Nieuw type ketting: Taya

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

https://bikerumor.com/2019/04/03/taipei ... he-roller/

Afbeelding

Het rolletje is komen te vervallen bij Taya. Eigenlijk een zeer logische stap en ze beloven dan ook een langere levensduur! (want het rolletje is de grote boosdoener van ketting 'rek'!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Bijna niet voor te stellen dat niemand dit eerder heeft bedacht, ziet er zo logisch uit! Kan niet wachten tot NovaX ze gaat uitproberen. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Interessant.
Langere levensduur? Ik moet het nog zien. Kan me voorstellen dat dit de tandwielen sneller laat slijten.
Hoe zit het met de efficientie? Zeggen ze daar zelf iets over?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

downhilldirtbike schreef: wo 3 april 2019, 21:36 Interessant.
Langere levensduur? Ik moet het nog zien. Kan me voorstellen dat dit de tandwielen sneller laat slijten.
Hoe zit het met de efficientie? Zeggen ze daar zelf iets over?
Ja, het rolletje is vlak, deze combinatie van schalmen is niet vlak, je tandwielen worden gedeeltelijk gesandwichd. Dat kan nooit bevoorderlijk zijn.
Puur als ketting bekeken zie ik de voordelen wel, maar als complete aandrijving heb ik wat vraagtekens.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Nog geen testen mee geweest die wat laten zien van eventuele slijtage aan aandrijflijn??
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

wtf is dit nou weer. Rollen weg = slijtage weg? Wat een onzin. De rollen zijn gemaakt van slijtvast materiaal en het zijn de pinnen die doorgaans slijten. De rollen moeten zoals de naam doet vermoeden over de tanden rollen. Dat levert minder slijtage op dan glijden. De twee contactvlakken die wel langs elkaar glijden zijn de binnenkant van de rol en de pin. Bij een normale ketting kun je op die plek smeermiddel opsluiten. De reden dat je cassette begint te slijten als je doorrijdt met een versleten ketting is omdat de pinnen ovaal zijn geworden en de rollen daardoor niet meer goed om de pinnen kunnen draaien. De rollen gaan dan over de tanden glijden en zo slijt je cassette kaal.

Als je de rollen weghaalt dan begin je al met die glijbeweging en je kunt daar niet betrouwbaar smeren. Tandwielen zullen dus al slijten vanaf het moment dat je deze ketting erop legt en de enige manier om je ketting te smeren is om de buitenkant vol te kledderen.

Ik ben vooralsnog niet overtuigd.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Komt dat Rohloff tandwielkaliber toch nog van pas in de toekomst. I.p.v het 2 of 3 ketting systeem het 2 -3 tandwiel sets systeem
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4128
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Nou, de plek waar deze ketting het kettingwiel extra zou kunnen laten slijten is op het punt waar ze het tandwiel bereiken en weer verlaten.

Ik heb wel het idee dat de slijtage vooral op het rolletje zit. Dus dit zou kunnen werken.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Ik ben bang dat de tandwielen nu een grotere zijwaartse kracht uit gaan oefenen. Ik zie zo die plaatjes van de pennen afschieten
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars, is dit nieuwsfeitje toevallig van 1 april?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

ThaSingleTrackMastah schreef: do 4 april 2019, 21:50 Lars, is dit nieuwsfeitje toevallig van 1 april?
Van 3 of 4 april
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars heeft even gewacht met posten?
Op de site van Taya is dit nieuwtje niet te vinden...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Is gespot op de beurs in Taiwan. Daar presenteert iedereen het 2020 spul. Het meeste als geheim, maar sommige dingen mogen best naar buiten komen. Waar een paar jaar terug ook nog wel echt groot nieuws gespot werd (opeens bezochten journalisten ook die beurs, die alleen voor de industrie was), daar zijn nu vrijwel alle stands voorzien van een deur... .

Dus Taya zal binnenkort wel een reclame campagne gaan doen, op het moment dat de ketting leverbaar is.


Ik zie het zwakke punt van deze ketting niet zozeer. Lastig te zeggen of het beter of slechter gaat werken. Ik neig naar beter omdat de voordelen van een rolletje er waarschijnlijk meer op papier zijn. Dus nu de praktijktesten maar afwachten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

door die verdikking is dit wel moeilijker te maken, dus duurder. Bovendien hoe loopt dit door een derailleur, ben benieuwd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 5 april 2019, 10:29 Is gespot op de beurs in Taiwan. Daar presenteert iedereen het 2020 spul. Het meeste als geheim, maar sommige dingen mogen best naar buiten komen. Waar een paar jaar terug ook nog wel echt groot nieuws gespot werd (opeens bezochten journalisten ook die beurs, die alleen voor de industrie was), daar zijn nu vrijwel alle stands voorzien van een deur... .

Dus Taya zal binnenkort wel een reclame campagne gaan doen, op het moment dat de ketting leverbaar is.


Ik zie het zwakke punt van deze ketting niet zozeer. Lastig te zeggen of het beter of slechter gaat werken. Ik neig naar beter omdat de voordelen van een rolletje er waarschijnlijk meer op papier zijn. Dus nu de praktijktesten maar afwachten.
En je weet zeker dat deze beurs niet op 1 april werd gehouden?
Of dat dit nieuwtje op 1april werd gebracht?
Volgens mij worden we veraarst.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie