Santa Cruz heeft dinsdag 2 juli het doek van de nieuwe Hightower getrokken. Ten opzichte van de OG HT uit 2016 zijn er grote veranderingen doorgevoerd aan de montage van de demper. Santa Cruz plaatst de Hightower hiermee in hetzelfde kader als de net nieuwe Megatower en Bronson 3.
150mm aan de voorkant en 140mm aan de achterkant. (Was 140/135 in 29" trim)
Daarnaast ook een opgepoetste geometrie. Grote verandering in het gamma is dat alle modellen nu Rockshox-only zijn.
Natuurlijk nog steeds een flip chip en de mogelijkheid om met met 27.5 plus-banden en velgen te rijden.
Eagle-eyed riders may have noticed that we have two styles of the VPP® design now. The lower-link mounted shock configuration gives a very progressive-linear rate with excellent small bump, mid-stroke support and great bottom out resistance. Ideal for bikes that are designed for challenging terrain. The upper-link mounted shock style that we use on other trail bikes gives more pedal platform, ideal for bikes that require maximum support and good bottom-out resistance to make them snappy handling, pedal-efficient flyers.
Having control over a versatile design like this allows us to tune the suspension to the characteristics we most want for each application.
Helaas, niet meer mijn fiets ben ik bang al heb ik nog geen proefrit gemaakt. Ik heb niet meer veerweg nodig dan op de OG HT. En al helemaal niet een levendigere achterkant. Dat is echt niet nodig in Nederland. En dat is toch waar 90% van mijn fietsrondjes plaatsvinden.
Let wel, ik heb geen proefrit gemaakt dus kan alleen maar mijn verwachtingen uitspreken op basis van wat SC zelf vertelt. (En reviews, maar die neem ik sowieso maar met een korrel zout)
Wauw, gave fiets als je het mij vraagt!
Lijkt mij ideaal als je geregeld enduro-trails rijdt buiten ons kikkerlandje, terwijl je er met een snelle wielset waarschijnlijk hier ook nog wel mee uit de voeten kunt. Na een testrondje op de vorige HT vind ik het ook goed om te zien dat de zitbuishoek een stuk steiler is geworden, dat was imo de grootste manko van het uitgaande model. Vooral bij steile klimmen vond ik dat storend en klom mijn ruim 2 kilo zwaardere 170/160mm fiets beter.
Jammer dat Santa Cruz wel heel erg duur is.
ik vind hem ook erg mooi. Maar voor mij en voor nu ook teveel van het goede. Heb net een tallboy waar ik na een paar jaar HT al flink aan moet wennen. Dat zal hopelijk minder zijn als ik mijn 29 wielen heb. Nu gebruik ik tijdelijk de 27.5+ banden.
Overigens ben ik nu zelfs met die banden overal sneller, dat kan natuurlijk ook uit enthousiasme zijn. Maar het voelt niet sneller.
Mooi spulleke weer maar voorlopig blijf ik nog wel even op m'n 2016 versie rond tokkelen.
Kabookie schreef: ↑wo 3 juli 2019, 08:31
Wauw, gave fiets als je het mij vraagt!
Lijkt mij ideaal als je geregeld enduro-trails rijdt buiten ons kikkerlandje, terwijl je er met een snelle wielset waarschijnlijk hier ook nog wel mee uit de voeten kunt. Na een testrondje op de vorige HT vind ik het ook goed om te zien dat de zitbuishoek een stuk steiler is geworden, dat was imo de grootste manko van het uitgaande model. Vooral bij steile klimmen vond ik dat storend en klom mijn ruim 2 kilo zwaardere 170/160mm fiets beter.
Jammer dat Santa Cruz wel heel erg duur is.
Er komt nu, in tegenstelling tot de vorige versie ook een alu versie, die zal goedkoper zijn dan de carbon frames.
Super gave bike! Staat hoog op mijn “moet ik hebben” lijstje... alleen hoe rechtvaardig ik dit? Ik kom zelden verder dan UHR, Schoorl en een enkele keer de Posbank en daarbij ga ik ook nog meestal naar lage/hoge vuursche
zeepkist schreef: ↑wo 3 juli 2019, 21:29
Super gave bike! Staat hoog op mijn “moet ik hebben” lijstje... alleen hoe rechtvaardig ik dit?
Soms moet je je gevoel volgen en gewoon niet alles willen rechtvaardigen.
Maar om je er 2 te geven: bij de UHR op de vlucht voor de wolven stuiterend over de trailrunners heb je toch meer grip en een wat stevigere fiets nodig
Nog een reden, met zo,n fiets ga je vaker naar leuke meer avontuurlijke fietsvakantie bestemmingen om hem uit te laten wat het leven an sich leuker gaat maken voor zowel jou als je partner die daar lekker op een terras met een goed glas wijn zit ipv op de camping
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023