Canyon 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dan nog zijn de waardes voor 150 en 160mm vorken verschillend.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

marcski schreef: do 3 december 2020, 16:39 Wat weer vreemd is, is dat ze verschillende HA's voor 150 en 160mm vorken opgeven, dat zou weer betekenen dat dat zonder die spacer is;
Afbeelding
Is dat niet gewoon logisch... het stuk onder je headtube is toch langer dus word je geometrie anders en die spacer zit aan de bovenkant dus heeft geen invloed op de HA.... toch?
marcski
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 8 juli 2019, 19:45
Mijn mountainbike: Sonder Transmitter

Die spacer heeft er wel degelijk invloed op. Die maakt axle to crown langer, en je balhoofd gaat omhoog, waardoor je frame over de achteras roteert naar een slackere head angle.

Mét een 10mm spacer zijn 150mm en 160mm vorken even lang, en hebben ze dezelfde HA. Haal je die spacer weg, wordt de HA een halve graad hoger, en dát is dus wat in die tabel staat
marcski
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 8 juli 2019, 19:45
Mijn mountainbike: Sonder Transmitter

MacReal schreef: do 3 december 2020, 17:10 Dan nog zijn de waardes voor 150 en 160mm vorken verschillend.
Maar met spacer zouden ze gelijk moeten zijn
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik denk nu dat het geen spacer is, RS kroon heeft een wat vreemde vorm van opzij gezien.

ALs je de CF 7 en CF 8 over elkaar legt kun je zien dat de Fox langer is dan de RS

Afbeelding
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Wel hele dikke fietsen 😍👍🏻
Daan93
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 4 december 2020, 21:32

Goedenavond,

Even een vraag met betrekking tot de maatvoering op de website van Canyon.

Op dit moment fiets ik op een hardtail Orbea Alma maat L. Nu zit ik er over na te denken om de overstap te maken naar de Canyon Lux. Nu is het natuurlijk een dingetje dat je deze fietsen niet zomaar even kan gaan passen voor de maatvoering.

Als ik via de website mijn lengte van 180 centimeter met een binnenbeenlengte van 84 centimeter invoer dan komt deze uit op een maat M.
Nu lees ik hier en daar dat de maatvoering niet altijd overal klopt en dat er soms ook wordt aanbevolen om een maat groter te nemen.
Wat is hier nu wijsheid? Ik heb ook een Orbea Oiz getest waarbij ik uitkwam op een maat L. Een M voor de Lux lijkt mij dan ook aan de kleine kant als ik de richtlijnen van Canyon aanhoudt. En wat is nou het directe verschil kwa rijeigenschappen tussen een M en een L?

Mensen die ongeveer dezelfde afmetingen hebben en mij hierin kunnen adviseren?

Alvast bedankt en een goed weekend!
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

marcski schreef: do 3 december 2020, 17:40
MacReal schreef: do 3 december 2020, 17:10 Dan nog zijn de waardes voor 150 en 160mm vorken verschillend.
Maar met spacer zouden ze gelijk moeten zijn
Balhoofdhoek wordt onder de balhoofdbuis berekend. Al zet je er een spacer van 5cm op, er verandert niets aan de balhoofdhoek.
Laatst gewijzigd door maaf2 op za 5 december 2020, 07:15, 1 keer totaal gewijzigd.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Daan93 schreef: vr 4 december 2020, 21:39 Goedenavond,

Even een vraag met betrekking tot de maatvoering op de website van Canyon.

Op dit moment fiets ik op een hardtail Orbea Alma maat L. Nu zit ik er over na te denken om de overstap te maken naar de Canyon Lux. Nu is het natuurlijk een dingetje dat je deze fietsen niet zomaar even kan gaan passen voor de maatvoering.

Als ik via de website mijn lengte van 180 centimeter met een binnenbeenlengte van 84 centimeter invoer dan komt deze uit op een maat M.
Nu lees ik hier en daar dat de maatvoering niet altijd overal klopt en dat er soms ook wordt aanbevolen om een maat groter te nemen.
Wat is hier nu wijsheid? Ik heb ook een Orbea Oiz getest waarbij ik uitkwam op een maat L. Een M voor de Lux lijkt mij dan ook aan de kleine kant als ik de richtlijnen van Canyon aanhoudt. En wat is nou het directe verschil kwa rijeigenschappen tussen een M en een L?

Mensen die ongeveer dezelfde afmetingen hebben en mij hierin kunnen adviseren?

Alvast bedankt en een goed weekend!
Leg de cijfers eens naast elkaar zou ik zeggen, van die Orbea en de Lux.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Okay, de Oiz in L zat/reed dus fijn. Ga je daarvan uit:
De Lux heeft verder een 72cm stuur en 8cm pen, de Oiz een 74cm stuur en 7,5cm pen.

De Bovenbuisbuis van de 110mm Lux is 62,4, van de niet-TR Oiz 61,7 (in L ). Vergelijkend zou je met een Lux in L met een stuurpen van 1 cm korter dan de standaard 8cm ‘dezelfde zit’ als op de Oiz L krijgen, ‘de lengte’ van je zit wordt dan namelijk 69,4cm op de Lux (ipv 70,4) en is 69,2cm op de Oiz.
Stuurbreedteverschil 2cm heeft daarop geen wezenlijke invloed.
Reach 45 Lux, 45,6 Oiz, hoeken verschillen 0,5gr., Lux scherper.

Lux en Oiz hebben relatief scherpe stuurhoeken, als je tussen 2 maten inzit en je rond af naar boven zal je icm wat meer wielbasis een wat rustiger sturende en dalende fiets krijgen, wat bij deze 2 een voordeel kan zijn.
Als je juist op zoek bent naar een zeer scherp sturende fiets kun je voor een M gaan bij Oiz en Lux. Die moet je dan ‘sportiever’ rijden, wat meer ‘mennen’. De L zal gemoedelijker aanvoelen, ‘minder nerveus’.

Er is dus verschil tussen ‘hoe voelt de zit’, en ‘hoe voelt het in het veld, op de trails’.

Maar als de (niet-TR) Oiz in L goedbevonden is zou ik in jouw geval de (110mm) Lux in L gaan, en dan een 7cm stuurpen ipv 8cm kiezen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Robi-One
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 07:39

Ik zou ook even goed kijken naar je zadelhoogte. Ik heb een bbl van ca 87 cm en rij een Lux in maat L. De zadelpen kan nog ca. 20 mm zakken.
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

Of je planned een roadtripje Koblenz en gaat ff kijken welke je fijner vind zitten. Ik ben voor een Spectral ook naar Koblenz gereden. De website gaf op basis van mijn maten een M aan en die heb ik ook als eerste geprobeerd. Reed prima!! Toen toch even voor de vorm nog de L geprobeerd. Nou heel erg blij dat ik dat heb gedaan. De L zat gewoon echt beter. De M zat niet slecht maar de L was voor mij precies goed.
Ik denk dat je met de huidige wachttijden beter een dagje op en neer kunt rijden en de juiste maat bestellen in plaats van bijvoorbeeld een M bestellen 3 maanden wachten er achter komen dat je toch een L nodig had en dan weer 3 maanden kunnen wachten op je L.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

maaf2 schreef: za 5 december 2020, 07:08
marcski schreef: do 3 december 2020, 17:40

Maar met spacer zouden ze gelijk moeten zijn
Balhoofdhoek wordt onder de balhoofdbuis berekend. Al zet je er een spacer van 5cm op, er verandert niets aan de balhoofdhoek.
Er werd gedoeld op en spacer tussen de vorkkroon en de balhoofdbuis. Dan verandert de hoek dus wel.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Daan93 schreef: vr 4 december 2020, 21:39 Goedenavond,

Even een vraag met betrekking tot de maatvoering op de website van Canyon.

Op dit moment fiets ik op een hardtail Orbea Alma maat L. Nu zit ik er over na te denken om de overstap te maken naar de Canyon Lux. Nu is het natuurlijk een dingetje dat je deze fietsen niet zomaar even kan gaan passen voor de maatvoering.

Als ik via de website mijn lengte van 180 centimeter met een binnenbeenlengte van 84 centimeter invoer dan komt deze uit op een maat M.
Nu lees ik hier en daar dat de maatvoering niet altijd overal klopt en dat er soms ook wordt aanbevolen om een maat groter te nemen.
Wat is hier nu wijsheid? Ik heb ook een Orbea Oiz getest waarbij ik uitkwam op een maat L. Een M voor de Lux lijkt mij dan ook aan de kleine kant als ik de richtlijnen van Canyon aanhoudt. En wat is nou het directe verschil kwa rijeigenschappen tussen een M en een L?

Mensen die ongeveer dezelfde afmetingen hebben en mij hierin kunnen adviseren?

Alvast bedankt en een goed weekend!
90% zeker dat je op een L beter zit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Lars TB schreef: za 5 december 2020, 17:50
maaf2 schreef: za 5 december 2020, 07:08

Balhoofdhoek wordt onder de balhoofdbuis berekend. Al zet je er een spacer van 5cm op, er verandert niets aan de balhoofdhoek.
Er werd gedoeld op en spacer tussen de vorkkroon en de balhoofdbuis. Dan verandert de hoek dus wel.
Aha, dan wel inderdaad. Die was mij niet opgevallen. Zag alleen het gedrocht aan de bovenkant.
Plaats reactie