SRAM / Rockshox AXS (wireless shifting / lockout / dropper)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Ironhorse Erik schreef: vr 13 augustus 2021, 23:58 Ik heb op al mijn bikes inmiddels AXS zitten.
Het ruimt je cockpit op, en installeert heel eenvoudig.
Doorslaggevend was absoluut dat je er nooit meer naar om hoeft te kijken.
Het is echt erop gooien en rijden maar. Af en toe batterij opladen en gaan. Als je ook een AXS dropper hebt is dat je reserve batterij, die gaat bijna niet leeg namelijk. Geen afstellen voor stille loop, kabels die rekken, stroef lopen, of rafelen, man er is voor mij een einde aan 33 jaar derailleur ellende gekomen. :winkie: :winkie:

Ik heb het dus op mijn Enduro, mijn Stumpjumper en mijn Epic (waar ik mee commute) gezet en kan het iedereen aanraden.
Zelfde voor de AXS dropper trouwens. Alleen twee remleidingen aan je stuur, beter wordt het niet volgens mij.

Enige die het (nog) niet heeft is mijn zoontje, en die is binnenkort aan de beurt hoor :winkie:

Mbt de beleving, sorry maar beter schakelen als AXS ga je niet vinden. Het is doeltreffend, zeker en precies.
Het schakelt ook sneller, dat ook nog.
Voor mij komt de beleving vooral uit een fiets die doet wat ik hem opdraag, of dat nu springen, driften, shralpen of schakelen is.
Er zat wel een heel wen traject aan, dat wil zeggen, het stond op de nominatie om in de bak geflikkerd te worden omdat de engineers van SRAM vonden dat ik moest schakelen zoals zij dat goed vonden (trigger), en voila voor 2tientjes was daar de rocker. Even in de app (die heel erg brak is overigens) de knoppen omdraaien en het is praktisch dezelfde beweging met je duim als met een kabel. Zoals gezegd, de app is episch slecht, wil niet connecten, je deralleur moeten verwijderen en weer toevoegen omdat hij hem niet ziet. Als je alles hebt ingesteld heb je die app niet meer nodig, maar vloeken is wel gegarandeerd als je er dan toch die ene keer per jaar wat mee wilt doen :winkie:
Wat bedoel je met de rocker?
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Dizer schreef: za 14 augustus 2021, 01:03
Wat bedoel je met de rocker?
Shifterknop
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Cube-Elite schreef: vr 13 augustus 2021, 23:10 Natuurlijk, ik had ook niet verwacht dat een axs gx van 500 euro makkelijker wordt gekocht dat een mech xx1 van 250.
Daar verbaas ik me dan ook wel over.

Voor af fabriek fietsen is het kennelijk heel interessant. Minder montage tijd?
En daar vind ik ze best terug op redelijk geprijsde fietsen.

Maar ik zou de meerprijs liever aan een set wielen, of vering uitgeven.
Terwijl ik al 5 jaar en 30k super tevreden met etap rijd en zolang de financien het toelaten ik echt niet terug ga naar mechanisch.
Ik "moest" om naar 12sp, dan is het relatief een kleinere investering.
De wielen en vork waren er al. :lol:
Eigenlijk is er niets meer te upgraden, bedenk ik me zojuist .... :o






Ojee, wat nu :-{
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Dutch schreef: za 14 augustus 2021, 03:37
Cube-Elite schreef: vr 13 augustus 2021, 23:10 Natuurlijk, ik had ook niet verwacht dat een axs gx van 500 euro makkelijker wordt gekocht dat een mech xx1 van 250.
Daar verbaas ik me dan ook wel over.

Voor af fabriek fietsen is het kennelijk heel interessant. Minder montage tijd?
En daar vind ik ze best terug op redelijk geprijsde fietsen.

Maar ik zou de meerprijs liever aan een set wielen, of vering uitgeven.
Terwijl ik al 5 jaar en 30k super tevreden met etap rijd en zolang de financien het toelaten ik echt niet terug ga naar mechanisch.
Ik "moest" om naar 12sp, dan is het relatief een kleinere investering.
De wielen en vork waren er al. :lol:
Eigenlijk is er niets meer te upgraden, bedenk ik me zojuist .... :o






Ojee, wat nu :-{
Ff geduld hebben d'r zit iets geweldig nieuws aan te komen; 30" vierkante wielen. :wink:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Dutch schreef: za 14 augustus 2021, 03:29
Dizer schreef: za 14 augustus 2021, 01:03
Wat bedoel je met de rocker?
Shifterknop
Die upgrade heb ik er afgelopen week ook opgezet. Het voelt een stuk beter moet ik zeggen, maar ik zie niet echt de noodzaak om de knoppen om te draaien via de app.
Ik zou het wel kunnen doen om het eens te proberen natuurlijk, want ook dat is supermakkelijk met AXS :D
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Ik heb ook de knoppen via de app omgezet want voor mn gevoel zaten ze precies verkeerd om.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ditto

Met de nieuwe paddle gebruik ik de duim om te schakelen alsof het de oude 2 triggers zijn: verder weg en onder voor zwaarder verzet en dichterbij hoger voor een lichter verzet. En daarvoor moest ik de schakelaar dus omzetten.

Geen groot verschil maar de rocker paddle vind ik iets fijner.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Ik moest wel de rem met matchmaker een stuk naar binnen zetten. De nieuwe rocker paddle is wel een stuk breder even kijken hoe dit bevalt, anders komt de shiter op een losse klem
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ben ik weer de enige die terug is gegaan naar de originele paddle: ik kreeg zowat kramp in mijn duim om dat grote vlak van de rocker te drukken, dat kleine drukding vond ik ook niet echt smooth gaan qua scharnier/kantelresponse (moest echt bewust diep doordrukken) en ik miste de het triggerblok van de paddle die ik vaak gebruik. Zal wel komen door mijn lange vingers. Rocker zit dus weer terug in zijn doosje...
carbon bike, titanium collarbone...
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 620
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

Nespresso schreef: zo 15 augustus 2021, 22:34 Ben ik weer de enige die terug is gegaan naar de originele paddle: ik kreeg zowat kramp in mijn duim om dat grote vlak van de rocker te drukken, dat kleine drukding vond ik ook niet echt smooth gaan qua scharnier/kantelresponse (moest echt bewust diep doordrukken) en ik miste de het triggerblok van de paddle die ik vaak gebruik. Zal wel komen door mijn lange vingers. Rocker zit dus weer terug in zijn doosje...
Je bent niet de enigste ik ben ook terug gegaan naar de originele paddle & vind hem zoveel malen beter dan die nieuwe paddle, ik kon helemaal niet wennen aan die nieuwe paddle & kreeg last van mijn duim.
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 620
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

Gespot bij het WK in Val Di Sole door VitalMtb.
Afbeelding
Afbeelding
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Mooi hoor!
Zit er netjes uit, weinig kabels mee straks en minder onderhoud en meer rijdtijd

Toch lijkt sram hier een redelijke standaard in te hebben. iig met de accu's :-)
Dan komt er straks misschien alleen nog een extra light accu oid :D
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Cube-Elite schreef: wo 25 augustus 2021, 11:34 Mooi hoor!
Zit er netjes uit, weinig kabels mee straks en minder onderhoud en meer rijdtijd

Toch lijkt sram hier een redelijke standaard in te hebben. iig met de accu's :-)
Dan komt er straks misschien alleen nog een extra light accu oid :D
Waarom minder onderhoud? Een demper wordt niet minder onderhoudsgevoelig door "blackbox".
Misschien juist het tegenovergestelde.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

heb jaren met de ellect van magura gereden super mooi geen kabels maar het was altijd wat met het laden of accu kapot het is super tot je er wat mee heb, er is weinig aan te repareren altijd vervangen,
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Kabels hoef je niet meer te vervangen.

Ik moet zeggen dat ik een red etap 22 groep al vier jaar probleemloos in gebruik en 24 a 25K mee gereden.
Het zal niet voor iedereen weg gelegd zijn, maar als je de topgroepen en spullen wil zal je er niet lang meer onderuit komen.

Je moet jezelf goed bedenken of je bij eventuele schade het kan vervangen of daar echt pijn van hebt.
Op elke fiets vanaf 3k zit straks een axs derrie oid. kapot is 400 euro Xt is 75 euro...........
dat scheelt nogal!
Plaats reactie