SRAM / Rockshox AXS (wireless shifting / lockout / dropper)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 625
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

Nieuwe ZEB gaat AXS
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor de achter dempers ook AXS
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
mccoyman
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 14:03
Mijn mountainbike: Scott Patron 900

Super gaaf om een foto te zien er van op de bike, wel heel benieuwd wanneer er officieel iets meer bekend word.
Scott Patron 900 Custom
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Maar kan je de vork elektronisch aanpassen of regelt de vork (en demper) zelf de vering naargelang het terrein en trapfreqentie? Of is het alleen een elektronische lock out?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
mccoyman
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 14:03
Mijn mountainbike: Scott Patron 900

Azurri schreef: wo 11 augustus 2021, 08:11 Maar kan je de vork elektronisch aanpassen of regelt de vork (en demper) zelf de vering naargelang het terrein en trapfreqentie? Of is het alleen een elektronische lock out?
Hij regelt je LSC op 3 standen, beetje vergelijkbaar met de twin loc van Scott, dus vol open, midden setting en dicht.
Dit kan hij volledig automatisch regelen of je kan het zelf manueel doen met een controller links aan het stuur zoals ook je andere AXS zaken werken.
Scott Patron 900 Custom
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

mccoyman schreef: wo 11 augustus 2021, 08:35
Azurri schreef: wo 11 augustus 2021, 08:11 Maar kan je de vork elektronisch aanpassen of regelt de vork (en demper) zelf de vering naargelang het terrein en trapfreqentie? Of is het alleen een elektronische lock out?
Hij regelt je LSC op 3 standen, beetje vergelijkbaar met de twin loc van Scott, dus vol open, midden setting en dicht.
Dit kan hij volledig automatisch regelen of je kan het zelf manueel doen met een controller links aan het stuur zoals ook je andere AXS zaken werken.
Dus vanaf 2023 op de spark, dus dan zonder kabelspaghetti onder t stuur?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Wat is daar de toegevoegde waarde van behalve als gimmick? Een lockout (met stuurbediening) is al relatief overbodig maar hoe kan je bike nu zelf afstellen wat jij prettig vind aan LSC.
(Ervanuitgaande dat die ZEB geen lockout heeft, dat gaat nergens om op zo'n vork imho)
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1743
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Dutch schreef: wo 11 augustus 2021, 13:25 Wat is daar de toegevoegde waarde van behalve als gimmick? Een lockout (met stuurbediening) is al relatief overbodig maar hoe kan je bike nu zelf afstellen wat jij prettig vind aan LSC.
(Ervanuitgaande dat die ZEB geen lockout heeft, dat gaat nergens om op zo'n vork imho)
Zonder extra apparatuur kun je nooit het maximale uit een product halen natuurlijk :D

Afbeelding
Het is hier geen ponykamp!
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Dutch schreef: wo 11 augustus 2021, 13:25 Wat is daar de toegevoegde waarde van behalve als gimmick? Een lockout (met stuurbediening) is al relatief overbodig maar hoe kan je bike nu zelf afstellen wat jij prettig vind aan LSC.
(Ervanuitgaande dat die ZEB geen lockout heeft, dat gaat nergens om op zo'n vork imho)
Daarop doorredenerend is onze hele hobby toch een gimmick😉
Als er idd. 3 standen (instelbaar) op zitten zal 1 van de 3 een lockout zijn.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Niet mee eens, heb 12 versnellingen en kan bepalen wanneer ik ze gebruik (zelf)

Vork heeft geen standen, wel instellingen maar die zet ik en staan goed voor het gewenste effect. Lockout zie ik het nut echt niet van, toen ik een vork had met vergat ik hem dan weer eraf te zetten in de afdaling
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Dutch schreef: wo 11 augustus 2021, 17:43 Niet mee eens, heb 12 versnellingen en kan bepalen wanneer ik ze gebruik (zelf)

Vork heeft geen standen, wel instellingen maar die zet ik en staan goed voor het gewenste effect. Lockout zie ik het nut echt niet van, toen ik een vork had met vergat ik hem dan weer eraf te zetten in de afdaling
Daar is dan die automatische regeling voor, die de lock out aan en uit zet. Hoef je er zelf niet meer aan te denken :wink:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Maar die automaat weet toch niet of ik die dag zin heb/ een klim rij waar ik de lockout juist uit wil hebben? Of zit er een wortel detector op die dan de lockout uit zet. Ik ben op zijn minst sceptisch over het perfect in alle omstandigheden werken van het ding.
(Even buiten beschouwing dat ik hem aan zou willen hebben in een klim)
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Dutch schreef: wo 11 augustus 2021, 20:41 Maar die automaat weet toch niet of ik die dag zin heb/ een klim rij waar ik de lockout juist uit wil hebben? Of zit er een wortel detector op die dan de lockout uit zet. Ik ben op zijn minst sceptisch over het perfect in alle omstandigheden werken van het ding.
(Even buiten beschouwing dat ik hem aan zou willen hebben in een klim)
Dat is nu idd. de vraag, ze hebben een voorwielsensor(waarschijnlijk voor die wortels) een trapassensor) en natuurlijk weten we nog niet of en hoe het precies werkt. Maar ik vind dat wel interessant. En als je er een keer geen zin in hebt dan gebruik je de override modus.
Weet je als jij dit niet wilt is er niemand die je hiertoe dwingt :-q
Ik rij met brain vering en dat bevalt me prima, en een soortgelijk(brain) systeem maar dan elektronisch gestuurd waarbij je persoonlijke parameters kan instellen, dat lijkt me wel wat.
Maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden, een mechanische lock out heb ik om dezelfde redenen als jij aangeeft ook liever niet op mijn fiets :wink:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
mccoyman
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 14:03
Mijn mountainbike: Scott Patron 900

Azurri schreef: wo 11 augustus 2021, 10:19
mccoyman schreef: wo 11 augustus 2021, 08:35

Hij regelt je LSC op 3 standen, beetje vergelijkbaar met de twin loc van Scott, dus vol open, midden setting en dicht.
Dit kan hij volledig automatisch regelen of je kan het zelf manueel doen met een controller links aan het stuur zoals ook je andere AXS zaken werken.
Dus vanaf 2023 op de spark, dus dan zonder kabelspaghetti onder t stuur?
Dat zou wel geweldig zijn, alleen gaan ze de zitbuis wel heel dik moeten maken om de AXS unit er in te verwerken. Dus vrees dat die stap er nog niet gaat komen. Het kan wel een opvolger worden op de Genius ipv de Fox Live Valve.
Scott Patron 900 Custom
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4330
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik zit hier best wel op te wachten, dat komt dat ik ook geen triggers meer aankan vanweg kapotte duimen door de basketbal een uurtje lukt, daarna staan ze vast. Dus dit gaat zeker helpen.

Het automatisch regelen zal best wel kunnen werken. een terralogic werkte ook al redelijk (los of je het fijn vind)
Dus electronisch kan dat nog sneller.

Op auto's werkt het ook perfect en het kost niet extreem veel geld bv op een Golf of passat. voor 1000 euro zit het op je auto.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ze hebben nu ook een 'gravel-dropper' met 50 of 70mm drop en alleen in 27.2mm diameter verkrijgbaar. Ding heeft ook een soort van vering ingebouwd.

https://www.pinkbike.com/news/rockshoxs ... ravel.html
Plaats reactie