Maar hoe werkt het heb je bv 200watt extra en dat bv 1 uur.
Of krijg je extra vermogen op basis van gewicht.
Dit is toch nooit eerlijk, beide zijn namelijk niet eerlijk.
Als je licht bent en je krijgt allemaal hetzelfde, dan ben je in het voordeel.
Krijg je naar gewicht ben je op de snellere stukken in het voordeel omdat de lucht weerstand dan hoger is.
e-bike wereld kampioenschap, Anneke op 't podium
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4322
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
-
- Moderator
- Berichten: 16810
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
De motoren zijn sowieso niet gelijk qua prestaties. De legale 250W is een nominaal te leveren vermogen, de piek kan (veel) hoger zijn.
Daarnaast is het koppel van groot belang, een Shimano STEPS 8000 levert bijvoorbeeld maximaal 70Nm, de TQ uit de Haibike Flyon maar liefst 120Nm. Dat betekent op een klim dat de Shimano absoluut kansloos is tegen de TQ als je de maximale prestaties eruit haalt.
Maar het is natuurlijk wel zo dat hoe meer je vraagt qua power, hoe sneller de accu leeg zal zijn. En aangezien er geen tweede accu toegestaan is speelt dat ook een rol.
Maar "eerlijk" lijkt mij op dit moment een lastig te behalen criterium. Tenzij iedereen met dezelfde motor aan de start komt, maar dan nog. Want ieders fysiek is anders dus ook bij sporten waar materiaal niet of nauwelijks een rol speelt zijn er verschillen in wat je kunt presteren.
Hoe eerlijk is dat, daar kun je ook best nog even over door filosoferen...
Leuk stukje voor als je wat meer over e-bike motoren wilt weten:
https://ebike-mtb.com/en/the-best-emtb-motor/10/
Daarnaast is het koppel van groot belang, een Shimano STEPS 8000 levert bijvoorbeeld maximaal 70Nm, de TQ uit de Haibike Flyon maar liefst 120Nm. Dat betekent op een klim dat de Shimano absoluut kansloos is tegen de TQ als je de maximale prestaties eruit haalt.
Maar het is natuurlijk wel zo dat hoe meer je vraagt qua power, hoe sneller de accu leeg zal zijn. En aangezien er geen tweede accu toegestaan is speelt dat ook een rol.
Maar "eerlijk" lijkt mij op dit moment een lastig te behalen criterium. Tenzij iedereen met dezelfde motor aan de start komt, maar dan nog. Want ieders fysiek is anders dus ook bij sporten waar materiaal niet of nauwelijks een rol speelt zijn er verschillen in wat je kunt presteren.
Hoe eerlijk is dat, daar kun je ook best nog even over door filosoferen...
Leuk stukje voor als je wat meer over e-bike motoren wilt weten:
https://ebike-mtb.com/en/the-best-emtb-motor/10/
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Ook Peter
- Pro Biker
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
- Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)
Aan electro cross wordt al een tijdje aan gedaan, m.n. bij onze zuiderburen omdat dat niet zo lang duurt. Volgens mij moet je elektrische motoren en e-MTB's met trapondersteuning niet met elkaar vergelijken.
Eigenlijk wordt dat ook al gesteld in het artikel waar hierboven naar verwezen wordt; we (en met name FIM en UCI) snappen e-MTB's gewoon nog niet zo goed.
Lekker fietsen!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2393
- Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
- Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE
Mx enduro is wel wat anders dan rondjes draaien op een cross baan.
https://youtu.be/30-I-SXlwEM
Ik denk dat je met een eMTB veel technischer terrein kan rijden (ook omhoog) dan op een normale mtb.
Dit moet denk ik ook de uitdaging zijn en niet een wedstrijd wie kan het hardst mee trappen naast de ondersteuning.
https://youtu.be/30-I-SXlwEM
Ik denk dat je met een eMTB veel technischer terrein kan rijden (ook omhoog) dan op een normale mtb.
Dit moet denk ik ook de uitdaging zijn en niet een wedstrijd wie kan het hardst mee trappen naast de ondersteuning.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;