Lol / motivatie slechte omstandigheden

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Een tweedehands HT frame kopen en deze opbouwen met oude spullen of tweedehands is ook een oplossing.
Ik heb zo mijn mountainbike opgebouwd voor iets meer dan €500,-
Scheelt ook om er niet het nieuwste van het nieuwste op te monteren, zo rij ik nog 1x10 en dat is niet zo kostbaar om te vervangen.
Ik vind het toch wel lekker om in slechte omstandigheden lekker te kunnen fietsen en niet bezig te kunnen zijn met eventuele slijtage van mijn onderdelen. Na een ritje gaat hij vies in de schuur en voor de volgende rit bostel ik hem droog af en wax de drivetrain opnieuw.
Dit bevalt zo goed dat deze "budget" bike nu mijn enige fiets is.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik mijn fully in de begin van de crisis noodgedwongen heb moeten verkopen.
Have fun!
Rinse.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16794
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Da's een beetje de manier waarop ik mijn gravelbike gekozen heb: niet te duur om zonder veel gewetensbezwaren toch de natte wegen op te kunnen gaan. Die is 1 x 9 afgemonteerd en ik heb laatst alvast een nieuwe drivetrain gekocht: €25 voor een cassette, €12,50 voor een ketting en €10 voor een voorblad. Dus voor amper vijf tientjes een compleet nieuwe aandrijflijn :)
Het probleem is dat ik wel hou van een mooie fiets dus toch moet opletten niet teveel in de upgrade-val te trappen... :D

Qua motivatie en slechte omstandigheden: "slecht" is een relatief begrip, ik ga gewoon niet fietsen als het echt slecht weer is (= regent).
Maar dat de motivatie in deze tijd van het jaar anders is, soms lastiger op te brengen, merk ik wel. Ik begin de kou een beetje beu te raken, snak na een paar maanden grijs & grauw steeds meer naar een comfortabel zonnetje en het in de korte broek kunnen fietsen.

Maar ook al is het vaak grijs en kil, ik ga wel fietsen. Omdat ik er ook nu tòch plezier en voldoening uit haal, omdat ik de conditie wil onderhouden (elk jaar van nul beginnen kost nogal wat tijd als je mijn leeftijd hebt), omdat het goed voor me is om te bewegen en ik de rest van de week al binnen op een stoel zit, omdat ik weet dat "winter miles = summer smiles".
Wat helpt is afwisseling. Ik rijd wegritjes, diverse lokale mtb-rondjes, UHR of Nijmegen, analoog of e-mtb... en meestal beslis ik dat pas op de dag zelf. Ik kies dus echt waar ik op dat moment het meeste zin in heb.

Echt met tegenzin op de fiets stappen doe ik vrijwel nooit.
Daarvoor is het gewoon een veel te leuke hobby :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

kermit schreef: ma 14 februari 2022, 14:33 Maar ook al is het vaak grijs en kil, ik ga wel fietsen. Omdat ik er ook nu tòch plezier en voldoening uit haal, omdat ik de conditie wil onderhouden (elk jaar van nul beginnen kost nogal wat tijd als je mijn leeftijd hebt), omdat het goed voor me is om te bewegen en ik de rest van de week al binnen op een stoel zit, omdat ik weet dat "winter miles = summer smiles".
Wat helpt is afwisseling. Ik rijd wegritjes, diverse lokale mtb-rondjes, UHR of Nijmegen, analoog of e-mtb... en meestal beslis ik dat pas op de dag zelf. Ik kies dus echt waar ik op dat moment het meeste zin in heb.

Echt met tegenzin op de fiets stappen doe ik vrijwel nooit.
Daarvoor is het gewoon een veel te leuke hobby :)
Heel herkenbaar. Ben ZZP-er en van de generatie van Kermit. Kan mijn momenten kiezen om te gaan fietsen, en dan heb je in de winter toch vaak hele mooie dagen. Dit jaar al ruim 900 km gereden, zowel op de weg als in het terrein. En inderdaad, zonder beweging voel ik me niet goed. En met beweging voel je je na een inspannende of mooie tocht supergoed. Ook als het koud is, of winderig. En mazzel dat ik drie rondjes in de buurt heb die bijna altijd droog zijn (Stadbos, Dorst en LDD).

Toevoeging:
Op de dagen dat ik niet fiets, meestal een wandeling van een uurtje, alleen maar om buiten te zijn. En in de zomer windsurfen, daar is het sowieso voor nodig om in de winter conditie op te bouwen.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Ik ben ook zzp’er maar helaas weinig tijd door de week. Mensen waar ik voor/mee werk houden namelijk wel normale werktijden aan.
Daarnaast mountainbike ik voornamelijk in de winter, zodra het beter weer is staan andere hobby’s hoger op de prioriteitenlijst. (Windsurfen, wingfoil en surfen)
Dan ontkom je er niet aan om soms ook op een slechte dag op de fiets te stappen.
En zolang je niet stil gaat staan is door de regen mountainbiken eigenlijk nog best leuk ook (en lekker rustig in het bos)
Have fun!
Rinse.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

De thrill seekers , kunnen weer los !, of is het trail seekers :roll: , lekker door de modder en extra natuurlijke obstakels met een dosis adrenaline door het bos ...na de storm . :-{
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Prachtige weer vanmorgen: helder blauwe lucht, klein beetje wind, niet extreem qua temperatuur...
... je moet alleen niet voor de snelste tijd gaan en rekening houden dat je het pad af en toe even vrij moet maken binnen het redelijke.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4825
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Maar of ‘t heel slim is om vandaag in een bos rond te rijden?
#mikado-suicide
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Nou, gewoon goed om je heen blijven kijken en ook voor je😉, en niet onder scheefhangende bomen gaan bivakeren😅
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ik heb net nog 25 watt op mijn one minute max erbij verdiend en nog maar wat lesjes wattbike erbij gekocht.
Mijn motivatie ligt in een al geboekte transalp en dan uw trainen toch wat makkelijker.
Sowieso is een omgeving waarin het gewoon warm en droog is vrij motiverend na een paar donkere maanden 8)
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Om maar terug te gaan naar de kern van dit topic.
Zoals vandaag is wat mij betreft echt zo’n dag: Waarom zou je vandaag in de forse zeikregen (dat al vanaf gisterenavond) in de bagger/ellende gaan trappen?
Omdat het zondag is en afspraak is afspraak?
Ik weet het wel, idd effe indoor :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Toch kan het vandaag wel meevallen.
Maar ik besteed deze dag ook beter aan dingen die er anders toch niet van komen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ik ga graag als het regent, maar met alle wind vind ik het te link. Bomen of takken koppen is niet mijn hobby :bier:

Komende week weer eens kijken. Als het echt moddert op de oude Trek met Butcher banden. Rolweerstand van een ‘walking dragline’ maar honderd procent lol. :winkie:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4825
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Fred (mtb-sport) schreef: zo 20 februari 2022, 09:06 Omdat het zondag is en afspraak is afspraak?
Yep. Naar mijn inschatting wel vaak clubleden. Week in week uit. Zondagochtend, woensdagavond. Weer of geen weer.

Voor mij dé reden om nooit lid te worden, hoewel ‘t sociale aspect mij ooit deed twijfelen om hier lid te worden van “Dirty Hill”.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Fred (mtb-sport) schreef: zo 20 februari 2022, 09:06 Om maar terug te gaan naar de kern van dit topic.
Zoals vandaag is wat mij betreft echt zo’n dag: Waarom zou je vandaag in de forse zeikregen (dat al vanaf gisterenavond) in de bagger/ellende gaan trappen?
Omdat het zondag is en afspraak is afspraak?
Ik weet het wel, idd effe indoor :winkie:
Vandaag kan ik me ook niet zo veel bij voorstellen.
Normaal ga ik zondagochtend een rondje fietsen, maar ik kijk ook naar de weersvoorspelling voor het weekend. Dus deze keer gisteren lekker een rondje gefietst, als onverantwoorde ramptoerist. In het bos vooral over de fietspaden, met alle takjes die er lagen was dat een andere ervaring dan normaal.
Mijn fietsmaat gaat met dit weer wandelen op de hei. Is dan lekker rustig. Ieder zijn ding zeg maar.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ik zit ook al ruim een week binnen ...

Ik probeer altijd doordeweeks 's-avonds nog een flink rondje te doen voor de basis conditie, meestal 60-70 km op de sportfiets.
Maar in Zeeland is het al een gevecht als het meer is dan windkracht 3 en vind ik er geen lol meer aan.
Vorige week was het al niks en deze week wordt het ook niks.

Om over vandaag maar te zwijgen om op de MTB nog wat te gaan doen ... schiet niet op zo.
Hopelijk klaart het later in de middag nog een beetje op en ga ik wellicht nog een rondje hardlopen ... hopelijk beetje in de beschutting opzoeken hier in Zierikzee bij wind W7 .. :cry:
Plaats reactie