Is dit dan de nieuwe Trek Supercaliber?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

tiewrap schreef: di 27 augustus 2019, 10:09 Ik vindt de Supercaliber trouwens best mooi.
Zou hem.ook wel graag willen om de recreatieve rondjes wat meer op tempo te rijden :)

Overigens mis ik een xc fully toch behoorlijk naast de meer bergaf fietsen.
Uhoh...voel ik daar een N+1 aankomen?
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik heb mezelf een xc fully beloofd als ik weer serieus wedstrijden ga rijden :bier:
Lees net dat xt dan ook niet kan.....
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Denk dat dit de discussie wel samenvat: :bier:
Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je hebt feiten en je hebt meningen.

Ik probeer vooral feitelijk te blijven op het onderscheid tussen de fietsen. Ik denk dat ik daar aardig in slaag. En dan gaat het om geometrie, stuurgedrag, zithouding en veersysteem/vering en afstelling. De enige die daar verder uitspraken over doet is Aurelius, van anderen zie ik daar geen uitspraken over. En ik probeer te onderbouwen waarom Aurelius er naast zit met zijn uitspraken.

Dan is er het punt waarop ik zeg wat fabrikanten bedacht hebben. Daar hoef je eigenlijk alleen hun websites maar voor te bekijken om te zien dat ik het niet zelf verzin. En in markten als Frankrijk, Groot Brittannië, Duitsland, Oostenrijk etc. gaat dit ook daadwerkelijk op: alleen (vooral) competitief ingestelde rijders kopen daar een xc-bike. Er is geen fabrikant die denkt "oh, in Nederland verkopen we ook nog 17 xc-bikes, daar moeten we wel werk van maken". Dus ja, een fabrikant bedoelt die xc-bike vooral als zeer sportieve bike, met passende zithouding en stuurgedrag, voor de ervaren rijder. En die xc-bike komt in diverse uitvoeringen omdat niet iedereen geld heeft om het topmodel aan te schaffen. Daarnaast bieden ze ook sportieve trailbikes aan. En daar verkopen ze in alle landen met ruiger terrein stukken meer van dan van de xc-bikes.

En dan heb je nog Nederland. En dan verzand je in de meningen... . Puur gezien hoe de fietsen bedoelt zijn rijden 'we' hier dus op de 'verkeerde' fietsen. Ook omdat het kan.


Maar ik heb meer dan genoeg ervaring op zowel xc-bikes als op trailbikes, heb heel veel clinics gegeven aan (vooral) beginners en rijd met heel veel andere bikers van allerlei niveau's.
Ik ben niet tegen xc-bikes, absoluut niet. Voor heel wat mensen is het de ideale bike. Maar ik kan erg goed inschatten waar de grenzen liggen van zowel dat soort fietsen als van heel veel rijders. En daar zie ik het net iets te vaak mis gaan (zie ook eerdere voorbeelden).

En dat mis gaan komt ook omdat er vanwege misverstanden en vooroordelen over zowel xc-bikes en trailbikes. Misverstanden en vooroordelen die ook hier net te vaak op duiken. Door onkunde, gebrek aan ervaring, gebrek aan kennis. En waar ik dan inderdaad redelijk fel op reageer. Als het daar om een mening zou gaan vind ik het prima ("ik vind het lekker rijden"), maar het gaat vaak verder ("dus iedereen kan er lekker op rijden"). En op dat moment probeer ik de feiten maar weer een op rijtje te zetten.


En dan ben ik nog niet tegen dat een heel grote groep bewust kiest voor een xc-bike. Het is en blijft Nederland en daar is het mountainbiken nu net wat anders dan in het overgrote deel van de wereld. Alleen zou die keuze wel op de juiste feiten gebaseerd moeten zijn.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik snap wat je bedoelt Lars, en je geeft ook goed advies, maar veel bekijken het vanuit een ander perspectief dat ook een waarheid kan zijn.

Je slaat hiermee de spijker op zijn kop:
Het is en blijft Nederland en daar is het mountainbiken nu net wat anders dan in het overgrote deel van de wereld.
De meeste rijders kopen de fiets niet vanuit het perspectief van de fabrikant (de cirkel in mijn plaatje) want die geldt in NL veel minder, maar vanuit het perspectief dat NL nu eenmaal erg plat is (het vierkant) en ze vinden dat een XC hardrail de ideale fiets is.
PaganiProductions

Dit filmpje legt het allemaal goed uit denk ik zo wel redelijk algemeen.
https://www.youtube.com/watch?v=jCaDWd0Nqb0
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Jamis Diablo schreef: di 27 augustus 2019, 14:21 Ik snap wat je bedoelt Lars, en je geeft ook goed advies, maar veel bekijken het vanuit een ander perspectief dat ook een waarheid kan zijn.

Je slaat hiermee de spijker op zijn kop:
Het is en blijft Nederland en daar is het mountainbiken nu net wat anders dan in het overgrote deel van de wereld.
De meeste rijders kopen de fiets niet vanuit het perspectief van de fabrikant (de cirkel in mijn plaatje) want die geldt in NL veel minder, maar vanuit het perspectief dat NL nu eenmaal erg plat is (het vierkant) en ze vinden dat een XC hardrail de ideale fiets is.
Hear hear :-q Als IK in bijvoorbeeld Zwitserland zou wonen zou ik vast en zeker niet op een Spark RC fietsen maar iets met meer vering. Als ik heel vaak in Zwitserland zou komen zou ik misschien wel zo'n 140 mm bike er bij hebben. Daarmee zeg ik niet dat je met een 100 mm niet in Zwitserland kunt fietsen of met een 140 mm in NL... Ik woon in NL, in Drenthe zelfs. De Daar fiets ik 90% van mijn tijd met mannen op hardtails en fietsen als Scalpels, Epics en Spark RC's. Die zijn vast niet allemaal gek... Ik denk zelfs dat die groep ook op dit forum misschien wel de meerderheid vormt omdat we voornamelijk met z'n allen in NL fietsen. En ja er fietsen er ook met met trailbikes mee omdat ze dit leuk vinden of handig als ze in het buitenland fietsen. En allemaal hebben we plezier en allemaal hebben we gelijk. Voor mijn vorm van MTB'en kan de Supercaliber wel eens heel interessant zijn (en dat is idd gewoon zo snel mogelijk over zandpaden en singletracks blazen met een brakke rug)
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
GerGio
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD

Brambo67 schreef: di 27 augustus 2019, 14:58
Jamis Diablo schreef: di 27 augustus 2019, 14:21 Ik snap wat je bedoelt Lars, en je geeft ook goed advies, maar veel bekijken het vanuit een ander perspectief dat ook een waarheid kan zijn.

Je slaat hiermee de spijker op zijn kop:


De meeste rijders kopen de fiets niet vanuit het perspectief van de fabrikant (de cirkel in mijn plaatje) want die geldt in NL veel minder, maar vanuit het perspectief dat NL nu eenmaal erg plat is (het vierkant) en ze vinden dat een XC hardrail de ideale fiets is.
Hear hear :-q Als IK in bijvoorbeeld Zwitserland zou wonen zou ik vast en zeker niet op een Spark RC fietsen maar iets met meer vering. Als ik heel vaak in Zwitserland zou komen zou ik misschien wel zo'n 140 mm bike er bij hebben. Daarmee zeg ik niet dat je met een 100 mm niet in Zwitserland kunt fietsen of met een 140 mm in NL... Ik woon in NL, in Drenthe zelfs. De Daar fiets ik 90% van mijn tijd met mannen op hardtails en fietsen als Scalpels, Epics en Spark RC's. Die zijn vast niet allemaal gek... Ik denk zelfs dat die groep ook op dit forum misschien wel de meerderheid vormt omdat we voornamelijk met z'n allen in NL fietsen. En ja er fietsen er ook met met trailbikes mee omdat ze dit leuk vinden of handig als ze in het buitenland fietsen. En allemaal hebben we plezier en allemaal hebben we gelijk. Voor mijn vorm van MTB'en kan de Supercaliber wel eens heel interessant zijn (en dat is idd gewoon zo snel mogelijk over zandpaden en singletracks blazen met een brakke rug)
Ik vind dit een bijzonder interessante discussie en ook de reden dat ik op dit moment op dit forum aan het kijken ben. Ik ben nieuw hier en blaas op dit moment met veel plezier rond op mijn hardtail Giant XTC 27.5 2 LTD uit 2015. Met name over de paden van de loonse en drunense duinen. Ik ben daar zeker niet de snelste maar ook zeker niet langsaam. Ik doe er meestal rond 1 uur 15 over en dat is best aardig. Ik rijd zeker niet altijd de ideale lijn maar goed dat is een deel ervaring.

Dit lijkt me een leuke fiets om mee verder te gaan. Hangt er ook vanaf wat hij gaat kosten en wat de specs ervan worden en of hij lekker fietst. Dus mijn locale trek dealer maar even lief aankijken of hij er een kan regelen die ik kan testen.
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Misschien een idee om die discussie een eigen topic te geven?

als heb ik het vermoeden dat er daar al een paar van zzijn

Er zijn geloof ik al 3 pogingen gedaan om het topic weer naar het eigen onderwerp te krijgen.
Nog 1. Ik kon het niet meer vinden , maar volgende week wordt hij gepresenteerd toch?

Ben toch wel heel benieuwd wat de werkelijke winkelprijzen worden.
Want hoewel ik hem leuk vind, heb ik er dat geld echt niet voor over..
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

5 september gaat de sok er formeel vanaf...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Het is ook heel erg rustig bij de trek rijders op insta enzo. Alle andere merken hebben al speciale mtb's laten spuiten voor het WK
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

aurelius schreef: do 29 augustus 2019, 13:16 5 september gaat de sok er formeel vanaf...
Dus met sok tijdens het WK..
En dan wint Neff en zien we een fiets die het WK gewonnen heeft met een sok om de demper, goede marketing bij Trek :P
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

De sok was er gisteren af!

https://www.youtube.com/watch?v=-cJkI0bCoGk

https://forums.mtbr.com/trek/supercalib ... 03589.html

Edit; Ik zie nu dat het filmpje niet meer werkt. Dat was de 9.9 versie
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

To sock, or not to sock.
That's a question. I prefer two socks. :-q

Dit is momenteel de enige foto die ik kan laten zien :bier:
Afbeelding
Heb je ook geen bal aan ook niet he :winkie:
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 10 februari 2013, 20:44

Pat. schreef: vr 30 augustus 2019, 12:45 To sock, or not to sock.
That's a question. I prefer two socks. :-q

Dit is momenteel de enige foto die ik kan laten zien :bier:
Afbeelding
Heb je ook geen bal aan ook niet he :winkie:
Jawel hoor, want deze duo kleur wordt dé kleur naast rood en zwart bij de nieuwe Supercaliber...
Plaats reactie