Canyon 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

massen schreef: vr 28 augustus 2020, 19:29 Het is erg jammer dat SX en NX een shimano body nodig hebben en GX en hoger de xd.
Bij shimano hebben alle 12sp cassettes dezelfde body. Toch een stuk handiger met upgraden en mixen.
Tja, kosten moeten ergens bespaard worden, en op het moment dat NX uitkwam, was er nog niet eens een Shimano 12 speed variant behalve XTR (als ik het goed heb)
En vond je op de meeste fietsen nog een shimano spline body.

Shimano was gewoon erg laat met 12 speed en Sram heeft geprobeerd nog meer marktaandeel naar zich toe te trekken door toendertijd de NX cassette te produceren voor de shimano bodies.
De complete SX groepset inclusief derailleur / shifter en cassette kost je amper 200 euro om 12 speed te gaan rijden.

Dus ergens wil Sram eraan verdienen en is dit vooral een groep om te upgraden naar 12 speed of om de instapfietsen ook te kunnen uit te rusten met 12 speed.
Want tot de dag van vandaag vind je op alle fietsen tot 900-1000 euro bij de meeste merken nog 2x10 setups of anders.

Terwijl Sram al jaren zegt dat 1x12 of straks 1x13 de nieuwe standaard wordt.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

nickster schreef: vr 28 augustus 2020, 12:39 300 euro duurder. Tel uit je winst :oops:
200 euro duurder dan de 2020 Lux 7. Maar die is 1 of 2 maand later 100 euro duurder geworden.
Verschil is nu dus 100 euro duurder.
Maar blijft veel geld.
Maar de 2020 fietst prima.
nickster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 438
Lid geworden op: di 30 juni 2009, 15:33
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 Custom

Mike123 schreef: vr 28 augustus 2020, 21:59
nickster schreef: vr 28 augustus 2020, 12:39 300 euro duurder. Tel uit je winst :oops:
200 euro duurder dan de 2020 Lux 7. Maar die is 1 of 2 maand later 100 euro duurder geworden.
Verschil is nu dus 100 euro duurder.
Maar blijft veel geld.
Maar de 2020 fietst prima.
Owh okay. 3199 om 3499 toch? Mjah door die prijs verhogingen weet ik het ook niet meer.

Maar op zich ben ik al overtuigd van het prijsverschil van het nieuwe model. Die nieuwe dropper post er vanuitgaande dat het de alloy en niet de Carbon versie is dt232. Kost 335 adviesprijs.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

nickster schreef: vr 28 augustus 2020, 22:35 Owh okay. 3199 om 3499 toch? Mjah door die prijs verhogingen weet ik het ook niet meer.
De 2020 Lux 7.0 kost al het hele jaar €3399.
€100 verschil dus.
De dropper van de nieuwe is idd alu.
The_Gunner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 12 juli 2002, 14:50
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF SL 8.0 (2020)

Volgens mij werd hij begin 2020 weggezet voor €3199. Daarna vanwege grote populariteit €200 duurder geworden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

The_Gunner schreef: za 29 augustus 2020, 17:00 Volgens mij werd hij begin 2020 weggezet voor €3199. Daarna vanwege grote populariteit €200 duurder geworden.
Klopt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

aurelius schreef: za 29 augustus 2020, 17:07
The_Gunner schreef: za 29 augustus 2020, 17:00 Volgens mij werd hij begin 2020 weggezet voor €3199. Daarna vanwege grote populariteit €200 duurder geworden.
Klopt.
Volgens mij werd hij in oktober 2019 verkocht voor 3299 en later voor 3399.
3299 staat namelijk op mijn factuur van 10-10-2019.
De dag dat hij op de website kwam meteen besteld en de volgende dag al in huis. De Lux 7.0 hebben we het dan over.
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

en vandaag de grote doos met UPS binnen gekregen, Lux 7.0 staat al in elkaar te wachten op pedalen. Donderdagavond besteld, vandaag in huis, prima dus! Kwaliteit meer dan prima zo op het eerste gezicht.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Gefeliciteerd! Lekker zo'n snelle levering.
Ook weer eens een ander geluid dan die verhalen over lange levertijden en uitstel vanuit Canyon.

Plaatst je nog een foto als pedalen binnen zijn?
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

Mtb1988 schreef: vr 28 augustus 2020, 19:43 Terwijl Sram al jaren zegt dat 1x12 of straks 1x13 de nieuwe standaard wordt.
Niet altijd alles geloven wat de industrie zegt. :lol: :lol: :lol:
Je zegt het zelf. Jaren.
Is niet omdat zij het graag zouden willen dat het ook gaat gebeuren.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

verzetje schreef: di 1 september 2020, 08:29
Mtb1988 schreef: vr 28 augustus 2020, 19:43 Terwijl Sram al jaren zegt dat 1x12 of straks 1x13 de nieuwe standaard wordt.
Niet altijd alles geloven wat de industrie zegt. :lol: :lol: :lol:
Je zegt het zelf. Jaren.
Is niet omdat zij het graag zouden willen dat het ook gaat gebeuren.
Dat weet ik wel, en ik geloof ook niet zomaar alles.
Maar ze zijn als producent wel die weg ingeslagen en proberen zo van een high end product (want dat was 1x12 jaren terug met xx1 eagle) een mainstream product te maken.

Voor de mtb kun je bij Sram niet meer terecht voor 2x11 of zoals Shimano heeft gedaan: 2x12 met bijvoorbeeld xtr.

Dus in alle prijsklasses kun je nu 1x12 afgemonteerd vinden op mtbs. (Of in ieder geval vanaf 800-900 euro)
En als upgradesets kun je alles krijgen vanaf sx tot en met axs.

Sram heeft duidelijk een strategie gekozen en dat heeft ze goed gedaan de laatste jaren. Je ziet veel meer fietsen met Sram en ik denk zelf dat Shimano zeker met 1x12 erg laat was en ook erg vasthoudt aan 2x setups.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

Mtb1988 schreef: di 1 september 2020, 09:25
verzetje schreef: di 1 september 2020, 08:29

Niet altijd alles geloven wat de industrie zegt. :lol: :lol: :lol:
Je zegt het zelf. Jaren.
Is niet omdat zij het graag zouden willen dat het ook gaat gebeuren.
Dat weet ik wel, en ik geloof ook niet zomaar alles.
Maar ze zijn als producent wel die weg ingeslagen en proberen zo van een high end product (want dat was 1x12 jaren terug met xx1 eagle) een mainstream product te maken.

Voor de mtb kun je bij Sram niet meer terecht voor 2x11 of zoals Shimano heeft gedaan: 2x12 met bijvoorbeeld xtr.

Dus in alle prijsklasses kun je nu 1x12 afgemonteerd vinden op mtbs. (Of in ieder geval vanaf 800-900 euro)
En als upgradesets kun je alles krijgen vanaf sx tot en met axs.

Sram heeft duidelijk een strategie gekozen en dat heeft ze goed gedaan de laatste jaren. Je ziet veel meer fietsen met Sram en ik denk zelf dat Shimano zeker met 1x12 erg laat was en ook erg vasthoudt aan 2x setups.
Maar Shimano heeft er voor gekozen om hun 1x12 oplossing op alle niveaus gelijk te houden. Van Deore tot XTR allemaal 10-51 cassettes en dus ook allemaal over op de microspline terwijl SRAM hun goedkoopste groupsets 11-50 maakte en dus niet over ging op de XD body.

Ik denk dat de strategie van Shimano een hele slimme is omdat ze al ongelofelijk laat aan kwamen kakken met hun 1x12 en ze zo misschien marktaandeel terug kunnen winnen. Upgraden is een stuk makkelijker als je alles compatibel maakt met elkaar.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Shimano was laat, maar kwam ijzersterk terug met hun 1x12. Hun 10-51 cassette had ietsje meer bereik, eea schakelt onder kracht beter, en de sprongetjes waren wat fijner verdeeld. (Enige nadeel bij de lancering: aparte body nodig. Die inmiddels wijdverbreid is).

SRAM 'toept nu weer over' door hun cassette bereik te vergroten. Grootste krans is groter geworden. Maar daarbij wordt de reeds wat onnatuurlijk aanvoelende grote sprong naar het allerlichtste verzet nog groter. Groter bereik is best fijn, maar die grote sprong... is dus een echt 'reddingsboeitje' geworden, dat lichtste verzetje. Je hebt er ook een andere achterderrie voor nodig, de oude doet het niet (goed) met deze nieuwe cassette.

Wat mij betreft gaan Shimano en SRAM allebei lekker zo door. Het schakelt allemaal goed, de verschillen zijn klein, en uiteindelijk profiteren we er allemaal van.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zo lang een cassette een sprong van 10 naar 12 heeft (of een 9 als kleinste), is het onzinnig te klagen over een te grote sprong aan de andere kant van de cassette... .


Zo een 10 is even zinnig als een richtingaanwijzer op een Audi... :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Baron Tankhe schreef: di 1 september 2020, 09:44
Mtb1988 schreef: di 1 september 2020, 09:25

Dat weet ik wel, en ik geloof ook niet zomaar alles.
Maar ze zijn als producent wel die weg ingeslagen en proberen zo van een high end product (want dat was 1x12 jaren terug met xx1 eagle) een mainstream product te maken.

Voor de mtb kun je bij Sram niet meer terecht voor 2x11 of zoals Shimano heeft gedaan: 2x12 met bijvoorbeeld xtr.

Dus in alle prijsklasses kun je nu 1x12 afgemonteerd vinden op mtbs. (Of in ieder geval vanaf 800-900 euro)
En als upgradesets kun je alles krijgen vanaf sx tot en met axs.

Sram heeft duidelijk een strategie gekozen en dat heeft ze goed gedaan de laatste jaren. Je ziet veel meer fietsen met Sram en ik denk zelf dat Shimano zeker met 1x12 erg laat was en ook erg vasthoudt aan 2x setups.
Maar Shimano heeft er voor gekozen om hun 1x12 oplossing op alle niveaus gelijk te houden. Van Deore tot XTR allemaal 10-51 cassettes en dus ook allemaal over op de microspline terwijl SRAM hun goedkoopste groupsets 11-50 maakte en dus niet over ging op de XD body.

Ik denk dat de strategie van Shimano een hele slimme is omdat ze al ongelofelijk laat aan kwamen kakken met hun 1x12 en ze zo misschien marktaandeel terug kunnen winnen. Upgraden is een stuk makkelijker als je alles compatibel maakt met elkaar.
Dat klopt ook wel.

Maar ik denk, zoals ik al eerder schreef:
Sram heeft NX en later SX bedacht om mensen met toendertijd nog shimano aandrijving te doen denken aan een 1x12 upgrade.

Shimano had nog geen 12 speed en als je dus naar 12 speed wilde overstappen was het voor Sram interressant iets te maken wat past op de concurrentie "zijn" body.

Wat opzich toendertijd een goede zet was en dat is ook een stukje marktwerking.

Sram's upgradesets zijn compleet met wat je nodig hebt cassette / derrie / shifter en ketting.
Als je dan een aanpassing op je fietst overweegt of je groepset is versleten, en je kunt 1x12 proberen op je vertrouwde wielset met shimano body heeft sram toch weer wat verkocht.

Nu Shimano alleen 12 speed aanbiedt op microspline en Sram nog voor beide bodies iets heeft, zal het mij niks verbazen als we de komende jaren langzaamaan de HG body zien verdwijnen.

Je koopt of een xd / xdr body of een microspline.

Verder is alles van de eagle groep compatible met elkaar. Alleen heb je geen xd body is je cassette een 11-50 ipv 10-50 (52) maar als je wilt kun je een sx eagle cassette matchen met een xx1 shifter en gx eagle derailleur
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Plaats reactie