XT en SLX gaan naar 12 speed (M8100 en M7100)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik rijd nu een week of 6 met 1x12 XTR. Schakelt zeer, zeer goed, inderdaad, ook onder kracht. Nog beter dan mijn SRAM 1x12 GX, waar overigens ook helemaal niets mee is.
Los van het nog wat beter schakelen bevallen mij de stappen ook beter. Ga je bij Eagle ineens naar echt heel klein als laatste stap, het voelt echt als een 'noodversnellinkje', bij Shimano zijn de stappen gelijkmatiger.
En 10-51 geeft net dat kleine beetje meer spreiding, icm een ovaal voor mij ideaal, omdat ik en veel en steil klim, en veel lang afdaal, in Zuid Limburg. Je gebruikt hier dus en vaak de lichtste verzetten, en vaak de zwaarste verzetten.
Als SLX en XT ongeveer net zo lekker schakelen als SRAM GX, of zelfs XTR, dan komt Shimano wel weer terug, na jaren achterop te hebben gelopen. Zeker als dadelijk alle 2020 modellen fabrieksaf weer vaker met Shimano afgemonteerd gaan worden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ondanks dat ik nu best tevreden ben met mijn huidige Sram schakelgroep, blijf ik toch wel Shimano fan.
Het Shimano schakelen is in mijn beleving net even dat beetje beter waardoor ik een voorkeur voor Shimano blijf houden.
Benieuwd of de afstelling ook wat minder precies komt dan de Sram 11 en 12spd groepen, bij Sram mag er werkelijk niks aan mankeren of je hebt al een minder strakke werking.

Dat van die body zie ik niet als een drempel, als die nieuwe Shimano body gewoon compatible is met Shimano naven, heb ik er geen moeite mee.
Wil je overstappen van een Shimano 10/11spd setup naar Sram 12spd dan moet je een andere naaf in je wiel knopen waarmee het meteen een vrij grote ingreep is.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Het is inderdaad vervelend dat er van body gewisseld moet worden. Vervelend voor de consument. Vanuit het standpunt van Shimano begrijp ik het uiteraard wel dat ze niet zomaar de standaard van de grote concurrent willen aannemen. Maar het grote voordeel is nu dat we cassettes kunnen gebruiken die niet uit één stuk gemaakt zijn (zoals alle eagle cassettes). Dit maakt ze een pak goedkoper. In de zomer een lichte XTR cassette monteren voor de wedstrijden, in de winter met een veel goedkopere SLX cassette door de modder rijden, dat zie ik wel zitten. Zelfs een GX cassette kost online €130..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik vraag me af of bij een Shimano naaf (bijv de vorige XT) de body wel te wisselen is voor microspline.
Ik ben bang van niet, omdat de vrijloop niet meer in de body zit, maar tussen body en naaf, zoals bij Hope.
Dus als trouwe Shimano gebruiker mag je ook een nieuwe naaf kopen (en inspaken).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat meer info over de XTR groep (vs SRAM X01), https://m.pinkbike.com/news/review-shim ... train.html.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Tinman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 15:49
Mijn mountainbike: Van Nicholas Redwood Ti + Scott Scale 700 SL
Contacteer:

Dat is opzich goed nieuws. Nu wachten tot dat Hope met zo'n body komt. :wink:
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Canyon over naar Shimano 1x12 voor 2020?

https://www.facebook.com/ShimanomtbItal ... 4952355183

Lijkt een officiële Shimano account... Maar heb het verder nog niet echt opgepikt zien worden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

In '19 ook al 2 modellen Canyon Lux met Shimano 1x12 hoor (ik rijd ermee, nog nooit zo goed geschakeld onder kracht, fout schakelen 'lukt' je gewoon niet meer, al zou je willen, zo voelt het).
En natuurlijk zullen er nu ook XT en/of SLX 1x12 modellen gaan komen, naast de gebruikelijke 1x12 SRAM modellen. Waar ook niets mis mee is overigens. Het schakelt inmiddels allemaal van goed naar beter best
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

wijmaar schreef: vr 27 september 2019, 09:29 Canyon over naar Shimano 1x12 voor 2020?

https://www.facebook.com/ShimanomtbItal ... 4952355183

Lijkt een officiële Shimano account... Maar heb het verder nog niet echt opgepikt zien worden.
Nu maar afwachten met welke groep ze welk type Lux gaan uitrusten. En waar Fox of Rockshox in komt. En dan de juiste combinatie
zodat het nog "betaalbaar" blijft.
Ben benieuwd.
daiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 8 november 2012, 23:02

Vraagje voor de kenners: ik rijd nu een mountainbike met XT uit 2015 die nog 3 bladen voor heeft. Mijn vrienden hebben iets nieuwere fietsen met 2 bladen voor, en hebben toch een wat kleiner bereik, die van mij kan een stuk zwaarder. Ik vroeg me af nu de nieuwe 1x12 speed er is met een groter bereik, dit weer ongeveer in verhouding staat tot het eerdere old school bereik met 3 bladen voor?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, gemak is groter maar bereik is kleiner.
Dus als je vandaag over het fietspad wilt knallen en morgen onverhard een Alp wilt beklimmen, dan zit je met je 2× of 3× beter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 15 oktober 2019, 18:27 Nee, gemak is groter maar bereik is kleiner.
Dus als je vandaag over het fietspad wilt knallen en morgen onverhard een Alp wilt beklimmen, dan zit je met je 2× of 3× beter.
Je kunt ook vanavond even een voorblad wisselen. Kost 5 minuten en kun je morgen alsnog die alp op. Meetrappen naar beneden houdt wel een stuk eerder op. Met mijn 30t bergblaadje voor beginnen mijn knieën te roken bij ± 40 km/u. Voor de normale routes in Nederland zet ik er een 34 of 36 op, met een 11-42 achter. Maar dan nog, ik trap zelden boven de 30 km/u dus kan er prima mee uit de voeten. Met een grotere grootste krans kun je dus voor ook groter rijden en heb je bereik om met een normale cadans tussen ± 5 en 35 km/u te trappen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alles is aan te passen ,maar een voorblad wisselen hoort niet echt bij het bereik van je versnellingen, het zit niet onder de knoppen van je shifters
(De vraag werd gesteld in relatie tot een 3x setup)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 17 oktober 2019, 16:55 Alles is aan te passen ,maar een voorblad wisselen hoort niet echt bij het bereik van je versnellingen, het zit niet onder de knoppen van je shifters
(De vraag werd gesteld in relatie tot een 3x setup)
Vreemde argumentatie. Ja, 3x heeft heel veel bereik. De reden dat niemand het meer op zijn fiets heeft is omdat je zoveel bereik op een mountainbike bijna nooit nodig hebt en dat schakelen met een voorderailleur op een of andere manier altijd precies op dat moment moet gebeuren dat het niet lukt.

Verder wil ik naar deze verwijzen: http://www.ritzelrechner.de, daar kun je exact het bereik zien van alle mogelijke opties.
Plaats reactie