SRAM / Rockshox AXS (wireless shifting / lockout / dropper)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Draadloos laden!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Over een paar jaar zit toch iedereen op een e-mtb en dan halen ze de prik gewoon uit die grote accu ;-)
Merida deed dat al met hun topmodel met Di2 een paar jaar geleden, daar zat geen aparte Di2 accu meer op.

Maar los daarvan, ik rijd al e-mtb maar wil zo min mogelijk electronica naast die motor.
Wat bijvoorbeeld een Greyp allemaal doet met hun fietsen is voor mij een gruwel. Continu verbonden met internet, laat het alsjeblieft een fiets blijven en geen rijdende computer :-{
https://www.greyp.com/
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Voor al uw stroomproblemen:
Afbeelding
Bicycle, bicycle, bicycle
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Die nieuwe flight attendant vorken en dempers werken dus samen met het crankstel om aan / uit te gaan etc.
En de vork en demper gaan automatisch in de open stand als de batterij helemaal leeg is. (soort van noodloop).

What type of batteries do the Flight Attendant components use and what is the expected lifespan?
Fork: rechargeable SRAM AXS battery, 20-30 hours
Rear shock: rechargeable SRAM AXS battery, 30-40 hours
Pedal sensor: AAA lithium, 200 hours
Controller: CR2032, 200 hours
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik vind het AXS systeem met losse acuu's prima. Maar kan me voorstellen dat andere een centrale accu misschien beter vinden.
Met een beetje pech heb je straks vier losse accu's op je MTB.

Andere is dat je altijd een soort reserve accu bij je hebt voor het schakelen in de vorm van de dropper of dempers.

Het laden van de accu''s gaat niet echt vlot.
Een nieuwe lader met bv 2 of meer posities zou handig zijn.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Pat. schreef: do 23 september 2021, 10:54 Pedal sensor: AAA lithium, 200 hours
AAA seriously? Zal dan wel niet op de crank gemonteerd zijn maar op het frame. En zo heb je dus 3 types batterijen nodig waar toch bestaande pedal sensors ook met knoopcellen werken.

Ik rijd overigens al met een AXS schakel en dropper, en battery life cq opladen is voor mij niet echt een issue. Ik was er verhoudingsgewijs vlot bij met draadloos schakelen. Ik zag de voordelen, maar ik heb dat gevoel niet bij electronisch aanpassen van de vering zoals dat nu gepresenteerd wordt. Een simpele remote climbswitch voor de demper zou ik nog kunnen zien maar voor de rest zie ik niet welk probleem ze oplossen voor me.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Heckler40 schreef: do 23 september 2021, 14:16
Pat. schreef: do 23 september 2021, 10:54 Pedal sensor: AAA lithium, 200 hours
AAA seriously? Zal dan wel niet op de crank gemonteerd zijn maar op het frame. En zo heb je dus 3 types batterijen nodig waar toch bestaande pedal sensors ook met knoopcellen werken.
Enjoy!!
Nee niet op de crank inderdaad maar in de crank. Ofwel in de holle trapas. Maar gelukkig zijn niet alle cranks compatible dus die moet je dan ook nog even aanschaffen ;) XO1 of XX1.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

De beentjes van Enrique Mas, que?'
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Dat Flight attendant is wel intrigerend.

Als het over aantal jaren beter betaalbaar is en daarmee mijn dempers altijd perfect werken, dan ben ik positief
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Maar dat is niet zo foolproof, er wordt nog steeds van je verwacht een soort LSC in te kunnen stellen. Daarnaast (als ik het goed begrijp) stel je voor en achter tegelijk in.

Gelukkig enkel op af fabriek fietsen en niet voor mij weggelegd dus kan het lekker bij analoog prutsen houden. Heerlijk :lol:
DeKerfs
Genius
Genius
Berichten: 1090
Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: N+1
Contacteer:

Dutch schreef: di 5 oktober 2021, 20:29 Maar dat is niet zo foolproof, er wordt nog steeds van je verwacht een soort LSC in te kunnen stellen. Daarnaast (als ik het goed begrijp) stel je voor en achter tegelijk in.
Je stelt voordemper en achterdemper via één interface in (ofwel rechtstreeks op de vork-interface, danwel via de AXS-app). Dat kan tegelijkertijd weliswaar, maar de exacte LSC setting is per demper gewoon onafhankelijk. Iets meer LCS op de vork, wat minder op de achterdemper, of andersom... kan gewoon.

Voor hen die liever het nieuws gedetailleerd in het Nederlands lezen neem ik even de vrijheid schaamteloos te spammen: https://www.velozine.nl/nieuws/rockshox ... ram-style/
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

Trinity bikes heeft nu een bike met een SRAM AXS Gearbox :o , hun inspiratie komt van de Honda RN-01.
https://www.instagram.com/p/CWKKvQVFxEL/
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Dat is toch geen gearbox, dat is je cassette naar je bb verplaatsen :D
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Trekrules schreef: di 16 november 2021, 01:09 Trinity bikes heeft nu een bike met een SRAM AXS Gearbox :o , hun inspiratie komt van de Honda RN-01.
https://www.instagram.com/p/CWKKvQVFxEL/
Wat een drama vergeleken met waar de zogenaamde inspiratie vandaan kwam. https://www.pinkbike.com/video/8166/

Die axs schakelt met het onderste deraillieur wieltje. Daar is deze niet voor ontworpen.

Die honda box en frame mag wel eens een 2.0 uitvoering krijgen wat mij betreft
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Trekrules schreef: di 16 november 2021, 01:09 Trinity bikes heeft nu een bike met een SRAM AXS Gearbox :o , hun inspiratie komt van de Honda RN-01.
https://www.instagram.com/p/CWKKvQVFxEL/
Zo zie je maar weer dat de RN-01 zijn tijd te ver vooruit was!! Nu Honda uit de F1 stapt hebben ze misschien weer tijd en geld om te investeren in fietsen!!😂 :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie