Pivot Mach 4 SL 2020

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Afbeelding
https://www.pinkbike.com/news/first-rid ... -4-sl.html

Stiekem vind ik dit een erg mooi fietsje. De 'curvy' Pivot's hebben me nooit echt kunnen bekoren, maar sinds ze de boel aan het strak trekken zijn (en dus minder speciaal zijn :-{ ) vind ik ze gaaf!

Goed, een echt xc-karretje voor de racers, maar waar in NL zeker een markt voor is.


En zo te lezen beter dan een Epic (wat niet zo heel moeilijk is, maar Epic rijders moeten overtuigd worden...)!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

29er en 100m ipv 650b en 115/120-130mm dus? De 429 SL komt dus te vervallen.

De looks zijn idd een verbetering (al doettie wat aan een Stereo denken), qua filosofie zijn ze wel weer terug gegaan naar de originele insteek van het model. Het curvy model met de 650B wielen (de mijne dus) was veel trail-waardiger en een heerlijk speelse en capabele allrounder.

Het is een mooi fietsje geworden maar aan mij niet besteed, een 429 trail of een een switchblade zijn veel interessanter. Maar ben het met je eens dat dit voor NL een erg leuke fiets is.

Edit:
Nog een aanvullend artikeltje: https://bikerumor.com/2019/05/23/all-ne ... ce-rocket/
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Mooi, maar ik ga mijn frame zeker niet upgraden. Afgezien dat de huidige 429 SL mij nog meer dan goed bevalt, is dit nieuwe 4 SL frame ook niet Di2 compatible. De praktische oplossing voor het wegwerken van batterij en bedrading was voor mij destijds een van de belangrijkste redenen om voor dit frame te kiezen. Beetje jammer dat ze niet even de moeite genomen hebben om het deksel wat er nog steeds zit niet van een batterijhouder te voorzien en een extra gaatje te boren van zitbuis naar achtervork. Ze verwachten zeker dat alle vorige Pivot kopers ook direct maar even de nieuwe XTR 12 speed groep erbij kopen? :roll:

Overigens vind ik de pinkbike review ook niet echt geweldig geschreven: je weet dat je met een xc bike gaat rijden en dan ga je zeiken over dat de banden niet zoveel profiel hebben voor trail rijden en dat de remschijven maar 160mm zijn. Daarvoor hebben ze een Trail 429 model :-q
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Correctie, de Pivot won dus zijn (haar?) eerste XC sprint race onder Chloe Woodruff.
bl@@dy 3 letter afkortingen ook.

Bike check op Singletrack van haar modelletje XS: https://singletrackworld.com/2019/05/bi ... mach-4-sl/

Fun fact, XC World Cup winning size XS build met top notch alles weegt op 200 gram na 11 kilo....

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Heckler40 op do 30 mei 2019, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Zo die is wel heel lelijk.


Dubbele remleiding?
Afbeelding
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Kabel van de Live Valve?
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Heckler40 schreef: wo 29 mei 2019, 20:59 Bike check op Singletrack van haar modelletje XS: https://singletrackworld.com/2019/05/bi ... mach-4-sl/

Fun fact, XC World Cup winning size XS build met top notch alles weegt op 200 gram na 11 kilo....
Dat is eigenlijk nog best zwaar dan. Mijn Mach 429 size Medium met dropperpost weegt nog geen kilo meer (11.6). En dan heb ik ook nog geen buitenbanden van 350g per stuk, zelfs nog gewone binnenbanden ipv tubeless...alleen geen Live Valve :winkie:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

nielsvo schreef: do 30 mei 2019, 00:06
Heckler40 schreef: wo 29 mei 2019, 20:59 Bike check op Singletrack van haar modelletje XS: https://singletrackworld.com/2019/05/bi ... mach-4-sl/

Fun fact, XC World Cup winning size XS build met top notch alles weegt op 200 gram na 11 kilo....
Dat is eigenlijk nog best zwaar dan. Mijn Mach 429 size Medium met dropperpost weegt nog geen kilo meer (11.6). En dan heb ik ook nog geen buitenbanden van 350g per stuk, zelfs nog gewone binnenbanden ipv tubeless...alleen geen Live Valve :winkie:
Dit zal ook gewicht incl. dropper zijn als ik de specs lees.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Heckler40 schreef: wo 29 mei 2019, 20:59 Met het terugvallen van “onze” Anne won de Pivot dus sel zijn (haar?) eerst3 XC wood cup onder Chloe Woodruff.
Ze won de Shorttrack, de race op vrijdag, 20 minuutjes knallen. Daar viel Anne niet weg.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

yo-eddy schreef: Dit zal ook gewicht incl. dropper zijn als ik de specs lees.
Dat denk ik ook, maar dan nog...volgens de site van Pivot zit een XTR worldcup build size M op 9.4 kg, dat is toch een aardig verschil.
Ben toch eigenlijk wel benieuwd geworden naar die Fox Live Valve...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Brain V2.0 (of 3.0) ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

nielsvo schreef: do 30 mei 2019, 12:04
yo-eddy schreef: Dit zal ook gewicht incl. dropper zijn als ik de specs lees.
Dat denk ik ook, maar dan nog...volgens de site van Pivot zit een XTR worldcup build size M op 9.4 kg, dat is toch een aardig verschil.
Ben toch eigenlijk wel benieuwd geworden naar die Fox Live Valve...
De gewichten op menig website zijn nogal met een korreltje zout te nemen, sowieso altijd zonder pedalen en vaak erg optimistisch naar beneden afgerond. Vind het daarom altijd wel interessant als ze een WC fietsje gewoon aan de unster hangen om te zien wat zoiets "in het echt" weegt ;)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

@ Lars, dank voor de correctie, ik las "world cup victory" en heb het "short track" niet geregistreerd, XCC XCO wtf

@ Yo-eddy en Nielsvo het gewicht is opgegeven met Ikons en ik denk idd de Fox dropper

Maar mannen, accurate gewichten op het internet? Nou dat zou pas echt nieuws zijn. 8)
Wat ze daadwerkelijk hebben gewogen is de launch event bike, hun aangereikt door Pivot:

On the note of the World Cup model, I did manage to weigh a Medium bike at the launch, which was outfitted with the XTR build kit, a carbon seatpost, a lighter bar & stem, and the regular cable-activated suspension package. The weight? Just 9.47kg (20.9lbs) without pedals.

Dat is 9.5kg zonder pedalen zonder live valve en met lichtere afmontage speciaal voor de launch.
En dat gewicht verspreid je dan razendsnel over het internet door alle reviewers erop los te laten.

Pedalen: XTR 9100 race 300 gr erbij
Dropper: racers rijden op erg lichte rigid posts, 400gr erbij
Dan nog de dropper remote erbij, plus 100? gr
Banden: 2x Ikon ipv de Maxxlites, zeg 300 gr?
Fox geeft aan dat de live valve batterij en controller 176 gram zijn,
Fox geeft aan dat de vork en demper ook zwaarder zijn zonder getallen
Fox noemen de kabels er niet bij dus die zijn extra

Ik zeg dat de 10,77 kg compleet voor Cloe's XS reeel en heel netjes is,
En dat is dus voor een XS met niet standaard WC racer afmontage.

Wat een maat M uit het rek weegt, is geen rocket science toch?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

TenZNL schreef: wo 29 mei 2019, 22:37 Kabel van de Live Valve?
Inderdaad, van de sensor achterbrug

Afbeelding
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Is dit een 2de versie van de Live Valve?
Plaats reactie