Anne Tauber op weg naar goud in 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

D-man schreef:
wvdb schreef:Heb een keer voorbij horen komen dat er een fully aankomt.
Toch zie ik de vrouwen vaak met een HT rijden terwijl de mannen op de fully rijden
Staat zelfs op hun site idd, full suspension coming in 2018 :) ben benieuwd.
Vermoed wel dat deze dan ook in bepaalde worldcups gebruikt gaat worden al valt het me wel op dat bij de heren over het algemeen vrij veel fully gereden wordt en bij de dames vrij veel hardtail....
Dat komt omdat de gewichtspenalty bij vrouwen relatief groter is dan bij de mannen. Vrouwen zijn een stuk lichter dus een kilo extra is bij vrouwen meer dan bij de mannen. AE heeft overigens geen fully dus daar viel weinig te kiezen :)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

American Eagle geen fully?
Dit lijkt in mijn ogen wel op een fully :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

schepp schreef:Dat komt omdat de gewichtspenalty bij vrouwen relatief groter is dan bij de mannen. Vrouwen zijn een stuk lichter dus een kilo extra is bij vrouwen meer dan bij de mannen. AE heeft overigens geen fully dus daar viel weinig te kiezen :)
Daar gaat het dus over, de fiets die er wel is!


Maar dat van het gewicht zal snel voorbij zijn nu ook bij de vrouwen steeds meer toppers op een FS rijden en er ook nog mee winnen. De meesten doen gewoon wat de snelste dames doen. En nog steeds heeft vering meer voordelen dan het gewicht nadelen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

De vrouwen moeten gewoon zwaarder worden, dan wordt de fiets relatief lichter ;)

Zit er bij het mountainbiken eigenlijk een gewichtsrestrictie op de fietsen vanuit de UCI?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Lars TB schreef:
schepp schreef:Dat komt omdat de gewichtspenalty bij vrouwen relatief groter is dan bij de mannen. Vrouwen zijn een stuk lichter dus een kilo extra is bij vrouwen meer dan bij de mannen. AE heeft overigens geen fully dus daar viel weinig te kiezen :)
Daar gaat het dus over, de fiets die er wel is!


Maar dat van het gewicht zal snel voorbij zijn nu ook bij de vrouwen steeds meer toppers op een FS rijden en er ook nog mee winnen. De meesten doen gewoon wat de snelste dames doen. En nog steeds heeft vering meer voordelen dan het gewicht nadelen!
En de winnares stopte vooraf een dropper in haar mtb, zomaar 500 gram extra. En nummer 2 wist daar geenszins van te profiteren. Sterker nog, die was duidelijk in het nadeel.
Speedfreak98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma 27 juli 2009, 17:15
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2021

Zevende plaats, niet verkeerd. Had waarschijnlijk meer ingezeten als ze niet 6 hechtingen in een knie had.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Speedfreak98 schreef:Zevende plaats, niet verkeerd. Had waarschijnlijk meer ingezeten als ze niet 6 hechtingen in een knie had.
Hoeveel gewicht scheelt dat dan?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Jurriaan schreef:American Eagle geen fully?
Dit lijkt in mijn ogen wel op een fully :wink:
Die is vers van de pers en officieel nog niet uit. AE had geen fully.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Maar dat van het gewicht zal snel voorbij zijn nu ook bij de vrouwen steeds meer toppers op een FS rijden en er ook nog mee winnen. De meesten doen gewoon wat de snelste dames doen. En nog steeds heeft vering meer voordelen dan het gewicht nadelen![/quote]
En de winnares stopte vooraf een dropper in haar mtb, zomaar 500 gram extra. En nummer 2 wist daar geenszins van te profiteren. Sterker nog, die was duidelijk in het nadeel.[/quote]

Hoe weet je dat? Wellicht had ze nog meer verloren als de winnaar geen droppen had gemonteerd. Bovendien is de penalty geen 500gr. Je mag de verwijderde pen er nog van aftrekken,..tenzij ze met 2 pennen rijdt natuurlijk :winkie: Overigens denk ik wel dat een dropper op hele technische afdalingen meer oplevert dan wat je verliest door extra gewicht.
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

schepp schreef: Hoe weet je dat?
Het is logisch.

- 2% meer gewicht in de klim (1.5 kilo minder op systeemgewicht 70 kg is nog geen 2%!)

+ Betere grip
+ Minder trillingen
+ Betere controle

Je kan me van alles wijs maken, maar het idee dat minder dan 2% gewichtstoename het wint van de voordelen van goede vering is ongeloofwaardig (sorry Maatchen en Aurelius).

En nee, ik geloof niet dat profs het beter weten dan wij. Sporters zijn van nature conservatief en zijn niet bezig met vernieuwing. Zelfs in de TdF rijdt niet elke prof rond op een fiets van 6.8 kg (ook niet in de bergen).

Europese Sport is niet zo goed met data/statistiek.
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Die AE was idd vers van de pers, was nog niet veel mee gereden vertelde Bart Brentjens.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Loknor schreef:
schepp schreef: Hoe weet je dat?
Het is logisch.

- 2% meer gewicht in de klim (1.5 kilo minder op systeemgewicht 70 kg is nog geen 2%!)

+ Betere grip
+ Minder trillingen
+ Betere controle

Je kan me van alles wijs maken, maar het idee dat minder dan 2% gewichtstoename het wint van de voordelen van goede vering is ongeloofwaardig (sorry Maatchen en Aurelius).

En nee, ik geloof niet dat profs het beter weten dan wij. Sporters zijn van nature conservatief en zijn niet bezig met vernieuwing. Zelfs in de TdF rijdt niet elke prof rond op een fiets van 6.8 kg (ook niet in de bergen).

Europese Sport is niet zo goed met data/statistiek.
Vele 1 op 1 vergelijkingen tussen fully en hardtail laten toch nog steeds een ander beeld zien. De fully is in de basis niet sneller maar ik denk dat het ook veelal zit in het comfort en door de extra vering in technische passages minder kans op fouten. Ik geloof er wel in dat een fully naar mate de wedstrijden langeren duren wel voordeel gaan opleveren. Als een fully zoveel sneller zou zijn dan had Tauber toch beter moeten scoren dan p7 :winkie:

In de TDF is aero veel belangrijker dan gewicht.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

schepp schreef:Vele 1 op 1 vergelijkingen tussen fully en hardtail laten toch nog steeds een ander beeld zien.
Iedere goede test in het terrein laat ondubbelzinnig zien dat vering superieur is. Alleen als je de efficiëntie op een asfaltklim gaat bepalen kom je in troebel water... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Gunrita deed het zaterdag aardig goed op haar hardtail over al die wortels.

Emily Batty mistte haard hardtail voor de eerste helft van de ronde omdat die zoveel sneller is zei ze.
Nu zit er wel een verschil in veel sneller aanvoelen en ook daadwerkelijk veel sneller zijn.
Ik denk dat het vaak niet heel veel sneller gaat maar wel een stuk sneller aanvoelt.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Sneller aanvoelen, zo kan het ook genoemd worden. Dat het anders aanvoelt zijn we het over eens.

Teamgenoten van Anne reden al even rond op de fully. Hopelijk blijft zijn behouden voor de mountainbikesport. Aantal lessen techniek en goud komt in het vizier.
Plaats reactie