Canyon 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
The Pwep
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 13 januari 2014, 14:14
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 SL

RuudRuud schreef:
The Pwep schreef:Maar er is dus nog steeds niemand met nieuws over wanneer de nieuwe trail bike die gaat uitkomen?
De normale sales/support-medewerkers laten daar niets over los in ieder geval. Maar de Spectral is dit seizoen toch net vernieuwd? Wil je alweer een nieuwe of zit je te azen op een 29'er?
Ik rijd nu op de 2015 Spectral met de 29' wielen en kan via de zaak nu een nieuwe fiets kopen. Toen de nieuwe Spectral uit kwam baalde ik ervan dat deze enkel met 27.5' uitkwam. Mij werd op de Bike Motion verteld dat er begin volgend jaar een nieuwe trail bike met 29' uit zou komen en bij de Happy Bike Days werd gezegd dat dit nog maar 4 a 5 maanden zou duren. Die gozer van het Canyon team raadde mij aan om daar zeker ook te wachten. Ik neig toch naar een 29' omdat ik daar hier in de kop van Noord Holland het meeste aan heb.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

The Pwep schreef:Ik neig toch naar een 29' omdat ik daar hier in de kop van Noord Holland het meeste aan heb.
Maar daar heb je juist geen Spectral nodig... .


Je zou je overwegingen bij kunnen stellen! (Net als dat je met een Spectral prima vooruit komt in NH, kom je ook met 27,5"prima vooruit in NH!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De 29” 120/120mm Neuron zou ook al meer dan volstaan. Dts Bike afgelopen weekend: 2000,- klasse trailfullytest, Neuron testwinnaar.
De Spectral is een dikke AM/Enduro light bike, die wordt depri van die ene duintop!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nee, geen kleinere veerweg: kleinere wielen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nee Lars, een 29" trailfully, de Neuron dus, als het een Canyon moet zijn :winkie: !
Even zonder gekheid, als Schoorl en omgeving je thuisgebied is, is de categorie waartoe een Spectral behoort, ongeacht het merk, 'echt' wel overkill. Zoek je ook het buitenland op en rijdt je daar bergaf en heel technisch, okay, daar is die Spectral voor bedacht. Maar dan nog, als je vooral daar, Schoorl, Noord Holland, vertoeft, dan voldoet een trailbike, tourfully ook ruimschoots, sterker, past beter bij de omstandigheden daar. Een marathon/XC-racer zou al prima zijn, afhankelijk van je smaak en rijstijl, en met eeh hardtail is er zelfs niks mis.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

aurelius schreef:Even zonder gekheid, als Schoorl en omgeving je thuisgebied is, is de categorie waartoe een Spectral behoort, ongeacht het merk, 'echt' wel overkill.
Waarom eigenlijk?
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Kan iemand mijn uitleggen waarom er op mijn nieuwe Grand Canyon AL SL 7.0 gekozen is voor een Nobby Nic 2.3 tractorband?
Achter zit de RaRa 2.1. Ik zit nu te denken aan een RoRo, diameter geen idee. Ik rij voornamelijk UHR, soms ook repackbaantjes dus voor wat meer grip is wel raadzaam.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Ik heb op m'n vorige fiets ongeveer 1500km met nobby nic voor gereden, ik vond het een heerlijke band! Die was een tikje smaller dan 2.3, maar ik vond het absoluut geen tractorband. Voor de hoeveelheid grip rolde het ding prima.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ad Spectral, overkill te Schoorl:

Wedervraag: aan welke eigenschappen/eisen moet een fiets voldoen, die in Schoorl, relatief vlak, niet technisch, Nl's bos/duingebied, gebruikt wordt. Of elders in Noord Holland? Er zijn geen stenen, geen grote drops, geen worteltapijten, je gaat continu beetje op/beetje af, helemaal nergens pak en beet >100hm downhill, overal makkelijke ondergrond?
Er zijn fietsen die daar/in Nl veel beter uit de voeten kunnen dan een Spectral of soortgelijke. Maar... ook een Spectral komt daar rond, en als je dat het allerlekkerst vindt rijden, gewoon lekker met die Spectral rijden natuurlijk :-q .

De Spectral komt vooral tot bloei als AM/Enduro, op technisch moeilijke trails, in bergachtig terrein, en het meest bergaf, daar schittert 'ie en voelt 'ie zich thuis, daar is 'ie op ontworpen. Daar komen de 66gr luie stuurhoek, de 150mm veerweg, de korte stuurpen met het brede stuur, de stevige versterkte banden met veel grip, de wat zwaardere stevigere bouw, het tegen een stootje kunnen, optimaal tot hun recht. Dat terrein is er nauwelijks/niet in Nl, zeker niet in Noord Holland, ook niet in Schoorl.

'Overkill' dus. Te interpreteren als: meer veerweg dan nodig, zwaarder uitgevoerd dan nodig (banden, wielen, hoeveelheid framemateriaal), luiere stuurhoek dan nodig. En op zo'n manier, dat vele bikes die minder veerweg hebben, een minder luie stuurhoek hebben, een lichtere afmontage hebben in dat soort gebied vlotter, sneller rond komen, op en af, en bovendien ook met letterlijk en figuurlijk speels gemak, met een hoop fun. Maar nee, het is niet verboden, en je moet vooral dat rijden wat je het lekkerst vindt rijden.

Maar een AM bike adviseren voor Noord Holland, Schoorl, is niet de eerste gedachte die in je op zou komen :wink: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Giant-E schreef:Kan iemand mijn uitleggen waarom er op mijn nieuwe Grand Canyon AL SL 7.0 gekozen is voor een Nobby Nic 2.3 tractorband?
Achter zit de RaRa 2.1. Ik zit nu te denken aan een RoRo, diameter geen idee. Ik rij voornamelijk UHR, soms ook repackbaantjes dus voor wat meer grip is wel raadzaam.
Omdat deze als tour-trail hardtail wordt gepositioneerd met dito afmontage: stevige 'tour'banden, met grip, lekbestendig, en relatief nog steeds lage rolweerstand.
De Exceed is de race/marathonhardtail, licht afgemonteerd met banden met lage rolweerstand, met wat minder grip en minder lekbestendigheid.

Niets wat zo weinig kost en de rij-eigenschappen zoveel kan beinvloeden als de bandenkeuze.
De Rara/RoRo combi is een prima combi, maar 2,1 zou ik niet kiezen. Minimaal 2,25", voor meer grip en meer comfort, doordat je die band op minder druk kunt rijden dan 2,1". Komt in het terrein ook de rolweerstand ten goede uiteindelijk, zeker als je een zwaardere rijder mocht zijn.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik weeg 90 kg dus onder die groep rijders moet ik mij helaas wel scharen, ja.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dan zou ik zeker geen 2,1" kiezen. Met jouw gewicht moet je dat smalle bandje zo hard oppompen om geen stootlek te rijden dat het ten koste gaat van comfort, grip en rolweerstand/snelheid, in het terrein. Bredere wat volumineuzere band, zelfs 2,35 eventueel bij 90kg, druk op pak en beet rond de 2 bar, tubeless, et voilà.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Niet overdrijven :roll:

Zelfs met mijn gewicht (bepakt en bezakt) kom ik niet boven de 2 bar uit met een 2,35 NoNi.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

aurelius schreef:Ad Spectral, overkill te Schoorl:

Wedervraag: aan welke eigenschappen/eisen moet een fiets voldoen, die in Schoorl, relatief vlak, niet technisch, Nl's bos/duingebied, gebruikt wordt. Of elders in Noord Holland? Er zijn geen stenen, geen grote drops, geen worteltapijten, je gaat continu beetje op/beetje af, helemaal nergens pak en beet >100hm downhill, overal makkelijke ondergrond?
Er zijn fietsen die daar/in Nl veel beter uit de voeten kunnen dan een Spectral of soortgelijke. Maar... ook een Spectral komt daar rond, en als je dat het allerlekkerst vindt rijden, gewoon lekker met die Spectral rijden natuurlijk :-q .

De Spectral komt vooral tot bloei als AM/Enduro, op technisch moeilijke trails, in bergachtig terrein, en het meest bergaf, daar schittert 'ie en voelt 'ie zich thuis, daar is 'ie op ontworpen. Daar komen de 66gr luie stuurhoek, de 150mm veerweg, de korte stuurpen met het brede stuur, de stevige versterkte banden met veel grip, de wat zwaardere stevigere bouw, het tegen een stootje kunnen, optimaal tot hun recht. Dat terrein is er nauwelijks/niet in Nl, zeker niet in Noord Holland, ook niet in Schoorl.

'Overkill' dus. Te interpreteren als: meer veerweg dan nodig, zwaarder uitgevoerd dan nodig (banden, wielen, hoeveelheid framemateriaal), luiere stuurhoek dan nodig. En op zo'n manier, dat vele bikes die minder veerweg hebben, een minder luie stuurhoek hebben, een lichtere afmontage hebben in dat soort gebied vlotter, sneller rond komen, op en af, en bovendien ook met letterlijk en figuurlijk speels gemak, met een hoop fun. Maar nee, het is niet verboden, en je moet vooral dat rijden wat je het lekkerst vindt rijden.

Maar een AM bike adviseren voor Noord Holland, Schoorl, is niet de eerste gedachte die in je op zou komen :wink: ...
Duidelijk! :-q
nlvoortman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 22 oktober 2014, 15:53
Mijn mountainbike: Canyon Inflite | Canyon Ultimate

dekster schreef:Het is juni. Ik zie nog geen nieuwe Lux. :(

Ik ga binnenkort richting K.Oblenz. Hoop dat de nieuwe LUX er dan is....
Klopt! Ik zit ook elke dag internet te checken :roll:
Plaats reactie