er aan toe is zijn we ook weer wat euro’s verder.

Vermogen schijn je niet een op een te kunnen vergelijken want deze aandrijfunit gaat direct op de achteras. Geen versnellingsbak ertussen ook. Dat scheelt een boel. Maat natuurlijk denk ik dat iets meer power wel leuk zou zijn. De auto kan het makkelijk hebben. Als de prijzen zakken en de wind gunstig staat gaat het er hopelijk een keer van komen.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3454
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Joop! schreef: do 25 juni 2020, 21:00 Zou ik echt wel eeuwig zonde vinden om die Reihensechszylinder eruit te gooien...
Zo mee eens!
Van een 6pitter naar een duracellpakketje..... mij niet gezien.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Oli4k schreef: vr 26 juni 2020, 09:04 @joepiede

Ja, de totale prijs komt ook nog wat hoger uit dan ze hadden aangekondigd. Er moet ook nog een en ander gebeuren voor rem- en stuurbekrachtiging. Maar dat was iets waar mijn garage van zei zij dat soort dingen al doen voor raceauto’s. En de auto waar het in moet is een rijdend project dus voordat die er aan toe is zijn we ook weer wat euro’s verder.

Vermogen schijn je niet een op een te kunnen vergelijken want deze aandrijfunit gaat direct op de achteras. Geen versnellingsbak ertussen ook. Dat scheelt een boel. Maat natuurlijk denk ik dat iets meer power wel leuk zou zijn. De auto kan het makkelijk hebben. Als de prijzen zakken en de wind gunstig staat gaat het er hopelijk een keer van komen.
Dat klinkt als een gedegen garage! Er komt idd nog meer bij kijken, alles wat aan je multiriem hangt moet elektrisch worden. Ook wil je in de cockpit nog wat info, zoals een rangeduider en een laadmeter.

80 kW elektrisch is inderdaad niet 1 op 1 te vergelijken met 80 kW dinosaurusaandrijving. EV verliest veel minder aan warmte dus de overdracht op de as is efficiënter. Daarentegen wordt je auto zwaarder dus de verhouding kW per kg verandert ook. In 'gangbare' productiemodellen voor EV's zie je vaak ~150 kW gemonteerd worden. Dan zijn de prestaties vergelijkbaar met een Golf GTI.
Ja, doei !
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

Ik heb er voor de mini ook naar zitten kijken. Voor de mini niet veel vermogen nodig...649 kilo maar (inclusief motor). 15.000 euro in totaal....
Toch wat prijzig. Scheelt wel een hoop sleutelwerk naderhand. Het blijft een Engelse motor...veel olielekkages en dergelijke. Denk er nog maar eens over
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Joepie de schreef: vr 26 juni 2020, 09:32 Dan zijn de prestaties vergelijkbaar met een Golf GTI.
Dat zou een redelijke stap terug zijn 😄
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Oli4k schreef: vr 26 juni 2020, 11:47
Joepie de schreef: vr 26 juni 2020, 09:32 Dan zijn de prestaties vergelijkbaar met een Golf GTI.
Dat zou een redelijke stap terug zijn 😄
Ja maar...... jij kwam met 80kW.
Dan kan je altijd voor dual motor gaan, net als Tesla. Heb je bijna 400 kW en zie je nagenoeg alle BMW's in je achteruitkijkspiegel heel snel kleiner worden bij een stoplichtsprintje. Verder heb je er niets aan want het is alleen maar vermoeiend al die G-krachten.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

lightrider schreef: vr 26 juni 2020, 09:49 Ik heb er voor de mini ook naar zitten kijken. Voor de mini niet veel vermogen nodig...649 kilo maar (inclusief motor). 15.000 euro in totaal....
Toch wat prijzig. Scheelt wel een hoop sleutelwerk naderhand. Het blijft een Engelse motor...veel olielekkages en dergelijke. Denk er nog maar eens over
Ik zou de gedachte nog even vasthouden. Er komt vanzelf meer uniform aanbod en daarmee daalt de prijs. Met een plofmotor ben je gebonden aan het merk, maar een elektromotor kan op heel veel plekken worden gemaakt.

Het comfort stijgt ook behoorlijk met EV. Geen laagfrequente trillingen, geen ploffende uitlaat onder je bodemplaat, geen mechanische onderdelen die geluid maken en veeeeel minder motorisch onderhoud.
Ja, doei !
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Oli4k schreef: vr 26 juni 2020, 11:47
Joepie de schreef: vr 26 juni 2020, 09:32 Dan zijn de prestaties vergelijkbaar met een Golf GTI.
Dat zou een redelijke stap terug zijn 😄
ligt aan golf GTI die we bedoelen denk ik...
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

Joepie de schreef: vr 26 juni 2020, 12:52
lightrider schreef: vr 26 juni 2020, 09:49 Ik heb er voor de mini ook naar zitten kijken. Voor de mini niet veel vermogen nodig...649 kilo maar (inclusief motor). 15.000 euro in totaal....
Toch wat prijzig. Scheelt wel een hoop sleutelwerk naderhand. Het blijft een Engelse motor...veel olielekkages en dergelijke. Denk er nog maar eens over
Ik zou de gedachte nog even vasthouden. Er komt vanzelf meer uniform aanbod en daarmee daalt de prijs. Met een plofmotor ben je gebonden aan het merk, maar een elektromotor kan op heel veel plekken worden gemaakt.

Het comfort stijgt ook behoorlijk met EV. Geen laagfrequente trillingen, geen ploffende uitlaat onder je bodemplaat, geen mechanische onderdelen die geluid maken en veeeeel minder motorisch onderhoud.
Moet wel zeggen dat het geluid en het trillen juist wel onderdeel van de beleving van het rijden in de mini is. Wil ik iets comfortabeler dan neem ik de Sub wel.
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

RoySmit schreef: vr 26 juni 2020, 13:00
Oli4k schreef: vr 26 juni 2020, 11:47

Dat zou een redelijke stap terug zijn 😄
ligt aan golf GTI die we bedoelen denk ik...
Zo’n originele GTI komt in de buurt qua rijbeleving. Voor de rest is het niet te vergelijken. Er is meer dan hoe lang je over 0-100 doet. Bijvoorbeeld het gevoel als je auto je heel sneaky probeert te vermoorden wanneer je een bocht wat te vlotjes neemt maar je hem te slim af bent door toch een beetje extra gas te geven. Of wanneer geen van je wielen in de dezelfde richting beweegt als jij maar je toch volledige controle hebt. Dan voel je echt dat je (nog) leeft. Probeer dat maar eens in een GTI.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Oli4k schreef: vr 26 juni 2020, 13:55
RoySmit schreef: vr 26 juni 2020, 13:00

ligt aan golf GTI die we bedoelen denk ik...
Zo’n originele GTI komt in de buurt qua rijbeleving. Voor de rest is het niet te vergelijken. Er is meer dan hoe lang je over 0-100 doet. Bijvoorbeeld het gevoel als je auto je heel sneaky probeert te vermoorden wanneer je een bocht wat te vlotjes neemt maar je hem te slim af bent door toch een beetje extra gas te geven. Of wanneer geen van je wielen in de dezelfde richting beweegt als jij maar je toch volledige controle hebt. Dan voel je echt dat je (nog) leeft. Probeer dat maar eens in een GTI.
Eens.
Ik doelde indd alleen op vermogen.

Maar een achterwiel aangedreven BMW blijft de bom!
Gaat niks boven dat
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Inmiddels staat de mijne er zo bij. Vandaag weg gebracht om de rolkooi erin te laten bouwen.

Afbeelding
Plaats reactie