Shimano gearbox

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Patent is er. Idee lijkt in de basis op de Pete Speed.
Een groot bedrijf met geld voor ontwikkeling dat aan dit concept techniek een grote slinger kan geven.

ben zeer benieuwd wat dat voor de toekomstige Mountainbike gaat betekenen. Massa van de bike meer centraal en een duurzamere aandrijving spreekt me zeer aan.

Rendement is de vraag. Ze moeten het nog maken of zijn al aan het testen. Ik weet het niet.

Verder kijken en lezen? Te zien op de bekende Engelse en Amerikaanse mtb en fiets sites
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik had m ook gezien.

De mountainbike lijkt hierin niet de voornaamste doelgroep, maar wel de e-mtb of ebike. Lekker alle techniek bij elkaar, en dan een forse brommerketting naar het achterwiel. Is de noodzaak voor naafmotoren voor bijvoorbeeld speedpedelecs ook gelijk weggenomen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Zo ie zo zijn e-Bikes de toekomst. Dus dat de focus daar ligt is logisch. Na de dood van de 26” is de mtb nu de volgende stervende zwaan.
Ook de doodsteek voor de ketting?

Uiteraard meer dan 12 speed.
Afbeelding

SRAM zich al op de ebike gericht? Shimano loopt voor..
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik denk dat ze eerder een gaatje hebben gevonden in de behoorlijke lijst patenten voor dit soort versnellingsbakken. En het meteen ook maar vast hebben gelegd. Betwijfel of ze er iets mee gaan doen.

Of het gunstig is voor e-bikes zie ik even niet. Ten eerste concurreert het om plaats met de motor. En ten twee ze de motor een behoorlijke belasting op het systeem waarbij de slijtage behoorlijk hoog zal zijn. Een Pinion versnellingsbak maakt tenminste nog gebruik van zeer brede tandwielen.
corex schreef: za 9 november 2019, 11:40 Massa van de bike meer centraal ....
Een extra onbalans bedoel je?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Er wordt ook gesproken over mogelijke doorontwikkeling naar CVT en over ebike motor. Niet specifiek sportief wellicht maar in andere doelgroepen, zoals cargo, zeer wenselijk. Dat de motor daar wat groter is en wat zwaarder maakt minder uit. Duurzaamheid, hoge belastbaarheid en weinig onderhoud wel. De markt voor gearboxes op gewone fietsen lijkt mij een te kleine markt voor Shimano. Waarbij de prijs echt hoog zal liggen en het patent wat er nu ligt heeft nog teveel slijtage (ketting, schakelen) heeft van interne delen. Ik kan het mis hebben, maar dit lijkt mij niet gericht op de sportieve non ebike maar op een concept wat ze verder gaan ontwikkelen richting ebike.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als ik het goed interpreteer zijn het 2 cassettes waar tussen een ketting loopt. De cassettes kunnen verschuiven over de staaf en zo wordt er geschakeld. Dus ketting en tandwielen zijn nog steeds gevoelig voor slijtage. Hooguit wordt het minder vuil.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Inderdaad, en daarmee moet er ook een soort spanner/derailleur daarvoor zijn. En dan is er nog steeds slijtage. Dit lijkt mij ook niet een licht ontwerp, met 2 cassettes. Oftewel dit gaan we nooit op de markt zien in deze vorm, welke vorm wel en of het ooit überhaupt komt?

De meeste Shimano patenten komen uiteindelijk wel op de markt alleen hoeft dat nog geen succes te worden (airlines :roll: )
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Sowieso proberen Shimano en SRAM (en nog wat anderen) zoveel mogelijk vast te leggen van wat ze maar kunnen verzinnen. Lang niet altijd om zelf te gebruiken, maar om te zorgen dat de concurrent minstens een flink bedrag moet betalen als die het stukje patent wel nodig heeft!

Wat versnellingsbakken en versnellingsnaven betreft ligt vrijwel alles al vast en dat is ook een reden dat er geen doorbraak komt: omdat die doorbraak van verschillende patenten gebruik moet maken die bij andere partijen liggen.

Waarschijnlijk is ook maar een klein stukje van dit patent van Shimano en kunnen zij er niet eens een werkende versie van maken zonder inbreuk te maken op patenten van anderen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Gearbox kan uiteraard over hele gamma van fietsen gebruikt worden. En is voor mtb's welkom.

Honda had een patent daardoor is de Pete Speed verdwenen. Honda en Shimano hebben hoogstwaarschijnlijk een dealtje gemaakt.

Uitvoering van een patent is de 2e stap.

Het facet slijtage is op door ontwikkeld.

Er is voor deze versnellingsbak een smeersysteem ontwikkeld, dat ook toegepast kan worden op bedieningskabels; die zijn immers ook gesloten.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

corex schreef: za 9 november 2019, 19:55 Honda had een patent
Honda had een gewone achterderailleur in een doosje gestopt (daarom was het dus zo een lompe kist in het frame!) en had helemaal geen patent.


Als er al een patent was, dan lag dat bij Be-One en kon Honda helemaal niets op de markt brengen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Dan klopt de info die ik gelezen heb niet.

Voor Shimano ligt er wellicht weinig in de weg om verder te gaan met hun gearbox.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

corex schreef: za 9 november 2019, 20:36 Dan klopt de info die ik gelezen heb niet.

Voor Shimano ligt er wellicht weinig in de weg om verder te gaan met hun gearbox.
Klopt, het stond inderdaad ergens dat Honda patenten had. Maar dat klopt dus niet.


Voor Shimano liggen er bergen in de weg om door te gaan... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Dat is stellig. Wat is je theorie?
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

corex schreef: za 9 november 2019, 21:31 Dat is stellig. Wat is je theorie?
Inside information...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie