SRAM / Rockshox AXS (wireless shifting / lockout / dropper)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

nielsvo schreef: wo 13 februari 2019, 23:48
Mijn hobby is mountainbiken, niet kabels vervangen en derailleurs afstellen. Batterij opladen 2x per jaar kan nog net :winkie:
Dat wordt 40 uur per jaar fietsen dan.

Ook al is het batterijtje gemakkelijk te vervangen schijnt het, 20 uur is kort.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Marke schreef: vr 15 februari 2019, 12:22
nielsvo schreef: wo 13 februari 2019, 23:48
Mijn hobby is mountainbiken, niet kabels vervangen en derailleurs afstellen. Batterij opladen 2x per jaar kan nog net :winkie:
Dat wordt 40 uur per jaar fietsen dan.

Ook al is het batterijtje gemakkelijk te vervangen schijnt het, 20 uur is kort.
Vind ik ook het grote nadeel van Sram AXS. En die 20 uur is waarschijnlijk ook de theoretische maximale capaciteit, net als bij elektrische auto's haal je het in de praktijk dus vrijwel nooit. Dat nadeel heeft Shimano di2 niet (hoef je echt maar paar keer per jaar op te laden). Zit je alleen nog wel met kabels :wink: (maar geef mij ook maar een bekabeld netwerk ipv wifi als het echt betrouwbaar moet zijn).
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Op de weg schijnt het behoorlijk lang mee te gaan, aangezien het dezelfde accu is denk ik dat die 20 uur makkelijk haalbaar moet zijn. Voordeel op de weg is dat je 2 accu's heb ;)

Hangt uiteraard ook volledig van je schakelgedrag af.
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

japie carbon schreef: vr 15 februari 2019, 22:38 Op de weg schijnt het behoorlijk lang mee te gaan, aangezien het dezelfde accu is denk ik dat die 20 uur makkelijk haalbaar moet zijn. Voordeel op de weg is dat je 2 accu's heb ;)

Hangt uiteraard ook volledig van je schakelgedrag af.
Is met alles zo wat elektrisch schakelen is maar idd je schakelgedrag is hoelang je accu meegaat,20 uur zijn gewoon je schakeluren niet een rit van 20 uur bijvoorbeeld.
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Pffft, iedereen weet zijn telefoon wel dagelijks aan de oplader te leggen.

En je fietsketting smeer je ook iedere 4 uur gebruikstijd. Je banden check je vrijwel iedere rit en om de zoveel ritten pomp je er wat lucht bij.


En dan nu al gaan roepen dat 20 uur niet gaat werken? Je mag pas klagen als je de groep een jaar in gebruik hebt en je 7x stil bent gevallen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Afbeelding
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

:lol:

Al zou ik dan voor de naafdynamo gaan met een extra lader op het stuur.
Maar die etap accus zijn zo klein en licht dat je er zelfs 2 in je camelbak kan gooien zonder dat je er last van hebt.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

suravida schreef: za 16 februari 2019, 10:15
Maar die etap accus zijn zo klein en licht dat je er zelfs 2 in je camelbak kan gooien zonder dat je er last van hebt.
En bij iedere slok die je neemt krijg je een schok :-?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Goed voor je Strava tijden!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik laad mijn etap accu,s elke maand a zes weken circa 1200 tot 1500km op de race.
Dat moet toch te overzien zijn.... das een uur of 40 rijden, tuurlijk schakel je racer minder maar ook een zomer vakntie in de bergen en 20 uren rijden stonden ze nog niet op oranje.

Waar je wel even op moet letten etap gaat aan als er beweging is, vervoer je de fiets dan staat het systeem aan en met name dat kost stroom, dus ga je op vakantie en staat je fiets 15 uur op een auto haal je accu,s eraf!
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

japie carbon schreef: vr 15 februari 2019, 22:38 Op de weg schijnt het behoorlijk lang mee te gaan, aangezien het dezelfde accu is denk ik dat die 20 uur makkelijk haalbaar moet zijn. Voordeel op de weg is dat je 2 accu's heb ;)
Als je de E-verb dropper hebt, heb je ook 2 accu's bij :-D
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Is er iemand die al iets kan zeggen over het gebruik van deze set in de dagelijkse praktijk?
JdG20
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 3 april 2018, 07:42

Ik rij sinds oktober 2019 met de AXS groep. Batterijduur is behoorlijk lang, via app krijg je waarschuwing als batterij leeg raakt. Je kan op derailleur zelf aan de hand van kleur lampje (groen/oranje/rood) ook zien hoeveel batterij er nog in zit.

In de praktijk schakel ik tussen 10 en 15 keer per km (wordt geregistreerd via de AXS app). Beetje grofweg kun je 40-45 uur fietsen (rond de 1000km) voordat je moet opladen. Schakelsysteem werkt uitstekend.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Wat JdG20 zegt

Geen enkel issue. Ik heb een reserve batterij en die neem ik niet eens meer mee.
We zijn met 2 AXS rijders in de zondagochtend groep, al een half jaar zorgeloos.

Mijn makker heeft de AXS ook al in het draaiend wiel van een ander gedrukt, is stevig.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

JdG20 schreef: zo 23 februari 2020, 21:54 Ik rij sinds oktober 2019 met de AXS groep. Batterijduur is behoorlijk lang, via app krijg je waarschuwing als batterij leeg raakt. Je kan op derailleur zelf aan de hand van kleur lampje (groen/oranje/rood) ook zien hoeveel batterij er nog in zit.

In de praktijk schakel ik tussen 10 en 15 keer per km (wordt geregistreerd via de AXS app). Beetje grofweg kun je 40-45 uur fietsen (rond de 1000km) voordat je moet opladen. Schakelsysteem werkt uitstekend.
Geweldige statistiek, hoe vaak schakel jij per km :winkie:
Plaats reactie