Ik heb op al mijn bikes inmiddels AXS zitten.
Het ruimt je cockpit op, en installeert heel eenvoudig.
Doorslaggevend was absoluut dat je er nooit meer naar om hoeft te kijken.
Het is echt erop gooien en rijden maar. Af en toe batterij opladen en gaan. Als je ook een AXS dropper hebt is dat je reserve batterij, die gaat bijna niet leeg namelijk. Geen afstellen voor stille loop, kabels die rekken, stroef lopen, of rafelen, man er is voor mij een einde aan 33 jaar derailleur ellende gekomen.
Ik heb het dus op mijn Enduro, mijn Stumpjumper en mijn Epic (waar ik mee commute) gezet en kan het iedereen aanraden.
Zelfde voor de AXS dropper trouwens. Alleen twee remleidingen aan je stuur, beter wordt het niet volgens mij.
Enige die het (nog) niet heeft is mijn zoontje, en die is binnenkort aan de beurt hoor
Mbt de beleving, sorry maar beter schakelen als AXS ga je niet vinden. Het is doeltreffend, zeker en precies.
Het schakelt ook sneller, dat ook nog.
Voor mij komt de beleving vooral uit een fiets die doet wat ik hem opdraag, of dat nu springen, driften, shralpen of schakelen is.
Er zat wel een heel wen traject aan, dat wil zeggen, het stond op de nominatie om in de bak geflikkerd te worden omdat de engineers van SRAM vonden dat ik moest schakelen zoals zij dat goed vonden (trigger), en voila voor 2tientjes was daar de rocker. Even in de app (die heel erg brak is overigens) de knoppen omdraaien en het is praktisch dezelfde beweging met je duim als met een kabel. Zoals gezegd, de app is episch slecht, wil niet connecten, je deralleur moeten verwijderen en weer toevoegen omdat hij hem niet ziet. Als je alles hebt ingesteld heb je die app niet meer nodig, maar vloeken is wel gegarandeerd als je er dan toch die ene keer per jaar wat mee wilt doen