Verzameltopic: Retro vraag en aanbod (Te Koop/Gezocht/Tips)

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

1 foto, 1 woord in de omschrijving. Ja, dat is echt een aansprekende advertentie!!!
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
lukos
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 7 mei 2022, 13:05

Duell JO Design frame identificatie

Dag iedereen,

Allereerst sorry voor mijn slechte Nederlands, ik ben nog aan het leren!

Sinds ik naar Nederland ben verhuisd, heb ik geprobeerd meer te weten te komen over de framebouwers die klassiek staal voor hun frames gebruikten en Duell van Jan Van Dalen leek vaak naar voren te komen.
Ik kreeg toen de kans om een ​​Duell Force-racefiets te krijgen die ik regelmatig gebruik en waar ik erg van hou en ik wilde een nieuwe bekendheid verwerven om een ​​gravel-/forensfiets te bouwen. Ik vond een oude 26" mtb (misschien touring?) op Maarktplaats met Duell-emblemen maar ik kan er geen informatie over vinden.

Ik hoop dat iemand met meer kennis dan ik er misschien iets van weet. Het lijkt erop dat de fiets is gebouwd met een Shimano Deore XT M737 groepset, dus waarschijnlijk rond 1995?
Frame is van staal, met Columbus buizen volgens de eigenaar maar hij wist het niet zeker. Helaas geen sticker daarover.
Heeft voor en achter oogjes voor spatborden en voor bagagedrager. Er zijn ook twee bouten beschikbaar onder de liggende achtervork, maar ik weet niet zeker waarom, het stuk ziet eruit als een soort gebroken kettinggeleider?

Verder ziet het frame er mooi uit maar valt niets op. Geen gravure van de naam van de Jan Van Dalen zoals ik die vaak aantreft bij de trapas waar ook meer cijfers op staan ​​dan ik gewend ben. Geen "D"-gravure in de buurt van de rembrug, de zadelpenklem of ergens anders, maar de achterste dropout is geniet met een "T", wat ongebruikelijk is?

Ik ben benieuwd of het echt een Duell-frame is, of dat het een ander frame was dat opnieuw is geverfd met Duell-emblemen en dat het onwaarschijnlijk lijkt?

Fiets heeft een onderhoudsbeurt gehad bij Rossem wat ook in Den Haag is en wedstrijden waar Jan Van Dalen fietsen maakte/verkocht daar in de buurt.

Ik heb hier een fotoalbum bijgevoegd:

Als iemand informatie heeft die relevant kan zijn, zou ik heel blij zijn.
Ik ga overschilderen is om meer roest te voorkomen, en vervang de decals die versleten zijn, maar ik zie het nut niet in van het toevoegen van Duell decals als het geen Duell frame is...

Heb een fijne zondag! :-D
Florian
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ha Florian.
Leuk zo'n oude stalen MTB.
Ik heb je vraag hiernaartoe verplaatst, omdat het hier thuishoort en omdat het hier de aandacht krijgt van liefhebbers en kenners van klassieke mtb's.

Het blauwe ding onder je achterbrug is een anti chainsuck device.
Het is een soort kam die moet voorkomen dat je ketting met het voorblad meedraaid.
Dat jouw frame daar 2 busjes met draad voor heeft, geeft aan dat het geen 13 in een dozijn frame is. Er is over nagedacht.

Of het echt een Duell is laat ik aan anderen over.
Ik weet dat je bij Duell terecht kon(kan) om je frame te laten spuiten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
lukos
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 7 mei 2022, 13:05

Hallo,

Bedankt voor het verplaatsen van mijn bericht naar de juiste plaats, ik wist niet zeker waar het het beste zou horen!
Inderdaad, over het algemeen ziet het eruit als een mooi frame. Zelfs als het geen Duell-frame is, ben ik nog steeds blij om het binnenkort een nieuw leven te geven.
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Dag Florian,

De T in de achterpat lijkt me van Trek. Ook de kabelgeleiding via de bovenbuis is van Trek in die periode, zeg de jaren 90. Aangezien het een frame is zonder
lugs zou ik het frame schatten op de tweede helft vd jaren 90. Ongeveer.

Je zou via het opmeten van alle buizen en de balhoofd- en zitbuishoek kunnen bezien of dat consistent is met de Trek frames van toen? Retrobikes en vintage-trek zijn twee sites waar vrij veel inlichtingen te vergaren zijn met wat gehobby. https://vintage-trek.com/

Ik hoop je hiermee iets verder te helpen. Succes alvast!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik heb twee door Jan van Dalen gebouwde Duell MTB's gehad, beiden vroeg jaren '90 en met lugs. MTB museum heeft deze staan ... en nog eentje als het mij goed herinner (ook met lugs)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
lukos
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 7 mei 2022, 13:05

Wauw, bedankt voor de details!
Inderdaad, als de T voor Trek staat, dan moet de 990 op de trapas betekenen dat het een SingleTrack 990-model is, hoogstwaarschijnlijk uit 1995.
Ik vind het een beetje jammer dat het geen Nederlands is, maar het ziet er in ieder geval goed uit van een gerenommeerd merk en niet van goedkoop staal geïmporteerd uit Taiwan.

Ik zal morgen meer moeten checken!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus geen Columbus maar True Temper :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik heb Jan v. Dalen 2x gesproken maar wat een arrogante stijfkop. Als er wat gebeurde met je frame lag het nooit aan zijn kunsten maar aan jou domme fietsgebruik. :lol:

Maar idd, zeker een Trek of Jan zat zonder dropouts en heeft er wat uit oude Trek frames gezaagd. Ik zie hem er nog voor aan ook. :lol:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

maverick76 schreef: ma 9 mei 2022, 18:03 Ik heb Jan v. Dalen 2x gesproken maar wat een arrogante stijfkop. Als er wat gebeurde met je frame lag het nooit aan zijn kunsten maar aan jou domme fietsgebruik. :lol:

Maar idd, zeker een Trek of Jan zat zonder dropouts en heeft er wat uit oude Trek frames gezaagd. Ik zie hem er nog voor aan ook. :lol:
Ik reed mijn eerste Duell door midden (gekocht van LarsTb in 1992(?) en de reden dat wij elkaar kennen) ..... JvD bouwde zonder morren een nieuwe :-q ...... en ja, het lag zeer waarschijnlijk aan mij dat ie brak :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Dan had hij een goede bui. :lol:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
GeorgiIvanov
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: vr 22 april 2022, 22:54

Identificeer retro frame

Hallo, ik heb onlangs een mooie retro mountainbike gekocht, maar ik weet niet wat het frame is. Het is volledig uitgerust met Shimano xt m739. Er staat kinesis op de derailleurhanger en hij heeft een rockshox magnesium 21 voorvork.
Ik neem aan dat het op maat is gemaakt, maar ik kan niet zeggen van wie.
Er is ook iets raars aan de achterarm gelast.


U kunt de foto's bekijken:
https://photos.app.goo.gl/yKCsqaxLdSfB42fF9


sorry voor mijn nederlands, ik ben nog aan het leren.
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

Lijkt alsof iemand z'n naam (M v. Otten) op het aluminium frame heeft geplakt.
Oogt als een vrij standaard fiets: die Mag21 heeft wel wat liefde, of in ieder geval lucht, nodig..
Bedoel je dat anti-chainsuck device onderop de chainstay? Dat is bedoeld om schade door chainsuck (waarbij de ketting tussen de cranks en je frame vast komt te zitten) te voorkomen.
Veel plezier met je fiets!
GeorgiIvanov
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: vr 22 april 2022, 22:54

Bedankt voor het snelle antwoord.

Ik dacht hetzelfde over de naam.
Alles heeft wat liefde nodig op deze MTB, maar ik heb de tijd.
Enige tips voor het polijsten van het frame, ik denk dat het geoxideerd is? En ik heb ook gelezen dat de vork een speciale naald nodig heeft om hem met lucht te vullen. Klopt dit of kan ik een voetbalnaald gebruiken?
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

Polijsten heb ik geen ervaring mee, maar anderen vast wel, die kunnen je zeker tips geven.
Die Mag21 heeft volgens mij inderdaad een speciale naald nodig; kan wel een foto voor je maken van mijn vorkpompje.
Plaats reactie