SRAM / Rockshox AXS (wireless shifting / lockout / dropper)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16809
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Azurri schreef: do 12 augustus 2021, 08:08 Weet je als jij dit niet wilt is er niemand die je hiertoe dwingt :-q
En dat is maar deels waar... er komt een moment dat bepaalde evoluties, of je nu wilt of niet, de enige keus worden.
Soms is dat prima, soms zou ik graag vasthouden aan bepaalde bewezen/betrouwbaardere/milieuvriendelijkere/betaalbaardere/whatever oplossingen. De term "beter" dekt vaak niet alle aspecten af.

"Noodgedwongen" rijd ik al e-mtb, wat mij betreft verder zo min mogelijk batterijen aan mijn fiets.

Ik las vanochtend een stukje over de nieuwe Rival AXS gravelgroep, dat was volgens de auteur de betaalbare optie om draadloos te schakelen op de gravelbike. Onder het artikel stond (uiteraard :roll: ) een advertentie voor die groep, kosten: €1.000,- (niet helemaal, een psychologische euro eronder natuurlijk).
Dat strookt niet met mijn definitie van betaalbaar voor een derailleur met shifter en crank. Bedenk wel, Rival is de instapgroep van Sram voor road/gravel!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Je zegt t zelf; deels; je kent toch ook het 'old school' topic hier :wink: ! Maar idd. nieuw hoeft niet altijd beter te zijn. Maar als t echt veel problemen geeft of niet geaccepteerd wordt verdwijnt t wel weer. Dual control is nooit echt doorgebroken en alle BB.. verdwijnen (gelukkig) ook weer.

Je praat wel over een AXS groep, 1000 euro is natuurlijk veel geld maar mijn mechanisme dura-ace groep koste dat (bruto) 15 jaar geleden ook al.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16809
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Toen een groep nog een volledige groep was, en niet alleen een crank, derailleur en shifter ;-)

Ik vraag me overigens af of het produceren van een electronische schakeling wel duurder is dan een mechanische.
Electronica kost vaak geen drol, een hoogwaardige mechanische groep als Dura Ace vraagt veel meer bewerkingen. Wat betekent dat het hoger prijzen van draadloos schakelen vooral weer eens een commerciële afweging is.
(Ik heb ooit een commerciële studie gedaan, waarschijnlijk heb ik daardoor zo'n grondige afkeer gekregen van die manipulatieve insteek... verbaast me soms hoe kritiekloos veel mensen daarin staan. Maar goed, dat terzijde want iets teveel offtopic :D ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

kermit schreef: do 12 augustus 2021, 14:59 Toen een groep nog een volledige groep was, en niet alleen een crank, derailleur en shifter ;-)
Wil je er dan ook nog kabels bij hebben :lol:
Grapje!! Zoals ik al zei; is natuurlijk veel geld, maar je kan toch nog steeds voor een mechanische groep kiezen?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16809
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nu nog wel, maar als er aan electronisch schakelen ook bij instapgroepen meer te verdienen is dan aan mechanische straks niet meer.

Zie de 26" bikes, geen hoogwaardige fiets met die wielmaat meer te vinden.
27,5" was uit technologisch opzicht een volslagen overbodige ontwikkeling. Slechts gekomen omdat niet iedereen aan de 29er wilde, maar er moest toch ook verdiend kunnen worden aan die groep conservatievelingen.
Geen enkele reden voor behalve een commerciële, en toch is 26" daarmee dood en begraven.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Tegen de tijd dat er geen mechanisme groepen meer zijn, zijn de Electronische groepen een stuk goedkoper, toch.Dat zie je overal terug.
En ik zie (voor mijn rijstijl) ook geen reden om terug te gaan naar 26". Dat zou voor mij hetzelfde zijn als terug te gaan naar cantilever velgremmen.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16809
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, dat is ook zo.
Dat voorbeeld was ook meer om te illustreren dat er soms technologische veranderingen zijn die ervoor zorgen dat bepaalde zaken niet meer te koop zijn, zonder dat er een goede (lees technische) reden aan ten grondslag ligt.

En electronica, tsja. Je kunt er niet meer omheen zeg maar :D
Maar ik heb wel altijd een stuk "gevoel" gehad bij mechanische techniek, iets moois kan me soms raken zeg maar. Bij electronica heb ik dat totaal niet, voor mij is dat een zielloze vorm van techniek.
Ik ben er heel blij mee in een aantal opzichten, maar zodra het hobbymatig wordt heb ik er niks mee. Zie een Bugatti uit 1930 of een Tesla. Het is duidelijk wat de betere auto is, maar het is ook duidelijk dat die Tesla een zielloos ding is en de Porsche niet...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Ik vind mijn GX AXS derailleur toch ook een heel mooi stukje techniek, ook optisch, waar electronische en mechanische componenten mooi samenwerken
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

kermit schreef: do 12 augustus 2021, 16:09 Nee, dat is ook zo.
Dat voorbeeld was ook meer om te illustreren dat er soms technologische veranderingen zijn die ervoor zorgen dat bepaalde zaken niet meer te koop zijn, zonder dat er een goede (lees technische) reden aan ten grondslag ligt.

En electronica, tsja. Je kunt er niet meer omheen zeg maar :D
Maar ik heb wel altijd een stuk "gevoel" gehad bij mechanische techniek, iets moois kan me soms raken zeg maar. Bij electronica heb ik dat totaal niet, voor mij is dat een zielloze vorm van techniek.
Ik ben er heel blij mee in een aantal opzichten, maar zodra het hobbymatig wordt heb ik er niks mee. Zie een Bugatti uit 1930 of een Tesla. Het is duidelijk wat de betere auto is, maar het is ook duidelijk dat die Tesla een zielloos ding is en de Porsche niet...
En wat vind je van een elektrische Porsche,dan :wink: ??
O da's off topic, laten we 't daar ergens anders over hebben :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Freediamond87 schreef: do 12 augustus 2021, 16:43 Ik vind mijn GX AXS derailleur toch ook een heel mooi stukje techniek, ook optisch, waar electronische en mechanische componenten mooi samenwerken
Ja kijk maar eens naar onderstaand filmpje😍
Voor mij allesbehalve zielloos!! :-q

https://youtu.be/qiE3yo6i91U
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

kijk ik zie hier en op het fietsforum altijd een groep die het liefst nog met velgremmen en toeclips rijden etc.
Dat vind ik prima. Maar iemand met een oldtimer gaat ook niet op het fararri forum lopen klagen dat 700 pk en actieve diffs geen nut hebben.

Ik wordt ook niet overal blij van. Maar mijn nieuwe fietsen rijden een stuk beter en fijner dan de oude en dat zit niet alleen in een frame of een vork. Maar het complete package.

Fabrikanten over de hele aardbol komen er eindelijk achter dat veel te veel dingen te goedkoop zijn met de welvaart van nu.
Nike gaat ineens schoenen van 350 euro maken en ze zijn meteen uitverkocht. Fietsen is en blijft een goedkope hobby voor welgestelden.
Rolexen zijn niet aan te slepen en je kan veelal een jaar wachten of het tegen opbod kopen. Voor een Rolex heb ik over het algemeen een prima fiets. Goed de Rolex wordt meer waard en mijn fiets niet :D

Mensen, en ik hoef de straat maar in te kijken, met auto's van een ton of meer malen ook niet over 10K voor een fiets in de drie jaar.

We zijn de 10/44 nederlandse MTB cassette bijna vergeten.......
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16809
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik kan je een ding verzekeren, ik rijd niet liever meer met toeclips en v-brakes ;-)
Beetje kort door de bocht als je niet meteen overloopt van enthousiasme voor electronisch schakelen om dan meteen als een fossiel te worden weggezet.

De grootste verbeteringen aan mtb's zitten naar mijn idee niet in schakelen. Mijn rijplezier is niet wezenlijk gestegen met de overgang van 8 naar 12-speed, wel door betere geometrie, schijfremmen, droppers en fatsoenlijk werkende vering.

Ik ben ook niet principieel tegen electronisch schakelen, maar een middenklasse derailleur met een batterijtje voor 500 euro mag imo best wat kritischer benaderd worden dan zomaar klakkeloos opgehemeld.
Maar gelukkig voor de fabrikanten zijn er ook genoeg mensen zonder mijn remming en met het geld om daaraan toe te geven ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Natuurlijk, ik had ook niet verwacht dat een axs gx van 500 euro makkelijker wordt gekocht dat een mech xx1 van 250.
Daar verbaas ik me dan ook wel over.

Voor af fabriek fietsen is het kennelijk heel interessant. Minder montage tijd?
En daar vind ik ze best terug op redelijk geprijsde fietsen.

Maar ik zou de meerprijs liever aan een set wielen, of vering uitgeven.
Terwijl ik al 5 jaar en 30k super tevreden met etap rijd en zolang de financien het toelaten ik echt niet terug ga naar mechanisch.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Ik heb op al mijn bikes inmiddels AXS zitten.
Het ruimt je cockpit op, en installeert heel eenvoudig.
Doorslaggevend was absoluut dat je er nooit meer naar om hoeft te kijken.
Het is echt erop gooien en rijden maar. Af en toe batterij opladen en gaan. Als je ook een AXS dropper hebt is dat je reserve batterij, die gaat bijna niet leeg namelijk. Geen afstellen voor stille loop, kabels die rekken, stroef lopen, of rafelen, man er is voor mij een einde aan 33 jaar derailleur ellende gekomen. :winkie: :winkie:

Ik heb het dus op mijn Enduro, mijn Stumpjumper en mijn Epic (waar ik mee commute) gezet en kan het iedereen aanraden.
Zelfde voor de AXS dropper trouwens. Alleen twee remleidingen aan je stuur, beter wordt het niet volgens mij.

Enige die het (nog) niet heeft is mijn zoontje, en die is binnenkort aan de beurt hoor :winkie:

Mbt de beleving, sorry maar beter schakelen als AXS ga je niet vinden. Het is doeltreffend, zeker en precies.
Het schakelt ook sneller, dat ook nog.
Voor mij komt de beleving vooral uit een fiets die doet wat ik hem opdraag, of dat nu springen, driften, shralpen of schakelen is.
Er zat wel een heel wen traject aan, dat wil zeggen, het stond op de nominatie om in de bak geflikkerd te worden omdat de engineers van SRAM vonden dat ik moest schakelen zoals zij dat goed vonden (trigger), en voila voor 2tientjes was daar de rocker. Even in de app (die heel erg brak is overigens) de knoppen omdraaien en het is praktisch dezelfde beweging met je duim als met een kabel. Zoals gezegd, de app is episch slecht, wil niet connecten, je deralleur moeten verwijderen en weer toevoegen omdat hij hem niet ziet. Als je alles hebt ingesteld heb je die app niet meer nodig, maar vloeken is wel gegarandeerd als je er dan toch die ene keer per jaar wat mee wilt doen :winkie:
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Ironhorse Erik schreef: vr 13 augustus 2021, 23:58 Geen afstellen voor stille loop, kabels die rekken, stroef lopen, of rafelen, man er is voor mij een einde aan 33 jaar derailleur ellende gekomen. :winkie: :winkie:
Afbeelding

Kabeltje was nog intact, dus geen derailleur ellende te zien hier :bier:

Ik vind een slimme afstandbediening voor vering wel interessant, maar dan wil ik meer dan een geautomatiseerde LSC knop. Ik heb meer knopjes waar ik te lui voor ben :D
Het is hier geen ponykamp!
Plaats reactie