XT en SLX gaan naar 12 speed (M8100 en M7100)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ook al past het nu wel, straks moet/wil je iets vervangen en is er alweer een nieuwe ispec (die dus niet past).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Ik kan er niet bij waarom sommige dingen steeds opnieuw moeten worden uitgevonden.

I-spec werkt goed, waarom nu weer een nieuwe versie..

Soms innoveren om maar te innoveren is ook niet de optie.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Cube-Elite schreef: wo 5 juni 2019, 14:22
kermit schreef: di 4 juni 2019, 09:03 Dat begrijp ik inderdaad ook niet.
Als je zelf het verbreiden van een standaard beperkt door bepaalde fabrikanten die licentie niet te geven ben je niet slim bezig...
Ik ben het wel en niet met je eens. Ik vind het persoonlijk vervelend en jammer. Op een MTB vind ik Hope naafjes heerlijk.

Maar qua marketing werkt het prima, kijk hoeveel er nu met dure sram cassettes rijden omdat er geen shimano meer past.
Het meerendeel koopt geen groep om te upgraden maar een nieuwe fiets, dus die hebben het probleem ook niet.

En voor de aantallen wie rijd er nou met hope???? Dat is echt nog geen 0,5% van de markt.

Alleen een paar puristen hier dat met die materialen rijden maar voor de rest vrijwel niemand.
Er is een moment geweest dat zowat iedereen die een nieuw wiel liet bouwen koos voor hope naven met stans velgen. Die periode ligt wel even achter ons, maar ik zou dus niet onderschatten hoeveel hope naven er dus rond rijden.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Tinman schreef: ma 3 juni 2019, 18:55 Hoop dat dit nog gaat veranderen want anders heeft de groep weinig hoop van slagen. (in ieder geval bij mij :tong )
Deze hele groepen zijn per definitie kansloos op deze manier. Het is natuurlijk wachten op 3rd party 11-51 cassettes maar toch... wat een move.
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nog een wat uitgebreider artikel over de Micro Spline standaard:
https://singletrackworld.com/2019/06/st ... strations/
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik zie het nut ook niet in van hoe Shimano hier te werk gaat, maar het maakt de groep niet direct kansloos. Dat gaat wel erg ver.
Dat artikel op singletrackworld zat ik gisteravond te lezen. Daarin wordt vermeld dat er steeds meer fabrikanten zijn die licenties krijgen. Wellicht dat Hope en Stan's daar in de toekomst ook toe gaan behoren. Daarnaast heb je slimmeriken als White Industrie die een eigen variant van de Micro Spline body maken zodat ze die hele licentie niet nodig hebben. Zoiets zie ik Hope ook nog wel doen.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Volgens mij probeert Shimano gewoon heel veel buzz te veroorzaken. Veel aandacht iedereen moet weten dat er een nieuwe Shimano groep is die kan concurreren met SRAM
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

hurck schreef: do 6 juni 2019, 10:34
Er is een moment geweest dat zowat iedereen die een nieuw wiel liet bouwen koos voor hope naven met stans velgen. Die periode ligt wel even achter ons, maar ik zou dus niet onderschatten hoeveel hope naven er dus rond rijden.
[/quote]

Klopt veel personen op bv dit forum met dure fietsen. Maar ik bedoel de hele maarkt dus welk MTB die bij 12GO is verkocht rijd er na een jaar met een (duur) hope wielsetje.......... Ik denk niet dat ik dat onderschat met 0,5 % :D

Ik heb ook drie setjes Hope in de schuur hangen, maar dan heb je het wel over de fijnproevers :-)

(ik vind het van shimano ook niet handig want het neveneffect kan veel groter zijn, maar ik verwacht dat het toch wel goed komt met hope en een spline body)
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Lars TB schreef: do 6 juni 2019, 10:58 Nog een wat uitgebreider artikel over de Micro Spline standaard:
https://singletrackworld.com/2019/06/st ... strations/
Interessant artikel!
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Flow&Co schreef: di 4 juni 2019, 11:33 Ik heb gelukkig DT naven. En als het goed is is de AB oval op mijn m8000 crank compatible met 12s kettingen.
Voor mij is zo'n upgrade kit dus niet zo'n gek idee. De XT upgrade kit kost 270 euro incl body. Lang geen gekke prijs.
Het enige wat niet direct past is het i-spec deel.
Waar heb je die xt upgrade set gevonden voor 270 euro als ik vragen mag?
Dan heb ik ook zeker interesse ;)
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ze stonden op r2 voor 270 en de slx voor 240. Beiden inclusief DT-Swiss Body.
Denk dat ze er net op stonden ofzo want nu zijn ze een stuk duurder inderdaad.
Had ik toch mijn slag moeten slaan. :tong
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Wat ik persoonlijk niet begrijp is dat Shimano kiest voor een andere body die dus alleen compatible is met hun eigen 12 speed cassettes.

Sram heeft met NX al de mogelijkheid een cassette te monteren op een HG body. Dus als ik sram was zou ik als de bliksem een verbeterde versie GX/XX niveau cassette uitbrengen die op de HG body past. Dus dat je zowel XD als HG versie cassettes hebt. En dan de prijzen iets vriendelijker maken. Dan denk ik dat ze by far de grootste blijven en of worden op mtb gebied.

Dan zou je kunnen mixen met xt materiaal indien de schakel ratio gelijk is.

Daar ben ik trouwens wel benieuwd naar. Hoe verhoudt zich die ratio tussen 12 speed sram en 12 speed Shimano? Zijn de cassette gelijk qua breedte?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Dat heeft te maken met de kosten voor het produceren van een XD-cassette, die schijnen nogal fors te zijn. Shimano wil juist betaalbare cassettes produceren. In het artikel waar Lars TB een tijdje terug naar heeft gelinkt wordt dit uitgelegd. Bij een HG body heb je de beperking dat de kleinste krans maar 11-tands kan zijn, vandaar de nieuwe standaarden.
Lars TB schreef: do 6 juni 2019, 10:58 Nog een wat uitgebreider artikel over de Micro Spline standaard:
https://singletrackworld.com/2019/06/st ... strations/
modder zuigt!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat had ik effe snel doorgelezen maar mijn punt blijft staan. Veel gebruikers willen best 12 speed maar niet ook nog nieuwe body. Of langzamerhand upgraden. Als sram dan een cassette aanbiedt met een 11-50 verloop denk ik dat velen die lekker zullen monteren.

Maar goed de tijd zal het leren ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik verwacht eerlijk gezegd dat de mensen die het niet zo boeit 11speed ook prima vinden aangezien je daar ook 11-50 casettes voor hebt van bijv Sunrace en de mensen die hier op zaten te wachten de body als die al leverbaar is voor lief nemen.
Het mooie van Shimano gewoon goed kunnen schakelen onder druk mis je juist met de non shimano cassettes.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie