Nieuw Nederlands velgenmerk erbij! RAD15

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Doe maar een sticker, die kan je er tenminste afhalen.
En evt vervangen door eenzelfde sticker in je eigen kleur.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Mad Wally schreef: wo 13 januari 2021, 23:31
yo-eddy schreef: wo 13 januari 2021, 23:27

Wordt een taal dingetje
Termen als laser graveren, laser etsen en laser etched zijn niet vreemd in de industrie
Per definitie is etsen een chemisch proces.
Volgens het woordenboek der Nederlandse taal is het ook een synoniem voor graveren. Volgens mij hoeft dat niet chemisch.
Man man man, wat een gezeur weer.
Waar woke is, is vuur
Knakworstkweker

Stel oude wijven

Met etsen bedoel ik chemisch

Anders had ik wel laseren gezegd
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat zeg ik, het is maar een velgje... :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lars TB schreef: do 14 januari 2021, 10:39 Dat zeg ik, het is maar een velgje... :bier:
Zeg niet zo denigrerend over die hoepels he!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Even een oud topic afstoffen…

Ik kan een wielset van iemand overnemen met Rad15 ozone 30 velgen (naven DT Swiss 350). Zijn er inmiddels mensen met wat meer ervaring met deze velgen? Mijn rijstijl is wat ruig, drops to flat van een klein metertje, hier en daar een trappetje af (en op), beetje springen (en soms wat te hard landen :winkie: ). Ik weeg met bepakking ongeveer een kilootje of 80.

Voor de beeldvorming:
Fiets: Kona honzo
Huidige wielen: WTB ST i30 velgen / Shimano naven
Ik rij veel op Vlaardingen, bergschenhoek, Zoetermeer, oostvoorne, Uhr etc. 1 tot 2x per jaar buitenland tripje Eiffel / Ardennen

Zijn dit geschikte velgen of moet ik opzoek naar iets stevigers?
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Uitstekend geschikt!

Hier zelfde gewicht en inzet op de Duitse en Belgische enduro trails (t/m zwart). Velgen / wielen zijn deels in een hardtail gebruikt en na 2 jaar als nieuw.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik weeg nog een stukje meer (zeker inclusief fiets) en op mijn Moxie en op mijn NS zitten RAD15 Ozone 30 velgen. Tot nu toe nog geen enkel probleem mee gehad. En ik ben ook niet vies van een drop of ruige afdaling.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het blijft lichter spul en het gebruik is voor jouw rijgedrag op het randje. Je hebt er bij die alles slopen maar deze velgen lijken in de praktijk wel heel wat te kunnen hebben.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik schommel tussen de 94 en 100kg, met bepakking en fiets kan dat zomaar 120kg zijn en hoewel ik vaak rij als een laffe Teckel was Bikepark rood en zwart in Oostenrijk en Wales er geen probleem mee.
Ik heb eerder wielsets gesloopt en dit kan ook vast kapot als dat je doel is, maar ik ben onder de indruk van hoe goed de 3 sets zijn die ik van RAD15 gebruik!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Eigenlijk heb ik het liefst dat iedereen wekelijks zijn wielen sloopt :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

Zou de Ozone 24 een mooie velg vinden om op een gravelfietske te gebruiken
Staat echter rijdersgewicht max 90 kg bij :~
Toch jammer
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik heb de Storm in 27,5 inch op de tandem. Vooralsnog hufterproof.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Kalfonske schreef: do 28 juli 2022, 22:07 Zou de Ozone 24 een mooie velg vinden om op een gravelfietske te gebruiken
Staat echter rijdersgewicht max 90 kg bij :~
Toch jammer
Ik weet niet hoeveel je weegt. Maar rijdersgewicht bij gebruik van een gravelbike is toch heel want anders dan bij een MTB.
Waar ik mee wil zeggen dat ik me bij een wielset voor een mtb me kan voorstellen dat je je houdt aan het geadviseerde max rijdersgewicht. Maar bij een wielset voor een gravelbike zou ik daar wel wat marge durven nemen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kalfonske schreef: do 28 juli 2022, 22:07 Zou de Ozone 24 een mooie velg vinden om op een gravelfietske te gebruiken
Staat echter rijdersgewicht max 90 kg bij :~
Toch jammer
Kopers zouden die gewichtsgrenzen wat serieuzer moeten nemen. Ik ken net iets teveel 100+ kg rijders die op een zeer lichte fiets rijden. Die zakken er echt niet doorheen, daarvoor zit genoeg marge in het materiaal. Maar je bouwt gewoon een minder functionele fiets met lichtgewicht onderdelen. En een zwaardere rijder gaat daar eerder last van hebben.

Inmiddels zijn we hier op het forum al wel zo ver dat een 32 mm vork afgeraden wordt voor zwaardere rijders. Met mijn 85 kg zit ik al ver over de grens van de bruikbaarheid van zo een vork. Maar dat heeft ook te maken met mijn rijstijl: lomp door de bochten en vol over en van obstakels. Voor iemand die minder spannend rijdt, bochten met meer beleid neemt (of bochten niet zo belangrijk vindt!), zou zo een vork ook bij een 95 kg rijder nog wel voldoen. Alleen als er dan een grensgevalletje opduikt (snel moeten uitwijken, en ruigere buitenlandtrip) dan kan zo een flexibele vork de oorzaak zijn van een stuk minder vertrouwen of zelfs een crash!

Wat voor voorvorken opgaat, gaat zeker op voor wielen. Met een lichtgewicht aluminium velg bouw je gewoon geen stijf genoeg wiel voor een zwaardere rijder. Met een lichtgewicht carbon velg ook niet, maar zo een carbon velg is bij gelijke stijfheid wel 25% lichter. Vaak worden dan ook nog stijfheidsverlagende dunnere spaken gebruikt bij een lichtgewicht wiel. En dat heeft voelbaar uitwerking op de rijeigenschappen. Omdat het wiel gewoon meer flext heb je minder stuurprecisie en een minder snelle reactie op input van het stuur.

Nu is die Ozone24 inderdaad een heel mooie velg voor een gravelracer: laag gewicht, juiste breedte. Hooguit geen gewichtsverhogende aero-look. Maar het is dus een lichtere velg waar je minder goed een stijf wiel mee bouwt.
Maar net als bij de vork is dit een beetje naar persoonlijke inschatting. Nee, het is niet de juiste velg voor een trailbike die mee gaat naar Zuid Frankrijk, ook niet bij een 80 kg rijder. Maar het is een uitstekende velg voor wederom die zwaardere rijder die niet zo nodig vol door de bocht hoeft. En ook bij 110 kg zal de velg niet zomaar kapot gaan.
Met een gravelbike kun je niet zo hard door de bocht, heb je een stuk minder grip en hobbel je meestal geen extreme paden af of neem je drops van een halve meter. En zou je die gewichtsgrens best op kunnen rekken naar ruim 100 kg. Er rijden heel wat van die gravelaars rond met deze velg.

De 90 kg staat dus voor functionaliteit in dit geval. En daar letten dus een hoop mensen niet op.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie