Is dit dan de nieuwe Trek Supercaliber?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Wie koopt er nu een fiets van 4500€ met NX op :~
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Wie koopt er nou een fiets met maar 60mm veerweg? Dat ding moet dan echt serieus licht zijn wil je niet beter af zijn met een hardtail.
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Zou de release op 1 april zijn?? :bier:
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Voor de wedstrijdrenners die een lichte fully willen, houden deze afmontages inderdaad geen steek. Een lichtgewicht fully bereik je niet met een NX of SLX, en de Kovee wielen staan ook niet bekend om licht te zijn, zelfs al zijn ze van carbon. Dus misschien is het eerder voor de hardtail renners die meer comfort en controle willen? Onderschat ook niet hoeveel mensen er een fiets kopen omdat het 'dezelfde' is als waarmee Schurter en Neff etc rondrijden.

Ik probeer hier maar enige logica in te zoeken, want bij Trek moeten ze nu toch ook niet dom zijn.. :~
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Misschien denken ze bij Trek wel dat er 'toch' weer ruimte is voor een fiets waar in ons landje ook veel op fietsen namelijk één die wél de scherpe randjes eraf haalt zonder dat je direct 120 mm veerweg nodig hebt. Het valt mij juist op dat ons wordt wijsgemaakt dat we voor 'gewoon' NL toeren bijna een 'trail-fully' nodig hebben. Ik heb naast m'n Spark (RC met met máár 100mm...) nu ook weer een knalharde alu hardtail waarmee ik toch leuk toer op de Drentse singletracks. Wat ik maar zeggen wil; ik denk dat er functioneel gezien veel ruimte is voor een fiets met relatief weinig veerweg en met, naar mijn verwachting, veel laterale stijfheid waar je toch minder snel last krijgt van je rug bijvoorbeeld. De discussie over de prijzen is natuurlijk een andere. Ik vind € 5.999,00 voor GX ook te gek. Twee jaar geleden betaalde ik € 1000 minder voor m'n Spark RC met GX/XO montage en ook carbon en ook premium merk. Ik ben heel benieuwd naar de eerste testen van de fiets.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Pat. schreef: wo 31 juli 2019, 16:27
EmPeHa schreef: di 30 juli 2019, 14:15 Dat buigen van de staande achtervork maakt de constructie in basis simpel en gewoonlijk ben ik voor simpel. Ik weet dat het vaker wordt toegepast. De werking van de demper wordt hierdoor, naar mijn mening, echter minder voorspelbaar en daarmee moeilijker regelbaar.
Dat truckje heeft Trek al toegepast op hun Fuel EX van 2005. Werkt prima, heb er 5 jaar mee rondgecrost in zowat heel Europa.
De Gary Fisher Sugar had het in 2000 al. Ik had een 2001 of 2002 model Sugar 1 met iets verbeterde constructie en maar liefst 76mm veerweg. Het had in ieder geval geen enkel merkbaar effect op de instelbaarheid van de demper. Daarvoor heeft het carbon gewoon te weinig veerkracht. Goedkopere modellen hadden een alu achterbrug en dat werkte ook prima, voor die tijd in ieder geval.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Brambo67 schreef: wo 21 augustus 2019, 16:35 Misschien denken ze bij Trek wel dat er 'toch' weer ruimte is voor een fiets waar in ons landje ook veel op fietsen namelijk één die wél de scherpe randjes eraf haalt zonder dat je direct 120 mm veerweg nodig hebt. Het valt mij juist op dat ons wordt wijsgemaakt dat we voor 'gewoon' NL toeren bijna een 'trail-fully' nodig hebben.
...
Ja.

Jij bent er blijkbaar ook zo 1 die vindt dat we op een wedstrijdfiets moeten rijden als we geen wedstrijden rijden?


Het gaat om namelijk 'iets' meer dan de veerweg... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dat komt inderdaad door @Lars, Brambo67 :lol: .
Leeft vooral hier op dit forum, wat minder daarbuiten, heb ik de indruk.

Een 'wedstrijdfiets' die 'gewoon', 'degelijk' is afgemonteerd, en over een -moderne- geometrie beschikt (da's wel een 'voorwaarde) is vaak uitermate geschikt voor de Hollandse parcoursen.
Een 'wedstrijdfiets' is in mijn ogen ook pas 'echt' een wedstrijdfiets als 'ie zeer licht is afgemonteerd, klaar om de strijd aan te gaan. Dan is 'ie jammer genoeg ook meteen reteduur...
De 'goedkopere' modellen, met nog steeds een licht frame, maar met een 'gewonere' wat degelijkere afmontage, lenen zich zeer, zeer, goed voor alles wat je in Nl tegen kunt komen. Mits de geometrie maar 'modern is', zijn ze zeker capabel zat voor de Nl'se trails, en zelfs voor die daar buiten. Al helemaal als je de 'trailvariant' kiest, met net wat meer veerweg, vaak een dropper, banden met wat meer grip.
'Trails'... het klinkt ook wat stoerder dan hoe ze vaak in de Nederlandse realiteit blijken te zijn. Aangelegd, ideale lijnen, gesoigneerde ondergrond, 'veilig voor iedereen'.
Je moet dan wel een 'sportieve' bike/zit willen qua smaak, eentje die gebouwd is om wat sneller mee te rijden. En: je moet niet 'te zwaar' wezen. Want dan is extra degelijkheid en stijfheid wel zo prettig.
Zo'n 'gewone' race/marathonfully is relatief licht, klimt uitstekend, daalt heel goed, brengt je in Nl echt nergens aan zijn grens, is comfortabel, en kan ook in het buitenland prima uit de voeten, kan zo mee op een XC-Transalp (evt wat potententere bandjes en een dropper erop, et voila).

Wil je wat relaxter zwaardere trails kunnen rijden, met nog meer reserves, nog meer comfort, ga je frequenter naar uitdagender gebied in het buitenland, wordt het meer dan XC, worden het 'echte' trails, gaat het richting springen, parkbezoek etc., dan komen deze race/marathonfully's sneller aan hun grenzen. Dan is een trailfully, of een AM, Enduro, verreweg de betere keus, natuurlijk.

Wat Lars voor zijn gemak meestal verzwijgt is dat de moderne categorie race/marathonfully's inmiddels ook een trailwaardigere geometrie heeft. Wat verder niet zo vaak ter sprake komt is dat trailfully's relatief zwaarder zijn geworden met de jaren. Geen grote ramp, zeker niet als je zelf groot en sterk en wat zwaarder bent, maar een wat lichtere fiets fietst wel heel erg lekker. Het hoeft/moet niet perse licht, maar het is mooi meegenomen.

Ik heb zelf helemaal niks tegen trailbikes. Mooie bikes, voor velen vast ook de meest geschikte.
Ik heb wel wat tegen het 'pushen' van de trailbike als de ideale en zowat enige ideale fiets, en het afserveren, 'ontkennen' van wat 'de wedstrijdfiets' wordt genoemd (jawel, door Lars). Het ligt veel genuanceerder, maar die nuance ontbreekt vaak bij Lars. Lars 'framed' een 'wedstrijdfiets' als ongeschikt, als een wat rare keus van 'een onwetende'.

Een andere dooddoener: dat je zoveel 'fun' hebt op een 'trailbike'. Wat heb je dan op een race/marathonfully? Is toch ook gewoon fun? Het ligt er maar aan wat iemand fun vindt. Starre singslespeeder: ook fun. Hangt maar af van je smaak, toch?

Back on topic:
Ik ben ook zeer benieuwd naar wat er nou onder die sok van de nieuwe Trek zit, met name naar de hoeveelheid veerweg. 6cm kan best comfortabel zijn, maar of het wat zwaardere uitdagingen aan kan? Wordt het meer een zeer comfortabele hardtail qua karakter, of is het al echt een fully? Zeer benieuwd naar de eerste reviews.
Vind ze verhoudingsgewijs ook wel duur. Zie je wel meer bij de grote merken... veel geld, en dan slechts een GX groep (hele goede groep, maar hoort niet zo'n duur model te zitten, dat verdient nog wat beter/lichter), een relatief zware wielset...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: wo 21 augustus 2019, 18:11 Wat Lars voor zijn gemak meestal verzwijgt is dat de moderne categorie race/marathonfully's inmiddels ook een trailwaardigere geometrie heeft. Wat verder niet zo vaak ter sprake komt is dat trailfully's relatief zwaarder zijn geworden met de jaren. Geen grote ramp, zeker niet als je zelf groot en sterk en wat zwaarder bent, maar een wat lichtere fiets fietst wel heel erg lekker. Het hoeft/moet niet perse licht, maar het is mooi meegenomen.
Je blijft het punt overslaan dat trailbikes nog verder geëvolueerd zijn. En dat er dus nog steeds zo iets is als een wedstrijdgeometrie. Nu klopt het dat die voor Nederland prima voldoet en in sommige gevallen zelfs beter. Maar jij kunt daar met je in-verhouding-enduro-geometrie niet zo heel veel over zeggen... . Wil een rijder van 180+ cm ervaren hoe jij jouw kleine 29er xc-bak ervaart, dan moet die minstens een trailbike kopen voor die stuureigenschappen!!

Maar dan kom je tot het volgende punt en dat is die vering. Ik ben het helemaal eens dat 100 mm voor Nederland genoeg is. Maar dan wel echte 100 mm. De afstelling van een huidige wedstrijdfiets is gewoon niet gericht op het gebruik van die 90% van de rijders. Ja, het is altijd beter dan een hardtail, maar het is lang niet wat het overgrote deel van de groep kan gebruiken om daadwerkelijk de voordelen uit de vering te halen. De afstelling is simpelweg te stug en de veerweg te progressief.



Ja, voor een grote groep fanatieke rijders is de wedstrijdfully een uitstekende keuze. Maar die jongens en meiden weten prima wat geschikt is voor ze.
Het gros dat hier de vraag stelt behoort overduidelijk niet tot die groep. Het overgrote deel van wat op de routes in NL rond rijdt behoort ook niet tot die groep.

Hooguit zijn het dus fanaten die wat minder inlevingsvermogen hebben die juist het hardst roepen dat iedereen een wedstrijdgerichte bike nodig heeft :kiss:




En daarbij, probeer dan Scott of Specialized te overtuigen dat zij het compleet mis hebben met hun indeling... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Stuntman Mike schreef: di 20 augustus 2019, 23:17 Heb zelf nieuws :-D

1. veerweg 60mm

2. weet nog geen exacte specificaties maar dit worden de prijzen. Vanaf de NX versie Bontrager Kovee Elite 30 carbon wielset.

XX1 € 9.999,-
XT: € 6.599,-
GX: € 5.999,-
NX: € 4.499,-

Gewichten zullen niet direct spectaculair zijn tot en met de XT versie denk ik, ook gezien de wielen van bijna 1900 gram.

Het lijkt me wel een hele fijne fiets, het concept spreekt mij wel aan!
Mijn god wat een prijzen. Ik denk dat ze bij Trek tijdens het testen met het koppie een boom hebben geraakt. Mag ook aannemen dat je voor 10K minimaal xx1 ast krijgt :-{
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Lars TB schreef: wo 21 augustus 2019, 18:45 Ja, voor een grote groep fanatieke rijders is de wedstrijdfully een uitstekende keuze. Maar die jongens en meiden weten prima wat geschikt is voor ze.
Overschat je hiermee niet de gemiddelde wedstrijdrijder. En daar bepaald Trek, evenals andere merken, wat een goede MTB is om wedstrijden te rijden.
En dus verkoopt Trek die zelfde wedstrijdrijder dat een veersysteem met een draaipunt een goed veersysteem is..


:bier: ?
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Stuntman Mike schreef: di 20 augustus 2019, 23:17 Heb zelf nieuws :-D

1. veerweg 60mm

2. weet nog geen exacte specificaties maar dit worden de prijzen. Vanaf de NX versie Bontrager Kovee Elite 30 carbon wielset.

XX1 € 9.999,-
XT: € 6.599,-
GX: € 5.999,-
NX: € 4.499,-

Gewichten zullen niet direct spectaculair zijn tot en met de XT versie denk ik, ook gezien de wielen van bijna 1900 gram.

Het lijkt me wel een hele fijne fiets, het concept spreekt mij wel aan!
Nieuw model en waarschijnlijk hoge ontwikkingskosten of niet, die bedragen zijn niet leuk meer.

Staat bij mij niet in verhouding met de gebruikte onderdelen.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurriaan schreef: wo 21 augustus 2019, 22:32
Lars TB schreef: wo 21 augustus 2019, 18:45 Ja, voor een grote groep fanatieke rijders is de wedstrijdfully een uitstekende keuze. Maar die jongens en meiden weten prima wat geschikt is voor ze.
Overschat je hiermee niet de gemiddelde wedstrijdrijder

:bier: ?
Ja :winkie:


Maar ik wilde ze enige credits geven :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:lol:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Brambo67 schreef: wo 21 augustus 2019, 16:35 Misschien denken ze bij Trek wel dat er 'toch' weer ruimte is voor een fiets waar in ons landje ook veel op fietsen namelijk één die wél de scherpe randjes eraf haalt zonder dat je direct 120 mm veerweg nodig hebt. Het valt mij juist op dat ons wordt wijsgemaakt dat we voor 'gewoon' NL toeren bijna een 'trail-fully' nodig hebben. Ik heb naast m'n Spark (RC met met máár 100mm...) nu ook weer een knalharde alu hardtail waarmee ik toch leuk toer op de Drentse singletracks. Wat ik maar zeggen wil; ik denk dat er functioneel gezien veel ruimte is voor een fiets met relatief weinig veerweg en met, naar mijn verwachting, veel laterale stijfheid waar je toch minder snel last krijgt van je rug bijvoorbeeld. De discussie over de prijzen is natuurlijk een andere. Ik vind € 5.999,00 voor GX ook te gek. Twee jaar geleden betaalde ik € 1000 minder voor m'n Spark RC met GX/XO montage en ook carbon en ook premium merk. Ik ben heel benieuwd naar de eerste testen van de fiets.
Je kan het ook omdraaien. Wie maakt een stel trage, te zware, amateurs wijs dat ze een ultralicht racemonster nodig hebben?
Plaats reactie