SRAM / Rockshox AXS (wireless shifting / lockout / dropper)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

paulus1981 schreef: za 26 maart 2022, 22:55

Ik wil het eigenlijk niet weten, maar ik ben oprecht verbaasd hoe goed GX AXS schakelt 🙄😋😉
Soepel, echt heel soepel. Ongelogen en het is het echt zo. Alsof een heet mes door boter snijdt.

Ik stond ook voor de keuze van AXS en nog wat luxe ongein, maar ben er echt heel tevreden over.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Heckler40 schreef: zo 27 maart 2022, 00:08 Zeker kan dat, je kunt de dropper met meer triggers koppelen (1 tegelijk :wink:)
Maar ik bouw de trigger ook over, met lock on grips is dat makkelijk zat.

Enjoy!!
Ja das helder, anders moet je gewoon iedere keer dat je de pen wisselt koppelen als nieuw...
K zal eens meten, denk dat ik met de lengte van de reverb niet uitkom voor 170mm drop in de titan, anders wordt het wel verleidelijk :)
Soepel, echt heel soepel. Ongelogen en het is het echt zo. Alsof een heet mes door boter snijdt.

Ik stond ook voor de keuze van AXS en nog wat luxe ongein, maar ben er echt heel tevreden over.
Zelfde effect hier, vraag me wel af of mijn mechanische setje dan zo slecht afgesteld stond? Dat klopte ook gewoon qua alles maar schakelde zoveel lomper..
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

MarkMeisner schreef: zo 27 maart 2022, 08:57
paulus1981 schreef: za 26 maart 2022, 22:55

Ik wil het eigenlijk niet weten, maar ik ben oprecht verbaasd hoe goed GX AXS schakelt 🙄😋😉
Soepel, echt heel soepel. Ongelogen en het is het echt zo. Alsof een heet mes door boter snijdt.

Ik stond ook voor de keuze van AXS en nog wat luxe ongein, maar ben er echt heel tevreden over.
Hier dezelfde ervaring, geruisloos afgezien van een zacht zoemen bij het opschakelen en zo soepel dat je vaak afvraagt of je überhaupt wel geschakeld hebt. Daar wordt ik heel blij van :D :D :D
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1122
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Delete
Laatst gewijzigd door Koban op di 28 maart 2023, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Oh ja. Er zit wel een nadeel aan de AXS. Er is één of andere vogel die nagenoeg hetzelfde geluid maakt als de AXS motor :roll: Vandeweek dacht ik dat de fiets elke keer schakelde, maar dat bleek een vogel te zijn die aan het tjilpen was.
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

De AXS eagle toevallig?
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

JasperGr schreef: wo 30 maart 2022, 21:46 De AXS eagle toevallig?
Scherp :winkie:
Mess
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: do 1 oktober 2020, 08:51

Haha

N.a.v. dit topic spontaan een GX Eagle AXS Upgrade Kit besteld. Ben benieuwd!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Iemand die ik volg op Strava wisselde laatst 2 fietsen af met op de een een AXS Eagle setup en de andere een XTR mechanische 12 speed.
Hij vond de XTR setup sneller schakelen dan de AXS.

Mensen met dezelfde ervaring hier?

Ik rijd momenteel zelf met 11 speed XTR shifter met XT derailleur en een SRAM 1199 cassette.
Ga ik verschil merken als ik bijv. naar een XG AXS setup overstap?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1122
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Delete
Laatst gewijzigd door Koban op di 28 maart 2023, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
rondjesrijder
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 juli 2018, 22:51
Mijn mountainbike: wordt goed gebruikt.

Ik heb sinds kort AXS, zo soepel heb ik nooit geschakeld. Leuk is de telling van het aantal schakelmomenten in de app en ik denk dat ik hier echt aanzienlijk vaker mee schakel dan met mijn vorige fiets & groep juist omdat het zo makkelijk gaat. Denk dan aan 10x per kilometer op een rondje Amerongen.

Vinden van de juiste positie van de shifter vond ik wel lastig. In het begin schakelde ik vaak mis (zwaarder i.p.v. lichter en andersom), heel raar. De Rocker paddle leek een oplossing maar die paste niet op een manier die mijn duim vrij houdt en dat wil ik graag. Toen heb ik de richting van de standaard shifter in de app verwisseld en nu gaat het goed. Nee: het gaat héél goed!

Nadeel: de batterij gaat natuurlijk een keer leeg en de eerste keer was bij mij toch een verrassing. Ik moet me eraan wennen om naar het lampje (groen of niet meer) op de derailleur te kijken om deze verrassing een volgende keer te voorkomen.
Jwstoop
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 21:26

Herkenbaar, die lege batterij :D Ik heb sinds een paar maanden ook GX AXS incl dropper op mn fiets, echt heerlijk. Nu ook gekoppeld aan Garmin (Edge 1030) en vind het wel lachen om wat meer inzicht te hebben in welke versnelling je rijdt, geen idee of ik daar echt wat aan ga hebben verder.
Ververs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 8 november 2021, 14:38

Ik ben wanhopig op zoek naar de ovale clamp voor mijn Rockshox AXS Dropper: 11.6818.054.002 SEATPOST POST CLAMP KIT.
Mijn carbonrailszadel past net niet lekker op de bijgeleverde clamp (.001 versie) en hoopte hiermee dit kunnen oplossen. Helaas is dit onderdeel nergens te krijgen op internet of bij de importeur in NL :~ Iemand nog een tip?
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Ik heb het ook op de Enduro bak en de XC bike, en ik moet eerlijk zeggen dat ik er echt never nooit gezeik mee heb. Ja de batterijen gaan wel eens leeg, tot het gaatje (bewust), dan wissel ik hem om met de dropper batterij en dan kun je dus nog zeker 100km rijden en droppen, want die dropper verbruikt ech minimaal stroom.

Qua afstellen, waar ik met de kabels toch wel vaak mee bezig was, is gewoon verleden tijd. Het is natuurlijk stervensduur, maar 1x erop gooien, 1x afstellen (heb nog niet micro aligment hoeven te kloten) en het werkt altijd en overal. Opmerkelijk want ik ben nooit zo positief geweest over SRAM (ook niet over Shimano dat ging nog veel vaker kapot). In mijn geval koop ik er vrije tijd mee en daar voel ik me senang bij.

De dropper is natuurlijk een natte droom mbt montage door afwezigheid van die haren uit je kop trekkende actie van de kabelvoering.
Alleen de verkrijgbaarheid, wil er 1 voor in de fiets van mijn dochter bestellen, elke keer gaat de levertijd naar achteren (34.9/170mm drop). Ik bouw nog wel eens een fietsje op en zonder die derailleurdropperkabelspaghetti ben je echt heel heel heel veel sneller klaar.

Verder dik tevreden, alleen die app is wel drama. Nooit nodig maar die paar keren was er dus wel gezeik, moest je devices verwijderen en weer toevoegen, wat dan weer lastig ging ed.

Mbt de cockpit, die ruimt wel heel erg op met dat draadloze spul.
Ik houd daarvan, maar kan me voorstellen dat het anderen niet zoveel toevoegt.

Al met al krijgen ze van mij 9/10 maar het komt wel met een prijs.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1578
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Jwstoop schreef: zo 5 juni 2022, 21:54 Herkenbaar, die lege batterij :D Ik heb sinds een paar maanden ook GX AXS incl dropper op mn fiets, echt heerlijk. Nu ook gekoppeld aan Garmin (Edge 1030) en vind het wel lachen om wat meer inzicht te hebben in welke versnelling je rijdt, geen idee of ik daar echt wat aan ga hebben verder.
Hoe krijg je dat inzicht dan? Ik heb wel Sram AXS gekoppeld met de Garmin (1030+), en ik heb ook een scherm waar je kan zien in welke versnelling je rijdt, maar kun je achteraf dan nog ergens zien hoeveel % van de tijd je welke versnelling hebt gereden?
carbon bike, titanium collarbone...
Plaats reactie