SRAM / Rockshox AXS (wireless shifting / lockout / dropper)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik lees eigenlijk niet dat iemand er echt op afgeeft. We vinden het alleen te duur. What else is new?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Ik lees nog andere dingen, zoals angst voor elektronica op de fiets, dat het geen meerwaarde biedt en het feit dat we altijd nieuwe spullen 'moeten' kopen. Elektronisch schakelen op de fiets is niet nieuw, draadloos schakelen is dat wel. En ik rij zelf met een mechanische groep rond, zowel op de weg als mtb, omdat ik de kost niet wil dragen van een elektronische shifter of derailleur na een val of ongeluk. Maar anderzijds geef ik grif toe dat een Di2 super lekker schakelt, de automatische trimfunctie geweldig is, en het wegvallen van kabels ook. Interne kabels vervangen is geen pretje.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ik vind het wel een gave constructie op deze manier. Oké strontduur en in nog geen 1000 jaar ga ik dat er aan uitgeven.
Maar het is mooi om te zien dat ze er mee bezig zijn.

En uiteraard heeft ieder zijn ding. Maar voor gesponsorde rijders. Jep. Gaaf.
En zonder marketing reden we nog steeds rond op oude gazelles en aten we alleen bruin brood met taaie koffie.

En we doen er allemaal aan mee (ja, jij ook). Ook al degene die mauwen over marketing en dingen die door je strot worden geduwd.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, als we alle ontwikkelingen zo negatief hadden ontvangen, dan reed ik nog steeds op mn 3x5 Raleigh.
Maar... Goed, het is al gezegd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ben niet tegen ontwikkelingen, ik ben tegen het klakkeloos alles slikken omdat iets toevallig nieuw en hip is en binnen een dag na de introductie (of bewust gelekte proto-foto's) heel fiets-internet ligt te kwijlen over weer een geweldig produkt.

Ook ben ik niet helemaal onbekend met het principe van vraag en aanbod, met een commerciele HBO opleiding op zak ;-)
Misschien dat ik juist door die opleiding een gezonde scepsis heb naar allerlei mooie verhalen van marketeers. Want neem van mij aan dat dat een onbetrouwbare soort binnen het menselijk ras is ;-)

Laat het spul zich eerst maar eens bewijzen en op een betaalbaar niveau komen, dan kijken we verder. Functioneel was ik iig niet enorm onder de indruk van XT Di2. Ja, het schakelde prima, maar niet beter dan wat ik gewend ben (GX11 met gripshifter).

En als je echt gelooft dat je niks door de strot geduwd krijgt (in bredere zin dan fietsen) ben je wel erg naïef hoor. Natuurlijk heb je de keus, maar alleen tussen de produkten die er zijn. En er zijn meerdere voorbeelden van superieure produkten die het niet gered hebben tegen minder goed spul.

Verder is het (tijdstip van) introduceren van een nieuw produkt marketinggestuurd. Je kunt toch niet serieus beweren dat Sram de kennis voor een goedwerkende 12-speed groep nog niet had toen ze de 11 op de markt brachten? Dat is een tussenstap waarmee geld verdiend kan worden.
Die ik soms oversla, ik ben van 9 naar 11 gegaan en heb nooit met 10 gereden... (en ja, dat werkt beter maar toch ook niet zodanig dat er met 9 niet meer goed te leven zou zijn...).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Zolang de winsten van de verkoop van dit soort dure hebbedingen wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling en blijvende ondersteuning van simpel, duurzaam, betaalbaar spul (bv. NX/GX, Yari, etc.) ben ik er helemaal voor hoor! :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: wo 13 februari 2019, 18:56 ... Je kunt toch niet serieus beweren dat Sram de kennis voor een goedwerkende 12-speed groep nog niet had toen ze de 11 op de markt brachten? Dat is een tussenstap waarmee geld verdiend kan worden.
...
En toch was het inderdaad zo! Misschien de kennis wel, maar nog niet de ervaring. En de wetenschap dat de stap te groot zou zijn, dus dat ze sowieso niet aan de ontwikkeling begonnen. Want als je niets verkoopt omdat het (nog) niet geaccepteerd wordt, dan schiet het ook niet op... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Zodra er wat betaalbaars voorbij komt schroef ik het rustig op m'n fiets.

Ik ben meer bang een mooi te slopen dan dat zo'n ding er mee stopt.

Misschien blijft dit in de bagger zelfs nog wel werken ?
Doet die met kabel niet.
Meeste elektronica is tegenwoordig gewoon betrouwbaar.
Dan lijkt mij dit systeem 10x mooier als die van Shimano.

Alleen die dropper....... ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Vind het wel opvallend hoeveel mensen nog klagen over kabels die niet goed werken?
Ik heb hier eigenlijk nooit problemen mee, ook niet in de meest erbarmelijke omstandigheden. 1x per jaar vervangen, goede doorlopende buitenkabel van Shimano gebruiken, binnenkabel even door een doekje met een druppel Squirt, netjes afstellen, en weer voor een jaar probleemloos schakelen :~
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Langer dan een jaar, is mijn ervaring.
Maar ik gebruik geen Squirt, maar Royalblood als smering van mn kabels :winkie:
De doorlopende buitenkabel is de truc, geen losse stukjes buitenkabel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

kermit schreef: wo 13 februari 2019, 18:56 Functioneel was ik iig niet enorm onder de indruk van XT Di2. Ja, het schakelde prima, maar niet beter dan wat ik gewend ben (GX11 met gripshifter).
Dat is ook niet het enige voordeel. Die gripshifter heeft geen syncroshift :wink: Eén van de voordelen die electronica biedt, automatisch schakelen van de voorderailleur met maar 1 shifter (daarom bij mij ook nog steeds geen wens voor 1x ipv 2x ivm bereik). Ik heb nog steeds 2 shifters op mijn stuur, maar kan me eigenlijk niet herinneren wanneer ik de linkershifter voor het laatst heb gebruikt, want het werkt gewoon perfect.
Veel opmerkingen hier worden denk ik ook gemaakt onder het mom: "wat je niet hebt, mis je ook niet". Wie rijdt er vandaag de dag nog rond in een auto zonder stuurbekrachtiging, centrale deurvergrendeling, elektrisch bediende ramen en airco? Ja hoor, je kunt daarmee ook prima auto rijden :winkie:
Kwestie van tijd, dan wordt het gemeengoed. Mechanische kabels, dat is het 26" van de toekomst (net als v-brakes) :lol:
nielsvk schreef: wo 13 februari 2019, 22:30 Vind het wel opvallend hoeveel mensen nog klagen over kabels die niet goed werken?
Ik heb hier eigenlijk nooit problemen mee, ook niet in de meest erbarmelijke omstandigheden. 1x per jaar vervangen, goede doorlopende buitenkabel van Shimano gebruiken, binnenkabel even door een doekje met een druppel Squirt, netjes afstellen, en weer voor een jaar probleemloos schakelen :~
Mijn hobby is mountainbiken, niet kabels vervangen en derailleurs afstellen. Batterij opladen 2x per jaar kan nog net :winkie:
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Tip: gooi je voorderailleur er af. Geen synchroshiftdinges nodig en het scheelt je weer een kabel! :bier:

P.S. Ik rijd trouwens ook in een auto van bijna 20 jaar oud :winkie:
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik rijd zelf xo1 eagle, en heb op een beurs de e-tap op een racer geprobeerd. Ik was echt wel onder de indruk van het schakelen hoor, het schakelt ongelofelijk soepel. Ik ben benieuwd hoeveel fietsen er over 5 jaar met een dergelijk systeem rijden. Het is nu nog te duur voor de meeste mensen, maar dat zal vanzelf wel minder worden.
Sneeuwmonster
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

nielsvk schreef: wo 13 februari 2019, 22:30 Vind het wel opvallend hoeveel mensen nog klagen over kabels die niet goed werken?
Ik heb hier eigenlijk nooit problemen mee, ook niet in de meest erbarmelijke omstandigheden. 1x per jaar vervangen, goede doorlopende buitenkabel van Shimano gebruiken, binnenkabel even door een doekje met een druppel Squirt, netjes afstellen, en weer voor een jaar probleemloos schakelen :~
Ja maar dat is hetzelfde met een voorderrie, daar is ook niet mis mee. Maar daar zijn ineens ook mensen die dat als een probleem zien.
Kabelloop is zeer belangrijk, veel belangrijker dan een upgrade van gx naar XX1.

Etap schakelt mooi, maar of ik er op de MTB voor zou kiezen....... moeilijk. De prijzen zullen wel zakken. De etap derrie is achter los 500 - 600 euro en 1 shifter 300, dus voor max 900 zou je moeten kunnen upgraden. Het zou voor mij wel de sluitpost zijn op een fiets als geld er toe doet.

Sram slaat nu met de AXS racegroep de plank wel wat mis heb ik het idee. De vraag is hoeveel mensen dat gaan slikken, daar ben ik benieuwd naar. Geen fijne poldercassette, kettingbladen met vaste combo,s en quarq in 1 als wegwerp artikel, zwaarder dan de vorige etap. kleinere kransen waardoor er meer weerstand is, zodat je beter meteen een CS kooi van 600 euro erbij kan kopen.

En wat is duur. 10 jaar geleden koste bv een dura ace groep 1100 euro complete en dat vonden we een hoop geld en was een sort buitenklasse groep en nu Ultegra Di2 disc is al 1400 en dat vinden "we" ineens redelijk normal.
Fabrikanten zien dat we genoeg geld hebben en dat het een goedkope sport is voor veel rijke mensen.
15 jaar geleden hadden we hard gelachen bij een fietscomputertje van 400 euro, nu rijd het gros ermee.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Cube-Elite schreef: do 14 februari 2019, 12:49Fabrikanten zien dat we genoeg geld hebben en dat het een goedkope sport is voor veel rijke mensen.
Dit dus. Iedereen is natuurlijk vrij om hier zijn geld aan uit te geven, maar persoonlijk vind ik het altijd jammer om te zien hoe mensen in deze val lopen. Er zijn zoveel betere manieren om je beperkte tijd op deze wereld te besteden dan jezelf uit de naad werken puur om dit soort weinig toevoegend spul te kunnen kopen. Stel dat je die tijd besteedt aan mountainbiken! Je wordt fitter, vaardiger, beter!

Verder geloof ik direct dat dit systeem in absolute zin "beter" schakelt dan een ouderwetse mechanisch aangestuurde derailleur maar ik geloof dan weer niet dat dit eenmaal op de trail op enige manier significant is. Je gaat van een systeem wat al 99,99% geoptimaliseerd is naar 99,999%. En dan heb ik het nog niet over mogelijke nadelen zoals storingen, wordt de bijbehorende smartphone app over 3+ jaar nog steeds ondersteund, etc.
Plaats reactie