Is dit dan de nieuwe Trek Supercaliber?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Mario070 schreef: di 30 juli 2019, 01:04 Op de Trek site staan geen procaliber 2020 :-?
De supercaliber staat er ook niet :-?
Maar de overige 2020 modellen staan d'r wel bij.... en waarom deze twee niet.... :~
Lees de topic titel nog eens, open de Trek site en trek je conclusies.

Niet alle 2020 modellen worden tegelijk gereleased, laat staan dat we zeker weten hoe deze fiets heet. Ok, het staat er op, dat mag een hint zijn.

Mooi ding trouwens, ben nieuwschierig naar de release hiervan
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Makkelijk schreef: di 30 juli 2019, 07:56
Mario070 schreef: di 30 juli 2019, 01:04 Op de Trek site staan geen procaliber 2020 :-?
De supercaliber staat er ook niet :-?
Maar de overige 2020 modellen staan d'r wel bij.... en waarom deze twee niet.... :~
Lees de topic titel nog eens, open de Trek site en trek je conclusies.

Niet alle 2020 modellen worden tegelijk gereleased, laat staan dat we zeker weten hoe deze fiets heet. Ok, het staat er op, dat mag een hint zijn.

Mooi ding trouwens, ben nieuwschierig naar de release hiervan
Is ook een reactie op de 12go.... :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Lijkt me logisch dat we hier over 90-100 mm spreken, gezien dat de 'standaard' hoeveelheid is voor een wedstrijdbak.

@Brambo67: het gaat inderdaad om hoeveel het achterwiel verplaatst ten opzichte van de demper. Als je goed kijkt (of teken het uit) zie je dat als het achterwiel recht omhoog beweegt de demper niet een zelfde hoeveelheid in kan veren. Gebruikelijk bij dit soort directe aansturing is toch een overbrenging van 2,5, dus met een demperslag van 40 mm kom je in de buurt van de 100 mm veerweg aan het achterwiel.


En het lijkt me een rare conclusie dat de hardtail met Isocoupler nu meteen vervalt. Die zal vervallen als er gewoon te weinig van verkocht wordt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lars TB schreef: di 30 juli 2019, 09:39
En het lijkt me een rare conclusie dat de hardtail met Isocoupler nu meteen vervalt. Die zal vervallen als er gewoon te weinig van verkocht wordt.
Was dat ook het geval met de Superfly? Geen idee, lijkt me niet, maar die draaide natuurlijk ook al wat jaartjes mee.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Afbeelding

Afbeelding

Het lijkt een soort van pull-shock te zijn? De demper zit zowel vast op de zitbuis als ook onderin de top tube lijkt het..
Mooi om te zien dat er toch weer geheel nieuwe veer-concepten uitgedacht worden.
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

waar is al dit moois te bewonderen eigenlijk?
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nijkerkbiker schreef: di 30 juli 2019, 11:53 Het lijkt een soort van pull-shock te zijn? De demper zit zowel vast op de zitbuis als ook onderin de top tube lijkt het..
Mooi om te zien dat er toch weer geheel nieuwe veer-concepten uitgedacht worden.
Het lijkt alsof de luchtkamer deel van de achtervork is en bij in-/uitveren over de shaft van de demper schuift.
De staande achtervorken zullen gezien het ontbreken van een draaipunt bij de achteras dan ietsje buigen bij inveren maar dat principe wordt al veel langer toegepast.

Het concept is niet nieuw, maar deze uitvoering heb ik nog niet eerder gezien.
Ik ben zelf overigens altijd erg sceptisch over systemen die niet met een gangbaar type demper werken. Niet omdat het niet goed zou kunnen zijn, maar de verkrijgbaarheid van onderdelen is dan meteen beperkt tot die specifieke demper.

(Zie de pullshocks die Scott en Cannondale gebruikten op Genius resp. Trigger/Jekyll.
Zoiets moet je toch niet willen...)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
EmPeHa
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 1 oktober 2017, 21:29
Mijn mountainbike: TREK Xcaliber 9 (2018), Bianchi Tycoon XL5000 Aluminium (2001)

Dat buigen van de staande achtervork maakt de constructie in basis simpel en gewoonlijk ben ik voor simpel. Ik weet dat het vaker wordt toegepast. De werking van de demper wordt hierdoor, naar mijn mening, echter minder voorspelbaar en daarmee moeilijker regelbaar.
fniels
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 26 augustus 2007, 13:09
Mijn mountainbike: Trek 8500 2009, Orbea Oiz H20 XC 2020

Morsbiker schreef: di 30 juli 2019, 07:46
Squadra78 schreef: ma 29 juli 2019, 19:59

Enkele 2020 Procalibers staan bij 12go gewoon al op de site...
op 12go staat bijv. de 9.7 2020 maar volgens mij is dit het 2019 model
Is toch wel een 2020 model. Maar weinig veranderingen. Geloof alleen de cassette en zwart ipv grijs. Staat ook op een enkele andere site. Maar vreemd dat er op de Trek site nog niets staat. De 9.8 en 9.9 modellen staan echter niet op de 12go site. Zouden deze komen te vervallen omdat deze Supercaliber er komt?
Gewoon blijven trappen...
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Op 12GO staat nog geen 2020 model omdat deze simpelweg nog steeds onder Embargo is.
Er is mij dan ook vriendelijk verzocht de foto's weg te halen.

De consumer launch dates voor de 2020 zijn dan ook:
Supercaliber – September 5

Embargo zal gelden tot Trek World over een paar weken. Daarna komen ze ook op de site te staan
met nog veel meer informatie.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

EmPeHa schreef: di 30 juli 2019, 14:15 Dat buigen van de staande achtervork maakt de constructie in basis simpel en gewoonlijk ben ik voor simpel. Ik weet dat het vaker wordt toegepast. De werking van de demper wordt hierdoor, naar mijn mening, echter minder voorspelbaar en daarmee moeilijker regelbaar.
Dat truckje heeft Trek al toegepast op hun Fuel EX van 2005. Werkt prima, heb er 5 jaar mee rondgecrost in zowat heel Europa.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
EmPeHa
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 1 oktober 2017, 21:29
Mijn mountainbike: TREK Xcaliber 9 (2018), Bianchi Tycoon XL5000 Aluminium (2001)

Ja, dat moet eigenlijk ook wel kunnen. Als je goed ontwerpt, is dat wel programmeerbaar.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nijkerkbiker schreef: di 30 juli 2019, 11:53 Het lijkt een soort van pull-shock te zijn? De demper zit zowel vast op de zitbuis als ook onderin de top tube lijkt het..
Mooi om te zien dat er toch weer geheel nieuwe veer-concepten uitgedacht worden.
Principe van die shock, de technologie, is al uitgelegd met de nieuwe demper van de Fuel EX. Die werkt intern ook zo, met een soort ingaande slag die vanzelf een uitgaande slag wordt. Ik kan de uitleg zo snel niet terug vinden, ze zullen bij de introductie van deze fiets nog wel eens over doen.

Komt er op neer dat je minder afdichtingen nodig hebt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

EmPeHa schreef: wo 31 juli 2019, 19:10 Ja, dat moet eigenlijk ook wel kunnen. Als je goed ontwerpt, is dat wel programmeerbaar.
Beweging is ook minimaal. Kona had het over 4 graden dat de achtervork uit zou buigen bij hun systeem, dus verwaarloosbaar. Hooguit neemt de progressie iets toe, maar dat is bij dit type fiets bijna wenselijk!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Technisch gezien kan het zelfs nog met minder draaipunten. Zie de laatste generatie 26” Carbon Scalpel’s.

Daar zat zowel geen draaipunt ter hoogte van het bracket als ter hoogte van de achteras.

Afbeelding

Heb zelf zo’n 2013 model gereden en dat was toch wel een enorm fijne fiets. 80mm travel haalde net de scherpe randjes van het terrein zonder merkbaar aanwezig te zijn. 1750 gram voor frame + demper... Bizar stukje engineering.
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Plaats reactie