Magura,s Rem-stuur integratie

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

matthiav schreef: do 20 juni 2019, 15:49
Het idee om grepen en cilinders loskoppelen biedt wel voordelen als meer fabrikanten dat gaan doen. Kun je ineens allerlei merken remgrepen en cilinders mixen
Dit lijkt me er niet meteen aan te komen. Allereerst heb je minerale vs DOT olie die je absoluut niet kan mixen. Anderzijds lijkt me dat pistons en remgrepen vaak wel samen ontwikkeld worden. Volgens de wetten van hydraulica bepalen zowel de (interne) afmetingen van de remhendel als van de zuigers je remkracht. Cilinders en remgrepen mixen zou dus in een heel ander remgedrag kunnen resulteren.
Valt erg mee. DOT en mineraal gaat natuurlijk niet samen maar de verschillen zijn verder zo klein dat mensen die het geprobeerd hebben zeggen dat je er weinig van merkt. Als de cilinder losgekoppeld is van de greep zoals Magura heeft bedacht kun je juist grepen en cilinders mixen. Dat lijkt me een pluspunt.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Hij is niet losgekoppeld, alleen verplaatst. Bij een normale remhendel duw je met de hendel direct de cilinder in, nu zit er een koppelstangetje tussen die door een gaatje in het stuur de cilinder indrukken moet. Dat is wat mij betreft een potje moeilijk doen op niks af en onnodig problemen creëren.

Ik kan nog wel een paar concepten bedenken om de cilinder in het stuur te krijgen, maar tenzij je een elektrisch component toevoegt heb je altijd een mechanische koppeling nodig om die cilinder in te drukken.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Flow&Co schreef: vr 21 juni 2019, 12:54 Hij is niet losgekoppeld, alleen verplaatst.
Dat is wat ik bedoel met loskoppelen. Ze hebben de cilinder losgekoppeld van de hendel. Vervolgens zit er een stangetje tussen hendel en cilinder. Juist dat stangetje maakt het heel makkelijk om verschillende merken te mixen en matchen. Je zou dan meer vrijheid hebben in welke hendels je met welk remsysteem wilt gebruiken. Beetje terug naar uitwisselbaarheid van mechanische velgremmen van vroegah. Beetje toekomstmuziek misschien maar ik zie het wel voor me, een paar Paul remhendels aan de Magura's.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Joepie de schreef: do 20 juni 2019, 15:24 Een Magura topic dat al vijf uur draait en nog geen reactie van @TSTM?!

Ik ga me zorgen maken. Als er binnen een uur geen teken van leven is dan stuur ik iemand langs om polshoogte te nemen.
Ik ben af en toe druk met andere dingen.
Maar ik vind het een mooie oplossing.
Of ik het zou vertrouwen... :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5504
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Magura kan zich beter eerst bezig houden met knappe kwalitatief goede remmen maken ipv de plastic rommel die ze nu maken. Mij zijn ze kwijt de laatste jaren helaas....
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie