Van der Poel op weg naar goud in 2024!

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

In de cross hebben ze ook vaak één tegen één gesprint. En ik heb daar geen statistieken van maar gevoelsmatig denk ik dat Van der Poel dat vaker won dan andersom.

Een sprint met twee is iets heel anders dan met een groep(je) of peloton. Plaatsing is anders, tactiek is anders. Van der Poel heeft het nu denk ik perfect gedaan. Een korte explosieve sprint vanuit een lage startsnelheid. En heel slim direct zijn sprint gestart op het moment dat hij terug voor zich keek. Want dat is voor de tegenstander natuurlijk het moment om aan te zetten.

Achteraf weet iedereen wat 'ie anders had moeten doen maar daar koop je niets voor. Iedere situatie is ook weer uniek. Als Van Aert eerder gaat kan Van der Poel misschien z'n wiel pakken en er weer uitkomen. Van Aert kan ook dreigen te gaan om zo Van der Poel te dwingen om (te) vroeg te starten. En zo zijn er nog tal van opties.

Genoten van die twee klasbakken. :-q
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Prachtige koers inderdaad en blij dat MvdP won. Maar ik vroeg me ook iets anders af [klein duiveltje mode AAN]; als ik die beelden zie van WvA die achter die motor duikt, en dan op het allerlaatste moment opzij... Zou daar misschien, mogelijk een heel klein ietsie pietsie beetje zoiets als 'voorbedachte rade' inzitten...?? [klein duiveltje mode UIT] Uiteraard zijn die mannen zelf verantwoordelijk voor het sturen maar ik zag MvdP geschrokken omkijken toen Alaphilipe onderuit ging en zelfs met z'n hoofd schudden terwijl WvA strak door koerste. Overigens scheelde het maar een haar of WvA had alleen naar de meet kunnen rijden want bij MvdP ging het ook maar net goed. Tijdens het interview na afloop op ÉÉN zei WvA zelfs dat hij, als hij enigszins verantwoordelijk was daar z'n excuses voor aanbood.

Ik ben beslist geen WvA-basher want die gast kleurt alle koersen op een fantastische wijze, wat dat betreft net zo als MvdP maar ook Julian Alaphilipe. Wat die heeft laten zien de afgelopen jaren is echt geweldig. Dus alle drie klasbakken... Maar zoals gezegd; het ging even door me heen nadat alles wat was ingezonken, de beelden keer op keer gezien waren en de strekking van het interview wat was ingedaald. Of ben ik nu teveel een 'complottheorie-denker'?
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Er was ook gewoon een zee van ruimte, die actie was wat dat betreft niet sjiek.
Maar Alaphillipe was ook niet alert, zat aan een "oortje" of zoiets ?

Ik weet ook eigenlijk niet hoe er normaal en bij wat in het profpeleton gewaarschuwd wordt.
In zo'n geval een seintje met de elleboog??
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

WvA pakte gewoon effe de slipstream mee en kon duidelijk zien dat de brommer aan het vertragen was. Ik denk niet dat hij er verder bij nagedacht heeft, want het is een actie die iedere wielrenner verder onderneemt op zo een moment. Hooguit vergiste hij zich in de snelheid van die motor, waardoor hij wat heftiger uit moest wijken.
En ik kan me zelfs voorstellen dat hij Alaphilipe niet eens onderuit heeft horen gaan! Het is namelijk een hele hoop herrie bij zo een koers.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik heb het ook een momentje gedacht hoor, die 'duivelsmodus aan' gedachte. Als je open-minded bent dan zie je van de diverse invalshoeken die je kunt innemen de nuances. Ik kan daar alleen maar respect voor hebben.

Was hoe WvA stuurde in de eerste 100km gebeurd, dan had ik er iets meer moeite mee gehad. Maar nu, in de finale volle bak rijdend met een jagende groep achter je, kijk je vooral voor je en pak je elk stukje slipstream dat je kunt. Dit is ook hoe valpartijen in het peloton ontstaan. Een kleine uitwijk-actie en iemand ernaast/erachter die ietsjes minder oplet. 2 kleine foutjes stapelen zich op en voilà daar liggen ze.

Al met al een schitterende koers. Genoten met hoofdletters.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Was gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Renners trekken naar een motor toe voor de slipstream als ze die kans krijgen. Zeker in een finale situatie waar je bezig bent om het verschil te maken. Daar zitten echt geen verkeerde intenties bij.

In principe moet een motor zich in de buitenbocht positioneren als hij zich laat uitzakken omdat renners logischerwijs altijd de kortste weg kiezen. Maar dat is niet altijd evident in een situatie als je op een weg zit die flauwe bochten naar beide kanten heeft. Het was denk ik beter geweest als de motor een wat hogere snelheid had gehouden zodat er minder verschil was. Maar dit is typisch een situatie die 1000 keer goed gaat en 1 keer fout. Helaas voor Alaphillipe was dit die ene keer. En als hij niet toevallig net met zijn radio bezig is gaat het waarschijnlijk nog goed ook want hij is handig zat.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

We gaan er maar vanuit dat WvA te goeder trouw koerst(te) Ik wil eigenlijk ook zo niet denken over deze gast want zoals gezegd, deze mannen kleuren de koers. Zou die Van Aert ook wel eens op de MTB willen zien trouwens... Kan die vast ook wel aardig op uit de voeten. Dat blijft jet mooie van onze sport; het is veel lastiger iemand het kaas van het brood te eten. Komt echt op de vorm (en tegenwoordig je techniek en grootte van het hart) van de dag aan, maar in het wiel koersen heeft veel minder voordeel dan op de weg. Gelukkig nog een paar leuke wedstrijden kunnen zien de afgelopen periode.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

VdP is beter als WvA achteraf zegt dat ie eerder had moeten aangaan. Als je dat weet en je doet het niet dan heb je terecht verloren. VdP wist het wel, speelde er mee en wist exact waar ie aan moest gaan. Hij ging en won :bier: (en buiten beschouwing gelaten dat VdP deze keer echt niet wist of ie gewonnen had..)
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Vader Adri bij Op1. Wat een heerlijke kerel is dat toch :-q
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Uit de woorden van de ploegdirecteur gisteren bij Extra Time Koers valt al op te maken dat Tokio toch echt op losse schroeven staat.
Tourdeelname, al 2jr niet op de mtb gezeten, etc. De rest kun je zelf wel invullen denk ik, zeker omdat die mtb trainingstijd en gelegenheid wat wedstrijden in voorjaar 2021 te rijden niet gaan komen.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Har77 schreef: do 22 oktober 2020, 09:27 Uit de woorden van de ploegdirecteur gisteren bij Extra Time Koers valt al op te maken dat Tokio toch echt op losse schroeven staat.
Tourdeelname, al 2jr niet op de mtb gezeten, etc. De rest kun je zelf wel invullen denk ik, zeker omdat die mtb trainingstijd en gelegenheid wat wedstrijden in voorjaar 2021 te rijden niet gaan komen.
meeste-plezier-heb-ik-op-de-mountainbike
de woorden van Mathieu zelf ......https://sporza.be/nl/2020/10/22/van-der ... 361099116/
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

sja.. mooi stukkie, waar hij ook weer zijn hart laat spreken, maar ik vermoed dat de ploeg/sponsoren ook nog wel een duit in het zakje doen...
wielrennen is gewoon een grotere sport waar meer geld in omgaat.. En gezien MvdP niet voor spek en bonen mee gaat rijden, zie ik het zeker gebeuren dat de OS voor hem niet doorgaan doordat andere zaken belangrijker zijn dan genoeg uren op de MTB maken. Hij is ook realistisch genoeg dat ie weet dat ie niet meedoet voor goud zonder genoeg uren op de MTB. Zijn grootste concurenten op de MTB zullen zeker niks laten liggen in de voorbereiding.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Prulleman schreef: do 22 oktober 2020, 16:32 sja.. mooi stukkie, waar hij ook weer zijn hart laat spreken, maar ik vermoed dat de ploeg/sponsoren ook nog wel een duit in het zakje doen...
wielrennen is gewoon een grotere sport waar meer geld in omgaat.. En gezien MvdP niet voor spek en bonen mee gaat rijden, zie ik het zeker gebeuren dat de OS voor hem niet doorgaan doordat andere zaken belangrijker zijn dan genoeg uren op de MTB maken. Hij is ook realistisch genoeg dat ie weet dat ie niet meedoet voor goud zonder genoeg uren op de MTB. Zijn grootste concurenten op de MTB zullen zeker niks laten liggen in de voorbereiding.
Tsja, Schurter lijkt over zijn top en de rest ligt dicht bij elkaar, daar kan hij zich vrij rap tussen (boven) rijden denk ik.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

De tour én Olympische spelen MTB ....... https://www.indeleiderstrui.nl/algemeen ... -het-groen

fingers crossed
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Misschien kan hij bovenop beklimmingen steeds een fietswissel doen en de afdalingen onverhard rijden. Dan kan hij zich tenminste een beetje deftig voorbereiden op de OS. 8)

Groen kan hij volgens mij bij wijze van spreken zo ophalen als hij er echt voor gaat en hem niks overkomt. Eerlijk gezegd vind ik dergelijke klassementen niet zoveel waarde hebben. Maar wellicht denkt de sponsor daar anders over. Het is wat betreft inspanning denk ik wel te combineren. De relatief late verplaatsing naar Japan zal misschien lastiger zijn.

En het is natuurlijk de vraag hoe hij zijn seizoen moet gaan indelen. Voorjaarsklassiekers. Wereldbeker MTB. Tour en Spelen. Interessante puzzel.
Plaats reactie