Shockwizz

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik zag dat je hem voor een wekend kunt huren bij Monique's bikeshop in Eindhoven. Maar een keertje doen dan :)
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Lars TB schreef:natuurlijk ook nog eens de visie van de ontwikkelaar hoe vering zou moeten werken.
Dit geldt ook al voor de producent van de vork, die bepaald ook al grotendeels voor ons hoe zij vinden dat een vork moet werken.
Ik ga er dus maar vanuit dat het merendeel van de gebruikers een betere afstelling zal vinden dan voorheen. Die afstelling is dan jammergenoeg wel alleen voor die track en met de wijze waarop er is gereden.
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Hoezo is dat jammergenoeg?

In tegenstelling tot hoe de meeste mensen rijden is het eigenlijk wel verstandig om je instellingen aan de track van dat moment aan te passen (en hoe hard je er overheen wil gaan EN dan nog eens je persoonlijk voorkeur; wil je op standje Strava of Standje Airtime).

Met de shockwiz kunnen minder begnadigde demperafstellers per track uitvinden welke instellingen het beste volgens Quarq passen. Als je dat noteert is het naderhand bij een vergelijkbare track en gelijk materiaal een koud kunstje om die setting weer te hebben.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Jurriaan schreef: Daan wanneer gaat die van jou in de verhuur?
wanneer wil je hem huren?

Stuur ff een PB of mailtje anders
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

doezel schreef:Hoezo is dat jammergenoeg?

In tegenstelling tot hoe de meeste mensen rijden is het eigenlijk wel verstandig om je instellingen aan de track van dat moment aan te passen (en hoe hard je er overheen wil gaan EN dan nog eens je persoonlijk voorkeur; wil je op standje Strava of Standje Airtime).

Met de shockwiz kunnen minder begnadigde demperafstellers per track uitvinden welke instellingen het beste volgens Quarq passen. Als je dat noteert is het naderhand bij een vergelijkbare track en gelijk materiaal een koud kunstje om die setting weer te hebben.
Nou, in de trant van dat niet 1 afstelling fits all tracks is. Dus met een enkele huren 'koop' je alleen de instelling voor de track die je hebt gereden. Al zal een verbeterde instelling natuurlijk ook nuttig zijn voor alles andere als je voorheen er behoorlijk naast zat.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Vergelijkbare tracks vragen om de zelfde instelling Echt grote verschillen zullen er niet zijn?
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Nou, met enig gepuzzel heb ik de Shockwiz ook aan de achterdemper bevestigd gekregen:
Afbeelding
Afbeelding
Resultaat valt niet tegen!
Heb nu echt het gevoel dat de bike een stuk soepeler is geworden!
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Wat heb je allemaal verandert dan?
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Aan de shock nu een extra volume spacer (nu 3), wat minder druk en wat minder rebound.

34er Vork kreeg ook een extra spacer (nu 5, maximum wat mogelijk is) en ook wat aan de druk en rebound gesleuteld.
Afbeelding
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Vandaag eerste keer met de Shockwizz gereden. Op hoge en lagere snelheid 'Bornia' op de route van Zeist was lang genoeg om voldoende data te verzamelen. Daarbij elke wortel, kuil en oneffenheid meegenomen.

RTFM had ik eerst niet gedaan, toch wel handig om dat wel te doen :tong Daarna 2 meet sessies gedaan, Shockwizz en ik zijn het nog niet eens.
De compressie zachter zetten gaat niet, de demper kent geen stand verder dan 'open'.
Luchtdruk advies is bij het opnieuw afstellen aan de hand van de SAG niet gelijk aan het resultaat van de meting daarna.
Met 30 psi meer in de luchtkamer was de rebound volgens Shockwizz nog steeds goed.

#tobecontinued

Afbeelding

Afbeelding
'dikke vingers' bij het maken van deze afbeelding :wink:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Nieuwe firmware geïnstalleerd, je kan nu instellen dat alleen de rebound en de compression instelbaar zijn. In plaats van high en low speed bij beide. Je kan ook kiezen voor een van de 2.

De voorvork:
-Luchtdruk was iets aan de hoge kant (26% sag ipv 22%)
-Rebound was daardoor iets te snel. 1 klikje trager gezet.
-Trail stand was te stug, dus naar Descend. Daar is ie prima zolang je niet te veel 'downhill' op neemt in je route.

Demper:
-luchtdruk was te laag, dus verhoogt
-rebound was te traag, met hogere druk was die goed
-trail stand was te stug, in de Descend stand nog te stug

Demper had ik bewust minder lucht druk in staan omdat ik de demper niet soepel genoeg vond. Dit is terug te voeren op het feit dat de demper toe is aan een full-service beurt. Doordat de olie vervuilt is loopt ie stroperiger.

En die eerste letter dan, de C van Climb? Die gebruikte ik zelf al nooit en Shockwiz adviseert vooral meer Descend. En dat sluit aan bij mijn conclusie.

Van mij mag de Climb ingewisseld worden voor een Descend+ stand.

Tijd dus voor demper tuning @mtbworks
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Nice! wat is nu de laatste firmware versie dan? (Zit nu in het buitenland zonder de SW bij de hand...)
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

4.0 heeft uit mijn hoofd, heb de Shockwiz niet bij de hand (en de app geeft dat zonder shockwiz niet aan).
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Vandaag vernieuwe app online. Je kunt nu een gebruikersprofiel aanmaken. Je kunt een enorme hoeveelheid persoonlijke data invoeren. (Persoonlijk ben ik er klaar mee, na de full service de shock weer).
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Zelf nu ook zo'n ding, alleen blijkt mijn voorvork dus niet compatibel.
Iemand tips om de shockwizz op een Öhlins rxf36 te gebruiken ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie