Niki Terpstra: ‘Voeg mtb’en en crossen samen tot een sport’

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
dadionysos
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: ma 8 februari 2010, 15:10
Contacteer:

Mountainbiken, strandraces en veldrijden zijn volgens mij toch hele verschillende takken van sport. Ik vind het nogal een belachelijke uitspraak wat hij hier doet en snap sowieso niet waar hij zich druk om maakt. Jullie wel?

http://www.bikesight.nl/niki-terpstra-v ... een-sport/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.RideMyMTB.com | Blog | Team RideMyMTB
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Tegenvoorstel: Voeg wegrennen samen met de MotoGP, biedt ook vooral voordelen :tong . En dan gelijk alle kasseienkoersen eruit, want lijkt teveel op offroad.

OT: Welk probleem wordt er met dat samenvoegen van diverse offroaddisciplines opgelost?
Laatst gewijzigd door Paul Rush op ma 29 december 2014, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
En wat is hier het praktisch nut van?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik las dit eerder dit weekend en heb me er wel over verbaast. Heeft hij er last van? Nee. Nou, laat het dan aan de mensen die er wél waarde aan hechten. De wereld draait niet om Niki Terpstra.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Een apart NK strandracen is inderdaad wel apart. Is toch ook gewoon een vorm van MTB-en? Is het iets wat wereldwijd veel gedaan wordt en daar een aparte status heeft binnen het MTB-en? Ik weet het niet, maar daar zou ik op letten, denk ik, alvorens het hier een formele status te geven.

En samenvoegen cyclocross en MTB en is onzin. Laat een cyclocrosser een modern XC-parcours afwerken. Sneuvelt in de eerste rockgarden, fiets en/ of rijder.. Idem een marathon MTB in de Alpen. Gaat niet goed. Die 2 takken van sport zou ik dus zeker gescheiden houden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Vind het zelf heel verschillende takken van sport. Een mountainbike parcour is niet te vergelijken met een strand race of een parcour bij het veldrijden. Daarnaast worden er heel andere fietsen gebruikt bij de verschillende takken.

Ben het niet met hem eens in ieder geval, mooi zo laten als dat het is. Sowieso waarom alles samen gooien? Nu is er meer variatie waardoor je ook meer keuzes hebt om een bepaalde sport te volgen of te doen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik zie niet echt in waarom strandracen een vorm van MTB-en zou zijn? Als het ergens vlak is... :). Strandrijden is, nou ja, strandrijden. Ok, de meesten van ons fietsen op een MTB, maar daar houdt de vergelijking eigenlijk wel op. En daar zie je nu dus ook al aardig wat ontwikkelingen.

Ik denk ook niet dat dhr. Terpstra zich poulair maakt onder de Belgische XCers. Volkssport nummer 1 op een hoop gooien met die dikbanders... nondedju!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

CX'ers...
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
dadionysos
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: ma 8 februari 2010, 15:10
Contacteer:

aurelius schreef:Een apart NK strandracen is inderdaad wel apart. Is toch ook gewoon een vorm van MTB-en? Is het iets wat wereldwijd veel gedaan wordt en daar een aparte status heeft binnen het MTB-en? Ik weet het niet, maar daar zou ik op letten, denk ik, alvorens het hier een formele status te geven.
Dan kan je Downhill, Enduro en XC ook wel samenvoegen. Denk alleen dat Anneke Beerten daar niet blij mee is... Nederland en Belgie hebben gewoon mooie stranden waar dit in de winter goed mogelijk is en waarom zou je er dan geen kampioenschap van maken. En denk dat de helft van de deelnemers aan een strandrace in de zomer op een racefiets zit en de andere helft op de mountainbike.

Als je er over na gaat denken kan je dan veel sporten samen voegen. De Super G en Slalom met skien vind ik ook erg op elkaar lijken bijvoorbeeld.
http://www.RideMyMTB.com | Blog | Team RideMyMTB
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

"dan heb je een mooie wintersport"

En dan zeker met z'n allen 's zomers als kuddedieren achter elkaar aan op de weg racen....
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Freekenstein schreef:"dan heb je een mooie wintersport"

En dan zeker met z'n allen 's zomers als kuddedieren achter elkaar aan op de weg racen....
Dat is iets wat ik niet begrijp, rond dat wegrennen hangt een sfeer van "wij zijn bikkels", weer of geen weer, ze gaan hard onderuit, liggen van boven tot onder open en wel weer doorgaan, maar als het wat te koud is dan moeten ze zo nodig met z'n allen het bos in :~ .

Terpstra heeft oogkleppen op, denkt zeker omdat hij 's zomers op de weg te vinden is, gelijk iedereen daar te vinden is en geen mens in het bos is.
Als we zijn denkwijze doortrekken kunnen we bij die smalbanders ook wel het één en ander op een bult gooien :lol: .

Schoenmaker, blijf bij je leest.

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nimbus schreef:CX'ers...
Ja dat dus. Het lijkt ook zoveel op elkaar :tong . Tikfoutje is zo gemaakt;).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

"Dan heb je een mooie wintersport...."

Ik weet niet of er al verder gekeken is dan de UCI wielrennkalender, maar dan zou het kunnen zijn dat MTB'en zich niet in de winter afspreelt. En als vervolgens de webcam van MSA, Champery, Meribel, etc... in de winter eens bekeken wordt (ik vind dat winterbeelden programma 's ochtends op TV overigens geweldig) dan zou daar op zich een vrij simpele en valide reden voor kunnen zijn.

Al zou je je natuurlijk voor een WK snowbiken kunnen hard maken, dan is er misschien ook nog een klasse waar de gehypte fatbike geschikt voor zou zijn. Al ligt dat net zoals een apart NK strandracen wat ik ook niet echt begrijp (buiten een poging zieltjes te winnen en een vermoeden dat strandracen populairder dan MTB'en zelf is) overigens.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Strandracers rijden toch op racefietsen met dikke banden? Ik zie ook de link met mountainbiken niet... :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
rcoenders
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di 4 januari 2005, 14:20
Mijn mountainbike: SANTOS 4.29 Rohloff/Gates

Ook zo'n leuke waar men dan wel het e.e.a kan samenvoegen. Baanwielrennen!

gewoon 1 NK baanwielrennen en dan alle klassen op een hoop, is toch hetzelfde. Allemaal rondjes rijden op een baantje binnen :-)

Mijnheer Terpstra komt wat aandacht te kort, misschien iets meer zijn been laten spreken en zijn tanden op elkaar houden.
Rob Coenders
Deelnemer: Duchenne Heroes 2008, Duchenne 2009, Duchenne 2011, Duchenne Heroes 2012, Duchenne Heroes 2013, Duchenne Heroes 2014 Duchenne Heroes 2015 Duchenne Heroes 2017

Mijn bikes: Santos 4.29 - Rohloff - Gates Belt
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Als er al iets veranderd zou moeten worden:
MTB uitbreiden met een wintercircuit, dan kunnen veldrijders en wegrenners die technisch wél iets kunnen daar terecht,
Veldrijden afvoeren van alle wielerkalenders behalve de Belgische, dan kunnen de veldrijders die technisch matig zijn daar terecht,
Strandracen opvoeren als aparte tak van de wielersport, zodat notoire hardrijders / afvallige mtbers / technisch zeer matige ex-veldrijders en wegrenners zoals Terpstra daar kunnen meedoen.

Nu volgt de knipoog ;-)
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Plaats reactie