Ik rijd nu een week of 6 met 1x12 XTR. Schakelt zeer, zeer goed, inderdaad, ook onder kracht. Nog beter dan mijn SRAM 1x12 GX, waar overigens ook helemaal niets mee is.
Los van het nog wat beter schakelen bevallen mij de stappen ook beter. Ga je bij Eagle ineens naar echt heel klein als laatste stap, het voelt echt als een 'noodversnellinkje', bij Shimano zijn de stappen gelijkmatiger.
En 10-51 geeft net dat kleine beetje meer spreiding, icm een ovaal voor mij ideaal, omdat ik en veel en steil klim, en veel lang afdaal, in Zuid Limburg. Je gebruikt hier dus en vaak de lichtste verzetten, en vaak de zwaarste verzetten.
Als SLX en XT ongeveer net zo lekker schakelen als SRAM GX, of zelfs XTR, dan komt Shimano wel weer terug, na jaren achterop te hebben gelopen. Zeker als dadelijk alle 2020 modellen fabrieksaf weer vaker met Shimano afgemonteerd gaan worden.
XT en SLX gaan naar 12 speed (M8100 en M7100)
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Ondanks dat ik nu best tevreden ben met mijn huidige Sram schakelgroep, blijf ik toch wel Shimano fan.
Het Shimano schakelen is in mijn beleving net even dat beetje beter waardoor ik een voorkeur voor Shimano blijf houden.
Benieuwd of de afstelling ook wat minder precies komt dan de Sram 11 en 12spd groepen, bij Sram mag er werkelijk niks aan mankeren of je hebt al een minder strakke werking.
Dat van die body zie ik niet als een drempel, als die nieuwe Shimano body gewoon compatible is met Shimano naven, heb ik er geen moeite mee.
Wil je overstappen van een Shimano 10/11spd setup naar Sram 12spd dan moet je een andere naaf in je wiel knopen waarmee het meteen een vrij grote ingreep is.
Het Shimano schakelen is in mijn beleving net even dat beetje beter waardoor ik een voorkeur voor Shimano blijf houden.
Benieuwd of de afstelling ook wat minder precies komt dan de Sram 11 en 12spd groepen, bij Sram mag er werkelijk niks aan mankeren of je hebt al een minder strakke werking.
Dat van die body zie ik niet als een drempel, als die nieuwe Shimano body gewoon compatible is met Shimano naven, heb ik er geen moeite mee.
Wil je overstappen van een Shimano 10/11spd setup naar Sram 12spd dan moet je een andere naaf in je wiel knopen waarmee het meteen een vrij grote ingreep is.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Het is inderdaad vervelend dat er van body gewisseld moet worden. Vervelend voor de consument. Vanuit het standpunt van Shimano begrijp ik het uiteraard wel dat ze niet zomaar de standaard van de grote concurrent willen aannemen. Maar het grote voordeel is nu dat we cassettes kunnen gebruiken die niet uit één stuk gemaakt zijn (zoals alle eagle cassettes). Dit maakt ze een pak goedkoper. In de zomer een lichte XTR cassette monteren voor de wedstrijden, in de winter met een veel goedkopere SLX cassette door de modder rijden, dat zie ik wel zitten. Zelfs een GX cassette kost online €130..
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik vraag me af of bij een Shimano naaf (bijv de vorige XT) de body wel te wisselen is voor microspline.
Ik ben bang van niet, omdat de vrijloop niet meer in de body zit, maar tussen body en naaf, zoals bij Hope.
Dus als trouwe Shimano gebruiker mag je ook een nieuwe naaf kopen (en inspaken).
Ik ben bang van niet, omdat de vrijloop niet meer in de body zit, maar tussen body en naaf, zoals bij Hope.
Dus als trouwe Shimano gebruiker mag je ook een nieuwe naaf kopen (en inspaken).
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Wat meer info over de XTR groep (vs SRAM X01), https://m.pinkbike.com/news/review-shim ... train.html.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Shimano past licentiebeperkingen voor Micro Spline Hub aan.
https://www.pinkbike.com/news/shimano-l ... tions.html
https://off.road.cc/content/buying/comp ... -m9100-xtr
https://www.pinkbike.com/news/shimano-l ... tions.html
https://off.road.cc/content/buying/comp ... -m9100-xtr
Canyon over naar Shimano 1x12 voor 2020?
https://www.facebook.com/ShimanomtbItal ... 4952355183
Lijkt een officiële Shimano account... Maar heb het verder nog niet echt opgepikt zien worden.
https://www.facebook.com/ShimanomtbItal ... 4952355183
Lijkt een officiële Shimano account... Maar heb het verder nog niet echt opgepikt zien worden.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
In '19 ook al 2 modellen Canyon Lux met Shimano 1x12 hoor (ik rijd ermee, nog nooit zo goed geschakeld onder kracht, fout schakelen 'lukt' je gewoon niet meer, al zou je willen, zo voelt het).
En natuurlijk zullen er nu ook XT en/of SLX 1x12 modellen gaan komen, naast de gebruikelijke 1x12 SRAM modellen. Waar ook niets mis mee is overigens. Het schakelt inmiddels allemaal van goed naar beter best
En natuurlijk zullen er nu ook XT en/of SLX 1x12 modellen gaan komen, naast de gebruikelijke 1x12 SRAM modellen. Waar ook niets mis mee is overigens. Het schakelt inmiddels allemaal van goed naar beter best
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Nu maar afwachten met welke groep ze welk type Lux gaan uitrusten. En waar Fox of Rockshox in komt. En dan de juiste combinatiewijmaar schreef: ↑vr 27 september 2019, 09:29 Canyon over naar Shimano 1x12 voor 2020?
https://www.facebook.com/ShimanomtbItal ... 4952355183
Lijkt een officiële Shimano account... Maar heb het verder nog niet echt opgepikt zien worden.
zodat het nog "betaalbaar" blijft.
Ben benieuwd.
Vraagje voor de kenners: ik rijd nu een mountainbike met XT uit 2015 die nog 3 bladen voor heeft. Mijn vrienden hebben iets nieuwere fietsen met 2 bladen voor, en hebben toch een wat kleiner bereik, die van mij kan een stuk zwaarder. Ik vroeg me af nu de nieuwe 1x12 speed er is met een groter bereik, dit weer ongeveer in verhouding staat tot het eerdere old school bereik met 3 bladen voor?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Nee, gemak is groter maar bereik is kleiner.
Dus als je vandaag over het fietspad wilt knallen en morgen onverhard een Alp wilt beklimmen, dan zit je met je 2× of 3× beter.
Dus als je vandaag over het fietspad wilt knallen en morgen onverhard een Alp wilt beklimmen, dan zit je met je 2× of 3× beter.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1547
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Je kunt ook vanavond even een voorblad wisselen. Kost 5 minuten en kun je morgen alsnog die alp op. Meetrappen naar beneden houdt wel een stuk eerder op. Met mijn 30t bergblaadje voor beginnen mijn knieën te roken bij ± 40 km/u. Voor de normale routes in Nederland zet ik er een 34 of 36 op, met een 11-42 achter. Maar dan nog, ik trap zelden boven de 30 km/u dus kan er prima mee uit de voeten. Met een grotere grootste krans kun je dus voor ook groter rijden en heb je bereik om met een normale cadans tussen ± 5 en 35 km/u te trappen.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 15 oktober 2019, 18:27 Nee, gemak is groter maar bereik is kleiner.
Dus als je vandaag over het fietspad wilt knallen en morgen onverhard een Alp wilt beklimmen, dan zit je met je 2× of 3× beter.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Alles is aan te passen ,maar een voorblad wisselen hoort niet echt bij het bereik van je versnellingen, het zit niet onder de knoppen van je shifters
(De vraag werd gesteld in relatie tot een 3x setup)
(De vraag werd gesteld in relatie tot een 3x setup)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1547
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Vreemde argumentatie. Ja, 3x heeft heel veel bereik. De reden dat niemand het meer op zijn fiets heeft is omdat je zoveel bereik op een mountainbike bijna nooit nodig hebt en dat schakelen met een voorderailleur op een of andere manier altijd precies op dat moment moet gebeuren dat het niet lukt.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 17 oktober 2019, 16:55 Alles is aan te passen ,maar een voorblad wisselen hoort niet echt bij het bereik van je versnellingen, het zit niet onder de knoppen van je shifters
(De vraag werd gesteld in relatie tot een 3x setup)
Verder wil ik naar deze verwijzen: http://www.ritzelrechner.de, daar kun je exact het bereik zien van alle mogelijke opties.