Auto van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Linc schreef: za 27 juni 2020, 15:43 Inmiddels staat de mijne er zo bij. Vandaag weg gebracht om de rolkooi erin te laten bouwen.
Goed bezig, zie je minder en minder. Begint wat duur te worden... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

Gisteren de knoop doorgehakt. de 1275 cc motor is weg. Nu nog verder denken, of deze oldtimer hobby helemaal stoppen of ombouwen naar een EV
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

lightrider schreef: do 2 juli 2020, 08:56 Gisteren de knoop doorgehakt. de 1275 cc motor is weg. Nu nog verder denken, of deze oldtimer hobby helemaal stoppen of ombouwen naar een EV
Of een Hayabusa blok :bier:
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

KevinBel schreef: ma 6 november 2017, 16:50
KevinBel schreef:Al bijna 2 jaar (nog 13 dagen) in het bezit van deze geweldige auto.
Citroën Xsara 1.6i Ligne Prestige uit 1999.
Aangeschaft met 192.000km op de teller. Intussen al op 237.000km :D
Rijdt subliem, ook in de bergen, en genoeg laadvermogen voor mtb en veeel spullen.
Leuke is dat ie eigenlijk bijna dezelfde kleur heeft als mijn 2 mtb's.
En ik rij nog steeds rond in mijn Xsara, 5 jaar intussen. Al heel veel bike trips mee gedaan :winkie:
282.000 op de teller nu. Rijdt nog steeds super.
Op een paar kleine probleempjes in de jaren nog niet heel veel geld in hoeven stoppen. Goed onderhoud doet veel :-q
Dacht ik zal ook is een update doen haha :bier:
Met de Xsara kwam ik eind 2018 er ineens achter dat de wielophanging rechtsachter niet helemaal jofel meer was. Want toen ik de winterwielen erop legde liep rechtsachter aan tegen de binnenkant van de wielkast.. Bleek dat er een draagarmlager versleten was.
Reparatie zou me te veel moeite en geld kosten (500euro ofzo), dus besloten om maar is naar wat anders te kijken.
Mocht op zich ook wel want de Xsara zat inmiddels aan de 302.000km op de teller. :lol: Zelf bijna 7,5 jaar met veel plezier in gereden.

Dus zo gezegd, zo gedaan.

Na flink zoeken en diverse auto's gereden/bekeken te hebben, eind februari een Hyundai I30 CW 1.4 uit 2010 gekocht.
Eindelijk kwam ik een model tegen die voldeed aan alles eisen die ik had, trekhaak, climate control/airco, cruise control en het liefst stuurwielbediening en zoveel mogelijk elektrisch :)

Echt een zee van ruimte binnenin als de achterbank plat ligt. 2 fietsen en alle kampeerspullen/fietsspullen erbij kan gemakkelijk.
Zeer handig want ik heb de auto ook gekocht met die reden, makkelijk met de fietsen weg.
Die 1.4 motor zou 109pk opbrengen maar is helaas niet veel van te merken echt, hij is soms wat traag en vooral in de bergen moet dat ding nogal werken. Verbruik valt beetje tegen met wat je op internet tegenkomt, 1op10a12 doet ie gemiddeld.
Verder rijdt het top op de langere afstanden. Al mee naar noord-spanje en oostenrijk geweest en diverse tripjes belgie, duitsland en frankrijk. :-q

Bij deze een foto van het model auto, die van mij is alleen zilvergrijs ipv champagne en heeft geen dakraam.
Afbeelding
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

wamske schreef: do 2 juli 2020, 14:45
lightrider schreef: do 2 juli 2020, 08:56 Gisteren de knoop doorgehakt. de 1275 cc motor is weg. Nu nog verder denken, of deze oldtimer hobby helemaal stoppen of ombouwen naar een EV
Of een Hayabusa blok :bier:
Nooit een ander blok. Dat zou het voor mij niet leuker maken.
Mijn probleem zit hem juist in de verbrandingsmotor an sich. Dat wil ik dus eigenlijk niet meer. Vandaar naar EV
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

lightrider schreef: vr 3 juli 2020, 07:32
wamske schreef: do 2 juli 2020, 14:45

Of een Hayabusa blok :bier:
Nooit een ander blok. Dat zou het voor mij niet leuker maken.
Mijn probleem zit hem juist in de verbrandingsmotor an sich. Dat wil ik dus eigenlijk niet meer. Vandaar naar EV
Mini EV is ook tof, ben wel benieuwd hoe je het accupakket in gaat passen. Volgens mij zijn die pakketten van de Ampera's en soortgenoten, vrij klein?
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

Ik heb nog de tijd. Eerst de carrosserie nog helemaal doen.
Voordeel voor mij is dat het een Clubman Estate is. Dus meer ruime en een lage platte vloer.
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Maar wel zonde als je heel de bodem en vloer gedaan hebt als er een gat in gezaagd moet worden om de accu's te herbergen.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Bij nieuw ontworpen (grote) EV ligt de batterij laag gespreid op of in de bodemplaat zodat de voor- en achteras gelijkmatiger worden belast. Bij kleinere auto's en modellen die voortkomen uit een bestaand brandstofmodel wordt grotendeels de ruimte onder de achterbank benut. After market range extenders liggen soms in de uitsparing voor het reservewiel. Omdat de mini al vrij laag is en de binnenruimte beperkt, lijkt mij dat het veranderen van de bodemplaat om meer ruimte te maken, niet mogelijk is. Misschien wel het uitdrukken van de uitsparing voor de uitlaat?

Vanwege het gewicht van de batterij wil je deze het liefst voor de achteras hebben liggen. De druk op de vooras wordt sowieso lager omdat de electromotor lichter is dan de verbrandingsmotor. De achterophanging moet mogelijk worden versterkt.

Het heeft voordelen om de batterij compact te houden omdat behoud van de inwendig vrijkomende warmte een positief effect heeft op het rijbereik. Bij intensief gebruik heeft een vloeistofgemanaged pakket minder snel last van degradatie dan een passief gekoeld pakket.

Reken voor de mini met ca 100 kg batterij per 100 km bereik.
Ja, doei !
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

Bodem aanpassen zal niet meevallen. Bodem is al laag, uitsparing voor de uitlaat is er niet echt. Reservewiel wel maar wel erg ver naar achteren. Voordeel van de Estate is dat de vloer nagenoeg vlak is vanaf de achterkant tot voorbij de achterbank.
Ik ga eerst verder met de carrosserie en dan maar eens besluiten hoe ik een en ander in ga richten. Nog genoeg werk te doen en te weinig tijd.
100kg per 100km is wel gunstig moet ik zeggen. Mini weegt met motor normaal 649kg. Zal kijken wat een motor weegt en dan eens rekenen.
Bedankt voor de info...
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

lightrider schreef: do 2 juli 2020, 08:56 Gisteren de knoop doorgehakt. de 1275 cc motor is weg. Nu nog verder denken, of deze oldtimer hobby helemaal stoppen of ombouwen naar een EV
Ben benieuwd, heb vroeger ook aardig wat minitjes, clubmannetjes en estates "versleten", 1275 blokjes uit Austin Metro's lepelen (kostte echt bijna niets toentertijd). 10" wieltjes met schijven voor, stage kit erop ....reuze lol om mee te scheuren.
Stoeltje uit Renault 5 GT direct op de bodem v.d. mini ivm mijn 1.98m
Je had echt het gevoel dat je die karretjes met je kont kon sturen, mega direct en super makkelijk in overstuur te krijgen voor een fwd.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

2022 .... beginnen ze eindelijk aan productie van deze bij VW ......

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

yo-eddy schreef: ma 6 juli 2020, 22:16 2022 .... beginnen ze eindelijk aan productie van deze bij VW ......
Das wel een droomauto....Elektrisch, retro en toch modern. Wordt helaas onbetaalbaar.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

JoopO schreef: di 7 juli 2020, 09:57
yo-eddy schreef: ma 6 juli 2020, 22:16 2022 .... beginnen ze eindelijk aan productie van deze bij VW ......
Das wel een droomauto....Elektrisch, retro en toch modern. Wordt helaas onbetaalbaar.
Had geloof ik ergens gelezen dat ze richten op "vanaf 40K" , een hoop geld voor particulier maar in de lease markt een heel scherpe prijs. Onze huidige (in mijn ogen oerlelijke) KIA E-Niro heeft een catalogus waarde van 46K ....
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

yo-eddy schreef: di 7 juli 2020, 10:24
JoopO schreef: di 7 juli 2020, 09:57

Das wel een droomauto....Elektrisch, retro en toch modern. Wordt helaas onbetaalbaar.
Had geloof ik ergens gelezen dat ze richten op "vanaf 40K" , een hoop geld voor particulier maar in de lease markt een heel scherpe prijs. Onze huidige (in mijn ogen oerlelijke) KIA E-Niro heeft een catalogus waarde van 46K ....
Voor 40.000 euro heb je nog geen VW-camper. Nieuwprijs nu rond de 65.000 euro. Dus 40.000 is veel maar niet onbetaalbaar.

Toch ook maar eens kijken of ik onze T3, 2.0 luchtgekoeld ook om kan bouwen naar elektrisch
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
Plaats reactie