Nieuw Nederlands velgenmerk erbij! RAD15

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
PaganiProductions

yo-eddy schreef: wo 21 augustus 2019, 20:33
Lars TB schreef: wo 21 augustus 2019, 17:51

Ik wist vrij vanaf het begin wat er ging gebeuren en heb een heel aantal testwieltjes gebouwd voor het merk! En heb daarvoor wat jongens benaderd voor wat testspul inderdaad.


Over die gewichtslimiet staat nog een duidelijk verhaal onder 'Tech-center': https://www.rad15.bike/tech-center

Misschien dat de stijfheid van de smalle versie bij een 100 kg rijder en een 100 mm naaf (in tegenstelling tot 110 Boost) gaat tegen vallen, maar mijn inschatting is dat ook een 100 kg die lomp rijdt er niet doorheen gaat zakken. Alleen moet je als 100 kg rijder geen 430 gram velg willen. Vanwege de stijfheid. En ook omdat je een bredere band zou moeten rijden. Ik zal eens opperen dat ze die link naar de uitleg ook bij het max. gewicht zetten.
Je begint in jezelf te praten :lol: :lol:
Ik wil ook wel een setje testen kijken als ze mij overleven zijn ze goed.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

85Kg rijderslimiet is wel erg karig hoor. Dan sluiten ze 80% van rijdend NL mee uit als ze dat strikt gaan hanteren.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zonoskar schreef: do 22 augustus 2019, 14:15 85Kg rijderslimiet is wel erg karig hoor. Dan sluiten ze 80% van rijdend NL mee uit als ze dat strikt gaan hanteren.
Welk gedeelte van de uitleg wil jij niet snappen?


Edit: laat maar, is blijkbaar al aangepast... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Lars TB schreef: do 22 augustus 2019, 14:56 Welk gedeelte van de uitleg wil jij niet snappen?


Edit: laat maar, is blijkbaar al aangepast... .
Ik ga af op de melding dat de 24mm velg een max rijdersgewicht van 85kg zou hebben. Mij interesseert het niks wat de uitleg daarvoor is, het is gewoon laag. En dat voor een velg die 430 gram weegt, wat niet eens in de buurt komt van een "beetje licht". Mooi dat ze de gewichtslimiet geschrapt hebben.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Rad15 doet het netjes met de uitleg, té netjes. Het interesseert de meeste klanten nml. echt geen moer.
Zelfde velg mét rijderslimiet is slappe troep en zonder limiet is het plots een prima velg.
Net als frames met "levenslange" garantie beter zijn dan met 5 of 10 jaar ......
Snap het dan Lars, mensen willen zo min mogelijk info en zo veel mogelijk beloftes ..... (on)gefundeerd of niet :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

PaganiProductions schreef: wo 21 augustus 2019, 23:41 Gelukkig weeg ik maar 85a86 kg in mijn fiets kleding zonder schoenen.
Zijn er dan nudisten trails in Limburg dat je zonder fietskleding rekent? :o

@Lars, wellicht dat RAD15 in de beschrijving kan zetten dat ze 10% onslopium hebben toegevoegd! Dan kunnen ze volgend jaar de prijs verdubbelen en melden dat er dan een geoptimaliseerde 11% in zit en heeft niemand het meer over max gewicht en velggewicht..
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Laat Pagani een weekje of 3 rijden op die velgen, dan weten we stukken meer! Met de nadruk op ........?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
PaganiProductions

Ad58 schreef: do 22 augustus 2019, 19:33 Laat Pagani een weekje of 3 rijden op die velgen, dan weten we stukken meer! Met de nadruk op ........?
Heb tot nu toe nog weinig wielen kapot gereden dat valt dus wel mee.
onder mijn Orbea Alma zit nog gewoon de standaard wielset en onder mijn mx20 en onder mijn haikbike ook.
PaganiProductions

Jurf schreef: do 22 augustus 2019, 19:10
PaganiProductions schreef: wo 21 augustus 2019, 23:41 Gelukkig weeg ik maar 85a86 kg in mijn fiets kleding zonder schoenen.
Zijn er dan nudisten trails in Limburg dat je zonder fietskleding rekent? :o

@Lars, wellicht dat RAD15 in de beschrijving kan zetten dat ze 10% onslopium hebben toegevoegd! Dan kunnen ze volgend jaar de prijs verdubbelen en melden dat er dan een geoptimaliseerde 11% in zit en heeft niemand het meer over max gewicht en velggewicht..
Had mijn deze week gewogen zonder schoenen op de weegschaal en met fiets kleding aan.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik heb twee sets met de Ozone 30 velgen besteld.
De eerste een zwarte set 29'er met Novatec naven voor in de Honzo.
Gespaakt door Lars.
De tweede een zilveren set 27.5 met Hope naven voor in de Santa Cruz.
Die ga ik zelf spaken.

De velgen zien er erg goed uit, mooi strak profiel en netjes afgewerkt.
Ik weeg met fietskleding rond de 95 kg en spaar mijn spullen niet.
Ik laat hier wel weten hoe ze zich houden, heb er alle vertrouwen van de verhalen die ik heb gehoord.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Gisteren mijn eerste set velgen (30mm) binnen gekregen.

Eerste indruk: Als wielbouwer kijk ik toch wat anders naar een velg dan als fietser. Zo vind ik de Ryde velgen erg fijne velgen als fietser, maar om te bouwen waren ze niet de allerfijnste: ERD klopte vaak niet, soms moeilijk hoogteslag eruit te krijgen, spaakgaten niet altijd even goed afgewerkt waardoor de nippels na het draaien van de naaf (nadat de eerste 16 spaken er in zitten) niet vanzelf door de gaten heen schieten.

Dan deze velgen:
- Zien er goed uit. Mooi afgewerkt en er is wel degelijk nagedacht over diverse opties:
- Spaakgaten directionaal geboord waardoor het onstressen veel gemakkelijker gaat. De nippel wil dan van zichzelf al de goede richting in 'wijzen'.
- De buitenrand is hoger dan gebruikelijk. Hierdoor zal de band beter ondersteund worden. Om het opleggen makkelijker te maken (met een hoge rand is dat lastiger) is de binnenwand lager gemaakt.
- Het uiteinde van de rand is wat breder waardoor de kans op snakebites minder is (hij is niet zo scherp als bij andere hookless velgen).
- Een bescheiden decal die gemakkelijk te verwijderen is, maar omdat hij zo subtiel is schreeuwt hij niet om er af gehaald te worden. Voordeel als bouwer is dat je met je meetklokken geen rekening hoeft te houden met de dikte van de sticker(s). Deze zit over de lijmverbinding, dus daar moet je toch al rekening mee houden.

Binnenkort eens wat naven bestellen en bouwen. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8040
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Velgen zijn symmetrisch, is dat nog een minpunt.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Jurriaan schreef: ma 21 oktober 2019, 14:01 Velgen zijn symmetrisch, is dat nog een minpunt.
A-symmetrisch zou een leuke extra optie kunnen zijn.

Symmetrische velgen hebben ook hun voordelen:
- Sommigen vinden een symmetrische velg mooier (decals aan elke kant).
- Je kunt hem niet verkeerd om inspaken :winkie: (gezien, echt waar).

Daarnaast: De huidige naven houden ook steeds vaker rekening met de flensafstanden om bij een symmetrische velg links en rechts meer gelijke spanning te kunnen hanteren.

Bij het bouwen met a-sym velgen meet je wel dat de spaakspanning aan beide kanten dichter bij elkaar ligt, maar zelf heb ik daar rijdend nog geen verschil in gevoeld qua rij-ervaring (strakker/beter sturend oid). Ook qua stevigheid niet. Voor mij geen redenen om een symmetrische velg niet te gebruiken.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Dit weekend (vanwege een blessure) de tijd gehad om een wiel te bouwen met de Rad15 30mm velg.

Dat ging heel netjes. Samenvatting:
- Bij het draaien van de eerste 16 spaken was het nog wat lastig om de nippels door de gaten te krijgen, maar als je de 17e spaak (de eerste gekruiste) eenmaal goed hebt zitten gaat de rest vanzelf. Kan ook komen door de directionaal geboorde gaten.
- Na het op voorspanning zetten was de velg al vrijwel helemaal recht en rond. Dat heb ik wel eens anders gezien.
- Na het kraken van het wiel was de spanning niet zo ver teruggelopen dan bij de meeste velgen het geval is. Ik denk dat dit mede veroorzaakt is doordat de nippels met het opspannen al aardig in de goede richting staan.

Al met al een mooi wiel geworden. Helaas voor iemand anders, dus maar snel een set voor mijzelf bouwen.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik heb ze ook! Gespaakt door Lars. Ozone30. 29 inch met novatec naven. Na 50 kilometer kan ik nog niet veel zeggen. ( kinderen, regen, donker je kent het wel ) Tubeless maken ging prima, banden ploppen er ook heel mooi er op. Blijven goed zitten. Ik rijd ze met Hans Dampf banden en ik ben niet te zuinig op mijn wielen. De wielen zijn mooi stevig en goed gebouwd ( dat laatste dan weer door Lars ) en ze voelen heel goed aan. Zowel in de hand als ( nu nog 40 km op de weg, rest onverhard ) in de fiets.

Ik vind de versie die ze op de site presenteren het mooiste, met hun gelaserde/gezeefde logo. Ik heb nu de sticker variant, is niet lelijk maar ook niet mooi. Ik ga dit draadje volgen en ik geef binnenkort nog eens een berichtje als ik ze eens een dagtochtje in Limburg heb gebruikt.
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie