Cube AMS 100 C:68 TM 29 2019

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

amr schreef:Ik herken de klacht niet echt dat dat de 100 mm xc fietsen maar weinig van hun veerweg gebruiken.
Ja... ze zijn soms op het einde een tikje progressief, maar dat is juist wat je wilt toch? (En als het je niet bevalt dat pas je het zelf gemakkelijk aan met volume spacers.)
Zo is de gevoeligheid voor kleine bultjes goed, en kun je nog steeds hard een kuil door pompen zonder al je veerweg naar beneden te drukken.

Met de Cube ams100 heb ik wel wat ervaring... bizar fijne fiets. Als ik geld over had zou ik mijn Top-fuel er zo voor inruilen ;). Voor de Nederlandse vaste routes zou ik deze zeker verkiezen boven de 120. Echter... als je de buitenlandse trails wilt opzoeken is de 120 wellicht wel prettig. Niet persé om de veerweg, maar omdat hoeken wat flauwer zijn.
De Cube AMS100 was een lekkere fiets omdat de vering (zoals alle Cubes tot voor kort) lineair was, zeer lineair. Het was zeg maar een ouderwetse allround fully, zoals de meeste fietsen pakweg 10 jaar terug.

Nu vind je precies dat veergedrag op vooral de 120 mm fullies terug.


De huidige generatie 100 mm bikes is veel progressiever, wedstrijdrijdergericht. En ja, die gebruiken heus wel hun veerweg, maar voor het overgrote deel van de rijders op de trails voelen die fietsen aan of ze maar 75 mm veerweg hebben. Dat is als je ervaring hebt met bijvoorbeeld een Cube AMS100 of een moderne trailbike. Fijngevoelig op kleine bultjes zou ik ze niet willen noemen. Ja, ze spreken goed aan en bieden aardig grip, maar de demping is meestal stug afgesteld, dus comfortabel zijn ze niet.

Het is maar waar je referentie ligt... . Maar ik denk dat jij toe bent aan een 120 mm trailbike :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Lars, dat is ook maar ‘een mening’, een van de vele... En zoals je zelf al zegt, ook maar ‘een referentiepunt’.
Voor velen is 100mm, icm 29” wielen (!), en wat progressief geveerd, nog steeds meer dan comfortabel zat, en prima geschikt voor de makkelijke vlakgestreken Hollandse rondjes. Trailbike 120mm kan dat ook zijn hoor, gewoon een kwestie van ‘smaak en voorkeur’. De race/marathonbikes zijn tegenwoordig ook allemaal wat slacker/minder scherpe stuurhoek, wat langere reach, vaak voorbereid op dropper of ermee uitgerust, ook al zeer trailwaardig, kortom.
Vraag is natuurlijk... over wat voor trails hebben we het. Die gesoigneerde Hollandse bosrondjes (waar alles behalve veel veerweg nodig is, want er zijn eigenlijk geen obstakels...), trails met wat steen en wortel en geulen zoals bv vanaf Zuid Limburg, Voerstreek te vinden is, of idem en dan met veel langere downhills, vanaf Ardennen en verder? Aangelegde Flowtrails Alpen vs ‘echte’ rots/bergpaden... er zijn zoveel verschillende soorten trails!! En ‘smaken’ bij rijders...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef:De race/marathonbikes zijn tegenwoordig ook allemaal wat slacker/minder scherpe stuurhoek, wat langere reach, vaak voorbereid op dropper of ermee uitgerust, ook al zeer trailwaardig, kortom.
En de trailbike is nog 2 stappen slacker en langer geworden, de vraag is waarom? Om je nog veel meer controle te geven! Het gat met die wedstrijdgerichte fietsen is nog groter dan een paar jaar terug.
aurelius schreef:En zoals je zelf al zegt, ook maar ‘een referentiepunt’. Voor velen is 100mm, icm 29” wielen (!), en wat progressief geveerd, nog steeds meer dan comfortabel zat,
Velen hebben de evolutie niet daadwerkelijk zelf ondervonden. Nog steeds is de hardtail de referentie en dan lijkt een huidige 100 mm al heel wat. Net als een Epic of Scalpel een jaar of 10 terug al heel wat leek! De meesten kijken niet eens verder meer. Sterker nog, de meeste dealers hebben niet eens wat 'dikkers' staan. Nog nooit is de vering van 100 mm zo oncomfortabel geweest als nu!
aurelius schreef:Vraag is natuurlijk... over wat voor trails hebben we het. Die gesoigneerde Hollandse bosrondjes (waar alles behalve veel veerweg nodig is, want er zijn eigenlijk geen obstakels...), trails met wat steen en wortel en geulen zoals bv vanaf Zuid Limburg, Voerstreek te vinden is, of idem en dan met veel langere downhills, vanaf Ardennen en verder? Aangelegde Flowtrails Alpen vs ‘echte’ rots/bergpaden... er zijn zoveel verschillende soorten trails!! En ‘smaken’ bij rijders...
Het 'probleem' is dat je in Nederland en vooral op die "gesoigneerde Hollandse bosrondjes" veel meer in het zadel zit dan in ruiger terrein. Je bent ook veel meer aan het trappen dan in ruig terrein. Juist daar kan het overgrote deel van de bikers die iets soepelere 120 mm vering stukken beter gebruiken! Om dus een heel andere reden dan absolute controle!!


Kijk, op zich zijn die huidige 100 mm fietsen prima capabel, vrij zeker stukken beter dan enige wedstrijdfiets voorheen. Maar om het maximale uit de vering te halen heb je een rijder nodig die wil werken. Een minder getrainde (technische en conditioneel!) rijder zal bij lange niet het uiterste uit de fiets kunnen halen en de fiets is dus niet efficiënt voor zo een rijder en die fiets zal zelfs langzamer zijn voor een beginner! (Ten opzichte van een trailbike). Maar in de handen van een geoefende, fitte rijder zal die wedstrijdgerichte fiets in veel gevallen voor die rijder inderdaad de snelste fiets zijn in veel verschillende soorten terrein. Maar die rijder weet dat prima zelf te kiezen. Mij gaat het om die 95% van de rijders die zo een fiets niet nodig hebben. Velen kunnen niet door het gegoochel met geometrie en veerkarakteristiek heen kijken en gaan af op dat stuk misinformatie dat heerst over alles met meer dan 100 mm veerweg.

Het is dus niet zozeer mijn mening, als wel een zeer goed onderbouwde stelling die iedere fiets en rijder zijn plaats geeft (en die het overgrote deel van de industrie hanteert :roll: ). Ik ben niet tegen 100 mm wedstrijdgerichte fietsen. Maar dan wel voor de wedstrijdrijders en Strava-stoempers (om de doorrijders maar op 1 hoop te gooien).


Maar aangezien je nog steeds op een ongeveerde 26" fiets met cantilevers vrijwel overal omhoog en omlaag kan komen, maar het eigenlijk geen ene reet uit wat je rijdt. Of oh, wacht even... . Niet iedereen kan overal omhoog en omlaag komen op zo een fiets... . Mmm, misschien helpt de juiste daar dan bij!


:bier: :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Mountainbike is geen sport.
Kennis ontbreekt op de plek waar de consument zijn mtb aanschaft.
De gemiddelde eigenaar van een mtb heeft geen weet van het feit dat een andere band een groot verschil kan zijn.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

gelukkig hebben we jullie en dit forum om kennis te delen......vind ik super!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hier op het forum zijn wel een hoop ervaren en kritische mtb'ers bijeen.
Maar mijn ervaring is idd dat de meeste mtb'ers weinig tot geen idee hebben.
Ze gaan naar de fietsenmaker en die trekt een Specialized uit het rek, of pakt een speciale Trek uit de doos en dat is dan de perfekte fiets voor de klant. Eventueel wordt er nog een Kanondeel in stelling gebracht, maar dan heb je het wel gehad.
Veel mensen interesseert het ook niet zo veel.
Ze hebben een fiets met noppenbanden, het zal wel goed zijn.
Meegemaakt, zelfs (of juist ) bij leden van mn fietsclub.
De meesten hebben net pas in de gaten dat er andere wielmaten dan 26" bestaan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

Hi,

Inmiddels ben ik een stuk wijzer geworden. Deze week op 2 fully’s gereden.

Cannondale Scalpel SI Carbon 3 2017. Deze racefully met 100 mm veerweg is een zeer snelle fiets. Hoog rendement, stuurt erg fijn en komt in mijn beleving het dichtste bij mijn hardtail, maar dan met de scherpe kantjes eraf. Enkel bij steile klimmetjes waar je uit het zadel moet, voel je dat je iets inleverd m.b.t. rendement.
De vering geeft op kleine oneffenheden best wel wat extra comfort, maar bij iets grotere kuilen zul je al snel uit het zadel moeten, want dan wordt je net als bij hardtail uit je zadel gewipt. De rijstijl die je moet aanhouden is dan ook niet veel anders dan op mijn hardtail.

Cube Stereo 120 van 2018. Met voor en achter 120 mm veerweg kun je veel langer in het zadel blijven zitten. Pas bij hele diepe kuilen zul je uit het zadel moeten. Fiets strijkt heel het parcours glad. Je kunt dus continu blijven trappen en raakt minder vermoeid. Ook geeft fiets meer vertrouwen door de vlakkere vorkhoek van 68,5 graad. Durfde met de Cube al sneller tegen de max door de bochten. Bij Cannondale voelde ik dat de fiets best harder door bocht kan, maar je moet dan de gevoelsmatige grens over.
Ik was bang dat ik veel snelheid ging inleveren met de toch zwaardere fully met grovere Nobby Nic banden. Mooiste was dat ik op parcours van 5 kilometer mijn PR verbeterde en ik dus helemaal niet langzamer was dan mijn lichtgewicht carbon hartail met snelle racebanden. Ook na en ronde volgas gaat het verder rijden veel beter. Bij mijn hardtail is het een stuk zwaarder om weer ritme te vinden als je vermoeid bent en dan is het zwaar om bij alle hobbels en kuilen uit het zadel te moeten.
Mooiste is dat deze fiets in de prijsklasse van €1500,- al super aanvoelt. Laat staan een duurdere uitvoering die beter is uitgerust.

Dit bevestigd alles uit bovenstaande discussies. Ik ga zeker voor fiets met meer veerweg achter en een trail geometrie. Nu alleen nog de vraag welke? Voorlopig voorkeur voor Scott Spark.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Goed om te lezen dat je verschil merkt en welk verschil dat is tov je volbloed ht. En vering kost dus geen energie; als je met sneller bent dan zonder, ook dat weer bevestigt.

En welke dan te verkiezen? De mooiste en daarna de beste. Kom je uit op n+1 :winkie:
Gebruikersavatar
Frenkske
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 23 december 2011, 23:14
Mijn mountainbike: Cube AMS TM

Ik woon en rij 90% in zuid-limburg op model AMS TM 2020. Hiervoor heb ik 6 jaar de Stereo 120 gehad. Ik krijg wel eens commentaar maar beschouw Cube als een VW. Geen supersport maar wel gewoon goed.

Ik had voor de Neuron cf9 willen gaan, gepland hem te gaan halen in Koblenz.

Tot ik daags ervoor even bij de lbs binnen liep en deze mij een aanbod deed voor deze. De stuggere achterkant en iets steilere balhoofdhoek deden mij twijfelen, maar de afmontage en oorspronkelijk prijsklasse (boven budget) gaven de doorslag.

Fiets eind juli geleverd, dag erna op de drager en twee weken ingereden in Oostenrijk. Ik kwam thuis met blauw/bruin verhitte en licht golvende schijven. Wat heb ik genoten.

Ik rijd alles wat ik met de stereo ook reed. Weinig verschil in geo heel eerlijk. Maar duidelijk een stuk lichter. De achterkant iets minder verend (110mm) maar dat bevalt me heel goed.

Helaas ging de Singletracktour vanuit Neerbeek dit jaar niet door, maar dat zijn gelukkig mijn local trails, net als Watersley. Ik zoek liefst de trailtjes op ipv veldwegen.

Persoonlijk zweer ik bij dit type mtb, xc-trail/downcountry, aangezien ik ook graag bergop knal. Gelijk als een Epic Evo of Spark 120 iddd.

Maw, als ik het op deze niet red red ik het ook niet op een zwaardere trail/enduro bike, hoewel die bergaf ongetwijfeld meer vertrouwen geven. Drops tot 1,5 meter pakt ie prima. Hoger ga ik toch niet.

Een Zeer tevreden gebruiker. 😁
... Je zult er maar wonen! ...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zullen we hier weer verder gaan met Cube Nieuws?
En de Cube Vragen en Cube SYS dingen ergens anders posten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie