Specialized gaat direct sales

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

kermit schreef: ma 23 mei 2022, 15:38 Overigens moet ik zeggen dat ik persoonlijk vooral online koop vanwege lagere prijzen en/of meer keus (bijvoorbeeld merken die in NL niet gevoerd worden). Als ik een Trek of Specialized of whatever voor dezelfde prijs om de hoek kan kopen als online ga ik net zo lief naar de dealer (tenzij het er een is waar ik geen goed gevoel bij heb).
Dat was ook zo'n beetje mijn gedachte. Waarom zou je als consument een fiets online bestellen als je dezelfde prijs moet betalen, even lang moet wachten en uiteindelijk toch nog naar de dealer moet om de fiets op te halen? Mijn indruk is dat dit eerste stappen zijn in de richting van verdergaande direct sales strategieën die op dit moment vooral voor de aanbieders waardevol zijn (ontwikkelen van direct sales infrastructuur).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik kan me de laatste keer dat ik blij en tevreden bij een fietsenmaker de winkel uitliep niet meer herinneren.
Ze zullen er wel zijn, de goede fietsenmakers, maar ik ben ze nog niet tegengekomen. :-{
Misschien moet ik zorgvuldiger zijn als ik ga verhuizen en iets in de buurt van een goede fietsenmaker uitzoeken :wink:

Dus ik snap al dat online gebeuren wel.

Maar normaal gesproken is het de consument die de zwartepiet krijgt toegespeeld omdat ie wegblijft bij de lokale middenstand.
Maar nu is het de de leverancier/fabrikant die de fietsenmaker in de steek laat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 23 mei 2022, 16:23 Maar normaal gesproken is het de consument die de zwartepiet krijgt toegespeeld omdat ie wegblijft bij de lokale middenstand.
Maar nu is het de de leverancier/fabrikant die de fietsenmaker in de steek laat.
Dat is een beetje de spagaat waarin de merken met een traditioneel dealernetwerk komen te zitten. De echte voordelen van online aanbieden aan je klanten en tegelijkertijd je dealernetwerk op een duurzame manier blijven inzetten gaat natuurlijk wringen. Deze constructie van Trek is eigenlijk vlees noch vis. Geen idee hoe de verrekening in de opzet van Trek wordt gedaan, maar als ik dan toch naar een dealer moet zou ik hem ook de orderplaatsing gunnen (ervan uitgaand dat de dealer daar wat extra aan verdiend). Misschien dat hij dan ook wat harder voor je loopt als je hem een keer nodig hebt, want issue afhandeling zal dan ook wel via de uitleverende dealer lopen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het punt is dat veel mensen het onderhoud/reparatie aan hun fiets niet zelf kunnen uitvoeren. Dus die zullen dat hoe dan ook aan een dealer of importeur moeten overlaten, of ze de fiets nu online of om de hoek gekocht hebben.
En degenen die wel zelf kunnen/willen sleutelen hoeven na aankoop toch niet meer terug naar die winkel?

Vanuit klantoogpunt gezien is het iig fijner als de fietsenmaker in de buurt zit dan dat je je fiets moet wegbrengen/opsturen naar een importeur 150km verderop. Kun je je Canyon weer terug zien te proppen in de bikebox :D (als je dat gigantische ding tenminste jarenlang ergens in je huis bewaren wilt).

Online fietsen verkopen kan voordelen hebben, maar dan moet je ook daadwerkelijk een voordeel bieden t.o.v. een fysieke fietsenwinkel. En dat voordeel is toch vooral een lagere prijs (voor een vergelijkbare fiets).
Canyon is niet succesvol geworden door het pure feit van internetverkoop maar doordat hun prijsstellingen veel scherper waren dan vrijwel alle concurrenten. Ze zouden met dezelfde prijsstelling ook goed verkocht hebben via een dealernetwerk.

Als een Specialized, Trek, whatever geen cent goedkoper is via internet dan in de winkel zie ik geen reden om zo'n fiets online te kopen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 23 mei 2022, 16:23 Ik kan me de laatste keer dat ik blij en tevreden bij een fietsenmaker de winkel uitliep niet meer herinneren.
Ze zullen er wel zijn, de goede fietsenmakers, maar ik ben ze nog niet tegengekomen. :-{
Misschien moet ik zorgvuldiger zijn als ik ga verhuizen en iets in de buurt van een goede fietsenmaker uitzoeken :wink:

Dus ik snap al dat online gebeuren wel.

Maar normaal gesproken is het de consument die de zwartepiet krijgt toegespeeld omdat ie wegblijft bij de lokale middenstand.
Maar nu is het de de leverancier/fabrikant die de fietsenmaker in de steek laat.
Wat was er dan mis met de fietsenmakers waar jij bent geweest?
Of was het je portemonnee die protesteerde :D
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Dizer schreef: di 24 mei 2022, 13:55
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 23 mei 2022, 16:23 Ik kan me de laatste keer dat ik blij en tevreden bij een fietsenmaker de winkel uitliep niet meer herinneren.

Dus ik snap al dat online gebeuren wel.

Wat was er dan mis met de fietsenmakers waar jij bent geweest?
Of was het je portemonnee die protesteerde :D
Nou ik snap TSTM wel hoor, geen fietsenmaker die mijn fiets zo goed afstelt/opbouwt dan ikzelf, omdat ik precies weet waar ik op let en belangrijk vind!! :bier:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mijn ervaring met de gemiddelde LBS is dat ze standaard denken meer te weten dan ik, maar dat hun kennis bijna nooit verder reikt dan hun beperkte assortiment.
Een arrogantie waar ik zwaar allergisch voor ben.

Maar meer on topic; in de autoindustrie is de trend ook gezet.
https://www.autoblog.nl/nieuws/mercedes ... ms-3349942
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Als we dan toch naar direct sales gaan dan wil ik ook wel 1 of 2 hele grote "experience-showrooms" in Nederland hebben waar dan ook alles staat van zo'n merk (alle types, alle maten) en die dan ook proef te rijden zijn (online proefrit reserveren). En dan niet een 200 meter asfaltbaan op eigen terrein, maar waarmee je echt op pad kunt gaan (dus er moet ook een mtb route in de buurt zijn). Dan mogen ze (de merken/importeurs) er zelf nog een rendabel business model voor de detailhandel bij verzinnen.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Hoeveel mensen gaan er nog voor kleding de deur uit? Vrees dat het merendeel online besteld wordt, al dan niet in meerdere maten zodat men thuis kan passen. Het goede houdt men en de rest gaat retour…
Daarnaast groeit de huidige generatie jongeren op met dit fenomeen van online shoppen en ik vrees dat er zo steeds meer zaken verkocht gaan worden.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Holenbeer
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst

petter schreef: ma 30 mei 2022, 21:14 Hoeveel mensen gaan er nog voor kleding de deur uit? Vrees dat het merendeel online besteld wordt, al dan niet in meerdere maten zodat men thuis kan passen. Het goede houdt men en de rest gaat retour…
Daarnaast groeit de huidige generatie jongeren op met dit fenomeen van online shoppen en ik vrees dat er zo steeds meer zaken verkocht gaan worden.
Het is wachten op de grote groepen die fietsen in 2 maten bestellen om dan te kijken welke het beste past, om de andere weer retour te sturen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik ben blij dat ik bij een zeer professionele en vertrouwde fietsenzaak, mijn spullen koop.

Ik snap dat iedereen graag geld probeert te besparen door zoveel mogelijk zelf te doen, maar veel dingen kan je zelf niet zonder een shitload aan gereedschap, kennis en kunde te hebben.

Ik koop nagenoeg alles via de LBS, maar daar heb ik dan ook meteen een stukje goodwill mee gekocht.

Als ik iets kapot heb, ben ik mijn fiets nooit langer dan een dag kwijt, ook als er iets vervangen moet worden.

Bij nieuwe fietsen krijg je bij mijn LBS de bikefit erbij, je zit dus altijd nagenoeg perfect op je fiets, geen gedoe met 4 sturen, 8 zadels en 15 stems te bestellen, gewoon inbegrepen in de prijs of met verrekening van wat van je nieuwe fiets afgaat.

Daarnaast geniet ik vaste klantenkorting en hele goeie koffie!

Ik heb mijn laatste fiets, omdat ik gelukkig op tijd besteld had, en betaalde er €5500 voor i.p.v. de €5700 nu (Specialized Epic HT Expert 2022).

Uiteindelijk zit er i.p.v. de standaard geleverde zaken een aantal upgrades/ aanpassingen op:

Prologo zadel (€100)
X01 casette (€330)
extra ketting (€65)
Nieuwe bidons (€15)
tubeless ventielen (€20)
bikefit (€150)
xt pedalen (€100)
2 Bidonhouders (€140)
ovaal voorblad (€100)

(Dat is op basis van de zgn. Goedkopere internet prijzen €1080 aan aanpassingen en upgrades)

Omdat ik dingen om heb laten wisselen wordt het e.e.a. verrekend, maar dan zit ik nog niet aan die prijs

En ja, je kan er uren zelf mee gaan lopen modderen om het goed te krijgen voor iets minder geld, wat me gezien snel googlen sterk lijkt, maar ik denk dat je voor de +/- €450 korting die ik had de upgrades/ aanpassingen niet hebt.

Ik zat totaal op €5900, dat red je niet via internet.

Maar goed als dit de wereld wordt, dat iedereen alles zelf wil doen moet je niet verbaasd opkijken als je er zelf niet uitkomt en een werkplaatstarief van €100 p/u is.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Ik heb mijn complete fiets zelf samengesteld en in onderdelen besteld. Zo heel veel gereedschap heb je niet nodig en qua kennis en kunde zou iedereen in staat moeten zijn om een fiets fatsoenlijk op te bouwen... al word de zelfredzaamheid van de gemiddelde mens steeds kleiner :tong

Dit is niet eens om geld te besparen maar meer omdat ik het leuk vind om te doen. Daarnaast is zelf een fiets bouwen bijna altijd duurder, dat is algemeen bekend. De besparing komt pas als je in de periode daarna gewoon lekker je eigen onderhoud doet.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Peelrijder schreef: di 31 mei 2022, 18:16
Ik snap dat iedereen graag geld probeert te besparen door zoveel mogelijk zelf te doen, maar veel dingen kan je zelf niet zonder een shitload aan gereedschap, kennis en kunde te hebben.
Dat valt allemaal wel mee. Je moet gewoon nadenken over wat je wel en niet zelf kan/gaat doen. Relatief eenvoudige dingen die geen duur gereedschap vragen, zijn het gros van onderhoud: vervangen van je aandrijflijn, onderhoud aan je remmen, dat soort huis-tuin en keukendingen. Dan heb je niet heel veel gereedschap nodig. Hoe dat allemaal moet, staat op internet. Loop je toch een keer vast, dan heb je datzelfde internet als helpdesk (fora, facebook). Wat basale kennis is toch wel handig voor pech onderweg.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Klopt allemaal, maar ik gok dat 70% van de fietsers niet veel meer dan een inbusset en een hamer heeft liggen.

Ik ben zelf goed voorzien, alleen ook veel te lui meestal. :winkie:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Een momentsleutel en een ontluchtingsset erbij en je bent een heel eind. Ik doe ook niet alles zelf, sommige dingen vragen specifieke kennis of specifiek gereedschap. En soms is het handig om voor de garantie een fiets een keer naar een erkende lbs te brengen.
Plaats reactie