Slaan de plank al volledig mis in de eerste paragraaf door te stellen dat lichtere fietsers betere atleten zijn. En dat ze benadeeld zouden zijn bij klimmen. En dat ze niet alleen beter zijn omdat ze lichter zijn. Ze snappen zowel van sport als van natuurkunde weinig.
Is dit dan de nieuwe Trek Supercaliber?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3316
- Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
- Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
- Contacteer:
Doe jij het speedreaden ofzo? Want zo staat het er nietI_do schreef: ↑di 14 januari 2020, 13:40Slaan de plank al volledig mis in de eerste paragraaf door te stellen dat lichtere fietsers betere atleten zijn. En dat ze benadeeld zouden zijn bij klimmen. En dat ze niet alleen beter zijn omdat ze lichter zijn. Ze snappen zowel van sport als van natuurkunde weinig.
life starts @ 150bpm...
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Pas op. Misschien is-ie wel een zware lezer.g60 schreef: ↑di 14 januari 2020, 13:59Doe jij het speedreaden ofzo? Want zo staat het er nietI_do schreef: ↑di 14 januari 2020, 13:40
Slaan de plank al volledig mis in de eerste paragraaf door te stellen dat lichtere fietsers betere atleten zijn. En dat ze benadeeld zouden zijn bij klimmen. En dat ze niet alleen beter zijn omdat ze lichter zijn. Ze snappen zowel van sport als van natuurkunde weinig.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Staat er vrij letterlijk zo hoor, en lees behoorlijk snel ja.g60 schreef: ↑di 14 januari 2020, 13:59Doe jij het speedreaden ofzo? Want zo staat het er nietI_do schreef: ↑di 14 januari 2020, 13:40
Slaan de plank al volledig mis in de eerste paragraaf door te stellen dat lichtere fietsers betere atleten zijn. En dat ze benadeeld zouden zijn bij klimmen. En dat ze niet alleen beter zijn omdat ze lichter zijn. Ze snappen zowel van sport als van natuurkunde weinig.
On topic, zo'n supercaliber laatst in mijn handen gehad. Toch wel erg bruut apparaat!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3316
- Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
- Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
- Contacteer:
Vrij letterlijk bestaat niet. Ik zou het lezen zonder speedread modus aan.
Zou het ding wel eens willen testen. Al bekend of ie op testdagen aanwezig is?
Zou het ding wel eens willen testen. Al bekend of ie op testdagen aanwezig is?
life starts @ 150bpm...
Op zich klopt dat klimmersverdriet wel hoor, dat door het opleggen van een "absoluut" minimumgewicht van een fiets, dat altijd in het nadeel is van de lichtere renner. Ervan uitgaand dat pro fietsen allemaal rond dat gewicht zitten is dat voor een rijder van 68kg ( ) exact 10%, bij een zwaardere rijder neemt het relatieve gewicht dat hij moet meesleuren af.
Maar dan zou je ook kunnen stellen dat een lange polsstokspringer een kortere stok zou moeten hanteren dan een kleine, want die laatste heeft zijn lengte niet mee.... waanzin dus.
Maar dan zou je ook kunnen stellen dat een lange polsstokspringer een kortere stok zou moeten hanteren dan een kleine, want die laatste heeft zijn lengte niet mee.... waanzin dus.
Dat klopt ook wel, dus daar regeerde ik ook niet op. Dat zo totaal negeren dat kleinere organismen per definitie een hoger soortelijk vermogen kunnen leveren, en dat ze negeren dat de beste fietser degene is die het snelst is daar reageer ik op.poeperman schreef: ↑di 14 januari 2020, 16:06 Op zich klopt dat klimmersverdriet wel hoor, dat door het opleggen van een "absoluut" minimumgewicht van een fiets, dat altijd in het nadeel is van de lichtere renner. Ervan uitgaand dat pro fietsen allemaal rond dat gewicht zitten is dat voor een rijder van 68kg ( ) exact 10%, bij een zwaardere rijder neemt het relatieve gewicht dat hij moet meesleuren af.
Maar dan zou je ook kunnen stellen dat een lange polsstokspringer een kortere stok zou moeten hanteren dan een kleine, want die laatste heeft zijn lengte niet mee.... waanzin dus.
Oftewel ze pakken de nadelen voor kleine mensen en negeren de voordelen. Erg eenzijdig verhaal.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5568
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Sorry voor de offtopic maar ik wil het wel graag weten.g60 schreef: ↑di 14 januari 2020, 01:03 Als je spieren niet afvallen wel.
Hoe minder gewicht je mee moet slepen hoe beter. Kijk maar naar de tour. Zit geen stevige meer bij op de wat sprinters na.
Er is wel iets met 1kg fietsgewicht staat gelijk aan x kg lichaamsgewicht dacht ik. Weet alleen niet meer hoe dat precies zit.
Ik vraag me dus af of het uitmaakt of je fiets lichter is of je lichaam zelf.
Mijn HT bijv is 9,9kg met dure onderdelen maar een goedkoop alu frame.
Ik wil geen nieuwe fiets kopen want deze fiets zit lekker op lange afstanden en ik heb al meerdere verkeerde keuzes gemaakt de afgelopen jaren.
Dus deze fiets gaat niet weg en zal ook njet veel lichter worden.
Ik kan zelf nog 4kg afvallen tot 60kg maar dan houdt het op.
Ik vraag me dus af of het uit maakt dat je fiets lichter is of de persoon zelf.
Ik neem aan dat een lichtere fiets sneller reageert maar is dat wel zo?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
OT: Als je zelf lichter wordt dan kan je fiets ook lichter, hoeft minder sterk te zijn. Doordat de gewichtsbelasting op deze minder word.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3316
- Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
- Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
- Contacteer:
Het maakt beiden uit. En dat merk je vooral met klimmen, en dan juist weer een voordeel met lichte wielen. Als
je 60 kg weegt kun je makkelijk een 80 limit wielset rijden van 1300/1400 gram. Ik zou dan ook gewoon lekker gaan fietsen want verder valt er weinig meer te halen .
je 60 kg weegt kun je makkelijk een 80 limit wielset rijden van 1300/1400 gram. Ik zou dan ook gewoon lekker gaan fietsen want verder valt er weinig meer te halen .
life starts @ 150bpm...
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Het maakt inderdaad allebei uit.
In de tijd dat ik een 10,5kg fully reed (26" tijdperk, 650b wielen) ook wel eens een goed passende 14,5kg XC HT gereden met met name ook zware wielen, en een soortgelijke goed passende racefully in 29" van ook een kg of 14,5.
Nou... dat voelt beiden dan als een tank, kan ik je verzekeren! Wat niet weet, wat niet deert. Maar: als je dat levendige acceleren en sturen gewend bent... Lig je eenmaal met die tank op snelheid dan gaat het wellicht even hard, maar het op gang brengen van zo'n tank...
Ik woog na bewust toeleven naar een transalp afgelopen september een kg of 66, en 2 weken na thuiskomst zelfs 65kg (normaal ongeveer 68kg), nu tik ik bijna de 70kg aan... en dat merk je ook, bergop vooral!
Stoort het? Tsja, ik klim nu een fractie trager dan veel fietsmaten op langere klimmen, bungel daar wat meer achteraan, maar daar heb ik geen last van. Op korte explosieve klimmen maakt het niet veel uit, ga ik wel ff op de pedalen staan.
Ik erger me zelf dus meer aan enkele kilo's overgewicht aan fiets, dan mis ik meteen het lichtvoetige. Dat meergewicht aan fiets merk je als lichtgewicht relatief eerder dan iemand die pak en beet een kilo of 90 weegt. Al helemaal als het meergewicht ook nog eens in de roterende massa, die wielen zit.
Of het nou wel/niet 'sneller' gaat, daar heb ik het dus niet over. Ik heb het over het 'gevoel'.
In de tijd dat ik een 10,5kg fully reed (26" tijdperk, 650b wielen) ook wel eens een goed passende 14,5kg XC HT gereden met met name ook zware wielen, en een soortgelijke goed passende racefully in 29" van ook een kg of 14,5.
Nou... dat voelt beiden dan als een tank, kan ik je verzekeren! Wat niet weet, wat niet deert. Maar: als je dat levendige acceleren en sturen gewend bent... Lig je eenmaal met die tank op snelheid dan gaat het wellicht even hard, maar het op gang brengen van zo'n tank...
Ik woog na bewust toeleven naar een transalp afgelopen september een kg of 66, en 2 weken na thuiskomst zelfs 65kg (normaal ongeveer 68kg), nu tik ik bijna de 70kg aan... en dat merk je ook, bergop vooral!
Stoort het? Tsja, ik klim nu een fractie trager dan veel fietsmaten op langere klimmen, bungel daar wat meer achteraan, maar daar heb ik geen last van. Op korte explosieve klimmen maakt het niet veel uit, ga ik wel ff op de pedalen staan.
Ik erger me zelf dus meer aan enkele kilo's overgewicht aan fiets, dan mis ik meteen het lichtvoetige. Dat meergewicht aan fiets merk je als lichtgewicht relatief eerder dan iemand die pak en beet een kilo of 90 weegt. Al helemaal als het meergewicht ook nog eens in de roterende massa, die wielen zit.
Of het nou wel/niet 'sneller' gaat, daar heb ik het dus niet over. Ik heb het over het 'gevoel'.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Tricky.
In principe maakt het niet uit waar het gewicht zit, je moet het toch vooruit zeulen.
Alleen wielen zouden wat uit kunnen maken. Maar als je gaat rekenen dan is het verschil tussen roterend gewicht en minder daarvan maar minimaal. Terwijl je in de praktijk veel voelt. Hoeveel je er daadwerkelijk mee wint is niet echt duidelijk.
Maar het is niet heel zinnig de laatste grammen van je fiets te tunen als je zelf nog een paar kilogram teveel weegt.
En dan hebben we het hier dus puur over het klimmen. Moet je bijna bij gaan zeggen "op vlakkere ondergrond".
Want er spelen meer factoren mee en dan kan het best zijn dat in de praktijk een iets zwaardere fiets toch sneller is.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"