Canyon 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

twowheeler schreef: do 29 april 2021, 13:50
aurelius schreef: do 29 april 2021, 13:48 Klopt: wat eerst Nerve heette heet nu alweer jaren Neuron. Een model gaat meestal 4-5 jr mee. Dan verwacht je dus vernieuwing over 1-2 jaar.
En ach, wat is 'niet meest moderne?'.
Precies dat stond benoemd in een recente groepstest met veel vergelijkbare trail-fully's (Duitse Bike).
En toch werd 'ie uitgeroepen tot testwinnaar, 'ondanks' dat. En niet alleen omdat de afmontage voor de prijs zo goed was, dat was obv de rij-eigenschappen (jawel... ook voor wat het waard is allemaal, natuurlijk).
Precies! Ik hecht er persoonlijk niet al teveel waarde aan, zie het meer als bepaalde trends. Maar als je in de markt bent voor een dergelijke fiets is het wellicht wijzer om dan voor het nieuwe model te gaan.
Nou ja, de Al variant heeft voor 2021 een nieuw frame gekregen. (Oké wel dezelfde constructie als van de carbon Neuron maar voor een aluminium variant is deze dus nieuw. Hooguit dat de Al in 2022 een 140 mm vork krijgen (gaat prima, heb ik zelf ook in mijn AL 2021 Neuron zitten) maar verwacht geen nieuw frame voor komend jaar. Mocht er iets veranderd worden dan hooguit een graadje minder in het balhoofd. Maar dan wordt het gat tussen de Lux weer zo groot. En daar past de Neuron nu perfect in.

De demperplaatsing van de Nerve en Neuron is voor het eerst verplaats in het nieuwe carbon model van 2019.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Toch raar dat Canyon onder een LUX WMN een fox 34 levert en onder de meeste andere modellen een 32.
Waarom kiezen ze niet voor een 32 voor de maten tot M en vanaf L de 34, dat lijkt mij een stuk logischer.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Klopt niet.
Alle Lux CF SL modellen met 110mm voorvorken hebben dikkere vorkpoten, Fox 34 danwel stijve SID.
Alleen de meest racy Lux CF SLX modellen, met lichter carbon frame, hebben 100mm vorken, met smallere voorpoten.

Ben met mijn maatje S juist ook erg blij met de stijvere 110mm Fox 34, was juist een van de redenen om voor die fiets te kiezen (meer reserves en stuurprecisie bergaf tov een Fox32). (En daarnaast had 'ie 1x12 met 10-51 cassette, toen het grootste bereik, standaard een dropper en een zeer lichte wielset (3jr geleden... wat kon ik me toen nog meer wensen voor een marathonfully)).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ja ik heb alleen naar de slx gekeken.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

mfacey schreef: di 4 mei 2021, 21:20 Kom ik ‘m maar bestellen…! Enige wat je nu kunt doen is je inschrijven voor de melding als die weer in de verkoop gaat. Blijkbaar gaat dat dus rond juli gebeuren.
Besteld! Levering eerste week van juli.

Weet iemand of de iridium velgen van Canyon al getaped geleverd worden? Ik meen ergens gelezen te hebben dat canyon ook tubeless ventielen meelevert? Klopt dat?
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

In 2019 heb had ik bij een fiets met een set Reynolds carbon wielen wel tubeless ventielen (terwijl Canyon toen van te voren aangaf dat die er niet bij zouden zitten). In 2020 had ik bij een fiets met DTSwiss XR1700 wielen geen tubeless ventielen.
Beide wielset werden wel met tubeless tape (vanuit fabrikant) geleverd.

Ik denk dat je er vanuit moet gaan dat er geen ventielen bij zitten. En als die er wel bijzitten heb je mazzel.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hebt nog 2 maanden om latex, tape en ventielen te kopen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Canyon heeft een nieuwe gravelracer geintroduceerd:

https://www.canyon.com/nl-nl/gravel-bik ... ure/grizl/

Kunnen 50mm banden in, mogelijkheid voor een dropper, en veeel bevestigingspunten voor tassen/spatborden.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

FranX78 schreef: ma 10 mei 2021, 18:25 In 2019 heb had ik bij een fiets met een set Reynolds carbon wielen wel tubeless ventielen (terwijl Canyon toen van te voren aangaf dat die er niet bij zouden zitten). In 2020 had ik bij een fiets met DTSwiss XR1700 wielen geen tubeless ventielen.
Beide wielset werden wel met tubeless tape (vanuit fabrikant) geleverd.

Ik denk dat je er vanuit moet gaan dat er geen ventielen bij zitten. En als die er wel bijzitten heb je mazzel.
Ik heb destijds wel vanalles nageleverd gekregen van Canyon. Zoals bevestigingsnokjes voor de dropper en de achteras die bij de dt wielen hoorde (dus zonder inbus)
Who needs roads when there's dirt
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Torsten schreef: di 11 mei 2021, 12:24 Canyon heeft een nieuwe gravelracer geintroduceerd:

https://www.canyon.com/nl-nl/gravel-bik ... ure/grizl/

Kunnen 50mm banden in, mogelijkheid voor een dropper, en veeel bevestigingspunten voor tassen/spatborden.
Wel een mooi ding! Zou niet weten wat ik er mee moet, maar is wel zo'n fiets die je dan ongemerkt veel gaat pakken denk ik.
Who needs roads when there's dirt
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

FranX78 schreef: ma 10 mei 2021, 18:25 In 2019 heb had ik bij een fiets met een set Reynolds carbon wielen wel tubeless ventielen (terwijl Canyon toen van te voren aangaf dat die er niet bij zouden zitten). In 2020 had ik bij een fiets met DTSwiss XR1700 wielen geen tubeless ventielen.
Beide wielset werden wel met tubeless tape (vanuit fabrikant) geleverd.

Ik denk dat je er vanuit moet gaan dat er geen ventielen bij zitten. En als die er wel bijzitten heb je mazzel.
Nog even gecheckt op de chat van Canyon - wordt inderdaad zonder ventielen geleverd, zoals ik had verwacht.


Nog iets anders. Zijn er Neuron eigenaren met de nieuwe frame constructie kunnen aangeven hoeveel ruimte er achter zit tussen de chainstay/achtervork?
Ik heb nog een set lichtere & stijvere velgen liggen maar die zijn 30mm. De Neuron heeft 25mm achter. Zou maar een miniem verschil moeten zijn met dezelfde banden, maar ben toch wel benieuwd of het nog wat overhoudt...
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Mijn Neuron uit 2020 kwam met Reynolds 30mm carbon wielen en 2.35 Forkaster voor en achter. Verwacht dat 2021 die ruimte ook heeft. Als je de wielen toch hebt liggen. Zou zeggen testen… :wink:

Hier werden de Reynolds ook zonder tubeless ventielen geleverd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Die wielset heeft een xd body dus die zal omgezet moeten worden naar microspline. Misschien dat ik het tot even probeer zonder cassette met alleen een band om het te checken. Voordat ik 70 euro neerleg voor een nieuwe body.
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

30 mm intern past ook in de lux, dus dat zal vast wel passen in een neuron.
Canyon Neuron CF9 2022
Flierefluiter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 19 september 2020, 07:46
Mijn mountainbike: Zwart met grijs......

Zijn er gebruikers hier die recent een Neuron 2021 (AL7) hebben ontvangen?
wordt deze nu wel of niet met geupdate Horst link bouten geleverd?
En was jullie bike volgens geplande datum geleverd (of eerder/later)?
Plaats reactie