Tina's Sterke Sherry Stories uut Zeddam

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
zoesa
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 935
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 22:10
Mijn mountainbike: is altijd stuk
Contacteer:

Mooi verhaal Tina vooral omdat ik weet hoe de route is. Ik kom er ook regelmatig. Rijd met een racefully daar beter dan met mijn Ht moet ik zeggen, alles dut mie zeer op de Ht daaro.
Zorg altijd dat de paaltjes verder uit elkaar staan dan dat je stuur breed is.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

+1 Voor verhaal over mijn achtertuin :-)
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Voordat ik meteen 2u in de auto ga zitten na dit enthousiaste verhaal: Hoe verhoudt de route zich tov routes als Zeist, Rhenen, Amerongen en Dorst eo? Nog leuker?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Vincent32
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 28 oktober 2014, 19:11
Mijn mountainbike: Orbea Oiz H10-2024

Ik kan het alleen maar vergelijken met Amerongen, en dan kan ik zeggen dat deze veel meer vraagt van je stuurmanskunst en een stuk pittiger is door de afwezigheid van stukken om uit te puffen. Het is inderdaad 1 grote achtbaan, maar zonder lange afdalingen of klimmetjes.
TinaToertocht
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 986
Lid geworden op: ma 8 oktober 2012, 12:00

suravida schreef:Voordat ik meteen 2u in de auto ga zitten na dit enthousiaste verhaal: Hoe verhoudt de route zich tov routes als Zeist, Rhenen, Amerongen en Dorst eo? Nog leuker?


Al die routes die je noemt heb ik nog niet gereden, dus dat is moeilijk vergelijken voor mij. Horst ken ik wel en dat is ongeveer Dorst, maar dan langer, heb ik me laten vertellen. Ik vond Horst helemaal geweldig...nummer 1.....tot gisteren, Rijssen is voor mij de overtreffende trap. Maar het is absoluut 'gesmackssache' , mijn wederhelft gaat liever flink kilometers trappen, met lekker lange klimmen op onze thuisroute Zeddam. Maar ik ga hier op Rijssen volledig uit mijn dak! :winkie:
Dus als je van flink sturen houdt....dan knal maar twee uur deze kant op!

Als je bij topic Rijssen kijkt heeft 'nversteege' net een filmpje geplaatst,van bijna de volledige route, die heb ik ter voorbereiding gekeken. Daar zie je trouwens onvoldoende op hoe enorm 'op en af' het bijna de hele tijd gaat, dat maakt de route ook zo pittig. Als je maar flink vaart houdt, scheelt dat een boel energie. :D

Amerongen hebben we trouwens met onze damesmtbclub 'Dames van Bergh' nog in de planning, schijnt ook een geweldige route te zijn.
TinaToertocht
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 986
Lid geworden op: ma 8 oktober 2012, 12:00

In de Bikefreak nr 80 (de meest recente?) staat trouwens ook een enthousiast verslag van Route Rijssen maar natuurlijk lang niet zo smeuïg als de mijne. :bier:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dank! Had het filmpje wel gezien, maar op film lijken zelfs de heftigste paden nog vlak en saai... Ik ben persoonlijk geen groot liefhebber van Zeddam, teveel rechte stukken en te weinig leuk sturen. Ik zou er meer dan happy mee zijn als het mijn thuisrondje was, maar vanuit Rotterdam is het nogal een end.
Niettemin binnenkort toch maar weer eens die kant op, heb ook (van 15 jaar geleden) goede herinneringen aan Holten en omgeving.
Maar laat je vooral ook niet weerhouden om snel naar Rhenen, Amerongen, Zeist etc af te reizen, ik vermoed dat je daar ook aardig uit je dak kan gaan. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
TinaToertocht
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 986
Lid geworden op: ma 8 oktober 2012, 12:00

Route Markeloooooooh.

-De dag voor het hoogtepunt van Rijssen had ik er ook al een fietstochtje opzitten; route Markelo. Was eerst van plan om een 'trip down memory lane' te doen, naar Laren en omgeving; meine alte Heimat. Maar 's ochtends was het al zo warm en de benen voelden het eerste stuk naar Markelo, vanaf de camping, zo shit, dat ik net buiten Markelo, richting Laren, acuut het fietsplan omgooide. Toch maar een beetje in de buurt van de camping blijven fietsen leek me een strakker plan. Ik wist dat de route van Markelo ergens bij die Markelose bult liep en besloot maar eens om die 'berg' heen te fietsen, kijken of ik ergens een mtb-teken tegenkwam, óp goed geluk (zonder Carry Tefsen, uit de oude tv-doos) .

- En ik was nog maar nauwelijks een zijweg ingeslagen en verhip; mtb-teken! Nou, volgen dan maar. In bejaardentempo weliswaar. En binnen no time zat ik op een mooie singletrack, ergens op 'die bulte bie Markelooooh'. Dat eerste stukje was echt veelbelovend. Het was al even geleden dat ik me in de recensies van de route had verdiept, dus helemaal precies wist ik niet wat me te wachten stond. Wat me wel opviel, op die berg; veul afval, in de vorm van landbouwplastic en golfplaten en andere troep, beetje jammer van zo'n mooie omgeving. Enfin, na dat veelbelovende stukje was ik de berg af en toen begon het gefiets tussen de weilanden. Kwam op een karrespoor terecht, kreeg acuut 'Mannenkoor het karrespoor' in mijn kop. Vraag niet waar dat vandaan kwam, geen idee...."JAahhhh, dat is mooi, mooi, mooi man, 't leven dat is één groooot feest!'. Herinnert u zich deze nog, nog, nog?!!!! Als ik me begin te vervelen op de fiets, slaat de kop op hol. Moet in één keer denken aan, dat ik die mannen van dat koor van het karrespoor live in 'Dieka van de Kruusweg' heb gezien, de enorme boer'ndiskothéék in de binnenlanden van Markelooooh, vroegah, toen ik jonger en nóg onbezonnerer was. Jeugdsentiment. Sorry. Ik ben psychisch wat instabiel geraakt in Berg en Dal. We hebben negen dagen lang op Camping Nederrijkswald gedwongen naar een Nederlandstalige muziekzender moeten luisteren, tijdens het douchen in het toiletgebouw aldaar. En poepen op Sjangrilááhhhhhh van Gerard Joling, doet je ook geen goed, met die hysterische uithaal springt je acuut de kringspier in een blijvende verkramping. Maar dit ter zijde. Terug naar dat karrespoor in zinderende hitte. Het werd nog erger, ligt echt aan de saaiheid van de route ter plekke, hoor. Daarna popte namelijk Anneke Grönlohhh op, in mijn oververhitte kop, met 'Brandend zand', want dat deed het daar wel, branden, dat zand, tijdens het fietsen. Dat ging me toch iets te ver en inwendig schakelde ik acuut over op 'Freedom' van Pharrell Williams, das beter. En Freedom, it is, dat fietsen! Ook al zit je je een beetje te vervelen qua route, het is een heerlijk gevoel van vrijheid! En fietsen op de cadans; Tha, tha, da da, tha, tha da, da daah enzovoort/ of zoiets en ik was weer een kilometer verder.

-Toch is er iets misgegaan, bij het bedenken van de mtb-route Markelooh, na dat mooie stukje op de berg, hebben ze een stuk aan elkaar gelegd waar de gemiddelde bikert niet blij van wordt. Ik vond het zelfs om te janken. Eens maar nooit weer. Korte samenvatting; saaie zandpaden/ asfaltwegen, spoorlijn/ kanaal/ elektriciteitsmasten. Hier en daar een bosje waar wat singletrackscheurbochtjes in gelegd zijn, maar echt uit je dak ga je daar niet van. En ik schrok me wezenloos toen ik ineens een talud af moest, door wat bossages, kwam daar in één keer een bak water op me af! Nog geen twee meter van de waterrand af, kwam ik beneden uit. Aan de damwanden kon ik zien dat ik bijna in het Twentekanaal lag, die loopt ook langs Laren, ging net goed! En toen ging het weer ophoog, naar beneden, omhoog én wéér naar beneden, tot vervelens toe. En die laatste klim het talud weer op, haalde ik nog net, anders had ik weer beneden gelegen, in dat koude kanaal.

-Ergens, in die saaie binnenlanden, vraag me niet meer waar, géén ideehhh, ik reed weer eens een stuk asfalt, dook er aan mijn rechterhand een 'boerderij' op, met een gróót bord 'Twentse boerin' erop. De boerin had de koffie klaar, gezellig, een bakje bijverdienste (die boeren hebben het ook niet makkelijk meer). Nou, voordat ik daar toch 'gezellig' aan de koffie zou gaan, echt niet! Zag er totaal niet uitnodigend uit, zo'n begin-jaren-zeventig-ruilverkavelings-architectonisch-onverantwoorde-boerderijbungalow, terwijl je rond Markelooh de prachtigste oude boerderijen hebt, met schitterende boerenerven. Maar niet daar dus, in dat achterafgebied. Die Twentse boerin had beter een EHBO-post kunnen beginnen, want net na die onoogelijke boerderij, moest ik links volgens het mtb-teken. Kom ik me daar toch, naast die asfaltweg, op een paadje, bezaaid met takken. Ik overdrijf niet, viel niet te fietsen daar! Kennelijk hadden ze daar flink wat bomen gekapt en de rotzooi mooi laten liggen. Ik dacht; 'Het wordt hier óf omdonderen en een klaplong door een tak door mijn ribbenkast óf schade aan de fiets óf een combinatie van beide. Echt levenslink! Ik wilde er zo snel mogelijk vanaf, en deed dat ook, al mopperend. Wat een meerwaarde, om naast dat asfalt door die ellende te gaan! Was al chagerijnig, door die laatste kilometers nul mtb-beleving, krijg je dit!

-Daarna kan ik me het allemaal niet meer zo herinneren, dus niet boeiend, maar ergens werd het eindelijk interessant. Het begon eerst met een soort simplistisch crossbosje waar de bochten allemaal vooral net niet liepen, van wat bmx-jongetjes, maar ik kreeg pardoes het ene singletrack bosje na het andere! Ik dacht dat het nooit meer zou gebeuren! Toch nog mtb-beleving! Dat ging best wat kilometertjes door. Bij de plaatselijke motorcrossbaan hadden ze voor de mtb'r ook wat leuks aangelegd. Daar miste ik nog even een bordje maar dat lag echt aan mijzelf, de bordjes waren best duidelijk de hele route. Dat laatste stuk maakte echt veel goed, vooral voor mijn humeur.

-En even later was ik weer in het pittoreske Markelooh, ik had de route nog niet helemaal klaar maar ik was er wel klaar mee. Ik herkende de weg naar de camping, in het centrum, en die laatste meters/ kilometers van de route konden me gestolen worden, ik rook de stal, op noar huus....uh...camper. Het laatste stuk richting de camping is nog een mooi klimmetje, kreeg ik het zowaar nog even op de heupen; Knalluh! Is vast een Strava-segmentje....dacht ik nog...dus niet, bleek later. Dat is er nú dus wel. Tja, Route Markelo; als je toch in de buurt bent, dan is het leuk om 'm een keer te pakken, althans; de helft. Maar...dáár ga je dus geen twee uur voor in de auto zitten, wat ik voor Rijssen héél graag doe!
East Goat
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 7 oktober 2011, 14:25
Mijn mountainbike: BMC TE02

Kan me helemaal vinden in je verhaal. Stuk Markelose Berg is ontzettend lekker sturen maar op de rest van de route dwalen ook mijn gedachten af. Als je dan bedenkt dat enkele kilometers verderop, aan de andere zijde van de A1, de route van Rijssen ligt, is een afslag verder snel gepakt... :roll:
Vaak ben je te bang, soms te dapper...
Kona R
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: za 3 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: Kona hei hei de luxe

Kona R schreef:Na een heeeeeeeeeeeele lange tijd weer leesgenot :-q
Denk dat ik maar een snipperdag neem, fiets op de leasbak en genieten van de fully. :winkie:

Ik wil Amerongen ook nog proberen blijkt ook leuk vernieuwd te zijn.

Prettige vakantie.
HMMM :o K Telefoon / regen :cry:
TinaToertocht
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 986
Lid geworden op: ma 8 oktober 2012, 12:00

Dat is toch ook balen....wilde ik eigenlijk morgen, na een dag fietsrust, even een Qom scoren op Route Rijssen....komt het met bakken uit de lucht! En morgen ook. En overmorgen ook! :evil: Lekker dan!

Had vrijdag 12 seconden langzamer gereden dan de snelste vrouw, dus dat was niet slecht voor een eerste keer, en dat had ik nog zat scherper neer kunnen zetten, op een tweede keer die ronde raggen. Maar helaas.....morgen maar noar huus, beter plan. Takkeweer!
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Markelo heeft wel een beetje veel saaie stukken helaas. Maar een paar van die singletracks zijn wel de moeite waard. Ik had daar ook een filmpje van gemaakt, van die route. Maar die vertekent nogal omdat daar alleen stukjes singletrack op staan :P.
Kona R
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: za 3 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: Kona hei hei de luxe

Hey Tina,

Vandaag rondje Leersum Amerongen Kwintelooyen Rhenen gefietst.
Leersum saai breed vals plat.
Amerongen leuke snelle single tracks, rondje wat je een paar keer achter elkaar moet fietsen.
Minder technisch als Horst, wel een paar leuke jumps.
Kwintelooyen ongeveer 3km technische klim en dalen bijzonder goed rondje om klimmen te trainen en technisch af te dalen.
Veeeeel zwaarder als de klimmen hier in Zeddam
Rhenen weer leuke snellle single tracks met een goede flow en kombochten.
Routes zijn niet aansluitend.
raassie
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 08:35
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si alloy 1

Ik heb het vermoeden dat Rijssen te vergelijken is met Helmond. Vrijwel alleen maar singletrack, heen en weer en op en neer ;-) Dus dat zou nog een alternatief kunnen zijn.
TinaToertocht
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 986
Lid geworden op: ma 8 oktober 2012, 12:00

Voor de dames onder de leesfans; op 23 september organiseert Mantel een 'Ladies Night', aanvang 18.45. Ich bin dabei!!Als je je inschrijft krijg je kortingsvouchers......en welke vrouw is nou niet vies van wat korting?! Ik hoop op korting op een Garmin 520, om mijn Stravaslaafdheid naar een hoogtepunt te stuwen......me helemaal gek rijden op segmenten :lol:.....of dood....schijnt toch wel de hit te zijn, dat je ter plekke je segment in het scherm ziet en hoe hard je moet voor een Qom, en of je 'm gehaald hebt, wat een uitvinding! :P http://www.mantel.com/blog/mantel-prese ... adiesnight

Gisteren de Holland Ladies Tour live gekeken. Start was in Zeddam. Leuk hoor, al die teams met hun hele entourage. Campers/bussen/masseurs/mecaniciens/ sporty spice fietsvrouwvolk/ en dure racemonstertjes. 's- Ochtends had ik zelf het parcours gereden, wat de dames de laatste drie ronden van 's-Hberg-Zeddam-Beek moesten rijden. Pittig rondje! En dat drie keer! Bij Zeddam die 'cobble-hobbel-stone-takkeklim' bij de molen omhoog kruipen en even later de Peeskebult opstoempen. Ik had na tweeënhalf keer dat rondje al genoeg maar de ladies moesten eerst nog een ronde van een 70km door de Achterhoek, nog vóór die drie ronden, maar die waren gelukkig allemaal iets getrainder, en zo'n licht, elektronisch schakelend racegevalletje trapt ook wat lichter weg dan een mtb met Rocket Ronnies.

Om drie uur zou het hele gevolg voor het Specializedkantoor langskomen, om vervolgens drie ronden later daar te finishen. Dus dat moest ik toch ook even zien, nadat ik weer warm geworden was onder de douche. Dat hadden maar weinig mensen uit de omgeving bedacht, dat het leuk is om zoiets te kijken. Drie man en een peerdekop.....nah vooruit iets meer; Een bus vol BoBo's (burgemeester met ketting, wethouders, officals en dat soort volk) (wat lekker bediend werd met hapjes en drankjes, terwijl ik daar met een dreuge bek stond na te dorsten van mijn fietsrit) (ik had bijna een moord gedaan voor een koel Colaatje)(maar om nou de burgemeester bij de ketting te grijpen en haar te dwingen haar drankje af te geven komt ook weinig respectvol over) verder wat plaatselijke hangouderen (al dan niet met scootmobiel) wat lycra met veel rimpels op een race/mtb (gemiddeld 65 plus) én het personeel van Specialized (gemiddeld 25 jaar en mannelijk (uitzonderingen daar gelaten....ik meende nog de Strava-frauderende-receptioniste te herkennen, zonder de tandem tussen de benen)......dan heb je het wel zo'n beetje.

Ik sprak daar nog een masseur van één van de teams, die normaal gesproken altijd met de mannen onderweg is. Dit was de eerste keer dat hij met het vrouwenteam op pad was, en hij deed de toch wel opmerkelijke uitspraak dat;....hij vrouwen toch véél makkelijker vond, qua hoeveelheid werk voor een verzorger/ masseur, in alle opzichten. Heel grappig, had ik juist andersom verwacht. Verder nog een gesprekje gehad met iemand van de NTFU, van de vrouwenafdeling. Die had landelijk precies dezelfde ervaring als ik plaatselijk, qua 'vrouwen op de fiets krijgen'. De onzekerheid over eigen kunnen, conditie/ techniek en daardoor schroom om met andere vrouwen mee te fietsen (laat staan met mannen). Dat de horde over het algemeen moeilijk te nemen is, zich aan te sluiten bij een groep/club, in welke vorm dan ook. En dat vrouwen geen verplichtingen of gedoe willen, naast het jongleren met baan/huishouden/kids. Vrijblijvendheid is het toverwoord onder de recreatief fietsende vrouw (voor wie het een biet interesseert, buiten mijzelf dan).

Terug naar de wedstrijd;
Net voor 's-Heerenberg scheen er een valpartij te zijn geweest, het bewijs daarvan liep later rond in de vorm van een strompelend broodje rauw vlees, met een van pijn vertrokken kop, onder een helm. Behoorlijk aan de bek geklapt, zal ik maar zeggen. Of beter gezegd, in dit geval, op d'r rechterzij, die lag volledig los, bloedbad van schouder tot heup tot enkel. Tja, dat asfalt geeft niet mee. Hopelijk is de fiets nog heel. Ik sprak een mecanicien en die gaf aan dat die fietsjes wel 10.000 eurietjes doen, met dat elektronische wifi-geschakel. Dat heeft de gemiddelde fietsvrouw niet onder d'r gat, ik niet, in ieder geval.

Zo'n doorkomst is toch wel kicken, gaat behoorlijk hard, voor 'fietsende vrouwen' dan...... Kreeg ik toch wel een beetje de kriebels van! Wilde wel zelf mee racen! Maar ik vrees dat de bezemwagen mij dan vanaf een kilometer of 50 al had moeten aanduwen. Daar had ik wel medelijden mee, met die vrouwtjes die net voor de bezemwagen alleen maar zitten te lijden. Zag er zo naar uit! Die grieten uit de kopgroep/peloton deden aanzienlijk korter over een ronde 's-Hberg-Zeddam-Beek, dan ik 's-ochtends had gedaan maar van die vrouwelijke, bleke, hologige fietslijkjes voor de bezemwagen weet ik het zo net nog niet. Maar goed, ik had die ronde van 70 km door de Achterhoek ook niet in de benen. De finish ging zo lellend hard dat het maar goed was dat ze omriepen wie er gewonnen had, ik kon er niets van volgen. Boeide me eigenlijk ook niet, behalve Marijn de Vries (die na de Holland Ladies Tour stopt) ken ik helemaal niemand van die asfaltvrouwtjes. Prijsuitreiking ook maar niet afgewacht, ik had zere poten van dat statische gehang aan die dranghekken, na mijn eigen gefiets, dat voert het melkzuur niet bepaald lekker af.

Al met al een grappige ervaring, zo'n wielerronde met internationale vrouwenteams, erg leuk om mee te maken. Ik kreeg acuut weer de neiging om toch nog zelf zo'n budgetasfaltschuivertje aanschaffen. Even kijken of ik daarmee een Plundra onder de asfalt-Strava-segmentbekers kan houden (met een mtb is dat geen doen op dat asfalt), helemaal met een Garmin 520 lijkt me dat een feestje.....Maar als ik dan weer aan dat strompelende broodje rauw vlees denk.....misschien toch maar lekker blijven boscrossen.
Plaats reactie