SRAM / Rockshox AXS (wireless shifting / lockout / dropper)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Nu wordt het interessant in het kader van "je moet je zelf af en toe eens verwennen"..

Wat ik mij afvraag, kun je het systeem ook zo instellen dat je met een 11speed cassette kunt rijden of is dat niet mogelijk?
Ik heb namelijk helemaal geen 50 of 52 blad nodig en het maakt het onnodig zwaarder.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In feite is de 12sp cassette gelijk aan de 11sp + een 50t krans. Dus als je met de eindschroefjes de derailleur kunt beperken tot het 11e kransje, dan gaat het gewoon werken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Klopt als een bus, Eagle gewoon of AXS op 11 speed cassettes werkt prima.
Mijn Highball rijd ik met AXS op een 11 speed XT cassette, want een HG body.

Komt eigenlijk niet in op de grote kransen, niet bij de 42 en zeker niet een 50t

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 620
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

De advies prijzen voor een komplete SRAM GX AXS groep zijn €1032,95 met Alu crank & €1172,95 euro met Carbon crank.
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Heckler40 schreef: vr 26 maart 2021, 00:58 Klopt als een bus, Eagle gewoon of AXS op 11 speed cassettes werkt prima.
Mijn Highball rijd ik met AXS op een 11 speed XT cassette, want een HG body.

Komt eigenlijk niet in op de grote kransen, niet bij de 42 en zeker niet een 50t

Enjoy!!
Helemaal top, interessant :-q
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Ik zou nooit een gx variant kopen van de AXS. De GX derailleur is naar mijn mening een stuk zwakker dan de x01 en xx1. Deze heeft sneller last van speling door het gebrek aan lagers.

Na 2 defecte gx deraiileurs ben ik overgestapt op shimano xt. Die is stiekem toch wel een stuk degelijker. Rij nu al weer 1 1/2 jaar probleem vrij.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Guxer schreef: do 25 maart 2021, 16:12 https://r2-bike.com/SRAM-GX-Eagle-AXS-Upgrade-Kit-1x12

had hem iets goedkoper verwacht
Ik niet :-)
redelijk verklaarbaar
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Wellicht dat de prijzen over een jaartje wel gaan zakken. Nu kun je voor iets wat daadwerkelijk verkrijgbaar is alles vragen; beter te duur dan niet te koop. Over een jaar misschien €550,- voor de upgradeset ofzo.
Bicycle, bicycle, bicycle
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

R&DY schreef: vr 26 maart 2021, 11:13 Ik zou nooit een gx variant kopen van de AXS. De GX derailleur is naar mijn mening een stuk zwakker dan de x01 en xx1. Deze heeft sneller last van speling door het gebrek aan lagers.

Na 2 defecte gx deraiileurs ben ik overgestapt op shimano xt. Die is stiekem toch wel een stuk degelijker. Rij nu al weer 1 1/2 jaar probleem vrij.
Behalve dat de GX AXS derailleur volgens pinkbike veel meer op de andere AXS derailleurs lijkt dan op de non-AXS GX.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En er met een gewone GX ook weinig mis is ;-)
De mijne gaan nu 2,5 resp. 3 jaar mee en werken nog als nieuw. Een 12 en een 11-speed waarbij de 12-speed op een e-mtb zit.

Het zal wel het verkeerde topic zijn, maar ik blijf me verbazen over het gemak waarmee bovenstaande prijzen worden geaccepteerd. Voor een gadget dat je zo tegen een kei kapot kunt rijden, en dan mag je weer een paar honderd euro aftikken. Of worden daar alleen maar zachtzandige Hollandse bosrondjes mee gereden?

Ik vind een gewone GX-12 die rond de €100,- kost al aan de prijzige kant, dus AXS zal nog geruime tijd een ver van m'n bed show blijven wat mij betreft...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

I_do schreef: vr 26 maart 2021, 15:02
R&DY schreef: vr 26 maart 2021, 11:13 Ik zou nooit een gx variant kopen van de AXS. De GX derailleur is naar mijn mening een stuk zwakker dan de x01 en xx1. Deze heeft sneller last van speling door het gebrek aan lagers.

Na 2 defecte gx deraiileurs ben ik overgestapt op shimano xt. Die is stiekem toch wel een stuk degelijker. Rij nu al weer 1 1/2 jaar probleem vrij.
Behalve dat de GX AXS derailleur volgens pinkbike veel meer op de andere AXS derailleurs lijkt dan op de non-AXS GX.
Ja het AXS gedeelte zal helemaal gelijk zijn, hooguit de kooi en lagers zijn goedkoper. En misschien iets wat van tita is nu staal oid.
Maar veel meer niet.

De XX1 AXS upgrade heb ik een keer gezien voor 725, dat is 75 minder dan nu.
Dus inderdaad zou alles bj normaal misschien 550 zijn.

Maar wat is normaal? In deze veranderde wereld zullen er meer blijven fietsen dus de aantallen zullen niet heel veel minder worden. Wellicht als iedereen voorzien is en de piek is weg dat het weer goedkoper wordt.

Ik denk als ik er bestellingen van 2 of 3 jaar terug bijpak je zomaar 25% meer betaald nu!

@Kermit, je mag je verbazen en ik begrijp dat volkomen! Maar fietsen is een goedkope sport.
Neem een hele duren fiets 12K en voor 5K extra zooi en je bent wel klaar en dan doe je gek!

Ik vind het veel geld, maar we zijn in het westen veel te rijk en er zijn er zat die het kunnen betalen, zeker als ze een keer niet op vakantie gaan. Wat kost een wintersport met het gezin, weekje. Ga je niet onder de 4K doen......
Een telefoon voor € 1000,- liggen we voor de deur, oortjes voor 180 euro geen punt!
Uit eten met het gezin bij een pizzeria, neem maar 100 euro mee.........
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

kermit schreef: vr 26 maart 2021, 15:31 En er met een gewone GX ook weinig mis is ;-)
De mijne gaan nu 2,5 resp. 3 jaar mee en werken nog als nieuw. Een 12 en een 11-speed waarbij de 12-speed op een e-mtb zit.

Het zal wel het verkeerde topic zijn, maar ik blijf me verbazen over het gemak waarmee bovenstaande prijzen worden geaccepteerd. Voor een gadget dat je zo tegen een kei kapot kunt rijden, en dan mag je weer een paar honderd euro aftikken. Of worden daar alleen maar zachtzandige Hollandse bosrondjes mee gereden?

Ik vind een gewone GX-12 die rond de €100,- kost al aan de prijzige kant, dus AXS zal nog geruime tijd een ver van m'n bed show blijven wat mij betreft...
Ik rijd tot nog toe nooit wat duurs stuk aan mijn fiets, dus dan sta je hier totaal niet bij stil. Maar ook ik vind het te veel geld voor een gadget op dit moment.

Maar goed, voldoende alternatief voor mensen die goedkoper willen rijden toch?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

MTBnews .de heeft de GX AXS ook al getest

https://newsletter.mtb-news.de/app/l/uq ... Mgyv1rQ52w

Ja het is erg duur, en de huidige status van de "sellers market" betekent dat het ook niet zomaar zakken zal.
Maar het is wel een innovatie die mij echt wat brengt. Ik streep het maar af tegen mijn telefoon van 150 EUR.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik vind het wel interessant, maar zou het pas vervangen als de huidige sjizle (XO aan een touwtje) kapot gaat.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Mtb1988 schreef: do 25 maart 2021, 19:20
Mtb1988 schreef: wo 24 maart 2021, 22:19 Goedkopere variant van Eagle AXS zou ik wel zien zitten.

Maar goed, zal wel tegenvallen hoe "goedkoop" het wordt als andere groepen er komen in axs variant.
Hmm,

En ik vind het inderdaad tegenvallen.
Sram GX Eagle upgrade kit: 620 euro.
Sram XX1 Eagle upgrade kit: 799 euro. (Mantel)

Okay, XX1 eagle is er al 2 jaar en je kan daar leuke korting op geven als webshop, maar toch.
Als ik toch zoveel zou uitgeven aan een nieuwe groep op de fiets, en je cassette komt er ook nog bij, tja wat is dan 170 euro? (voor een upgrade waar je denk ik, jaren mee gaat rijden)
170 euro extra voor 64 gram minder vind ik dan weer een beroerde deal.
Plaats reactie