Lol / motivatie slechte omstandigheden

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

corex schreef: ma 7 februari 2022, 14:09Er was ook een standrace in Scheveningen gisteren.
Klopt, maar ik begon dit topic ooit met deze inleiding.
Vanmorgen (op de sportschool) me eens afgevraagd wat voor veel rijders de motivatie is om bij erg slechte omstandigheden toch het bos in te duiken.
Verklaring: Als wedstrijdrijder wordt ik zo nu en dan "gedwongen" om onder erbarmelijke omstandigheden een marathon of wat dan ook te rijden. Je kiest voor wedstrijden, schrijf je in, maak een lange reis en overkomt het je. Terug zonder te rijden gaat dan net iets te ver.


Als ik zelf wedstrijdrijder was geweest en ingeschreven had hiervoor, was er geen twijfel. Ik heb ook in de stromende regen bij 4 graden in startvak te staan kou kleumen met de weten schap dat er nog 100 km ellende op me lag te wachten.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Fred (mtb-sport) schreef: ma 7 februari 2022, 19:54
corex schreef: ma 7 februari 2022, 14:09Er was ook een standrace in Scheveningen gisteren.
Klopt, maar ik begon dit topic ooit met deze inleiding.
Vanmorgen (op de sportschool) me eens afgevraagd wat voor veel rijders de motivatie is om bij erg slechte omstandigheden toch het bos in te duiken.
Verklaring: Als wedstrijdrijder wordt ik zo nu en dan "gedwongen" om onder erbarmelijke omstandigheden een marathon of wat dan ook te rijden. Je kiest voor wedstrijden, schrijf je in, maak een lange reis en overkomt het je. Terug zonder te rijden gaat dan net iets te ver.


Als ik zelf wedstrijdrijder was geweest en ingeschreven had hiervoor, was er geen twijfel. Ik heb ook in de stromende regen bij 4 graden in startvak te staan kou kleumen met de weten schap dat er nog 100 km ellende op me lag te wachten.
In heuvelachtig terrein is het beter rijden in slechte omstandigheden dan op de vlakkere parcoursen. Klimmen en dalen wordt uitdagend en geeft een kick . Extra slijtage neem je dan op de koop toe.

Vroeger was er een site MTBsport.nl. :wink:

Misschien ben jij dit wel? Daar had een biker in Alpen marathon z'n remblokken versleten incl het plaatje . Remmen deed hij dus met z''n remzuigers op het het laatste deel van de rit.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

MTB-SPORT.NL, nooit van gehoord :winkie:
Mbt slijtage bij extreme omstandigheden. Heb idd wel eens bij cross country wedstrijd Kwintelooyen in 60 min. Complete nieuwe remblokjes op gereden want extreem slecht weer en mochten over de crossbaan rijden. Maar zo’n dag zou ik als toerder gezegd hebben : Mij te slecht.
Mbt zuigers op de schijf: Bij LCMT dit mee gemaakt, scheelt dat de fiets toen een testexemplaar was die ik van Cannondale kreeg……
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Fred (mtb-sport) schreef: di 8 februari 2022, 07:48
Mbt zuigers op de schijf: Bij LCMT dit mee gemaakt, scheelt dat de fiets toen een testexemplaar was die ik van Cannondale kreeg……
Vertraagd dat nog een beetje zo'n setje keramische zuigers? :lol:
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Ivm alle regen had ik zaterdagochtend om 8 uur al een rondje gefietst. In het lokale bos is het zandgrond en daar waren de paden redelijk droog.
Zondagochtend was er veel regen, dan zie ik de lol van een rondje fietsen ook niet zo in.
Maar zondagmiddag was het een tijdje droog. Het was dat ik toen geen tijd had, anders had ik nog een rondje gemaakt. Op mijn starre plusbike met fatbikespatborden is het dan best leuk om door de plassen te fietsen.
Even naar een ander bos, wat wat natter is en dan kijken wat nog te fietsen is. Modder valt dan wel mee, het is echt veel door het water fietsen na al die regen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Vroeger was alles beter !!!

Toen had je nog velgremmen en daar kon je prima een modderige tocht of marathon mee uitrijden !
(Maar je kon wel ieder jaar je velgen vervangen)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Stunning schreef: di 8 februari 2022, 22:43 Vroeger was alles beter !!!

Toen had je nog velgremmen en daar kon je prima een modderige tocht of marathon mee uitrijden !
(Maar je kon wel ieder jaar je velgen vervangen)
Vroeger was alles beter :roll:

In het geval van de aangehaalde velg remmen niet , althans bij mij , ik ben toch menig keer in ardennen van het pad af gedoken omdat bij nat weer , mn velg remmentjes op mn Cannondale weigerde :winkie: , de laatste paar keer met de schijfremmen geen probleem :) .
Maar de lol om met natte omstandigheden en/ of modder is wel geheel verdwenen :P
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Snelle Buffer schreef: wo 9 februari 2022, 09:35 Maar de lol om met natte omstandigheden en/ of modder is wel geheel verdwenen :P
Same here. Ik rij nu zo’n 10 jaar rond op een mtb, en in ‘t eerste jaar vond ik ‘t nog doodnormaal om op Zeist door ‘t oude KNVB moddersegment te ploegen. Honderd meter lang, diepe bagger, maar je deed ‘t want “dat hoorde toch bij mountainbiken”?
Inmiddels ben ik wat wijzer en is dat natuurlijk niet meer van deze tijd. Kijk naar de populariteit van de 2.0 routes. Je ziet ze nog wel af en toe, die veldrijders, maar dat ploegen door de modder heeft natuurlijk hélemaal niets te maken met mtb-en.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Giant-E schreef: wo 9 februari 2022, 10:55 Je ziet ze nog wel af en toe, die veldrijders, maar dat ploegen door de modder heeft natuurlijk hélemaal niets te maken met mtb-en.
Voor mij is het overwinnen van hindernissen of dit nou een wortelklim, een rock garden een beekje of een strook diepe modder gewoon onderdeel van de sport. Anders ga je toch lekker binnen op de baan, geen wind of regen, zelfs geen remmen die kunnen verslijten :bier:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Giant-E schreef: wo 9 februari 2022, 10:55 Je ziet ze nog wel af en toe, die veldrijders, maar dat ploegen door de modder heeft natuurlijk hélemaal niets te maken met mtb-en.
Afbeelding
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Giant-E schreef: wo 9 februari 2022, 10:55Je ziet ze nog wel af en toe, die veldrijders, maar dat ploegen door de modder heeft natuurlijk hélemaal niets te maken met mtb-en.
Hoeveel van de meest iconische MTB momenten waren in de stromende regen, modder, ...?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

cheeta schreef: wo 9 februari 2022, 12:23
Giant-E schreef: wo 9 februari 2022, 10:55Je ziet ze nog wel af en toe, die veldrijders, maar dat ploegen door de modder heeft natuurlijk hélemaal niets te maken met mtb-en.
Hoeveel van de meest iconische MTB momenten waren in de stromende regen, modder, ...?
Op Nederlandse bodem? :roll:
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

cheeta schreef: wo 9 februari 2022, 12:23
Giant-E schreef: wo 9 februari 2022, 10:55Je ziet ze nog wel af en toe, die veldrijders, maar dat ploegen door de modder heeft natuurlijk hélemaal niets te maken met mtb-en.
Hoeveel van de meest iconische MTB momenten waren in de stromende regen, modder, ...?
Iconisch , en dan vooral de samenloop van weersomstandigheden.

Toertocht Arnhem tig jaar geleden eind februari. In 1994-1995 weet het niet meer exact.

Einde middag voorafgaand aan de tocht. De route bepijlen op diep opgevroren deels besneewde bodem .

S'nachts ging de fohn aan. Opdooi!!. de onderste laag was nog bevroren.
De hele tocht was 1 festijn. Paden meters breed geworden door uitwijken naar een deel waar nog geen diep spoor stond. Geen gemekker over de route. Dit is mountainbiken.We wisten niet beter.
De route was 1 malig - er wearen geen/zeer weinig mtbroutes- en werdt zeer weinig bereden door locals; mtb-en was nog niet zo'n plaag. En de boswielrenner reed de week erop een andere tocht.
Na 3 weken zag je er niets meer van. De bodem kon zich prima herstellen.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Giant-E schreef: wo 9 februari 2022, 10:55 Je ziet ze nog wel af en toe, die veldrijders, maar dat ploegen door de modder heeft natuurlijk hélemaal niets te maken met mtb-en.
Meer dan 90% van de vaste routes in NL hebben natuurlijk ook helemaal niets met mtb-en te maken. Het is hier gewoon veldrijden of boscrossen en daar past een beetje modder prima bij.
In de bergen ga je in de winter skiën en in de zomer mtb-en. Hier kun je het hele jaar atb-en, waar het in de zomer te mul is en in de winter te nat. :bier:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dice Oldskool schreef: wo 9 februari 2022, 13:05
cheeta schreef: wo 9 februari 2022, 12:23
Hoeveel van de meest iconische MTB momenten waren in de stromende regen, modder, ...?
Op Nederlandse bodem? :roll:
Een paar jaar geleden was er een hilarische editie singletrack tour. Glibberen en glijden zowel omhoog als naar beneden. Toen de regen ging stromen en bleef stromen zijn we afgehaakt maar gelachen hebben we :lol:
Plaats reactie