SRAM / Rockshox AXS (wireless shifting / lockout / dropper)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Dat is dus dezelfde tijd als op de race.
Het gaat vooral om de uren dat het aanstaat, zoals ik aangaf.
Als de fiets in of om de auto hangt en je rijd kost dat ook batterij!

Let daar dus op!! Een reserve accu is sowieso handig. Op de race kan je altijd voor en achter wisselen, alleen merk ik dat ze vrijwel gelijktijdig op zijn.

De CR2032 in de shifters heb ik al 12.000km mee gereden en staan nog op groen.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

.
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Derailleur monteren, limits zetten en dan met de kleine tuning klikjes recht onder de cassette plaatsen. done
Dat recht eronder zetten doe ik ergens in de midden van de cassette waar de kettinglijn ook recht is.

Volg de manual, het is echt super easy, en kijk maar of je ook de App gebruikt, daar kun je bv de batterij conditie zien

Toch een tip, heb je het AXS beugeltje voor de shifter montage er ook bij?
De AXS versie heeft twee boutjes voor klemmen en bevestigen waar het standaard SRAM beugeltje beide met 1 boutje doet.
De AXS shifter past op allebei maar op de AXS versie is de positie net even iets anders. YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

.
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Lars TB schreef: za 16 februari 2019, 00:41 Pffft, iedereen weet zijn telefoon wel dagelijks aan de oplader te leggen.

En je fietsketting smeer je ook iedere 4 uur gebruikstijd. Je banden check je vrijwel iedere rit en om de zoveel ritten pomp je er wat lucht bij.


En dan nu al gaan roepen dat 20 uur niet gaat werken? Je mag pas klagen als je de groep een jaar in gebruik hebt en je 7x stil bent gevallen!
Klopt zit met de mtb nu op 20 uur, 391km en ruim 1800schakelbewegingen, waarbij nu 1 streepje weg van de drie. Valt inderdaad wel “tegen”. Het is geweldig spul, Zowel op de mtb als de gravel werkt het perfect. Iedere klik is raak, diverse instelmogelijkheden en een leuke app die nog wel wat verbetering kan gebruiken.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

.
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Peter243 schreef: vr 7 augustus 2020, 16:50
Klopt zit met de mtb nu op 20 uur, 391km en ruim 1800schakelbewegingen, waarbij nu 1 streepje weg van de drie. Valt inderdaad wel “tegen”. Het is geweldig spul, Zowel op de mtb als de gravel werkt het perfect. Iedere klik is raak, diverse instelmogelijkheden en een leuke app die nog wel wat verbetering kan gebruiken.
Het is vooral de tijd die het systeem aanstaat. Bij de race rijd ik er zo,n 40 tot 60 uur mee afhankelijk van de periode (dus bv 40 uur als het in twee maanden tijd is en 60 in een maand) Schakelbewegingen hebben daar weinig invloed op.

De voorderrie accu is bv ook altijd bijna op het zelfde moment oranje en daar schakel ik op de weg misschien 3 of 4 keer per rit mee.

Enige puntje van kritiek, als de (oude etap 11sp) oranje gaat red ik vaak geen rit meer van 5 uurtjes. Dus ik laat gewoon elke maand even de accu,s op.

Handig is om wel te zorgen dat je een reserve accu hebt. Als je de fiets nog wel eens in de auto gooit leg hem standaard in je auto. \
Met een dropper heb je natuurlijk het voordeel dat je kan wisselen.

De CR2032 batterijen in de shifter heb ik nog nooit moeten vervangen er staat nu zo,n 20.000km op de groep en in bijna drie jaar oud. Dus als daar nog zorgen over zijn. Misschien vervang ik ze deze winter preventief omdat het nogal een irritant klusje is op de racer en kleine schroefjes.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Cube-Elite schreef: ma 10 augustus 2020, 08:05
Handig is om wel te zorgen dat je een reserve accu hebt. Als je de fiets nog wel eens in de auto gooit leg hem standaard in je auto. \
Met een dropper heb je natuurlijk het voordeel dat je kan wisselen.
Ik begreep dat het handig is om de batterij er in de auto af te halen. Klinkt opzich logisch.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Klopt, op het moment dat de Achterderrie beweegt staat het systeem aan.
Als je dat bv op een lange vakantie rit doet staat het systeem zomaar 10 tot 20 uur aan.

Dan gaat het hard. Nu laad ik zelf altijd op voor "bijzonder" gelegenheden. Vakanties, tourtochten etc.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik ben blij met mijn AXS schakelspul, en toch ook blij met deze update, een nieuwe trigger paddle.

Met name als de shifter aan een matchmaker is gemonteerd vond ik de beweging om zwaarder te schakelen niet natuurlijk. Op de losse AXS klem, die met 2 boutjes, gaat het beter. Dit is de nieuwe versie, paddle ook los te krijgen voor de bestaande units. Als de prijs niet te gortig is ga ik hem wel proberen.

Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Zag hem gister voorbij komen in de mail van SRAM. Persoonlijk nog tevreden met de oudere AXS shifter. Hier helemaal aangewend. Op de HT met XTR moet ik wel elke keer wenen als ik de dag ervoor op de fully heb gezeten met AXS. Terwijl ik de HT vaker gebruik. :winkie:

Volgens de website is de advies prijs 200,- euro (voor shifter) Edit: had upgrade module over hoofd gezien.. Zie voor mij zelf nog geen reden om de oude te upgraden...

Informatie op de SRAM website
https://www.sram.com/en/sram/models/ec-axs-rock-a1

Edit; prijzen bij bike24
Shifter = 166,75
https://www.bike24.com/p2400114.html?q=Axs

Upgrade = 19,31
https://www.bike24.com/p2400124.html?q=Axs
Laatst gewijzigd door Koban op vr 9 oktober 2020, 11:37, 3 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

€ 20 volgens dit artikel. € 200 is de prijs voor een nieuwe shifter, die je dus niet nodig hebt.

https://www.mtb-news.de/news/neues-sram ... os-preise/
Voodoo112
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 288
Lid geworden op: do 11 december 2003, 18:24
Mijn mountainbike: Specialized S-Works

Koban schreef: vr 9 oktober 2020, 09:32 Zag hem gister voorbij komen in de mail van SRAM. Persoonlijk nog tevreden met de oudere AXS shifter. Hier helemaal aangewend. Op de HT met XTR moet ik wel elke keer wenen als ik de dag ervoor op de fully heb gezeten met AXS. Terwijl ik de HT vaker gebruik. :winkie:

Volgens de website is de advies prijs 200,- euro (voor shifter) Edit: had upgrade module over hoofd gezien.. Zie voor mij zelf nog geen reden om de oude te upgraden...

Informatie op de SRAM website
https://www.sram.com/en/sram/models/ec-axs-rock-a1

Edit; prijzen bij bike24
Shifter = 166,75
https://www.bike24.com/p2400114.html?q=Axs

Upgrade = 19,31
https://www.bike24.com/p2400124.html?q=Axs
Kijk hier heb ik wat aan!!! Super bedankt voor de info Koban! Ik was me rot aan het zoeken waar ik dit onderdeel kon bestellen.....

Bij de beperkte websites die ermee adverteren uitverkocht of niet beschikbaar en via de LBS ook niet leverbaar.

Echter via jou link gewoon kunnen bestellen en als het goed is over 2-3dgn binnen!
Full Speed Ahead!
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Klopt zag van de week dat ze voorraad hadden. Toen ook besteld om te kijken welke van de twee ik prettiger vind in gebruik. Alleen nog geen tijd/zin gehad om te vervangen :wink:
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Voodoo112
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 288
Lid geworden op: do 11 december 2003, 18:24
Mijn mountainbike: Specialized S-Works

Koban schreef: vr 13 november 2020, 13:55 Klopt zag van de week dat ze voorraad hadden. Toen ook besteld om te kijken welke van de twee ik prettiger vind in gebruik. Alleen nog geen tijd/zin gehad om te vervangen :wink:
Ik heb hem nu ook besteld en zal dan idd eens kijken welke ik fijner vind.... ik denk dat ik het nieuwe model fijner zal vinden daar de vormgeving meer op een “reguliere” shifter lijkt.
Full Speed Ahead!
Plaats reactie