Canyon 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

En anders iets als Sugru gebruiken. Werkt goed bij mijn wegfiets. Ook erg makkelijk te verwijderen als het nodig is.

Sugru.com
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

RuudRuud schreef: ma 8 juni 2020, 07:13 En anders iets als Sugru gebruiken. Werkt goed bij mijn wegfiets. Ook erg makkelijk te verwijderen als het nodig is.

Sugru.com
Thanks, zal eens kijken. Canyon heeft wel iets voor het gat bij de derailleur, maar €11,- inclusief verzendkosten gaat tegen mijn principes in 😂😂
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

RuudRuud schreef: ma 8 juni 2020, 07:13 En anders iets als Sugru gebruiken. Werkt goed bij mijn wegfiets. Ook erg makkelijk te verwijderen als het nodig is.

Sugru.com
Had nog een dopje liggen van mijn Grail of Endurace voor de zadelpenklem, past precies! Voor is niet erg, achter wss ook niet, maar er kan natuurlijk troep in komen.. Ach, prima opgelost zo..
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Ik ben voornemens om een Neuron te bestellen (en had de AL7.0 in gedachte). Ik heb al een Exceed die ik er (in elk geval voorlopig) bij wil houden.

Ik ben niet 100% overtuigd van mijn voornemen en twijfel soms of het in mijn geval niet beter is een Lux (CF7.0) te kopen in i.p.v. de Neuron. In geval van aankoop van een Lux zou ik de Exceed weg doen.
Ik ken de discussies (met name tussen Lars en Aurelius) en het is niet de bedoeling om deze opnieuw aan te zwengelen (is uitgebreid beschreven in andere topics).
Wat is dat wel mijn vraag?

Nou. Ik zou naar Canyon Koblenz kunnen gaan. Dat is 200KM enkele reis voor mij en is mooi te combineren met een dagje uit in de regio. Er zijn daar zowel Neurons als Lux-en in mijn maat beschikbaar voor test. Als ik deze vlak na elkaar rijd dan krijg ik wellicht een indruk van de verschillen in de praktijk en hoop ik een keuze te kunnen maken.
Maar ga ik wat opschieten met deze test? Is het een ritje over de parkeerplaats? Is er een offroad parcours beschikbaar (lijkt er wel een beetje op als ik op google maps kijk: https://www.google.com/maps/place/Canyo ... d7.5736734).
Maar is een testritje op het Canyon terrein voldoende voor een goed beeld te vormen?

Doel van mijn post is dus niet om opnieuw een discussie tussen trail en XC/Marathon op gang te brengen, maar om te informeren of het zin heeft om naar Canyon Koblenz te gaan.
Wellicht zijn er andere forumleden die hier ervaring mee hebben (?).

Andere optie is bestellen en uitproberen (en eventueel retourneren). Maar gezien de levertijden is dat ook niet heel handig.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

FranX78 schreef: vr 10 juli 2020, 13:43 Ik ben voornemens om een Neuron te bestellen (en had de AL7.0 in gedachte). Ik heb al een Exceed die ik er (in elk geval voorlopig) bij wil houden.

Ik ben niet 100% overtuigd van mijn voornemen en twijfel soms of het in mijn geval niet beter is een Lux (CF7.0) te kopen in i.p.v. de Neuron. In geval van aankoop van een Lux zou ik de Exceed weg doen.
Ik ken de discussies (met name tussen Lars en Aurelius) en het is niet de bedoeling om deze opnieuw aan te zwengelen (is uitgebreid beschreven in andere topics).
Wat is dat wel mijn vraag?

Nou. Ik zou naar Canyon Koblenz kunnen gaan. Dat is 200KM enkele reis voor mij en is mooi te combineren met een dagje uit in de regio. Er zijn daar zowel Neurons als Lux-en in mijn maat beschikbaar voor test. Als ik deze vlak na elkaar rijd dan krijg ik wellicht een indruk van de verschillen in de praktijk en hoop ik een keuze te kunnen maken.
Maar ga ik wat opschieten met deze test? Is het een ritje over de parkeerplaats? Is er een offroad parcours beschikbaar (lijkt er wel een beetje op als ik op google maps kijk: https://www.google.com/maps/place/Canyo ... d7.5736734).
Maar is een testritje op het Canyon terrein voldoende voor een goed beeld te vormen?

Doel van mijn post is dus niet om opnieuw een discussie tussen trail en XC/Marathon op gang te brengen, maar om te informeren of het zin heeft om naar Canyon Koblenz te gaan.
Wellicht zijn er andere forumleden die hier ervaring mee hebben (?).

Andere optie is bestellen en uitproberen (en eventueel retourneren). Maar gezien de levertijden is dat ook niet heel handig.
Parkeerplaats inderdaad..

MTB bikefreak testdag kun je beide testen. Vraag is alleen of deze doorgaat dit jaar.

Ik heb een Neuron gehad en heb nu een Lux..
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik heb er ook testgereden... op de parkeerplaats inderdaad, met wat grasbermpjes hier en daar. Dat was voor de maat-bepaling. Je krijgt een goede indruk van 'de zit', van hoe het accelereren voelt en hoe je makkelijke bochtjes rijdt. Zeker geen terreintest!
Dus ik zou er of een bestellen en uitproberen. Of wel naar Koblenz gaan, eerste indruk vormen, en dan... alsnog er een bestellen en uitproberen.
Behalve dat het hoofdkantoor van Canyon zeker de moeite waard is om te bezoeken zijn Koblenz stad en omgeving zeker ook de moeite waard voor een dagje uit.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het 'probleem' als je daar gaat 'testen' is dat je een Exceed gewend bent. En dan zit een Lux daar veel dichter bij wat gevoel betreft. En zul je op die parkeerplaats inderdaad denken dat die Lux veel beter aan voelt. Dat geldt zowel voor de zithouding als voor de vering. Het geeft een vertekend beeld. Maar dat zal ook een kort rondje in het terrein doen, hoewel dat afhankelijk kan zijn van het terrein.


Belangrijker is dus voor ogen te houden wat voor soort rijden je met de fiets wil doen. Gebruik je de Exceed om rondjes in NL te knallen en wil je de Neuron er echt bij hebben voor langere tochten of het buitenland? Of vind je de Exceed inmiddels wel erg onaangenaam en wil je juist rustiger toeren. Of toch blijven knallen en iets comfortabeler? Of hoeft dat knallen niet perse? En gebaseerd op het antwoord de keuze voor het type fiets te maken.

Het gaat om de meest geschikte fiets voor jouw gebruik. Waar welke fiets het best voor geschikt is mag duidelijk zijn. En nee, de Lux is niet overal geschikt voor. De Neuron ook niet echt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

als herintreder na vele jaren ben ik ook gecharmeerd van de Lux 7.0, value voor money en in NL alles wat ik nodig heb (Schoorl, Veluwe, etc). Levering staat nu op september, maar komen er binnenkort niet de 2021 modellen aan?
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Dank voor de reacties allemaal
Lars TB schreef: vr 10 juli 2020, 14:41 Het 'probleem' als je daar gaat 'testen' is dat je een Exceed gewend bent. En dan zit een Lux daar veel dichter bij wat gevoel betreft. En zul je op die parkeerplaats inderdaad denken dat die Lux veel beter aan voelt. Dat geldt zowel voor de zithouding als voor de vering. Het geeft een vertekend beeld. Maar dat zal ook een kort rondje in het terrein doen, hoewel dat afhankelijk kan zijn van het terrein.


Belangrijker is dus voor ogen te houden wat voor soort rijden je met de fiets wil doen. Gebruik je de Exceed om rondjes in NL te knallen en wil je de Neuron er echt bij hebben voor langere tochten of het buitenland? Of vind je de Exceed inmiddels wel erg onaangenaam en wil je juist rustiger toeren. Of toch blijven knallen en iets comfortabeler? Of hoeft dat knallen niet perse? En gebaseerd op het antwoord de keuze voor het type fiets te maken.

Het gaat om de meest geschikte fiets voor jouw gebruik. Waar welke fiets het best voor geschikt is mag duidelijk zijn. En nee, de Lux is niet overal geschikt voor. De Neuron ook niet echt.
Gezien jouw vragen mijn reactie.

In de eerste alinea heb je een punt.

Korte ritjes probeer ik wel eens te knallen (niet altijd), maar voor langere ritjes juist niet. En ook daar merk (via strava) dat het over het algemeen wel steeds sneller gaat (zonder dat dat een doel is).

Ondanks de lage bandenspanning en de VLCS zadelpen mis ik bij langere ritten en/of ruig terrein comfort bij mijn Exceed.
Ik probeer de laatste tijd wat vaker kleine drops en jumps mee te nemen die op mijn pad komen. Als je snelheid bent, dan lukt dat in principe wel met de Exceed, maar wat meer vering kan daarbij geen kwaad denk ik.
Ik heb niet echt plannen om naar het buitenland te gaan (behalve een ritje net over de grens). Ga er vanuit dat ik 98% van mijn ritten in en rondom Limburg en Z.O. Brabant zal fietsen (dus inclusief sporadisch b.v. Voerstreek, Nijmegen, Hoge Kempen). Overige paar procenten moet je denken aan overig Nederland of vergelijkbaar. Dus in principe is zowel de Lux als de Neuron hiervoor geschikt. En eigenlijk de Exceed ook nog wel.

De Exceed is mijn 4e XC hardtail. Ik heb helemaal geen ervaring op full suspensions of trail bikes.
Vorig jaar heb ik getwijfeld tussen de Exceed en de Lux. Uiteindelijk voor de Exceed gekozen (ivm kosten). Op zich kan ik hier alles mee fietsen, maar het is niet altijd ideaal (recent zelf Malden, Nijmegen, Groesbeek en Mook gecombineerd in 1 rit. Is gelukt, maar mijn rug en schouders waren behoorlijk op aan het einde).
Ik had me een paar dagen geleden eigenlijk voorgenomen om de Neuron eens te gaan proberen. Samen met mijn Exceed heb ik dan een bereik wat ruim voldoende moet zijn voor mij. Als de Neuron echt niet bevalt kan ik 'm nog altijd terugsturen binnen 30 dagen.

Anderzijds zou de Lux ook wel moeten voldoen voor alle plekken waar ik wil gaan biken. En dan voegt mijn Exceed eigenlijk niets meer toe (en kan die in de verkoop).

Dus goed testen lijkt me eigenlijk toch de enige optie om te bepalen wat voor mij het prettigste is (En het liefst beide).
Maar het is inmiddels duidelijk dat ik aan die test op de parkeerplaats bij Canyon niet veel heb (enkel voor de juiste maat te bepalen; voor de Lux zit ik namelijk een beetje op het randje van S en M volgens Canyon).
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Testrijden, wie weet kun je eens bij een forumlid langs om zijn/haar Lux/ Neuron te testen.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Jurriaan schreef: vr 10 juli 2020, 18:42 Testrijden, wie weet kun je eens bij een forumlid langs om zijn/haar Lux/ Neuron te testen.
De vraag is hoe representatief zo'n korte test is. Maar is natuurlijk beter dan niets. En het geeft me een beetje een idee (wat ik nu dus niet heb).

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen op een testritje door een "vreemde" zit te wachten.
Maar als er forumleden zijn met een Neuron (M) of Lux (S of M) (liefst in Limburg of het oosten van Brabant) die daar geen moeite mee hebben houdt ik me aanbevolen (dan hoor ik het graag via PB). Eventueel kunnen we samen een tochtje doen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

FranX78 schreef: vr 10 juli 2020, 15:57 Korte ritjes probeer ik wel eens te knallen (niet altijd), maar voor langere ritjes juist niet. En ook daar merk (via strava) dat het over het algemeen wel steeds sneller gaat (zonder dat dat een doel is).

Ondanks de lage bandenspanning en de VLCS zadelpen mis ik bij langere ritten en/of ruig terrein comfort bij mijn Exceed.
Ik probeer de laatste tijd wat vaker kleine drops en jumps mee te nemen die op mijn pad komen. Als je snelheid bent, dan lukt dat in principe wel met de Exceed, maar wat meer vering kan daarbij geen kwaad denk ik.
Ik heb niet echt plannen om naar het buitenland te gaan (behalve een ritje net over de grens). Ga er vanuit dat ik 98% van mijn ritten in en rondom Limburg en Z.O. Brabant zal fietsen (dus inclusief sporadisch b.v. Voerstreek, Nijmegen, Hoge Kempen). Overige paar procenten moet je denken aan overig Nederland of vergelijkbaar. Dus in principe is zowel de Lux als de Neuron hiervoor geschikt. En eigenlijk de Exceed ook nog wel.
Op het moment dat je gaat spelen ("kleine drops en jumps") dan is de Neuron de betere keuze. Maar het is niet zo dat je met een Lux je wielen aan de grond moet houden.
En verder lijkt het er op dat je momenteel eerder een comfortabele Exceed zoekt. Een Lux dus. Daar kun je dan weer 2 jaartjes mee door voordat je (toch :winkie: ) een Neuron gaat kopen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Lars TB schreef: vr 10 juli 2020, 20:16 Op het moment dat je gaat spelen ("kleine drops en jumps") dan is de Neuron de betere keuze. Maar het is niet zo dat je met een Lux je wielen aan de grond moet houden.
En verder lijkt het er op dat je momenteel eerder een comfortabele Exceed zoekt. Een Lux dus. Daar kun je dan weer 2 jaartjes mee door voordat je (toch :winkie: ) een Neuron gaat kopen!
Even uit interesse: Op basis waarvan baseer je dat het lijkt dat ik een comfortabele Exceed zoek?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

FranX78 schreef: vr 10 juli 2020, 20:58
Lars TB schreef: vr 10 juli 2020, 20:16 Op het moment dat je gaat spelen ("kleine drops en jumps") dan is de Neuron de betere keuze. Maar het is niet zo dat je met een Lux je wielen aan de grond moet houden.
En verder lijkt het er op dat je momenteel eerder een comfortabele Exceed zoekt. Een Lux dus. Daar kun je dan weer 2 jaartjes mee door voordat je (toch :winkie: ) een Neuron gaat kopen!
Even uit interesse: Op basis waarvan baseer je dat het lijkt dat ik een comfortabele Exceed zoek?
Even geïnformeerd bij je vrouw :winkie:


Je gebruik: "steeds sneller", "Strava", "98% NL" en dat je nu al een Exceed rijdt. Dan lijkt een Lux mij op basis van die gegevens een geschiktere fiets.

Maar goed, als jij een hoop info achter houdt, dan is het moeilijk adviseren. Maar op basis van wat ik nu zie zeg ik Lux.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

@Lars,

No offence, maar dan heb je mij niet goed begrepen of ik ben niet duidelijk geweest (of beide).

Over “sneller” en “Strava” :
doordat ik meer ben gaan fietsen is mijn conditie vooruit gegaan. Daardoor zie ik in Strava vaak PR’s als ik op routes rij waar ik een tijdje niet geweest was. Als je terug kijkt zie je dat ik erbij getypt had dat sneller gaan geen doel is. Maar wel leuk om te zien datum fysieke progressie boek.
Strava gebruik ik eigenlijk puur als tracklog en ook handig om ritten van anderen te zien. In m-Limburg zijn namelijk geen gepijlde routes en via Strava vind ik toch regelmatig nieuwe tracks op basis van activiteiten van anderen.
Ik ben er dus niet iemand die kickt op Strava records.
Hier lokaal probeer ik met een paar vrienden wel eens te knallen op bepaalde segmenten en rondjes, maar dat is gezonde rivaliteit tussen een paar 40 plussers. We komen niet eens serieus in de klassementen voor. Over het algemeen boeit het me niet of ik bijv 57 minuten of een uur of een bepaalde route doe.

Over 98% NL routes:.
Ik zie dat je mijn vrouw kent. Hopelijk krijg jij haar aan het mountainbiken, want mij lukt het echt niet :wink: . En dan kan ik wellicht met haar op mtb vakantie gaan in het buitenland.
Maar even zonder gekheid: Bijna alleen in NL is een gegeven en zie ik niet zo snel veranderen.

Extra info:
Ik wil een dropper gaan gebruiken. Niet vernoemd, omdat dit op elke fiets kan.
Ik ben 1,74m en weeg een kleine 70kg (68 momenteel).
Als ik van thuis uit vertrek op de MTB maak ik soms redelijk wat km’s over de weg/zandpaden om op verschillende mtb routes terecht te komen. Ik ga ook regelmatig met de auto rechtstreeks naar allerlei routes.
Iets meer spelen lijkt me leuk, maar niet te extreem.

Ik denk dat dit met beide fietsen kan. En de ene zal een Neuron adviseren en de andere een Lux. En van beide valt wat te zeggen.
En het verbaast je misschien, maar ik neig eigenlijk naar de Neuron. Ik wil geen verkeerde keuze maken en ben daardoor wat (te?) voorzichtig.
Maar zoals eerder vernoemd. Ik moet gewoon gaan testen en dan kom ik er vanzelf achter.

En de groeten van m’n vrouw! :lol:
Plaats reactie