Orbea 2019-2020

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

@Bartica Mel, Dat is ook een gave kleuren combi! :-q In het echt nog mooier dan op de plaatjes.

Heel veel fietsplezier ermee en het is wel herkenbaar dat je niet rustig aan kon doen terwijl je "achtervolgt" werd.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Wat een gruwelijk gave kleuren :-q
Wat vind je van je voorband?
Ik heb m geruild voor een forekaster, meer en voorspelbare grip.
Sneeuwmonster
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Prachige fietsen die nieuwe Oiz. Zie ze steeds vaker in het veld, heel veel plezier ermee.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Bartica Mel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 18 maart 2012, 17:20
Mijn mountainbike: Gazelle w4, Specialized xc pro.
Contacteer:

quote=sama post.
“Wat een gruwelijk gave kleuren :-q

Dankjewel, ben er blij mee. Één keer gebruikt voor woon - werk verkeer en bij iedere stoplicht waren er bewonderaars. Afgelopen zondag lag ik nog op de grond toen er een aardige biker stopte om te vragen of alles okay was om meteen achteraan te zeggen ‘wat een mooie fiets zeg’. Daarna mijn ego opgepoetst en verder geknald.

quote=sama post
“Wat vind je van je voorband?
Ik heb m geruild voor een forekaster, meer en voorspelbare grip.”

Ben de grens nog aan het opzoeken. Heb altijd op RA RA en RR van Schwalbe gebiked maar misschien is het nog te vroeg om een oordeel te vellen. Heb wel mijn eerste ‘bodemonderzoek’ verricht afgelopen zondag. Te nonchalant geweest in mul zand. Gelukkig geen lakschade opgelopen door de remhendel die over de bovenbuis klapte bij de val. Was het aan de voorband te wijten, not

quote=Brambo67
‘Zie ze steeds vaker in het veld, heel veel plezier ermee’

Dankjewel. Ik moet er nog een tegenkomen maar ik heb deze nu pas 9 dagen.
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Wel even een bovenbuisbeschermertje kopen dus. We kunnen ons natuurlijk geen stuurslag veroorloven op die mooie fiets!
De kleur komt waarschijnlijk nog mooier uit met dit zonnige weer!
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Vorige week was ik ineens heel blij! Mijn Oiz zou tussen 24 en 27 juni verzonden worden. Aangezien we de 28e 's morgens heel vroeg zouden vertrekken naar Zwiterland, zou de kans klein zijn dat die mee kon, maar 27 juni geleverd bij Stouwdam en ik kon hem meteen ophalen.

Thuis even wat kleine dingetjes aangepast, klein rondje gereden en daarnde de auto ingepakt. In Zwitserland de echte vuurdoop gekregen tijdens de Engadin Bike Giro. En wat een geweldige fiets is dit! En wat was ik blij tijdens het afdalen en klimmen. Dit was voor mij echt next level mountainbiken en de Oiz heft mij daar echt bij geholpen.

Ik zal wel even een SYS aanmaken zodra ik daar wat meer tijd voor heb.

https://www.pinkbike.com/photo/17411430/
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Hele gave bike! Heeft er iemand ervaring met de Scott Spark RC en de Orbea?
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

JasperGr schreef: di 2 juli 2019, 12:23 Hele gave bike! Heeft er iemand ervaring met de Scott Spark RC en de Orbea?
Ervaring met de Spark RC, helaas niet met de Oiz. Oiz was in 'L' ook tikkeltje te klein voor me.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

JasperGr schreef: di 2 juli 2019, 12:23 Hele gave bike! Heeft er iemand ervaring met de Scott Spark RC en de Orbea?
jazeke,r want ik heb nu sinds paar weken een Oiz en kom af van een Spark RC, weliswaar oud model dus niet echt vergelijkbaar. Maar ik heb vorig jaar wel een nieuw model RC een week mogen testen dus weet wel verschil aan te geven. In de basis voelen ze beide erg fijn aan toch ben ik blij (tot nog toe) dat ik voor de Oiz heb gekozen. De geometrie ligt mij nog wat beter en voor mijn gevoel klimt die ook beter en stuurt die wat fijner bij platgooien. Met afdalen zijn ze beide erg goed. Gister voor het eerst met ideale set up gereden qua in / afstellingen en met latex en 2.35 ikon voor.
t.o.v. de oude Spark een wereld van verschil. Veel meer comfort, scherper sturen en makkelijker klimmen. ook minder een kickback van achter zoals een paard dat wil doen als ie je eraf wil gooien. Ik ga hier nog wel veel profijt van hebben in toekomst, maar ken oude fiets zo goed dat ik niet weet of ik nu al sneller daarmee ben en conditie is dit jaar ruk. Wat me gister wel opviel bij van auto naar schuur lopen dat de spaken wat zingen als het wiel vooruit draait niet bij achteruit draaien. Als ik de fiets stil zet in standaard (bij ketting smeren gister) en op trapper een tikje naar voren geef dan zoemt ie door in de spaken. Ik ben benieuwd of andere dit ook hebben, als ik 1 spaak vasthoud is dit geluid gereduceerd. Wel apart want spaken zitten niet los.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

https://www.vojomag.nl/pro-bike-check-x ... r-koretzky

Interessant is dat de wedstrijdrijders op wereldbeker niveau dus ook al voor de TR uitvoering kiezen. Met 120 mm veerweg voor en achter!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Mijn orbea oiz m10 komt hoop ik halverwege augustus, is model 2020. Afgemonteerd met shimano Xt/Xtr en DT Swiss wielen kleur oranje
Bartica Mel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 18 maart 2012, 17:20
Mijn mountainbike: Gazelle w4, Specialized xc pro.
Contacteer:

Fries74 schreef: zo 7 juli 2019, 15:11 Mijn orbea oiz m10 komt hoop ik halverwege augustus, is model 2020. Afgemonteerd met shimano Xt/Xtr en DT Swiss wielen kleur oranje
Alvast welcome to the family. Nog 4 spannende weken voor de boeg voor jou. Zal ook voor jou duimen dat de beloofde levertijd gehaald wordt.
Minessi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 17:36

Hoi allemaal,

Hier ook een Orbea liefhebber. Althans, van wat ik erover lees en zie. Wat een prachtige fietsen!! En de foto’s in dit topic liegen er ook niet om, prachtig. Nog gefeliciteerd met jullie nieuwe aankopen:-)

Helaas zelf nog geen proefrit kunnen maken. Zit ook nog te twijfelen wat voor mij de meest geschikte fiets/model zou zijn. Mountainbike nog niet zo lang. Recreatief, voornamelijk omgeving midden-oost Gelderland (Posbank, montferland, Veluwe, af en toe Schoorl en hopelijk ook vaker België/Frankrijk). Snelheid en fun vind ik belangrijk maar tegelijkertijd wil ik ook uren achter elkaar zonder problemen op de fiets kunnen zitten (enige comfort). Ben niet zo’n waaghals dus de fiets moet mij (vooral bij afdalingen) een beetje vertrouwen geven.
Ik ben geen wedstrijdrijder maar hou wel van kwalitatief goed en fijn materiaal.

Er zijn heul veel topics over de aankoop van een mtb en ben al maanden vanalles aan het doorspitten. Ik ben er zeker wijzer van geworden en weet ook dat het een persoonlijke keuze is, maar merk het toch prettig te vinden om wat ervaringen/adviezen van anderen te horen. Daarnaast heb ik weinig verstand van alle bijbehorende technische aspecten die vaak tot in detail vermeld worden. Dat gaat mijn pet te boven.

Wellicht hebben jullie als mede Orbea liefhebbers tips voor mij (als er een fiets van een ander merk is waarvan jullie denken dat is een match dan is dat ook oké natuurlijk en hoor ik het graag.)

Alvast bedankt voor het meedenken :)
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Bartica Mel schreef: do 18 juli 2019, 21:44
Fries74 schreef: zo 7 juli 2019, 15:11 Mijn orbea oiz m10 komt hoop ik halverwege augustus, is model 2020. Afgemonteerd met shimano Xt/Xtr en DT Swiss wielen kleur oranje
Alvast welcome to the family. Nog 4 spannende weken voor de boeg voor jou. Zal ook voor jou duimen dat de beloofde levertijd gehaald wordt.
Het word eerder eind augustus zoals het nu lijkt, jakkes wachten duurt altijd te lang
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

sama schreef: ma 24 juni 2019, 10:36 Wat een gruwelijk gave kleuren :-q
Wat vind je van je voorband?
Ik heb m geruild voor een forekaster, meer en voorspelbare grip.
Heb sinds dit voorjaar een Maxxis Ardent race op m,n voorkant zitten. Vind het tot nu toe meevallen met de onvoorspelbaarheid. Zou het dus eerst uit proberen. Vervangen kan altijd nog.
"This species has amused itself to death"
Plaats reactie