Einde van de voorderailleur in zicht....volgens SRAM

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er zitten ook gewoon technische nadelen aan een 1x setup met veel kransjes achter. De ketting wordt smaller en loopt in de uiterste verzetten schuiner. Op extreem kleine kransjes zoals een 9 loopt een ketting echt niet meer lekker soepel (vind ik op een 11 al). En dat wordt alleen maar erger als je drivetrain begint te slijten en je dat kleine kransje weinig gebruikt hebt.

Ik begrijp ook niet zo goed waarom je persé zonder voorderailleur zou willen rijden. Met een goed uitgekiende dubbel (of triple) setup schakel je voor helemaal niet zo vaak. Zoals zo vaak zitten er niet alleen maar praktische motieven achter dit soort keuzes maar ook het gewoon maar mee willen doen met "wat iedereen doet". Met dank aan de marketingmachines van merken zoals Sram en het klakkeloos meelullen van de media...

Het is jammer dat er twee nadelen aan systemen zoals Rohloff en Pinion zitten: prijs en gewicht. Anders waren derailleurs op mtb's allang passé geweest.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

kermit schreef:Er zitten ook gewoon technische nadelen aan een 1x setup met veel kransjes achter. De ketting wordt smaller en loopt in de uiterste verzetten schuiner. Op extreem kleine kransjes zoals een 9 loopt een ketting echt niet meer lekker soepel (vind ik op een 11 al). En dat wordt alleen maar erger als je drivetrain begint te slijten en je dat kleine kransje weinig gebruikt hebt.
Ik zie een voordeeltje voor de fabrikant. Bij high-end spullen doet slijtagevastheid er nauwelijks toe, volgens fabrikanten. Als je die spullen kunt betalen, kijk je niet op een cent meer of minder (al helemaal niet als het voor je betaald wordt).

Ik snap de wil om de voorderailleur te ditchen wel. Het is nooit het meest elegante onderdeel van de drivechain geweest en ermee schakelen is meer noodzaak dan wil. Maar inderdaad: zoek dan naar echte alternatieven. Vernellingsbaksystemen kunnen vast lichter (en op den duur ook betaalbaarder), maar daar is wel een lange weg aan ontwikkeling voor nodig. Omdat de grote jongens zich vooral hebben gericht op het uitmelken van een bestaand concept (en versnellingsnaven iets voor ouwemensenfietsen vonden), hebben we helaas die weg nog te gaan.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

jf schreef:Ik snap de wil om de voorderailleur te ditchen wel. Het is nooit het meest elegante onderdeel van de drivechain geweest en ermee schakelen is meer noodzaak dan wil.
De huidige sideswing-derailleur van Shimano is anders een wonder van schakelgemak. Dus dat is geen geldig argument meer...
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

kermit schreef:Ik begrijp ook niet zo goed waarom je persé zonder voorderailleur zou willen rijden.
Heel kort door de bocht?
Het is gewoon zo lekker simpel, daarom!
(mijn beleving :bier: )

ps: van mij hoeven ze dat ding niet te begraven hoor, ieder zijn meug! :-q En ik vind 1x11 prima, ik zie absoluut geen noodzaak om over te gaan op 1x12 als dat daadwerkelijk gaat komen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

jf schreef:Ik zie een voordeeltje voor de fabrikant. Bij high-end spullen doet slijtagevastheid er nauwelijks toe, volgens fabrikanten. Als je die spullen kunt betalen, kijk je niet op een cent meer of minder (al helemaal niet als het voor je betaald wordt).
Dat klopt, maar eigenlijk geldt dat alleen voor de topgroepen zoals XTR.
XT en lager zijn toch ook echt groepen voor (serieus) hobbygebruik en dan mogen slijtvastheid en prijs best een rol spelen naar mijn idee.
Beide zaken spelen in elk geval wel een rol in mijn keuze voor bepaalde onderdelen. Zo langzaamaan begin ik fossiele trekjes te vertonen, ik rijd nog met 9-speed :D
Op een 29er kom ik dan met twee voorbladen prima weg, dus de 1x setup is tot nu toe aan mij voorbij gegaan.

Het verbaast me wel dat prijzen van (meer dan) 100 euro voor een cassette zo makkelijk geaccepteerd worden door een publiek dat toch grotendeels hobbymatig rijdt. Zolang ik nog met duidelijk goedkoper -maar wel goed- materiaal kan blijven rijden weiger ik dat soort prijzen te betalen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Nou, er wordt steen en been geklaagd over die dure (maar zeer houdbare!) cassettes van SRAM (voordat de goedkopere series op de markt kwamen) maar er worden wel die range-extenders verkocht die ik weer absurd duur vind met prijskaartjes van richting 100 euro...(voor 1!! tandwiel).... Dat heb ik dan weer nooit begrepen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik vindt dit vooral een briljante marketing zet van SRAM: iedereen praat over ze, en alleen maar omdat ze een vaag filmpje online hebben gezet.

Ten opzichte van de 8 speed drivetrain zijn we er met 1x11 (of 12) qua mtb niks op achteruit gegaan. 22x32 (0.6875) is niet lichter dan 28-42 (0.66666). Je levert hooguit wat topsnelheid in, maar als je die echt nodig hebt ben je (in mijn ogen) niet aan het mountainbiken. Ik kan op mijn 1x10 met 30-11 ook al prima met 30+km/u over het fietspad naar de route, en als het bergaf gaat sta ik toch. (of ik zit te vloeken dat ik de verkeerde afdaling heb ;-) )
Ik denk dat met de introductie van een 1x12 met een 50t er helemaal geen issues meer zijn (behalve de prijs dan...) Dan komen we zelfs weer in de buurt van 3x10 systemen met een 11-36 uit.

Maar sowieso: waar moet mijn dropper remote naartoe als ik een extra shifter monteer?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
cvoc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 20 augustus 2010, 20:30
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR 29
Contacteer:

Het wordt pas echt vervelend als steeds meer frames helemaal geen voorderailleurbevestiging hebben. Vooral bij exotische veerconstructies zie je dit steeds meer. Daar heeft het echter wel een functie. Maar je kunt er op wachten tot dit gemeengoed wordt. Je ziet tenslotte ook press-fit oplossingen bij frames waar prima een BSA bracket had gepast.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

En daar springen dan vanzelf weer merken op de trein om het wel aan te bieden. Dat zie met die PF BB's ook. Er zijn toch voldoende merken die gewoon weer BSA schroef BB's gebruiken. Dus die beweging is gelukkig nooit helemaal van de grond gekomen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar als je persé geen pressfit wilt vallen toch veel merken af... en als je dan ook nog een voorderailleurbevestiging wilt wordt de keus nog kleiner (recentelijk gemerkt toen ik me wat aan het oriënteren was op een eventuele andere fully).

Maar serieus, is een 12 speed cassette met supersmalle ketting en een grootste kransje van 50 icm een enkel voorblad echt een betere oplossing dan een double setup met een granny? In mijn optiek niet.
Nu is er natuurlijk al boost en je zou nog verder die kant op kunnen gaan met aanpassingen aan naafbreedtes en kettinglijn, maar dan introduceer je weer andere nadelen.

Nogmaals, als je goed hebt nagedacht over je setup schakel je voor heel weinig.
Voor onze relatief vlakke NL rondjes kan ik me nog iets voorstellen bij een single voorkant om zonder voor schakelen rond te komen. Maar op een gemiddelde rit in bergachtiger terrein, wat schakel je dan voor? Een keer af en dan een uur bergop trappen, boven weer naar het grotere blad en daarop rijden tot de volgende klim... dat kan ik niet echt heel lastig noemen ;-)

Magoed, het wordt zo langzaamaan een "hoe overtuig ik andersdenkenden van mijn standpunt" topic en die zijn er al genoeg. Wat mij betreft rijdt ieder wat hem/haar het beste lijkt. Het is alleen te hopen dat er (voldoende) keus blijft voor alle voorkeuren.
Uiteindelijk gaat dat natuurlijk weer bepaald worden door de verkoopcijfers en heb je vette pech als jouw keus daar niet mee overeen stemt (televisieaanbod is een goed voorbeeld van hoe zo'n volledig marktgestuurd mechanisme werkt: duizend zenders en nog steeds moet je zoeken naar iets echt goeds... :-{ )

Mijn eerste single-ring mountainbike zal over een aantal jaar waarschijnlijk een e-mtb zijn, hoef ik me niet meer druk te maken over een lichtste verzetje :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Gelukkig voel ik me in fietsland weer regelmatig een puber, hoe harder ze iets door mijn strot proberen te duwen hoe minder mijn trek om het op te eten. En duwen daar is men hard mee bezig de laatste jaren, ik vind het maar een overspannen boel worden die hele fietsindustrie...
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Gelukkig is er niemand die je dwingt om daarin mee te gaan toch? 8 en 9 speed is nog steeds prima te krijgen, evenals voorderailleurs, stalen frames en zelfs 26" wielen. En als het je dan toch nog teveel wordt kan je naar retrobike, waar alles nog is zoals het hoort. ;-)
Iets minder over fietsen lezen en iets meer fietsen lost waarschijnlijk een groot deel van je frustratie op. :lol: (Ik stoor me namelijk ook af en toe best een beetje aan de onafgebroken stroom van carbonnen superbikes op de pinkbikes en bikerumors van deze wereld)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Alijd leuk om te lezen die zogezegde complottheorieën van de bike industrie tegen hun klanten :-q :winkie: . Niks nieuw onder de zon overigens, zag je namelijk ook bij de komst van de verende vorken, schijfremmen, 2x10, 29ers etc...
Als er weer eens een merk een nieuwe BB of BCD standaard verzonnnen heeft dat moet ik ook wel eens zuchten maar over het algemeen juich ik technologische ontwikkelingen wel toe, ik probeer dan ook graag eens nieuwe dingen en dat hoeft zeker niet altijd veel geld te kosten.

Het valt mij wel op dat de meeste negatieve commentaren komen van mensen die eigenlijk geen ervaring in het veld hebben met het rijden met een single voorblad. Ze zullen wel bestaan maar ik ken bitter wienig mensen die spijt hebben van de overschakeling naar een 1x11 groep.

Zelf rij ik zowel dubbel als single en beide systemen hebben zeker hun voor- en nadelen maar zeker is wel dat ik het rijden met een enkel voorblad gewoonweg leuker vind.



*edit schrijffouten :roll:
Laatst gewijzigd door Gary Visser op vr 18 maart 2016, 13:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Helemaal waar hoor. Moet iedereen ook voor zichzelf weten, maar desalniettemin kan ik me inderdaad wel eens ergeren aan die onophoudelijke en steeds maar toenemende marketing bullshit ;) Dat je daar helemaal niet in mee 'moet' gaan is deels waar, maar deels ook niet, het beperkt op bepaalde punten wel degelijk keuzes en de mogelijkheid om spullen uit te wisselen, waar ik zelf nogal aan hecht. Zo, dat lucht even op, /zeikmodus uit, fietsen :tong
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Grappig; ik lees net drie topics na elkaar.
De eerste gaat over de routes die steeds minder uitdagend worden.
De tweede gaat over bredere velgen en banden, want dat rolt lekker makkelijk over alles heen.
De derde gaat over 1xX, want dan hoef je minder te schakelen.
Dus... we willen uitdagender tracks, maar er wel er zo makkelijk mogelijk over heen knallen.
Bijzondere ontwikkelingen :-)
Plaats reactie