Canyon 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dat zal wel Eindhoven geweest zijn. :-)
Anders gaat het nu over een ander merk fiets. ;-)
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Zit een canyon friendly bike-store in Bergschenhoek voor service en garantie. Dus dit kan gewoon! 😉
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ah, dat zou het verklaren inderdaad. :-q
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Ik was vanmiddag nog in Eindhoven bij Canyon om mijn Neuron weer op te halen na reparatie.
Heb er en passant nog een andere Canyon rijder weer op weg geholpen, die zijn accu leeg had.

Bestuurder van een mooie Lux Trial. Toevallig iemand van hier? :tong
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Nats
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 14:17

Mocht er iemand van zijn carbon stuur afwillen die gemonteerd zitten op de duurdere modellen exceed en lux dan hoor ik het graag. Het gaat om de ‘integrated cockpit’ CP0008
RobertVDN
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: do 9 augustus 2012, 17:58

JMA1992 schreef: vr 22 oktober 2021, 18:51
markje schreef: vr 22 oktober 2021, 17:58


Die 70Nm ben ik wel benieuwd naar... Vooral omdat ik zelf ervaren heb dat een bout op 50Nm vastzetten niet betekent dat het na 3 maanden nog steeds 50Nm is; ik ben gestopt bij de 65Nm met proberen.
Zo kwam hij uit de doos. We wilden er een groter kettingblad op zetten maar dat lukte maar niet. Daarna hebben we met de momentsleutel eens gekeken hoe vast hij eigenlijk zat. Na enig proberen en trekken dat hij dus op dat moment nog steeds met 70nm vast. Uiteindelijk heeft hij bij het canyon service center in Bergschenhoek(volgens mij) het 30 blad laten vervangen voor een 32 blad.
Zegt niet heel veel want het losbreekmoment is niet per defenitie gelijk aan het aandraaimoment. Dat is van een hoop variabelen afhankelijk.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

RobertVDN schreef: za 23 oktober 2021, 08:55
JMA1992 schreef: vr 22 oktober 2021, 18:51

Zo kwam hij uit de doos. We wilden er een groter kettingblad op zetten maar dat lukte maar niet. Daarna hebben we met de momentsleutel eens gekeken hoe vast hij eigenlijk zat. Na enig proberen en trekken dat hij dus op dat moment nog steeds met 70nm vast. Uiteindelijk heeft hij bij het canyon service center in Bergschenhoek(volgens mij) het 30 blad laten vervangen voor een 32 blad.
Zegt niet heel veel want het losbreekmoment is niet per defenitie gelijk aan het aandraaimoment. Dat is van een hoop variabelen afhankelijk.
Vraag dat maar aan de vele met een Sram crank.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Wildfire schreef: za 23 oktober 2021, 09:04
RobertVDN schreef: za 23 oktober 2021, 08:55

Zegt niet heel veel want het losbreekmoment is niet per defenitie gelijk aan het aandraaimoment. Dat is van een hoop variabelen afhankelijk.
Vraag dat maar aan de vele met een Sram crank.
Ik kan je wel vertellen dat de mijne met 40Nm niet vast genoeg zat... (Dit was niet af fabriek)
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

RobertVDN schreef: za 23 oktober 2021, 08:55
JMA1992 schreef: vr 22 oktober 2021, 18:51

Zo kwam hij uit de doos. We wilden er een groter kettingblad op zetten maar dat lukte maar niet. Daarna hebben we met de momentsleutel eens gekeken hoe vast hij eigenlijk zat. Na enig proberen en trekken dat hij dus op dat moment nog steeds met 70nm vast. Uiteindelijk heeft hij bij het canyon service center in Bergschenhoek(volgens mij) het 30 blad laten vervangen voor een 32 blad.
Zegt niet heel veel want het losbreekmoment is niet per defenitie gelijk aan het aandraaimoment. Dat is van een hoop variabelen afhankelijk.
Daarom weet je eigenlijk niet of de bout af fabriek wel veel te vast heeft gezeten of niet. Vandaar mijn opmerking over die 70Nm, je weet eigenlijk niet of ie wel te vast zat.

Maar in NL barst het van die Canyon friendly bike shops. Ik zou dan hen benaderen en vragen of ze die fiets in elkaar willen zetten en de aanhaalmomenten willen controleren als je daarover twijfelt. Ook al kost dat misschien een paar tientjes, dan weet je wel dat het goed is. Mijn laatste Canyon heb ik in Eindhoven laten bezorgen en die is daar in elkaar gezet. Dan heb je daar ook geen discussie over.

Overigens is het niet zo dat ik een hele Canyon fanboy ben oid. Ik heb ook in mijn fietsgroep de horrorverhalen meegemaakt van mensen die in korte tijd meerdere frames kapot hadden, discussies over wel of geen garantie.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

RobertVDN schreef: za 23 oktober 2021, 08:55
JMA1992 schreef: vr 22 oktober 2021, 18:51

Zo kwam hij uit de doos. We wilden er een groter kettingblad op zetten maar dat lukte maar niet. Daarna hebben we met de momentsleutel eens gekeken hoe vast hij eigenlijk zat. Na enig proberen en trekken dat hij dus op dat moment nog steeds met 70nm vast. Uiteindelijk heeft hij bij het canyon service center in Bergschenhoek(volgens mij) het 30 blad laten vervangen voor een 32 blad.
Zegt niet heel veel want het losbreekmoment is niet per defenitie gelijk aan het aandraaimoment. Dat is van een hoop variabelen afhankelijk.

Zegt wel heel veel want we hebben de momentsleutel op aanhalen gezet om te meten en tot en met de 70nm hoorden we meteen een klik bij aanzetten. Dat ding zat op 70nm vast, punt.
Omdraaien kan altijd nog!
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Vandaag 2 x een canyon grizl AL binnen gekregen.
Mooie bikes maar valt me op dat Canyon nooit de kabels een beetje deftig inkort...

Zowel de remleidingen als schakelkabels zijn veel te lang.
De voorrem schuurt door de lengte langs de vorkbuis wat schuurplekken zal veroorzaken, en bij mijn vrouw haar maat S gaan de achterrem en der kabel bij een wat ruimere bocht dusdanig hoog dat ze je handen raken op het stuur.
Dit viel me bij mijn lux trail ook al op. Dat wordt dus weer een middagje kabels inkorten...

Ik snap dat het goedkoop moet zijn, dus wat ze af fabriek krijgen proppen ze erop, maar vind dat eigenlijk niet kunnen op deze manier.
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

markje schreef: za 23 oktober 2021, 10:44
RobertVDN schreef: za 23 oktober 2021, 08:55

Zegt niet heel veel want het losbreekmoment is niet per defenitie gelijk aan het aandraaimoment. Dat is van een hoop variabelen afhankelijk.
Daarom weet je eigenlijk niet of de bout af fabriek wel veel te vast heeft gezeten of niet. Vandaar mijn opmerking over die 70Nm, je weet eigenlijk niet of ie wel te vast zat.

Maar in NL barst het van die Canyon friendly bike shops. Ik zou dan hen benaderen en vragen of ze die fiets in elkaar willen zetten en de aanhaalmomenten willen controleren als je daarover twijfelt. Ook al kost dat misschien een paar tientjes, dan weet je wel dat het goed is. Mijn laatste Canyon heb ik in Eindhoven laten bezorgen en die is daar in elkaar gezet. Dan heb je daar ook geen discussie over.

Overigens is het niet zo dat ik een hele Canyon fanboy ben oid. Ik heb ook in mijn fietsgroep de horrorverhalen meegemaakt van mensen die in korte tijd meerdere frames kapot hadden, discussies over wel of geen garantie.
Kun je een nieuwe fiets in Eindhoven laten bezorgen en daar gratis in elkaar laten zetten (+ controle) Dat is nieuw voor mij, wel handig om te weten.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

JMA1992 schreef: za 23 oktober 2021, 16:01
RobertVDN schreef: za 23 oktober 2021, 08:55

Zegt niet heel veel want het losbreekmoment is niet per defenitie gelijk aan het aandraaimoment. Dat is van een hoop variabelen afhankelijk.

Zegt wel heel veel want we hebben de momentsleutel op aanhalen gezet om te meten en tot en met de 70nm hoorden we meteen een klik bij aanzetten. Dat ding zat op 70nm vast, punt.
Zo kun je niet meten. Dat is eerder al gepost. Je zou dan de bout eerst moeten lossen en dan kijken of je met 70nm weer op dezelfde stand komt.
"This species has amused itself to death"
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kan niet meer schreef: di 26 oktober 2021, 09:10
JMA1992 schreef: za 23 oktober 2021, 16:01


Zegt wel heel veel want we hebben de momentsleutel op aanhalen gezet om te meten en tot en met de 70nm hoorden we meteen een klik bij aanzetten. Dat ding zat op 70nm vast, punt.
Zo kun je niet meten. Dat is eerder al gepost. Je zou dan de bout eerst moeten lossen en dan kijken of je met 70nm weer op dezelfde stand komt.
Hoe kan ik dan meten of ie op dezelfde stand zit? Als die crank op 50nm vast zit en ik zet de momentsleutel op 60nm dan moet ik hem toch strakker kunnen draaien?
Omdraaien kan altijd nog!
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

JMA1992 schreef: di 26 oktober 2021, 09:29
kan niet meer schreef: di 26 oktober 2021, 09:10

Zo kun je niet meten. Dat is eerder al gepost. Je zou dan de bout eerst moeten lossen en dan kijken of je met 70nm weer op dezelfde stand komt.
Hoe kan ik dan meten of ie op dezelfde stand zit? Als die crank op 50nm vast zit en ik zet de momentsleutel op 60nm dan moet ik hem toch strakker kunnen draaien?
Je zou de bout kunnen aantekenen met een stift, dan losdraaien en aantrekken,dan moet je merkteken overeenkomen.
Ja maar als de bout vaster zit dan de ingestelde kracht dan 'klikt' ie op die kracht. En door evt. oxidatie kan t mogelijk zijn dat je meer kracht nodig heb om hem vaster/losser te draaien dan waarmee de bout oorspronkelijk is vastgezet.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie