Canyon 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

RuudRuud schreef:
I_do schreef:
De spectral is iets ruiger geworden, van mij mag de Neuron dezelfde update en verschuiving.
De Neuron is dit seizoen (of vorig seizoen?) al een stukje langer geworden.
Misschien wil ik iets moeilijks maar ik zou graag iets tussen de Neuron en de spectral in hebben. Misschien gewoon een oude spectral dan 8)
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

I_do schreef:
Misschien wil ik iets moeilijks maar ik zou graag iets tussen de Neuron en de spectral in hebben. Misschien gewoon een oude spectral dan 8)
Een YT Jeffsy of Trek Fuel EX dus? En zo zijn er nog wel meer fietsen te koop ;)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb een Nerve met dropper en stevige banden en mijn vriendin de nieuwe Spectral CF8.0 en natuurlijk is er verschil, maar de ruimte ertussen is veel kleiner als dat het op papier lijkt omdat het allebei prima allrounders zijn zonder extreme kantjes.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Ik heb eenzelfde Nerve als jij, Jurf. En ik ben het met je eens. De achterkant van de Nerve 29 is echt wel goed ondanks dat het maar 110mm is. De voorkant (2014 Fox Factory) was dramatisch. Ik heb er zelf een fatsoenlijke 120mm vork ingezet en fatsoenlijke wielen (non-boost) en kan er prima mee uit de voeten. De fiets kan nu zoveel meer dan ik. ;)

Sommige frames met maar 105/110mm veerweg zijn gewoon echt capabel!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RuudRuud schreef:Ik heb eenzelfde Nerve als jij, Jurf. En ik ben het met je eens. De achterkant van de Nerve 29 is echt wel goed ondanks dat het maar 110mm is. De voorkant (2014 Fox Factory) was dramatisch. Ik heb er zelf een fatsoenlijke 120mm vork ingezet en fatsoenlijke wielen (non-boost) en kan er prima mee uit de voeten. De fiets kan nu zoveel meer dan ik. ;)

Sommige frames met maar 105/110mm veerweg zijn gewoon echt capabel!
Denk dat Jurf bedoelt dat vooral de Spectral stukken meer capabel is in NL dan gesuggereerd wordt! Niet de lompe bike die sommigen menen dat het moet zijn!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Dat zou ook goed kunnen. Ik bedoel dat de Nerve/Neuron niet de pure XC-bike is maar toch al best richting trail kan gaan.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Met een Spectral rij je (ook) prima in NL, en de Neuron kan meer trail hebben als je op basis van zijn veerweg zou zeggen, oftewel daar nog wat tussen lijkt mij overkill.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Zelfs een Lux kan meer hebben dan je obv zijn veerweg zou zeggen... en ik ga maar niks zeggen over overkill, anders krijg ik vast ruzie :winkie: ).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

aurelius schreef:(Zelfs een Lux kan meer hebben dan je obv zijn veerweg zou zeggen... en ik ga maar niks zeggen over overkill, anders krijg ik vast ruzie :winkie: ).
Maar dan zit je weer met een flimsy rs1, flimsy wieltjes en een zithouding waar een wielrenner jaloers op is :winkie:
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

En elke 2 ?? jaar een frame in de kreukels.;)
En als je een hummu hummu nunu nunuof zoiets rij is een Lux natuurlijk ook een enorme over the top bak. :winkie:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Jurf schreef:Met een Spectral rij je (ook) prima in NL, en de Neuron kan meer trail hebben als je op basis van zijn veerweg zou zeggen, oftewel daar nog wat tussen lijkt mij overkill.
Volgens komt er ook niks tussen neuron en spectral en is de nog te presenteren bike vergelijkbaar aan de spectral maar dan een 29er.
Er is een groep die nog steeds groot liefhebber is van de oude spectral 29 :winkie:
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ha, ha, you’ve got me... jullie hebben gelijk :-q .
Niet overdrijven, he, elk 1,5 jaar, niet 2 8) ! Ben wel de enige van 4 Lux rijders in mijn omgeving in totaal die dit fantastische gemiddelde heeft behaald. Steeds dezelfde lagerbus die los kwam te liggen in het frame.
De DT1491 wielen, 1500gr, geven geen krimp, maar maatje S en 68kg... da’s niet zo belastend, al houd ik er geen voorzichtige rijstijl op na. Trappen af (en soms op), drops... stenen, ze houden zich gewoon goed.
De RS-1 heeft een super voor/achterwaartse stijfheid, geeft erg veel controle en reserves ‘rechtdoor’ bergaf. Krappe bochtjes: stuurt iets minder strak, deels door de mindere torsiestijfheid, icm het 29” effect? Maar goed genoeg. Vooral een marathonvork, zou ik zeggen.
En de zithouding: in de neutraalstand vond ik ‘m nog te rechtop zitten. Stuurpen dus omgedraaid en wat spacers verwijderd, en ik vind het nog steeds rechtop. Mijn oude fietsen zaten allen gestrekter..

Is de Lux de perfecte bike? Nee hoor, gewoon een heel erg lekkere. Maar daar zijn er heus meer van. Maar wetende dat alles stuk kan en/of slijt (in de race/marathonfullycategorie (trail/endurobikes zijn vanzelfsprekend veel steviger)) is het fijn te weten dat deze Canyon relatief betaalbaar is (stel, je sloopt een S-works frame, auw!).
En, dat moet gezegd, de service en garantieafhandeling is gewoon wel prima. Best fijn, zo’n programma waarbij je iedere 1,5 jaar weer een nieuw frame krijgt, best een goed selling point, toch :wink: ?

Enige echt slechte onderdeel van de Lux: slechte ‘sprint lock’. Perfecte functie, voor zolang het duurt. Doorlopend gedoe. Maar dat is een Rock Shox dingetje... die hebben nu niet voor niets een soort gripshift lockout uitgebracht.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
dekster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: wo 8 februari 2012, 13:17
Mijn mountainbike: Cannondale flash carbon

Het is juni. Ik zie nog geen nieuwe Lux. :(

Ik ga binnenkort richting K.Oblenz. Hoop dat de nieuwe LUX er dan is....
Vulles
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 21 juli 2013, 22:03

Lars TB schreef:
RuudRuud schreef:Ik heb eenzelfde Nerve als jij, Jurf. En ik ben het met je eens. De achterkant van de Nerve 29 is echt wel goed ondanks dat het maar 110mm is. De voorkant (2014 Fox Factory) was dramatisch. Ik heb er zelf een fatsoenlijke 120mm vork ingezet en fatsoenlijke wielen (non-boost) en kan er prima mee uit de voeten. De fiets kan nu zoveel meer dan ik. ;)

Sommige frames met maar 105/110mm veerweg zijn gewoon echt capabel!
Denk dat Jurf bedoelt dat vooral de Spectral stukken meer capabel is in NL dan gesuggereerd wordt! Niet de lompe bike die sommigen menen dat het moet zijn!
Absoluut, heb een 2017 Spectral en in NL wellicht wat overkill maar een heerlijke fiets voor ook de NL trails!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zeer goede AM-bike, zelfs geschikt voor Enduro ritten, zo stond te lezen in de test-special die bij de afgelopen Dts 'Bike' zat en die geheel gewijd was aan Enduro's. Dus dat 'ie zelfs Nl'se trails aankan verbaast me niks :wink: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie