Scott Spark RC 2020

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Iemand al de 2021 modelletjes voorbij zien komen qau beeldmateriaal?
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

matthiav schreef: do 7 mei 2020, 14:28
Pro_Shifty schreef: do 7 mei 2020, 08:23 Daarnaast valt het mij op dat wanneer je een fiets van 4000 a 5000 euro koopt je nog altijd te maken hebt met een afmontage die te wensen overlaat. Waarom zou ik voor een gebrekkige afmontage kiezen als je bijvoorbeeld voor een Canyon Lux kan kiezen waarbij wel alles goed afgemonteerd is? Kan iemand daar toevallig iets nuttigs over vertellen? :D
Bij premium merken betaal je altijd meer voor hetzelfde. Pas op, ik wil hiermee niet zeggen dat Canyon geen premium kwaliteit kan leveren, het gaat hier over de merknaam en het -imago. Dit is niet enkel bij fietsen zo, maar ook bij auto's, kledij, voeding, etc. Sommige mensen betalen hier graag meer voor, anderen dan weer niet. Het feit dat enkele van de beste renners ter wereld met deze fietsen rondrijden, doet ook veel. Canyon scoort nu wel goed door onder andere MVDP als boegbeeld te hebben, maar bv Cube maakt ook prima fietsen en staat in de ogen van veel mensen toch niet op hetzelfde niveau als de A-merken.

Tenslotte mis je bij een merk als Canyon de service om de hoek. Velen betalen hier graag extra voor, anderen dan weer niet. Het zijn vaak persoonlijke keuzes waarbij emoties een rol spelen. Met een Skoda heb je ook een oerdegelijke auto, en toch rijden er velen rond met een BMW of Audi.

En ik zie ook wel eens afmontages met een prijskaartje waar ik me vragen bij stel. Bv fully's van +4000€ met een Sram GX. Maar mijn Scott (adviesprijs €5100) heeft een volledige XTR afmontage met heel wat carbon onderdelen zoals crank en zadelpen. Het hangt er maar wat vanaf wat je een gebrekkige afmontage noemt natuurlijk. Mijn ploeg wordt gesponsord door Scott waardoor de netto prijs voor mij eigenlijk zelfs gelijkaardig of beter is dan die van een Canyon
Daar zit inderdaad iets in. Een fiets met een XT of XTR, of XX1 of X01 is toch wel het minimale wat ik op een fiets wil hebben van 4000 a 5000 euro.

Voor mij is dit voor bepaalde merken wel echt een dealbreaker. Dus vind het raar dat ze daarvoor kiezen, maar goed.

Wat ik verder in mijn post had gezet is natuurlijk ook van belang. Ik vind de achterdemper erg belangrijk op de fiets en ben niet merk gebonden. Ik rij net zo graag op een Specialized, Scott, Canyon etc. Als de fiets maar voldoet aan mijn eisen voor het bedrag wat ik daarvoor over heb.

Mocht ik een Scott van 4000 a 5000 euro vinden die wel goed is afgemonteerd kan ik daar ook prima voor kiezen.
#Skraleanjers
sporthaas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 13 maart 2007, 18:06

Ik hoor je alleen over de schakel groepen praten.
Er zit natuurlijk meer op een fiets. Kijk is naar de wielen, type stuur etc.
Een merk waarbij wordt gekozen voor een dropper zal ergens op moet bezuinigen.
Ik heb diverse merken getest. En getest bedoel ik een uurtje racen door het bos.
Daar kwam voor mij de Scott Spark als fijnste fietst naar voren, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Ik denk overigens dat je met €4000 op een XT of GX groep gaat uitkomen.

Belangrijkste tip! Testen.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

sporthaas schreef: vr 8 mei 2020, 10:34 Ik hoor je alleen over de schakel groepen praten.
Er zit natuurlijk meer op een fiets. Kijk is naar de wielen, type stuur etc.
Een merk waarbij wordt gekozen voor een dropper zal ergens op moet bezuinigen.
Ik heb diverse merken getest. En getest bedoel ik een uurtje racen door het bos.
Daar kwam voor mij de Scott Spark als fijnste fietst naar voren, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Ik denk overigens dat je met €4000 op een XT of GX groep gaat uitkomen.

Belangrijkste tip! Testen.
Dat is inderdaad ook belangrijk. Ik ben niet de lichtste fietser dus ik weet precies wat ik met wielen wil gaan doen. (Een maat van mij maakt deze voor mij. Die is daar zeer gedreven in.)

Wanneer je een fiets hebt waarbij ik de complete schakelgroep moet gaan vervangen kost dat gewoon weer extra geld, terwijl ik al 4000 euro uitgeef. Daarnaast heb ik liever een goede schakelgroep en goede remmen dan een dropper. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Een nieuwe fiets moet voor mij een upgrade zijn en daarin wil ik niet terug gaan naar de schakelgroepen waar ik in het verleden niet tevreden over was.
#Skraleanjers
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Bij een fully is toch altijd de demper/vork en frame het belangrijkste. De rest kan je makkelijk upgraden.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

JasperGr schreef: vr 8 mei 2020, 18:53 Bij een fully is toch altijd de demper/vork en frame het belangrijkste. De rest kan je makkelijk upgraden.
Klopt, zou je mij kunnen vertellen waarom ik zou moeten kiezen voor een Scott fully tov, Specialized of Canyon? Enig idee wat de verschillen mbt de vork, achterdemper zijn?
#Skraleanjers
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

JasperGr schreef: vr 8 mei 2020, 18:53 Bij een fully is toch altijd de demper/vork en frame het belangrijkste. De rest kan je makkelijk upgraden.
+1 frame en vork/dempers. De rest is relatief goedkoop en kan je meteen als nieuw verkopen, mocht je dat willen, doe ik vaak.
Los frame bijeen mtb loont niet zo vaak, bijeen racer vaak wel.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Pro_Shifty schreef: za 9 mei 2020, 10:44
JasperGr schreef: vr 8 mei 2020, 18:53 Bij een fully is toch altijd de demper/vork en frame het belangrijkste. De rest kan je makkelijk upgraden.
Klopt, zou je mij kunnen vertellen waarom ik zou moeten kiezen voor een Scott fully tov, Specialized of Canyon? Enig idee wat de verschillen mbt de vork, achterdemper zijn?
Je verwacht precies van ons dat wij je moeten vertellen/overtuigen om één van die fietsen te kopen. Welke vork en demper op welk model staat kan je toch gewoon opzoeken? Bovendien variëren die binnen het gamma van de Spark, Epic en Lux naargelang de afmontage. Dat zijn gewoon alle drie zeer goede modellen die al een tijd meegaan en positieve reviews hebben. Over de Brain vind je zowel goede als positieve ervaringen. Jij bent er zeer tevreden van, maar ik ken ook renners die de ene na de andere brain (onder garantie) moeten laten vervangen. Eén van m'n collega's zit al aan zijn 4e Brain geloof ik op een fiets van 2j oud.

En goed, ik zal ze dan toch maar kant en klaar voorschotelen..

https://www.vojomag.nl/test-canyon-lux- ... e-knallen/

https://www.vojomag.nl/test-specialized ... lassieker/

https://www.vojomag.nl/scott-spark-rc-9 ... nzerheide/
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

matthiav schreef: di 12 mei 2020, 08:09
Pro_Shifty schreef: za 9 mei 2020, 10:44

Klopt, zou je mij kunnen vertellen waarom ik zou moeten kiezen voor een Scott fully tov, Specialized of Canyon? Enig idee wat de verschillen mbt de vork, achterdemper zijn?
Je verwacht precies van ons dat wij je moeten vertellen/overtuigen om één van die fietsen te kopen. Welke vork en demper op welk model staat kan je toch gewoon opzoeken? Bovendien variëren die binnen het gamma van de Spark, Epic en Lux naargelang de afmontage. Dat zijn gewoon alle drie zeer goede modellen die al een tijd meegaan en positieve reviews hebben. Over de Brain vind je zowel goede als positieve ervaringen. Jij bent er zeer tevreden van, maar ik ken ook renners die de ene na de andere brain (onder garantie) moeten laten vervangen. Eén van m'n collega's zit al aan zijn 4e Brain geloof ik op een fiets van 2j oud.

En goed, ik zal ze dan toch maar kant en klaar voorschotelen..

https://www.vojomag.nl/test-canyon-lux- ... e-knallen/

https://www.vojomag.nl/test-specialized ... lassieker/

https://www.vojomag.nl/scott-spark-rc-9 ... nzerheide/
Je hoeft het mij niet voor te schotelen en ook niet te overtuigen. Ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen van mede mountainbikers. Op een forum zoals deze is het vaak makkelijker om in gesprek te raken over de voor en nadelen dan een test bericht te lezen. Er is daar geen vraag/antwoord mogelijk.

Ik heb wel gemerkt dat de vraag die ik stelde nogal een moeilijke was aangezien ik toch best veel weerstand ervaar. De vraag was niet heel moeilijk. Maar ik zal het bij mezelf zoeken en de volgende nog duidelijker de vraag formuleren. Wellicht kunnen we dan wel in gesprek gaan en ervaringen delen.
#Skraleanjers
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Desnoods een apart topicje openen. De meeste gebruikers hier hebben zich al positief uitgelaten over de Spark (waaronder ik). De frame geometrie is top. De huidige vork (RS SID) vind ik ook zeer goed en ik rijd er liever mee dan met een Fox SC 32. De demper (Fox) is gewoon goed, de twinloc is zeker een meerwaarde. Of je hier veel gebruikservaringen gaat vinden over Specialized en Canyon, dat weet ik niet, gezien het forum topic.
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Excuses, als ik eerder had gereageerd dan was het niet tot zover gelopen. Stuur mijn een PM en ik kan je wel verder helpen. Heb een Spark RC gehad en rij nu een Supercaliber en heb vrienden met een Epic dus dan komen we wel een eind.

Laten we dit topic maar instant houden voor de nieuwe Spark RC.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Weet iemand hier toevallig wat de max chain ring is die je kwijt kunt op het frame? Zou ik bijvoorbeeld een absolute black oval 36T kwijt kunnen?
Ik weet dat schurter met een 38T rondrijdt, maar ik hoorde laatst dat dat een 0mm offset is. De absolute black heeft 3mm offset.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Pro_Shifty schreef: di 12 mei 2020, 09:31
matthiav schreef: di 12 mei 2020, 08:09

Je verwacht precies van ons dat wij je moeten vertellen/overtuigen om één van die fietsen te kopen. Welke vork en demper op welk model staat kan je toch gewoon opzoeken? Bovendien variëren die binnen het gamma van de Spark, Epic en Lux naargelang de afmontage. Dat zijn gewoon alle drie zeer goede modellen die al een tijd meegaan en positieve reviews hebben. Over de Brain vind je zowel goede als positieve ervaringen. Jij bent er zeer tevreden van, maar ik ken ook renners die de ene na de andere brain (onder garantie) moeten laten vervangen. Eén van m'n collega's zit al aan zijn 4e Brain geloof ik op een fiets van 2j oud.

En goed, ik zal ze dan toch maar kant en klaar voorschotelen..

https://www.vojomag.nl/test-canyon-lux- ... e-knallen/

https://www.vojomag.nl/test-specialized ... lassieker/

https://www.vojomag.nl/scott-spark-rc-9 ... nzerheide/
Je hoeft het mij niet voor te schotelen en ook niet te overtuigen. Ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen van mede mountainbikers. Op een forum zoals deze is het vaak makkelijker om in gesprek te raken over de voor en nadelen dan een test bericht te lezen. Er is daar geen vraag/antwoord mogelijk.

Ik heb wel gemerkt dat de vraag die ik stelde nogal een moeilijke was aangezien ik toch best veel weerstand ervaar. De vraag was niet heel moeilijk. Maar ik zal het bij mezelf zoeken en de volgende nog duidelijker de vraag formuleren. Wellicht kunnen we dan wel in gesprek gaan en ervaringen delen.
Ik denk dat het misgaat omdat je een rationeel antwoord zoekt om een emotionele keuze te onderbouwen.
Prijs kwaliteit is bij Scott gewoon slechter dan bij sommige andere merken (dan vooral afmontage). Je koopt hem omdat je hem gaaf vind, en hem kan betalen.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

I_do schreef: di 7 juli 2020, 10:49
Pro_Shifty schreef: di 12 mei 2020, 09:31

Je hoeft het mij niet voor te schotelen en ook niet te overtuigen. Ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen van mede mountainbikers. Op een forum zoals deze is het vaak makkelijker om in gesprek te raken over de voor en nadelen dan een test bericht te lezen. Er is daar geen vraag/antwoord mogelijk.

Ik heb wel gemerkt dat de vraag die ik stelde nogal een moeilijke was aangezien ik toch best veel weerstand ervaar. De vraag was niet heel moeilijk. Maar ik zal het bij mezelf zoeken en de volgende nog duidelijker de vraag formuleren. Wellicht kunnen we dan wel in gesprek gaan en ervaringen delen.
Ik denk dat het misgaat omdat je een rationeel antwoord zoekt om een emotionele keuze te onderbouwen.
Prijs kwaliteit is bij Scott gewoon slechter dan bij sommige andere merken (dan vooral afmontage). Je koopt hem omdat je hem gaaf vind, en hem kan betalen.
Nou, nee maar dat maakt niet uit. De discussie is gevoerd en we kunnen weer door. Zodra de 2021 modellen er zijn ben ik benieuwd wat ze ervan gebrouwen hebben.
#Skraleanjers
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

pimmedoris schreef: di 7 juli 2020, 08:37 Weet iemand hier toevallig wat de max chain ring is die je kwijt kunt op het frame? Zou ik bijvoorbeeld een absolute black oval 36T kwijt kunnen?
Ik weet dat schurter met een 38T rondrijdt, maar ik hoorde laatst dat dat een 0mm offset is. De absolute black heeft 3mm offset.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
Niemand?
Plaats reactie