Zijn er hier ook (ex)fietskoeriers aanwezig?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Ludozzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: za 26 december 2009, 19:41
Mijn mountainbike: Pipedream Moxie, Genesis Vagabond

Ik vroeg me af of er hier op dit forum ook mensen rondlopen die fietskoerier zijn (geweest).
Het lijkt mij een erg leuke bijbaan, maar ik vrees dat er niet veel vraag zal zijn naar 16 jarige koeriers.

Iemand met ervaringen?
Leuke en minder leuke kanten, of tips om aan een koeriersbaantje te komen?
Sneeck
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1647
Lid geworden op: za 10 juni 2006, 19:04

Voor zover ik kan indenken waar een fietskoerier uitkomst bied zijn grote steden met veel auto's(denk natuurlijk aan london of amsterdam) Verder is het belangrijker dat jij te vertrouwen bent en een goede conditie en kennis van de stad hebt. Minder leuke kanten zijn zeer waarschijnlijk de regen/ sneeuw/ ijzel achtige dagen en eventueel hoge werkdruk.

Ik zou het lekker bij een krantenwijk laten op jou leeftijd :-q Heb er nooit echt van gebaald, meer plezier in gehad(ook in de regen)
Amplify your Ride®

Banshee Spitfire Amp Scythe

~22Pride~
Ludozzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: za 26 december 2009, 19:41
Mijn mountainbike: Pipedream Moxie, Genesis Vagabond

Ik denk dat het grootste probleem van een 16 jarige is dat je een beetje het gezicht van een bedrijf waar je voor werkt bent en het bedrijf moet wel professioneel overkomen om een serieus genomen te worden.

Nouja, je kan tegenwoordig stukken meer vinden op 16 jarige leeftijd dan een krantenwijk, maar als snelle koerier lijkt mij fantastisch, helemaal met bagger weer en gladheid :-q De strijd aan met de natuur zegmaar :)
Proflex animal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2469
Lid geworden op: di 8 augustus 2006, 20:56
Mijn mountainbike: Sworks Tarmac, Haro Mary xc, Project 346 Basman cruiser
Contacteer:

Volgens mij doet Tripod het erbij sinds kort
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Die poste voornamelijk schadeformulieren of zoiets?
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

fietskoeriers in Arnhem, Groningen en Zwolle: http://www.cycloon.eu/koerier/" onclick="window.open(this.href);return false;

Elke grote stad heeft wel een bedrijfje voor fietskoeriers.
Verder geen ervaring mee, maar het lijkt mij een leuk bijbaantje.
Uncle Knobby
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 672
Lid geworden op: za 9 augustus 2008, 23:51
Mijn mountainbike: GAZELLE Custom/ P20/ BREEZER/KOGA/ KOGA carbon Team/ Peugeot fillet Team/ Road Logic/ GRISLEY Team

...yep... in Vancouver, is al een tijdje geleden...

...bedenk wel, fietsen is één ding, je weg in gebouwen vinden het andere...

...hier alvast een voorproefje wat je op en met de fiets moet kunnen...
Bar-End

Member ''Vancouver Connection''
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Uncle Knobby schreef:...yep... in Vancouver, is al een tijdje geleden...

...bedenk wel, fietsen is één ding, je weg in gebouwen vinden het andere...

...hier alvast een voorproefje wat je op en met de fiets moet kunnen...

WTF, da's andere koek, leuk om te zien. Zo zie ik ze hier in Arnhem niet gaan hoor, ik denk dat ze dan van de fiets gereden worden. Ze zouden zich in ieder geval niet populair maken.
En wat is hier het praktisch nut van?
sneeuwpop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 765
Lid geworden op: vr 17 november 2006, 01:34

Uncle Knobby schreef:...hier alvast een voorproefje wat je op en met de fiets moet kunnen...
Dat is niet mijn interpretatie van een fietskoerier; da's een alleycat (=wedstrijd, dus extra risico's nemen).

Koerieren gaat erom dat je een goed richtingsgevoel hebt binnen een stad, snel kan fietsen(gem. >30km/u), lang kan fietsen(>5uur) en een doorzetter bent (tijdens hittegolf, stortbui of ijstijd moet er ook gereden worden!)
Zoek anders eerst eens een lokaal koeriersbedrijf op en vraag of je gewoon een dagje mee mag fietsen. Dan kom je er pas echt achter of het iets voor je is!
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!”
Uncle Knobby
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 672
Lid geworden op: za 9 augustus 2008, 23:51
Mijn mountainbike: GAZELLE Custom/ P20/ BREEZER/KOGA/ KOGA carbon Team/ Peugeot fillet Team/ Road Logic/ GRISLEY Team

sneeuwpop schreef:
Uncle Knobby schreef:...hier alvast een voorproefje wat je op en met de fiets moet kunnen...
Dat is niet mijn interpretatie van een fietskoerier; da's een alleycat (=wedstrijd, dus extra risico's nemen).
Koerieren gaat erom dat je een goed richtingsgevoel hebt binnen een stad, snel kan fietsen(gem. >30km/u), lang kan fietsen(>5uur) en een doorzetter bent (tijdens hittegolf, stortbui of ijstijd moet er ook gereden worden!)
Zoek anders eerst eens een lokaal koeriersbedrijf op en vraag of je gewoon een dagje mee mag fietsen. Dan kom je er pas echt achter of het iets voor je is!
...je moet het wél kunnen... :winkie: :-q
Bar-End

Member ''Vancouver Connection''
sneeuwpop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 765
Lid geworden op: vr 17 november 2006, 01:34

Uncle Knobby schreef:...je moet het wél kunnen... :winkie: :-q
In de 2 jaar dat ik als koerier werk heb ik nog nooit:

-zonder helm op gefietst
-aan taxi's gehangen
-tegen het verkeer in tussen de auto's geslalomd
-op m'n bek gegaan om een auto te ontwijken

Daarentegen, volle bak racen met het verkeer mee, het onverwachte verwachten, collegialiteit en lifestyle horen zeker bij een fietskoerier :-q
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!”
Ludozzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: za 26 december 2009, 19:41
Mijn mountainbike: Pipedream Moxie, Genesis Vagabond

Leuk al die reacties!

Ja, die filmpjes heb ik gezien, en die zijn gaaf! Maar ik heb niet het idee dat het er in nederland zo aan toe gaat...
Ik heb wel een goed richtingsgevoel, maar nog niet echt een goede stratenkennis. Nooit nodig gehad...

Trouwens, met gem. 30 km/h rijden bedoel je hopelijk: de meeste tijd 30km/h rijden. Want een echt gemiddelde (volgens je kmteller) van 30 km/h is zo goed als onmogelijk in de stad. Dan moet je constant 40km/h rijden... Die 10km/h gaat er wel af bij het afremmen en optrekken voor stoplichten en medeweggebruikers...

Maar misschien is het handiger gewoon bij domino's te solliciteren voor pizzakoerier.
Mijn grootste problemen zijn mijn leeftijd en het feit dat er in mijn woonplaats geen koeriersbedrijf zit.

Maar lijkt me nog steeds erg gave baan 8)
Uncle Knobby
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 672
Lid geworden op: za 9 augustus 2008, 23:51
Mijn mountainbike: GAZELLE Custom/ P20/ BREEZER/KOGA/ KOGA carbon Team/ Peugeot fillet Team/ Road Logic/ GRISLEY Team

sneeuwpop schreef:
Uncle Knobby schreef:...je moet het wél kunnen... :winkie: :-q
In de 2 jaar dat ik als koerier werk heb ik nog nooit:

-zonder helm op gefietst
-aan taxi's gehangen
-tegen het verkeer in tussen de auto's geslalomd
-op m'n bek gegaan om een auto te ontwijken

Daarentegen, volle bak racen met het verkeer mee, het onverwachte verwachten, collegialiteit en lifestyle horen zeker bij een fietskoerier :-q
...nou ja, moeten is overdreven, ´t is wel handig, in Vancouver was vooral de snelheid/de weg weten binnen grote kantoorgebouwen belangrijk...
Bar-End

Member ''Vancouver Connection''
Michon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3935
Lid geworden op: vr 13 februari 2004, 01:23
Mijn mountainbike: TREK Topfuel 9.9ssl @9,7kg Madone 6.9 Di2
Contacteer:

Heb een poosje voor velocity gereden in het arnhemse. Hoop lol gehad, nooit aan auto's gehangen, maar wel náást het fietspad in de slipstreams van bussen en vrachtwagens gehangen. Dat scheelt een slok op een borrel als je een hele dag op de trappers moet. En zoals eerder gezegd, vind je weg maar eens in de gebouwen en de industriegebieden...
WE BELIEVE IN BIKES
Look at the penalty for failure dude!

Fifth edition "Weekend Warempage" participant!!!
tripod
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3644
Lid geworden op: vr 6 juli 2007, 20:00
Contacteer:

Ludozzz schreef:Ik vroeg me af of er hier op dit forum ook mensen rondlopen die fietskoerier zijn (geweest).
Het lijkt mij een erg leuke bijbaan, maar ik vrees dat er niet veel vraag zal zijn naar 16 jarige koeriers.

Iemand met ervaringen?
Leuke en minder leuke kanten, of tips om aan een koeriersbaantje te komen?
Proflex animal schreef:Volgens mij doet Tripod het erbij sinds kort
Hai Inderdaad ik rijd nu een maandje rond als Fietskoerier en bevalt me super.

Of 16 jaar oud genoeg is ligt eraan of het bedrijf je aan wilt nemen als fietskoerier, dat is een questi van vragen.

Leuke en minder leuke kanten, ik trainde al veel op de weg en ik train nu nog meer alleen met een rugzak op mijn rug met post erin.
Krijg betaald en bepaalde onderdelen worden deels vergoed.

Minder leuke kanten heb ik eigelijk nog niet gemerkt, maar dat komt vast wel als je straks mag gaan rijden met -15 graden op de meter en een pak sneeuw voor de deur :bier:

Heb je het over de weg vinden binnen een stad, wat bied een iphone met gps toch een hele uitkomst. Hoef me geen zorgen te maken dat ik het niet kan vinden want die wijst mij exact naar de locatie. En binnen een maand weet je ongeveer de belangrijkste punten wel te vinden en kan je ook makkelijk ergens heen rijden. Nu is den bosch en omstreken niet zo bijzonder ingewikkeld dus dat scheelt :)

Heb je meer vragen, stel ze gerust :-q
NextBikeParts
Ride your own way!
Plaats reactie