Magura,s Rem-stuur integratie

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Gisteren Zag ik dit op Pinbike:
Magura werkt aan een stuur met volledig geinegreerde kabels waarbij de pistons en hydrauliek daar ook in zit verwerkt en via de voorbouw volledig geintegreerd en frame in loopt.
Het lijkt me lastig als je een ander stuur of voorbouw wil, maar dat met de draadloze Eagle groep ziet er wel erg goed uit..
Wat vinden we hiervan?

https://www.pinkbike.com/news/magura-co ... ables.html
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Het ziet er natuurlijk erg strak uit maar dat slap marketing geouwehoer van 'betere aerodynamica' is iets waarvan ik persoonlijk altijd jeuk krijg.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als je nu op je bek gaat draait je remhendel meestal, met dit systeem breek je ws je stuur....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

suravida schreef: do 20 juni 2019, 11:17 Als je nu op je bek gaat draait je remhendel meestal, met dit systeem breek je ws je stuur....
Dan zou je kabel en de bijhorende aansluitingen sterker moeten zijn dan je carbon stuur. Daar geloof ik nou ook niets van. Het ziet er wel zeer slick uit, zeker in combinatie met een AXS. Niet voor de grote massa maar er zijn ongetwijfeld bikers met geld die er voor open staan. Enkel onderhoud en installatie wordt alweer complexer. Voor een vork onderhoud lijk je me het hele systeem te moeten ontkoppelen, of toch zeker de leiding van de voorrem. En om te ontluchten moeten de grips worden gedemonteerd? Dan rijd je beter niet met ESI grips..

https://www.vojomag.nl/news/magura-cock ... an-intern/
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

matthiav schreef: do 20 juni 2019, 11:28 Het ziet er wel zeer slick uit, zeker in combinatie met een AXS. Niet voor de grote massa maar er zijn ongetwijfeld bikers met geld die er voor open staan. Enkel onderhoud en installatie wordt alweer complexer. Voor een vork onderhoud lijk je me het hele systeem te moeten ontkoppelen, of toch zeker de leiding van de voorrem. En om te ontluchten moeten de grips worden gedemonteerd? Dan rijd je beter niet met ESI grips..
Er zitten snelkoppelingen ter hoogte van de stuurbuis. En ontluchten zal via de zijkant van je stuur gaan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

suravida schreef: do 20 juni 2019, 11:17 Als je nu op je bek gaat draait je remhendel meestal, met dit systeem breek je ws je stuur....
Ik heb van de week mijn grip gebroken. Moet je ook niet doen met dit systeem, zit alles onder de royal blood :lol:
Waar woke is, is vuur
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Er gaat een pennetje door een gat in het stuur. Je hebt dus eigenlijk geen enkele manier om je remhendels te verstellen behalve het draaien van je stuur en zoals suravida zegt kan je remhendel ook niet draaien in geval van een crash. Magura maakt de montage toch van plastic dus waarschijnlijk breekt de hendel eerder af dan het stuur. Een gat boren in het stuur dat je hebt lijkt me ook geen fijn idee.

Ik zou zelf de remcilinders op de hendels laten aan de buitenkant, en de leidingen richting het stuur richten zodat die strak langs het stuur geleid kunnen worden. Een stuur met een gootje zou het nog strakker kunnen maken, of een ingang om intern te gaan. Dat maakt meer verstelling van de remhendel mogelijk.

Er zitten wel snelkoppelingen in de steerer en die schijnen goed te werken, dus dat zou het demonteren minder werk moeten maken. Ontluchten blijft kak met interne leidingen, je kunt de leiding niet even rechttrekken.

Daarnaast vind ik clean opzich wel mooi, maar dit is een stap die ik niet in 1 keer kan verwerken. Ik vind het nu zelfs een beetje lelijk.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

We hebben hier iemand op hetforum gehad die hetzelf heeft gemaakt. RoBo1234 als ik me niet vergis. Zal eens zoeken.

Edit, nee toch niet, hij had de kabels niet binnendoor, maar wel een strakke stuur/stuurpen/remmencombi gemaakt: https://robobiking.wordpress.com/2016/0 ... -hs33-set/
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Flow&Co schreef: do 20 juni 2019, 11:43 Daarnaast vind ik clean opzich wel mooi, maar dit is een stap die ik niet in 1 keer kan verwerken. Ik vind het nu zelfs een beetje lelijk.
Mooi gezegd :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Looks zullen altijd een kwestie van smaak -en soms inderdaad gewenning- zijn.
Maar in de huidige uitvoering zie ik meer na- dan voordelen in deze constructie.

De voordelen zitten vooral in de looks als je dat mooi vindt.
De nadelen zijn functioneel, imo nooit goed om form voor function te laten gaan.

Maar misschien volgen er betere versies, who knows...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Een Magura topic dat al vijf uur draait en nog geen reactie van @TSTM?!

Ik ga me zorgen maken. Als er binnen een uur geen teken van leven is dan stuur ik iemand langs om polshoogte te nemen.
Ja, doei !
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

kermit schreef: do 20 juni 2019, 13:55 De voordelen zitten vooral in de looks als je dat mooi vindt.
De nadelen zijn functioneel, imo nooit goed om form voor function te laten gaan.
Dat is volledig waar, maar je kan een boek vullen met de 'innovaties' die voornamelijk om form en niet om function draaiden en nu zonder vragen aanvaard worden.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Maar als je dus je stuur draait veranderd de stand van je remmen ook, en andersom? Dat lijkt me helemaal niks. Nog los van dat je vastzit aan een paar sturen die dit zouden ondersteunen. Ik ben niet tegen een clean ogende cockpit maar vraag me wel af of dit idee van Magura meer problemen creëert dan het oplost.

Het idee om grepen en cilinders loskoppelen biedt wel voordelen als meer fabrikanten dat gaan doen. Kun je ineens allerlei merken remgrepen en cilinders mixen.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Het idee om grepen en cilinders loskoppelen biedt wel voordelen als meer fabrikanten dat gaan doen. Kun je ineens allerlei merken remgrepen en cilinders mixen
Dit lijkt me er niet meteen aan te komen. Allereerst heb je minerale vs DOT olie die je absoluut niet kan mixen. Anderzijds lijkt me dat pistons en remgrepen vaak wel samen ontwikkeld worden. Volgens de wetten van hydraulica bepalen zowel de (interne) afmetingen van de remhendel als van de zuigers je remkracht. Cilinders en remgrepen mixen zou dus in een heel ander remgedrag kunnen resulteren.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

matthiav schreef: do 20 juni 2019, 15:25
kermit schreef: do 20 juni 2019, 13:55 De voordelen zitten vooral in de looks als je dat mooi vindt.
De nadelen zijn functioneel, imo nooit goed om form voor function te laten gaan.
Dat is volledig waar, maar je kan een boek vullen met de 'innovaties' die voornamelijk om form en niet om function draaiden en nu zonder vragen aanvaard worden.
Daar probeer ik er ook een paar zoveel mogelijk van te omzeilen ;-)
Interne kabels, pressfit brackets en full integrated balhoofden bijvoorbeeld. Op het eerste na tot nu toe helemaal gelukt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie