Update op topic uit 2016 , let ik even niet op en komt Fat Chance met een Low en Slack "full send, rough and tumble, no holds barred, gloves off rabble rouser" (hun marketing slogan niet van mij) zie post verderop pagina 1.
Het moet niet gekker worden
******************************original post uit 2016 met updated piccies*****************************************************
De eerste nieuwe Yo Eddies van Fat Chance Bicycles zijn uitgeleverd.
Enjoy!!
https://www.facebook.com/fatchancebicyc ... tos_stream
Fat Chance Goes Long and slack
Was (natuurlijk) een droomfiets. Maar dit is toch iets goedkoop... Niks mis mee, maar is gewoon meeliften op het succes van 20 jaar terug. Voor minder van de helft van de centjes bieden (vooral) Britse fabrikanten een minstens even goed frame aan...
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Vroeger waren zijn frames ook twee keer zo duur als bijv. een Kona.
Maar wordt door velen als de beste frames van die tijd gezien, geavanceerder, lichter en meer race dan de concurentie.
Dus als hem dat nu weer lukt zijn er vast een hoop mensen die dat er weer voor over hebben.
Ik zie geen Brits merk die True Temper staal gebruikt, is vooral CroMo of de lagere Reynolds klasse.
En als ze Reynolds 853 gebruiken, zijn ze een stuk duurder dan de helft van de Yo.
Maar wordt door velen als de beste frames van die tijd gezien, geavanceerder, lichter en meer race dan de concurentie.
Dus als hem dat nu weer lukt zijn er vast een hoop mensen die dat er weer voor over hebben.
Ik zie geen Brits merk die True Temper staal gebruikt, is vooral CroMo of de lagere Reynolds klasse.
En als ze Reynolds 853 gebruiken, zijn ze een stuk duurder dan de helft van de Yo.
Ik kom natuurlijk weer eens kort door de bocht over...
Natuurlijk is het supergaaf dat een ooit vernieuwend merk weer terugkomt en op een min of meer juiste manier. Dus niet opeens frames uit Azië halen, maar gewoon weer met de hand in de USA maken. Niet dat het dan een beter frame wordt, maar wel omdat er waarschijnlijk liefhebbers aan werken.
En natuurlijk is het moeilijk om iets vernieuwends te brengen als je zelf ooit de laatste stap naar de moderne geometrie als eerste hebt gezet. De enige verandering is de stap naar grotere wielen geweest, naast een beetje evolutie in hoeken en lengtes.
Maar deze nieuwste Yo-Eddy is wel heel straight forward als het om 'design' gaat. No-nonsense inderdaad, past Fat Chance wel. Maar is ook niet onderscheidend. Doe dan gewoon flauw en kopieer je oude designs, dan ben je in ieder geval unieker. En leuk dat je andere buizen gebruikt, maar die verschillen zijn nou niet denderend. Het Kungfu spul van Salsa biedt ook de onvervalste sensatie van rijden op staal en meerdere XC frames van 'goedkopere' buizen bieden dat ook. Daar gaat deze Fat Chance absoluut geen groot verschil maken.
Ik heb nog wel duizend dingen.
Maar waar het op neer komt is dat IK een tikje teleurgesteld ben. Ik zou toch iets meer verwachten van de comeback van zo een merk, meer dan gewoon een retro frame. Wat dan wel durf ik niet te zeggen, ik ben Chris niet... .
Neemt niet weg dat het waarschijnlijk een heerlijke fiets is waar de nieuwe eigenaren zeer blij van worden en waar die eigenaar van mij ook onderweg nog een duimpje omhoog krijgt vanwege zijn goede smaak.
Natuurlijk is het supergaaf dat een ooit vernieuwend merk weer terugkomt en op een min of meer juiste manier. Dus niet opeens frames uit Azië halen, maar gewoon weer met de hand in de USA maken. Niet dat het dan een beter frame wordt, maar wel omdat er waarschijnlijk liefhebbers aan werken.
En natuurlijk is het moeilijk om iets vernieuwends te brengen als je zelf ooit de laatste stap naar de moderne geometrie als eerste hebt gezet. De enige verandering is de stap naar grotere wielen geweest, naast een beetje evolutie in hoeken en lengtes.
Maar deze nieuwste Yo-Eddy is wel heel straight forward als het om 'design' gaat. No-nonsense inderdaad, past Fat Chance wel. Maar is ook niet onderscheidend. Doe dan gewoon flauw en kopieer je oude designs, dan ben je in ieder geval unieker. En leuk dat je andere buizen gebruikt, maar die verschillen zijn nou niet denderend. Het Kungfu spul van Salsa biedt ook de onvervalste sensatie van rijden op staal en meerdere XC frames van 'goedkopere' buizen bieden dat ook. Daar gaat deze Fat Chance absoluut geen groot verschil maken.
Ik heb nog wel duizend dingen.
Maar waar het op neer komt is dat IK een tikje teleurgesteld ben. Ik zou toch iets meer verwachten van de comeback van zo een merk, meer dan gewoon een retro frame. Wat dan wel durf ik niet te zeggen, ik ben Chris niet... .
Neemt niet weg dat het waarschijnlijk een heerlijke fiets is waar de nieuwe eigenaren zeer blij van worden en waar die eigenaar van mij ook onderweg nog een duimpje omhoog krijgt vanwege zijn goede smaak.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
@Lars bedankt voor de toelichting
Ik heb zelf zeker iets met mooie stalen frames, en ik houd van mijn Taiwanese Singular niet minder als van mijn handgemaakte Soulcraft. En als wie dan ook in deze tijden een merk lanceert met mooie stalen hardtails vind ik dat alleen al erg mooi.
Wat betreft de impact die ze gaan hebben? Er is ook zoiets als de tijdgeest, en de tijd van Fat Chance was laat 80er vroege 90er jaren van de vorige eeuw. Maar heel stiekum hoop ik dat de passie en kunde van het frames bouwen en groter aandeel van het succes was. En dat we dus daarom iets van de oude magic opnieuw gaan meemaken.
En "numbers" op een spec sheet is niet waar het om gaat.
Net als dat dure onderdelen nog geen "goede wielen" maken.
It's all about the ride
Enjoy!!
Ik heb zelf zeker iets met mooie stalen frames, en ik houd van mijn Taiwanese Singular niet minder als van mijn handgemaakte Soulcraft. En als wie dan ook in deze tijden een merk lanceert met mooie stalen hardtails vind ik dat alleen al erg mooi.
Wat betreft de impact die ze gaan hebben? Er is ook zoiets als de tijdgeest, en de tijd van Fat Chance was laat 80er vroege 90er jaren van de vorige eeuw. Maar heel stiekum hoop ik dat de passie en kunde van het frames bouwen en groter aandeel van het succes was. En dat we dus daarom iets van de oude magic opnieuw gaan meemaken.
En "numbers" op een spec sheet is niet waar het om gaat.
Net als dat dure onderdelen nog geen "goede wielen" maken.
It's all about the ride
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5496
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Blijven mooie en herkenbare bikes, ik heb in het begin voor de Kickstarter campagne nog wel met Chris gemaild. Had eigenlijk gehoopt dat hij wat meer Fat details in zijn frames zou verwerken,
- Bullet end non tapered stays met eigen drop-outs (iets waar hij in de toekomst wel mee aan de slag zegt te gaan)
- Zadelpenklem oogje
- Gusset bij Seatstays/seatube
Gelukkig wel nog steeds de coole paint opties, jammer dat hij met de yo vorken zegt te stoppen .....
Painted to match geveerde vorken zouden een mooie toevoeging kunnen zijn.
Mooi bedrijf om te volgen, werd altijd erg blij van zijn oude creaties, hoop dat hij dit nu ook naar dat niveau weet te trekken.
- Bullet end non tapered stays met eigen drop-outs (iets waar hij in de toekomst wel mee aan de slag zegt te gaan)
- Zadelpenklem oogje
- Gusset bij Seatstays/seatube
Gelukkig wel nog steeds de coole paint opties, jammer dat hij met de yo vorken zegt te stoppen .....
Painted to match geveerde vorken zouden een mooie toevoeging kunnen zijn.
Mooi bedrijf om te volgen, werd altijd erg blij van zijn oude creaties, hoop dat hij dit nu ook naar dat niveau weet te trekken.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
Fat Chance heeft nu dus ook een Low en Slack hardtail, met een iconische naam en graphics
65gr HTA, bij een relatief conservatieve 74gr STA voor 545mm A-C vork (140mm +-10mm)
De Large heeft een reach van 475 maar met die 74gr STA zal hij zittend wel "Long" rijden
en oh ja, ze maken de Yo en Wicked beide ook in titanium
Enjoy!!
65gr HTA, bij een relatief conservatieve 74gr STA voor 545mm A-C vork (140mm +-10mm)
De Large heeft een reach van 475 maar met die 74gr STA zal hij zittend wel "Long" rijden
en oh ja, ze maken de Yo en Wicked beide ook in titanium
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5496
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Blijft een iconisch merk waar ik een zwak voor heb maar deze voelt een beetje "achter de muziek aan" zitbuis lijkt me ook wat lang voor de huidige 200mm+ droppers dus echt "low" is ie niet. Ben zelf net van dat tussen driehoekje afgestapt dus dat speelt ook mee in mijn beleving
Kabelgeleiding word ik ook niet warm van ......
Kabelgeleiding word ik ook niet warm van ......
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Extreme Biker
- Berichten: 783
- Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
- Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo
IK vind het een redelijk gelukt ding qua geo maar ook IK (als ouwe lul) had ook iets uniekers verwacht, dit is helaas echt niet goed genoeg.
Dat steunbuisje aan de zadelpenbuis vind IK niet elegant, ook niet nodig voor de lange dropperts van vandaag de dag.
Met de padjes achter hadden ze iets veel fraaiers kunnen doen vind IK, net zoals met de aansluiting van de seatstays op de seattube, kabels /leidingen buitenom, serieus ? Wel weer unieke oplossing voor de achterrem, ze kunnen het nog steeds, en ook de afknotting van de chainstay (alhoewel dat er flexy uit ziet daar, yo-eddie kom er eens in met je 11 mieren ervaring)
En dan die XT cranks, dat kan natuurlijk helemaal never nooit niet op een FC.
Maar goed, wie ben IK ? Nou iemand die vroeger droomde van FC, maar het toen niet kon betalen. Dat is nu omgedraaid, en gaat ook zo blijven
Dat steunbuisje aan de zadelpenbuis vind IK niet elegant, ook niet nodig voor de lange dropperts van vandaag de dag.
Met de padjes achter hadden ze iets veel fraaiers kunnen doen vind IK, net zoals met de aansluiting van de seatstays op de seattube, kabels /leidingen buitenom, serieus ? Wel weer unieke oplossing voor de achterrem, ze kunnen het nog steeds, en ook de afknotting van de chainstay (alhoewel dat er flexy uit ziet daar, yo-eddie kom er eens in met je 11 mieren ervaring)
En dan die XT cranks, dat kan natuurlijk helemaal never nooit niet op een FC.
Maar goed, wie ben IK ? Nou iemand die vroeger droomde van FC, maar het toen niet kon betalen. Dat is nu omgedraaid, en gaat ook zo blijven
Ik moet het helaas eens zijn met de commentaren, het is een beetje underwhelming allemaal.
Vind de achterkant wel wat hebben maar lange seat tubes en de kabel loop zijn echt minder.
Toch jammer,
Vind de achterkant wel wat hebben maar lange seat tubes en de kabel loop zijn echt minder.
Toch jammer,
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Wat een prutswerk.... zo dom om dat op de website te gebruiken.
Bij de Ti versie zijn de kabels wel fatsoenlijk gemonteerd, daar vind ik het niet storend.
Blijft een suboptimale plek onder de BB langs, dat dan wel.